Le Monstre - Jean Hiraga

Brynjulf_B

Medlem
Ble medlem
21.06.2006
Antall liker
0
Hei på dere

For snart 20 år siden kjøpte jeg et byggesett av denne forsterkeren fra Flugsruden (Olav), men har egentlig aldri fått brukt den til noe fornuftig. Nå tror jeg imidlertid det er på tide å børste støvet (bokstavelig talt) av den igjen.

Her er linken til en av sidene som behandler Le Monstre:
http://www.tcaas.btinternet.co.uk/hiraga.htm

Strømforsyningen på denne er voldsom – mener å kunne huske at den i den versjonen jeg har, er på til sammen to Farad. Den ”indre” delen av denne består av 16 elektrolyttkondensatorer som jeg tror hver er på 500 microFarad (arrester meg om dette er helt på viddene).

Jeg har hørt at det er bedre med flere og mindre bøtter enn de svære greiene jeg har i dag. Er dette sant, eller er det noen der ute som prøver å lure meg?

Sånn rent akademisk har egentlig dette ikke så stor betydning for meg, men siden jeg mistenker disse kondensatorene ikke å holde helt tett (på noen av de har sågar ”sikringen” poppet ut) og det derfor kan være på tide å skaffe erstatning for disse. Litt rådgiving på dette området hadde derfor vært velkommment.

I min enfoldighet regner jeg med at den samlede kapasiteten til kondensatorene bør beholdes. Det jeg imidlertid ikke regner med, er at disse trenger å være fylt med slangeolje eller andre eksotiske saker. Det hadde derfor vært fint med tips om hvilke alternativer som kan anbefales og som samtidig har en god ”cost/value”-faktor.

Med venleg helsing frå
Brynjulf B

T

theStig

Gjest
Jeg bygget en gang en klone av LeMonstre. En kompis av meg har hatt et par "ekte" LeMonstre også, batteridrevet.

Selve kretsløpet er ekstremt følsomt for strømforsyninga (PSRR er lik null omtrent). Derfor "hører" man også forsyninga godt. Det er vel noe av grunnen til de mer eller mindre vanvittige strømforsyningene som ble vist til LeMonstre.

Den erfaring jeg har gjort med kretsen er at den låter best drevet av blybatterier, og at man helt fjerner elektrolyttkondisene i strømforsyninga. Men - pga batterienes økende impedans ved høye frekvenser må man avkoble batteriene med en del filmkonsider, minst 100 uF, og helst polypropylen.

Forsterkeren kan vel neppe kalles en nøytral formidler, men det låter da definitivt sjarmerende....

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Hørte en Le Monstre for omtrent 16 år siden.  Da på noen hvite, gulvstående høyttalere med betongkabinett som ikke hadde spesielt høy følsomhet.  Det spilte pent, men ikke spesielt høyt, kan du si.  Det var også en rørpre i anlegget, men jeg husker ikke merket...

Le Monstre passer etter min mening best til høyttalere med god følsomhet, men etter hva jeg skjønner kan lasten være ganske strømkrevende uten at Le Monstre får problemer... ;)

Brynjulf_B

Medlem
Ble medlem
21.06.2006
Antall liker
0
Takk for responsen.
Stig - kan du finne eller huske hvordan skjemaet for den endrede strømforsyningen du referer til ser ut og event. legge det inn i denne råden?
Hilsen BB

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Dette var en fin tråd på "ny-året"!
Både hifi-historie og litt andeledes forsterkerteori på en gang:)
Ser fram til Stig's utdypende forklaring vedr. den ombygde strømforsyningen.

Filmkondensatorer av Polypropylen får man fra en del leverandører, men ikke mange leverer med så veldig høye verdier.
Du får Sonicap (fra www.upgradeaudio.com) og Mundorf (fra www.dyabel.no  [Eltek]), men disse har verdier kun opp til rundt 30uF.
Solen er, så langt jeg har funnet, de eneste som lager store polypropylen  film-kondensatorer.  De leveres med verdier opp til mange hundre uF.  Du kan kjøpe dem hos Eltek, men de beregner seg et ganske omfattende påslag, så jeg anbefaler deg å sammenligne priser på www.solen.ca (Solen i Canada).  De har utmerket service og sender raskt og effektivt worldwide.  Vær oppmerksom på seriebetegnelsen!  PA-serien har max Volt på 250, mens PB-serien har 400.
Lykke til..

T

theStig

Gjest
Takk for responsen.
Stig - kan du finne eller huske hvordan skjemaet for den endrede strømforsyningen du referer til ser ut og event. legge det inn i denne råden?
Hilsen BB
Den versjonen jeg kjørte på selv hadde en annen driftspenning, men konseptet blir det samme - og veldig enkelt. Det er kun to 12V batterier avkoblet med et større antall filmkondensatorer. Så må man ha to 12V batteriladere som kobles inn når man ikke spiller.

Brynjulf_B

Medlem
Ble medlem
21.06.2006
Antall liker
0
Hei gutter

Takk enda en gang for den interessen som utvises.

Siden disse lyttene vil ha innvirkning på lydbildet hadde det vært interessant å vite om det finnes noen synspunkter på hvilke merker og typer som antakelig vil gi det "beste" (jeg vet dette blir svært subjektivt, lite forutsigbart og akadeisk) - eller sagt på en annen måte - hvilke valg dere har gjort.

Som dere sikkert har skjønt, er jeg ikke så inne i dette - ga i grunnen opp matematikken og fysikken da jeg ikke skjønte hva jeg kunne bruke den dobbeltderiverte til og var uenig i at kraft alltid er lik motkraft - selv for et legeme som beveger seg.

En greie til - Hvordan kan et støt være fullstendig elastisk når to legemer treffer hverandre og begge blir liggende i ro?

Det eneste jeg kan si meg fullstendig enig i, er Newtons lov - At eplet ikke faller langt fra stammen.

Masse hilsen fre Brynjulf_B

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Hei,
I denne linken
http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
finner du en fullstendig test og omtale av de fleste filmkondensatorer, med beskrivelse av deres egenskaper. Sikkert også subjektivt, men du spør jo etter erfaringer og synspunkter:)
Etter å ha lest den, må jeg si at det stemmer veldig godt med mine lyttemessige observasjoner, og fakta er at du i stor grad får det du betaler for. Sjekk likevel priser, for det er store avvik på samme produkt fra de forskjellige leverandører.
Sett fra en annen vinkel, snakker vi i ditt tilfelle om stømforsyning og ikke i signalveien. Testen jeg viser til, omtaler filmkondensatorer i høytalernes delefilter, eller som siste ledd en preamp etc. I ditt tilfelle, ser jeg liten grunn til å "måke" inn ekstremt kostbare kondiser . Det viktigste er at de er stabile og lite mottaglige for støy. Jeg har erfaring med Solen, og er godt fornøyd med dem. Stig har som han skriver god erfaring med Rifa. Jeg har ingen grunn til å bestride det han skriver.

Topp Bunn