Leanfractal, en alternativ diffusor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.581
    Antall liker
    34.275
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Introduksjon

    Det er nå tre år siden jeg startet prosjektet med å bygge en stor diffusor til bakveggen. Håpet var å finne en løsning som ikke kostet for mye, var enkel å bygge og fremstå som noenlunde effektiv. Jeg håpet det også var mulig å lage en brønnløs diffusor som forenklet byggingen ytterligere. Jeg kom over et prosjekt jeg følte var midt i blinken LeanfractalTM Dette er ikke en typisk QRD diffusor, men likevel effektiv. Senere vil jeg vise simuleringer som sammenligner effekten av QRD med Leanfractal.

    diffuser-b2-fractal-solid1.jpg

    Startet prosjektet med å tilpasse målene slik at den kunne bygges enkelt med materialmål lett tilgjengelig. Simulerte den lett modifiserte konstruksjonen ved hjelp av en prøveversjon av AFMG Reflex. Eneste begrensningene med prøveversjonen var at klipp og lim funksjonen samt muligheten til å lagre modellene var utilgjengelig, noe som forlenget simuleringene noe. En annen ting som gjorde prosessen tidkrevende var en litt undermålende PC. De mest komplekse modellene tok faktisk noen timer for maskinen å regne ut og jeg måtte begrense øvre frekvens til 10kHz, da jeg rett og slett ikke hadde nok RAM (4gig).

    AAfrak.jpg

    Etter å ha forsikret meg om at de små endringene i målene ikke utgjorde noen katastrofale endringer i effektiviteten av panelet begynte jeg å planlegge byggefasen. Det ble brukt en kombinasjon av vanlig glattkant, OSB-plater og vanlig konstruksjonsvirke. MS Paint ble brukt til å lage plantegningen.

    3de.jpg


    3.jpg



    Neste innlegg: Byggeprosessen
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.581
    Antall liker
    34.275
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Byggeprosessen

    Selve diffusoren er bygget i tre plan med det samme grunnleggende N7 profil. Det er to grunner til at dette er gjort. Første er å øke båndbredden på diffusoren, den andre er å bryte om repetisjon som forårsaker overdreven lobing. Mer om dette kan lese her Qrdude eller feks boka The curse of periodicity

    Byggeplan.png

    Jeg samlet materialer, fikk hjelp til å skjære til plater og brakte det hele hjem.

    2.jpg


    Så var det bare å sette sammen de syv mellomprofilene.

    4.jpg
    4a.jpg
    5.jpg


    Disse profilen ble så monter den store baseprofilen. Jeg dret meg litt ut og glemte at jeg ikke monterte dette på en slett vegg, derfor ble de dypeste brønnene litt gale da de traff fugene i panelet. Litt sparkel fikset det.

    7.jpg
    8.jpg
    9.jpg
    10.jpg


    Måtte legge et godt lag grunning på de fæle voksbelagte platene.

    11.jpg
    12.jpg


    Etter at de to største profilene var malt og ferdige gjensto de bare den minste. Det tok litt tid da jeg fikk et listhøvleri til å lage dette til meg. Jernet måtte produseres før høvlingen kunne startes. Men omsider kom de.

    13.jpg
    14.jpg
    15.jpg
    16.jpg
    17.jpg
    18.jpg


    Byggeprosjektet kostet litt og det dyreste ble høvelarbeidet. Men nå har jeg jernet, så om jeg ønsker å bygge flere, blir det billigere.


    Neste innlegg: Simuleringer
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.599
    Antall liker
    14.515
    Sted
    Langesund
    Den var snedig og helt klart noe en har lyst til å prøve. Med materialer og sager på plass er det vel ikke mer enn et par-tre timers jobb;).
    Har en veldig fin plassering til den på bakvegg. Er kanskje litt kort avstand til hode (2m) men likevel interessant å prøve.

    diffusor.jpg
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.581
    Antall liker
    34.275
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tror ikke det skal være noe stort problem. Effektiviteten ramler raskt under 500Hz, så et par meter skulle holde?

    Ja, for en erfaren tømrer som deg tror jeg dette er en kort formiddag.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.581
    Antall liker
    34.275
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Simuleringer

    Jeg er litt usikker på hvor jeg skal starte dette avsnittet. Jeg gjorde ekstremt mange forskjellige simuleringer den tiden jeg lånte AFMG Reflex og det har gått en stund siden jeg holdt på med dette. But here goes

    Bildene viser sammenligningen av refleksjon ved tre forskjellige frekvenser, fra bar vegg, enkel Leanfusor til full Leanfractal


    1kHz

    triospat1k.jpg


    3 kHz

    triospat3k.jpg


    10kHz

    triospat10k.jpg


    Disse viser respons ved forskjellige vinkler

    0

    finalpol0 – Kopi.jpg
    final0.jpg


    17

    finalpol17 – Kopi.jpg
    final17.jpg


    45

    finalpol45 – Kopi.jpg
    final45.jpg



    Neste innlegg: QRD vs Leanfractal
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.599
    Antall liker
    14.515
    Sted
    Langesund
    To av disse
    profil.png

    To av disse
    profil 36x98.png

    To av disse
    profil 36x121.png

    En av disse
    profil 36x73.png
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.581
    Antall liker
    34.275
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Der det skjærte seg for meg @The Shy er at den bunnplata på 12x490 ikke kan være på de to yttersegmentene uten at du gjør hele diffusoren 12mm dypere. Lagde meg en kalkulator for at alle proposjonene skulle stemme, likevel overså jeg den detaljen og måtte jukse litt for å få det riktig.

    kalk.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.599
    Antall liker
    14.515
    Sted
    Langesund
    Tok meg masse frihet og forenklet med kun forskjellig vanger nedover. Vi tenker ikke alle likt, men i min verden er dette en lettere måte å bygge denne på
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.581
    Antall liker
    34.275
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvis du ser helt øverst, var det slik jeg også tenkt. Hvorfor jeg ombestemte meg underveis var fordi jeg har panelvegg og vangene kunne treffe de relativt brede fugene.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.581
    Antall liker
    34.275
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men husk nå at de to ytterste skal kun være 60mm relativt. så de bunnplatene må vekk eller legges til på de fem i midten.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.599
    Antall liker
    14.515
    Sted
    Langesund
    Men husk nå at de to ytterste skal kun være 60mm relativt. så de bunnplatene må vekk eller legges til på de fem i midten.
    Har lagt til det på vangene så da er eneste problem at den bygger 12mm lengre ut enn veggen den er montert på. Det tror jeg blir et fett.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.581
    Antall liker
    34.275
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hadde nok ikke vært krise om du ikke hadde lagt det til heller. Det er de to øverste nivåene som er viktigst. Har du tenkt til å lage det øverste og hvordan?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.581
    Antall liker
    34.275
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Leanfractal vs QRD

    Lovte å sammenligne Leanfractal med en tilsvarende 1d QRD. Dessverre fant jeg bare et plot for 45 grader innfall. Det er vel uansett interessant for de færreste.


    qrddia.jpg


    QRD

    qrdplot45.jpg


    Leanfractal

    final45.jpg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.243
    Antall liker
    4.375
    Torget vurderinger
    0
    Topp tråd! 😊
    Selv ville jeg kanskje ikke hatt de på førsterefleksjonspunktet bak hodet Shy, men over alt ellers.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.581
    Antall liker
    34.275
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Legger til slutt ut en liten morsom videosnutt fra skaperen av Leanfractal.

     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.599
    Antall liker
    14.515
    Sted
    Langesund
    Hadde nok ikke vært krise om du ikke hadde lagt det til heller. Det er de to øverste nivåene som er viktigst. Har du tenkt til å lage det øverste og hvordan?
    Kjenner ikke målene der men ut fra bildet ble det slik 5mm og 10mm nedsenket. Spikker lett de med stanley kniven
    profil 3.png
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.581
    Antall liker
    34.275
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Målene på den minste profilen er 16-20-12-20-16. Brukte da en 50x20 list
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.581
    Antall liker
    34.275
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vel, min erfaring har vært utelukkende positiv, men jeg har kanskje ikke stemmerett. 🙃

    Demping bak forskjøv scenene vekk fra meg og skapte mindre dybde, men adresserte en del unoter jeg opplevde. Diffusoren adresserer også de samme unotene, men lar lydbildet få større spillerom rundt meg.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.581
    Antall liker
    34.275
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ikke vet jeg? Satt den opp der jeg hadde et problem jeg synes demping løste det på en dårlig måte. Jeg er ikke alene om ha valgt det slik, så helt på bærtur kan jeg umulig ha vært.

    dif.jpg
    dif2.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.851
    Antall liker
    8.838
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har diffusjon på bakvegg og synes det er en god løsning.

    Men du må ha bra avstand fra lytteposisjon til bakvegg - det er vel i grunn det viktigste poenget.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.070
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har disse. Ca 2,7 meter fra lytteposisjon. Synes de fungerer fint. Kunne tenke med noe alla det makkintosken i midtpartiet.
    448296D1-B2E5-46C4-A8C3-67755C41E33C.jpeg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.851
    Antall liker
    8.838
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå har jeg ikke sett på disse målingene lenger opp, men du vil jo tro du får bedre ytelses med en 1D QRD slike som du har.
    Hvis du i tillegg bygge de med freste profiler så får du effekt helt opp også.

    Hvis jeg var deg (og det er jeg jo selvsgat ikke) så ville jeg bygd en stripe på ca 120 cm i den høyden du har der over hele bakveggen, også heller bygd enda større bassabsorbent under langs gulvet og oppunder taket.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.070
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg ikke sett på disse målingene lenger opp, men du vil jo tro du får bedre ytelses med en 1D QRD slike som du har.
    Hvis du i tillegg bygge de med freste profiler så får du effekt helt opp også.

    Hvis jeg var deg (og det er jeg jo selvsgat ikke) så ville jeg bygd en stripe på ca 120 cm i den høyden du har der over hele bakveggen, også heller bygd enda større bassabsorbent under langs gulvet og oppunder taket.
    Takk for råd. Mine er 120cm høye så det er vel egentlig snakk om et panel til da. Og da med freste profiler. Får vurdere det😀
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.581
    Antall liker
    34.275
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nå har jeg ikke sett på disse målingene lenger opp, men du vil jo tro du får bedre ytelses med en 1D QRD slike som du har.
    Ingenting som tilsier at qrd yter bedre under de testene jeg gjorde. Det er heller ikke heldig å ha flere repeterende sekvenser uten å bryte de opp med en negativ o.l. Panelet jeg bygde bryter naturlig opp repetisjoner.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Kult, gratiss... Den der stepped LeanFractal designen til Tim Argen er veldig bra, jeg vurderte lenge å bygge den, og la den inne i Reflex, den målte helt flott. Den er faktisk så bra at firma har stjålet designet, er en stjålet rumperæv versjon uten Fractaler i Eps som kan kjøpes på nettet, hos ett stort firma!!!. Hadde det bare vært en enkel måte å lage fraktalene på så hadde det vært plankekjøring. Jeg bygde en finneløs N61-27 QRD med disse fraktalene på toppen, modellert i Reflex. Så jeg skar de ut på en bordsag manuelt, tok 2 dager med finsikting og stødig hånd selv med godt anlegg. Du får leie ut fresejernet ditt MakkinTosken....
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.581
    Antall liker
    34.275
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Takk skal du ha! :) Jeg synes det var et morsomt prosjekt og er godt fornøyd mede resultatet, selv om det kanskje er noen smådetaljer jeg ville gjort annerledes idag. Slik som tak til gulv kun for det visuelle. Som du sier så fungerer den godt og står seg mot et mer tradisjonelt QRD design.

    Jernet ligger klart til bruk hos listhøvleren min. Om mange nok hadde vist interesse hadde nok ikke prisen blitt avskrekkende.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.599
    Antall liker
    14.515
    Sted
    Langesund
    Tar opp denne igjen da jeg er i full gang med å lage en diffusor på 55cm x440cm. Bilder kommer senere
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.509
    Hva om man snur disse lektene slik at man samtidig lager brønner? Om enn minimal effekt er det muligens noen reflekser som finner veien.

    1702131506121.png
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Tar opp denne igjen da jeg er i full gang med å lage en diffusor på 55cm x440cm. Bilder kommer senere
    Så lav virker litt overaskende for meg, er 55cm høyden? Det er refleksjoner som kommer fra tak og gulv som ikke blir diffuserer før det treffer øret da. Den vil nesten bare diffusere direkte lyd. Hvis du sitter i nær felt er vel det ikke så mye tema, men ellers ja....
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.509
    Idéen er at siden man allerede har arealene tilgjengelig er det muligens verd å samtidig forsøke nytte dem til å fange frekvenser med lenger bølgelengder enn difusoren opprinnelig er kalkulert med? Mulig man må justere inngangvinkler for å få noe effekt?

    1702135788217.png
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.599
    Antall liker
    14.515
    Sted
    Langesund
    Så lav virker litt overaskende for meg, er 55cm høyden? Det er refleksjoner som kommer fra tak og gulv som ikke blir diffuserer før det treffer øret da. Den vil nesten bare diffusere direkte lyd. Hvis du sitter i nær felt er vel det ikke så mye tema, men ellers ja....
    Enig, men det er hva jeg har plass til i første omgang
    Overtar for noe absorberende
    20231209_163246.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn