Leben CS300(xs) "hodetelefonforsterker"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.713
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Har satt hodetelefonforsterker i ”..”, da dette i utgangspunktet er en integrert stereoforsterker. Men, det er forholdsvis mange som benytter denne kun til htlf, og som har den som én av sine klare preferanser. Bl.a Skylab på Head-Fi har gjentagende ganger omtalt denne i rosende ordelag – og har vel fortsatt et eksemplar.

At de av dere her inne, som noe i nærheten av å ”kappes” om å kjøpe flest mulig htlf.amp´s :) ikke har testet denne ennå er for meg en ”gåte”:confused:.
    Om noen skulle prøve seg, så kan den nok med fordel rør-tweakes. Full autobias, så her er det bare å putte i nye rør og ”trykke på knappen”.

Mener å huske at Audioart har en brukt inne, og importøren averterer en demomodell her på HFS. Sistnevnte vil jeg tro låner den ut til test for en evt. potensiell kjøper.
    Leben Hi-Fi Stereo Company

Vedlegg

Sist redigert:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Takk for tråd.

[...]
    Full autobias, så her er det bare å putte i nye rør og ”trykke på knappen”.
    Dette høres fint ut for oss mindre rørdrevne som synes at transistorløsninger er enkelt og praktisk.

Mener å huske at Audioart har en brukt inne, og importøren averterer en demomodell her på HFS. Sistnevnte vil jeg tro låner den ut til test for en evt. potensiell kjøper.
    [...]
    Hvilket firma er importør?
    Selges den av importør eller forhandlere?
    Hva koster den (typisk)?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.713
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^Importør er Nordic Sound Design
    Den selges vel kun direkte derfra.
    http://nordicsounddesign.no/

På hjemmesiden ser det ut til at CS300 er priset til 20K og CS300SX til 24K. Hva de reelt selges for vet jeg ikke. Erfaringsmessig er det ikke nødvendigvis samsvar mellom listepris (veil.pris) og salgspris:)

M

Morpheus

Gjest
    @PTB: Har du hørt Leben CS 300? Og hva synes du om lyden isåfall?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.713
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^^Nei @Morpheus. Har ikke hørt den selv, men så mye positiv omtale den har som htlf.amp, så er jeg (i beste mening) litt "forundret" over at ikke et par her inne ikke har testet den. Slik jeg kjenner importøren, så pleier ikke han være helt vrang når det gjelder å låne ut utstyr uforpliktende.

^@Loevhagen. Føler ikke helt behovet da jeg har Leben CS600. Selvom den er en annen konstruksjon m/helt annen rørbestykning, så fyller den så absolutt mine krav og forventninger.

PS. CS300 SX er testet i siste Hi-Fi & Musik

Sist redigert:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Testomtale i HiFi & Musik nr. 10 2012

HiFi & Musik_2012_10.png

Svenske HiFi & Musik nr. 10 2012 side 60-62 har, som ptb nevnte, en testomtale av Leben CS300. Modellen er ifølge artikkelen i ferd med å byttes ut med Leben CS300Z som er samme produkt, men leveres med andre rør. De håper å følge opp ang. evt. forskjeller dette medfører allerede i nr. 11.

[...]
    Hörlursfantasten kan även njuta av sin Leben i den intimaste musiklyssnarmiljön via uttaget på fronten. Man växlar över till lurar via en vippströmbrytare. Det är samma signal som lämnar högtalarna som på så sätt växlas till lurarna.
    [...]
    @ptb: Er siste setning korrekt?

Testomtalen inneholder lite om hodetelefonbruk, men det virker som om det meste ang. lydsignatur o.l. også gjelder hodetelefonutgangen.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.171
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Det er et par resistorer mellom effekttrinnet og hodetelefonutgangen.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Utgangsimpedanse og effektkapasitet

Hva er hodetelefonutgangens/-forsterkerens:
    • Utgangsimpedanse?
    • Effektkapasitet ved ulike hodetelefoninngangsimpedanser?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.713
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    @CDW.... Svar til#7. Ja, med @ardilla´s tilleggskommentar

Svar til#8. Ja, og denne bass-boost funksjonen fungerer meget bra, sett i forhold til en tonekontroll, eller loudnessfunksjon. Dog, min erfaring er med sammenfunksjon på CS600.

Svar til #10. Jeg har ved et par anledninger forespurt Leben, via mail og fått til svar første gang "høy" og andre gang "1000ohm". Fikk inntrykk av at de ikke helt forsto hvorfor jeg var opptatt av det - og er ikke helt sikker på om de svarte iht spørsmålet.
    Effektkapasitet har jeg ikke spurt om.

Jeg mener å huske at jeg har el.skjema på CS300 i en PDF på jobben. Har postet dette tidligere en gang i htlf-tråden, men kan legge det inn som et vedlegg igjen her.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.171
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Effekt:
    In the past there were two types of CS-300X, one has 1000mW headphone
    output, and the other has 800mW for high efficiency headphones.
    Standardutgaven er nå 800 mW (1K ohms(30W) resistor) men 1000mW (270 ohm resistor) kan produseres på bestilling - ev er det bare å bytte resistorer, en smal sak for loddekyndige.

Her er skjema.

cs300x-800mW.jpg

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.171
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Til CDW (og andre), BASS BOOST virker på hodetelefonene også.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Større (bakside)bilde

Hvis man klikker på bildene på Lebens produktsider, ledes man til et større bilde. Nedenfølgende bilder er klikkbare og leder til Lebens originalbilder.

cs300rear_l.jpg

cs300x_rear_l.jpg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.713
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg leste det som om du svarte på vegne av CS600
    Ahh.. ok. Litt dårlig presisert av meg i det innlegget kanskje, men det var "effekten" av bass-boosten jeg relaterte mot CS600, da jeg ikke har hørt hvordan den arter seg i CS300.:)

T

Tittentei

Gjest
    For referanse og sammenlikning med nye Leben CS300 F. Oversikten er opprinnelig postet av ardilla.

163037-leben-cs300-xs-hodetelefonforsterker-900x900px-ll-11c76b9f_lebencs300scomparisonchart.jpg

T

Tittentei

Gjest
    Har en drøm om Leben. Da som preamp for stereo og med aktiv deling på JBL 4430 kan den drive horna, mens noe potent klasse D kan ta seg av 15" :D At den har en helt suveren hodetelefonforsterker skader heller ikke.

ardilla burde selge meg sin enhet. Han bruker den tross alt bare som hodetelefonforsterker! For the greater good, ardilla. Du er jo utilitarist.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.171
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Har en drøm om Leben. Da som preamp for stereo og med aktiv deling på JBL 4430 kan den drive horna, mens noe potent klasse D kan ta seg av 15" :D At den har en helt suveren hodetelefonforsterker skader heller ikke.

ardilla burde selge meg sin enhet. Han bruker den tross alt bare som hodetelefonforsterker! For the greater good, ardilla. Du er jo utilitarist.
    Kanskje med tid og stunder, kjære Tittenteisen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn