Diverse Legendariske hifi-komponenter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg (blant flere her inne vil jeg tro) er en ivrig tilhenger av bruktkjøp både på www.finn.no og torget på hifisentralen. For min del handler det om å se om det dukker opp noe spennende på bruktmarkedet, men et problem jeg støter borti ganske ofte er å skille mellom de "legendariske" hifi-komponentene og alt "skrapet" der ute.

    I "legendariske" hifi-komponenter legger jeg for eksempel Thorens TD160, Technics SL1210, Sony's toppserie ES (cd-spillere i alle fall) ++. Velrenomerte merker som har satt sine spor i "hifi-historien". Jeg ønsker at tråden skal benyttes til å komme med råd om hvilke komponenter som kan kalles "legandariske" og hva som gjør at de kan kalles det. Gjerne historie bak konstruksjon, alder og eventuelle feil som er vanlige på disse komponentene.

    En sammensatt liste på et tidspunkt hadde sikkert vært en idé for å sammenfatte komponentene så man ikke må lete gjennom hele tråden for å finne ut hvilke komponenter man muligens burde kjøpe på bruktmarkedet.

    Komponenter innebærer da i det store og det hele alle komponenter, men også deler som tonearmer, pickuper, elementer med mer. En antatt markedsverdi for det gjeldende produktet kunne eventuelt også postes, dersom det er kjent.
     

    kleine freiheit

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2018
    Innlegg
    111
    Antall liker
    81
    Alt ligger på nettet. Er du helt sikker på at man skal samle dette i en handletråd?
    I tillegg til GODE KJØP-tråden?

    Det vil jeg tro at medfører enda flere velinformerte, og at sjansene for å få gjøre et ok bruktkjøp på en klassiker blir enda mindre.

    Mvh
    kl
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC
    M

    MarkusH

    Gjest
    Alt ligger på nettet. Er du helt sikker på at man skal samle dette i en handletråd?
    I tillegg til GODE KJØP-tråden?

    Det vil jeg tro at medfører enda flere velinformerte, og at sjansene for å få gjøre et ok bruktkjøp på en klassiker blir enda mindre.

    Mvh
    kl
    Gode kjøp-tråden og hva er det verdt-tråden omhandler gjerne henholdsvis annonserte varer (ikke det denne tråden var tiltenkt) og den andre kun et estimat på hva en vare er verdt som kommer for salg eller som ligger for salg, men muligens til feil pris (slik jeg tolker den tråden). Hva som er et godt kjøp (prismessig) og hvorfor det er det blir nevnt heller få steder, med mindre man leter gjennom hver eneste mitt anlegg-tråd og alle produsent/merke-trådene her inne. Søkefunksjonen på dette forumet står jo snart ovenfor en oppgradering, så det gjør sikkert saken bedre, men man må fortsatt vite hva man skal søke etter. Jeg for min del ønsker bare tips, jeg tar det gjerne på PM her inne i stedet for en egen tråd (jeg opererer ikke som en forhandler). Eksempelet jeg stod ovenfor i går var hvilke preer fra Sony som faktisk er verdt en test, da det kom en spennende ES90-modell ut på bruktmarkedet, men informasjon om slike produkter på det store internettet er vanskelig å finne og samtidig vite hvor reell informasjonen er. Det sitter uten tvil mange her inne med mye god informasjon om gode produkter, da mange her inne har eid mye, testet mye og/eller eier mye, samt at de har noen år på baken. Hvorvidt noen vil dele denne informasjonen eller hvordan det eventuelt vil gjøre markedet har ikke jeg tatt noen stilling til, fordi jeg er ikke ute etter å tjene penger på noen måte. Send gjerne forslag til meg på PM, så vet i alle fall jeg om noen gode komponenter å se etter. :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.904
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Legendariske komponenter blir for meg ting som har satt nye standarder på det tidspunkt det kom. Det være seg gammel Mark Levinson , Audio Research , Krell , Quad , Garrard, Thorens , Technics osv. Men også rimelige ting som NAD 3020 som satte en ny standard i sin prisklasse - eller Thorens TD 150 og dens betydning for platespillerens historie.

    Spørsmålet er jo om det holder mål i dag ? Som samlerobjekter - JA. Men verden har tross alt gått videre , så spørs det om man ønsker å bygge et legendarisk high-end oppsett , eller om man vil samle på visse merker osv. Ytelsen på det meste av disse gamle komponentene er tross alt overgått mange ganger gjennom årene.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Av legendariske rørforsterkere så må jeg dra frem min egen:D
    Her er hva Steve Guttenberg i Stereophile skriver om denne;

    McIntosh’s MC275 may be the most famous tube amplifier in the history of high fidelity. Designed and engineered by the company’s co-founder Sidney Corderman and the McIntosh engineering team, the MC275 (2 x 75 watts per channel) was the most powerful McIntosh stereo amplifier in its day. Some say it was the Harley-Davidson of American amps, and with the big chromed chassis and exposed Gold Lion KT88 power tubes, the MC275 certainly looked the part. The retail price was $444 when the amp was introduced in 1961, and the mono version, the MC75, debuted the same year.
    While most competitors’ tube amps relied on output trans-formers sourced from outside suppliers, the transformers used in the original (and current) MC275 amps are designed and fabricated in-house on production equipment that has been in continuous use since the early 1950s. The transformers and McIntosh’s famed unity-coupled circuit play a large role in the amp’s distinctive sound.

    Phased out in 1973, the MC275 reappeared in 1993 in a limited Commemorative Edition to honor the late Gordon Gow, longtime president and chief designer of McIntosh Labs. The amp is currently available in a heavily revised version, the MC275 LE, which uses four KT88 power-output tubes, three 12AX7A input and phase-inverter tubes, and four 12AT7 voltage-amplifier and driver tubes.

    By the time I got into audio in the late 1970s, McIntosh wasn’t a big player in the high-end community in the U.S. So it was somewhat ironic that Mac finally made its mark with hard-core audiophiles when it starting making tube gear again in the ’90s. The company has a remarkably loyal worldwide following, and in recent years China has been a leading export market for this still-made-in-America brand’s products. Export sales slightly exceed domestic output.

    mcintosh_mc275.png.648x460_q85.png
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Legendariske komponenter er ofte gamle, og noe du ikke nødvendigvis vil kjøpe i dag.
    Unntak finnes selvsagt, men for å fortjene betegnelsen "legendarisk" må produktene ha bevist at de har stått seg noen år.

    Ville heller ha kalt det kvalitetskomponenter.

    Eksempel på legendarisk utstyr som holder hifi-standard i dag:

    Fidelity Research fr64s
    ttfidres66s.jpg


    Garrard 301 med SME 3012
    BK_301_2017_10.jpg


    Technics SL10
    619vintage.promo_.jpg
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Mission 778 (senere tweaket til Cyrus 1 og 2)
    Dette er legendarisk britisk hifi

    1566849-mission-778-amp-with-cyrus-psx-power-supply.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.904
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Quad II monoblokker ble produsert fra 1952. Her er mine 62/63 modeller. De er nå satt i produksjon igjen !! Må vel trygt kunne kalles en klassiker.

    Quad II.jpg


    Andre eksempler på saker som fremdeles produseres er Denon 103 series, Ortofon SPU med mer....
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Legendariske komponenter blir for meg ting som har satt nye standarder på det tidspunkt det kom. Det være seg gammel Mark Levinson , Audio Research , Krell , Quad , Garrard, Thorens , Technics osv. Men også rimelige ting som NAD 3020 som satte en ny standard i sin prisklasse - eller Thorens TD 150 og dens betydning for platespillerens historie.

    Spørsmålet er jo om det holder mål i dag ? Som samlerobjekter - JA. Men verden har tross alt gått videre , så spørs det om man ønsker å bygge et legendarisk high-end oppsett , eller om man vil samle på visse merker osv. Ytelsen på det meste av disse gamle komponentene er tross alt overgått mange ganger gjennom årene.
    Er det slik å forstå at om man kjøper et produkt fra Mark Levinson (samme hvor gammelt, eller om det er en forforsterker eller effektforsterker) så er det av god kvalitet og det er verdt å betale mer for det enn andre merker? Det samme gjelder forøvrig de andre merkene du listet opp, hva gjør AR, Krell, Quad, Garrard, Thorens, Technics osv. som andre (mindre populære merker) ikke gjør og hvilke modeller/komponenter er de beste av de forskjellige merkene? Det er sikkert enkelte komponenter fra merkene nevnt som er mindre populære enn andre, hva er/kan grunnen til det være?
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Alt ligger på nettet. Er du helt sikker på at man skal samle dette i en handletråd?
    I tillegg til GODE KJØP-tråden?

    Det vil jeg tro at medfører enda flere velinformerte, og at sjansene for å få gjøre et ok bruktkjøp på en klassiker blir enda mindre.

    Mvh
    kl
    Gode kjøp-tråden og hva er det verdt-tråden omhandler gjerne henholdsvis annonserte varer (ikke det denne tråden var tiltenkt) og den andre kun et estimat på hva en vare er verdt som kommer for salg eller som ligger for salg, men muligens til feil pris (slik jeg tolker den tråden). Hva som er et godt kjøp (prismessig) og hvorfor det er det blir nevnt heller få steder, med mindre man leter gjennom hver eneste mitt anlegg-tråd og alle produsent/merke-trådene her inne. Søkefunksjonen på dette forumet står jo snart ovenfor en oppgradering, så det gjør sikkert saken bedre, men man må fortsatt vite hva man skal søke etter. Jeg for min del ønsker bare tips, jeg tar det gjerne på PM her inne i stedet for en egen tråd (jeg opererer ikke som en forhandler). Eksempelet jeg stod ovenfor i går var hvilke preer fra Sony som faktisk er verdt en test, da det kom en spennende ES90-modell ut på bruktmarkedet, men informasjon om slike produkter på det store internettet er vanskelig å finne og samtidig vite hvor reell informasjonen er. Det sitter uten tvil mange her inne med mye god informasjon om gode produkter, da mange her inne har eid mye, testet mye og/eller eier mye, samt at de har noen år på baken. Hvorvidt noen vil dele denne informasjonen eller hvordan det eventuelt vil gjøre markedet har ikke jeg tatt noen stilling til, fordi jeg er ikke ute etter å tjene penger på noen måte. Send gjerne forslag til meg på PM, så vet i alle fall jeg om noen gode komponenter å se etter. :)
    Som tidligere selger av Sony vil jeg vel kanskje påstå att du ikke har gått glipp av noe stort når det gjelder testing av eldre Sony sine Pre.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.904
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Legendariske komponenter blir for meg ting som har satt nye standarder på det tidspunkt det kom. Det være seg gammel Mark Levinson , Audio Research , Krell , Quad , Garrard, Thorens , Technics osv. Men også rimelige ting som NAD 3020 som satte en ny standard i sin prisklasse - eller Thorens TD 150 og dens betydning for platespillerens historie.

    Spørsmålet er jo om det holder mål i dag ? Som samlerobjekter - JA. Men verden har tross alt gått videre , så spørs det om man ønsker å bygge et legendarisk high-end oppsett , eller om man vil samle på visse merker osv. Ytelsen på det meste av disse gamle komponentene er tross alt overgått mange ganger gjennom årene.
    Er det slik å forstå at om man kjøper et produkt fra Mark Levinson (samme hvor gammelt, eller om det er en forforsterker eller effektforsterker) så er det av god kvalitet og det er verdt å betale mer for det enn andre merker? Det samme gjelder forøvrig de andre merkene du listet opp, hva gjør AR, Krell, Quad, Garrard, Thorens, Technics osv. som andre (mindre populære merker) ikke gjør og hvilke modeller/komponenter er de beste av de forskjellige merkene? Det er sikkert enkelte komponenter fra merkene nevnt som er mindre populære enn andre, hva er/kan grunnen til det være?
    Kunne sikkert vært skrevet en bok om man skal gå inn på alle merker og modeller. Men det er jo noen som utmerker seg i forhold til andre. For å ta Garrard så er det 301 og 401 som gjelder (platespillere.) Dette fordi de er solid som en gammel traktor , og spiller bra den dag i dag. Holder sannsynligvis i 50 nye år også. Samme fabrikk produserte f.eks Sp 25 for de store massene - som var noe dritt allerede når den kom. Men den sto i "de tusen hjem".

    Thorens har en tilsvarende klassiker med TD 124 , også ettertraktet av samme årsak som 301/401. TD 150 regnes som en klassiker fordi den satte nye standarder blant litt rimeligere spillere. TD-125 var en mer påkostet , større og tyngre utgave med elektronisk motorstyring osv. Prinsippene som fjæropphengt sub.chassis osv. ble kopiert av flere , blant annet Linn Sondek LP 12 - som jo er en klassiker som er på markedet enda.

    Når det gjelder Mark Levinson så lagde han konstruksjoner som rett og slett overgikk det meste når de kom på markedet, og de beholdt vel status som en av de ledende merkene i mange 10 år fremover. Hvilke modeller som er bedre enn andre kan man sikkert lese seg opp på. Audio Research har mye samme status , mens de er mest kjent for rør-konstruksjoner og leverer varer i topp-sjiktet den dag i dag.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Alt ligger på nettet. Er du helt sikker på at man skal samle dette i en handletråd?
    I tillegg til GODE KJØP-tråden?

    Det vil jeg tro at medfører enda flere velinformerte, og at sjansene for å få gjøre et ok bruktkjøp på en klassiker blir enda mindre.

    Mvh
    kl
    Gode kjøp-tråden og hva er det verdt-tråden omhandler gjerne henholdsvis annonserte varer (ikke det denne tråden var tiltenkt) og den andre kun et estimat på hva en vare er verdt som kommer for salg eller som ligger for salg, men muligens til feil pris (slik jeg tolker den tråden). Hva som er et godt kjøp (prismessig) og hvorfor det er det blir nevnt heller få steder, med mindre man leter gjennom hver eneste mitt anlegg-tråd og alle produsent/merke-trådene her inne. Søkefunksjonen på dette forumet står jo snart ovenfor en oppgradering, så det gjør sikkert saken bedre, men man må fortsatt vite hva man skal søke etter. Jeg for min del ønsker bare tips, jeg tar det gjerne på PM her inne i stedet for en egen tråd (jeg opererer ikke som en forhandler). Eksempelet jeg stod ovenfor i går var hvilke preer fra Sony som faktisk er verdt en test, da det kom en spennende ES90-modell ut på bruktmarkedet, men informasjon om slike produkter på det store internettet er vanskelig å finne og samtidig vite hvor reell informasjonen er. Det sitter uten tvil mange her inne med mye god informasjon om gode produkter, da mange her inne har eid mye, testet mye og/eller eier mye, samt at de har noen år på baken. Hvorvidt noen vil dele denne informasjonen eller hvordan det eventuelt vil gjøre markedet har ikke jeg tatt noen stilling til, fordi jeg er ikke ute etter å tjene penger på noen måte. Send gjerne forslag til meg på PM, så vet i alle fall jeg om noen gode komponenter å se etter. :)
    Som tidligere selger av Sony vil jeg vel kanskje påstå att du ikke har gått glipp av noe stort når det gjelder testing av eldre Sony sine Pre.
    Tror enkelte vil kunne være uenig med deg vedrørende Sony TA-ER1
    (Spørs så klart hva man legger i 'eldre' her.)

    TA-ER1.jpg
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Alt ligger på nettet. Er du helt sikker på at man skal samle dette i en handletråd?
    I tillegg til GODE KJØP-tråden?

    Det vil jeg tro at medfører enda flere velinformerte, og at sjansene for å få gjøre et ok bruktkjøp på en klassiker blir enda mindre.

    Mvh
    kl
    Gode kjøp-tråden og hva er det verdt-tråden omhandler gjerne henholdsvis annonserte varer (ikke det denne tråden var tiltenkt) og den andre kun et estimat på hva en vare er verdt som kommer for salg eller som ligger for salg, men muligens til feil pris (slik jeg tolker den tråden). Hva som er et godt kjøp (prismessig) og hvorfor det er det blir nevnt heller få steder, med mindre man leter gjennom hver eneste mitt anlegg-tråd og alle produsent/merke-trådene her inne. Søkefunksjonen på dette forumet står jo snart ovenfor en oppgradering, så det gjør sikkert saken bedre, men man må fortsatt vite hva man skal søke etter. Jeg for min del ønsker bare tips, jeg tar det gjerne på PM her inne i stedet for en egen tråd (jeg opererer ikke som en forhandler). Eksempelet jeg stod ovenfor i går var hvilke preer fra Sony som faktisk er verdt en test, da det kom en spennende ES90-modell ut på bruktmarkedet, men informasjon om slike produkter på det store internettet er vanskelig å finne og samtidig vite hvor reell informasjonen er. Det sitter uten tvil mange her inne med mye god informasjon om gode produkter, da mange her inne har eid mye, testet mye og/eller eier mye, samt at de har noen år på baken. Hvorvidt noen vil dele denne informasjonen eller hvordan det eventuelt vil gjøre markedet har ikke jeg tatt noen stilling til, fordi jeg er ikke ute etter å tjene penger på noen måte. Send gjerne forslag til meg på PM, så vet i alle fall jeg om noen gode komponenter å se etter. :)
    Som tidligere selger av Sony vil jeg vel kanskje påstå att du ikke har gått glipp av noe stort når det gjelder testing av eldre Sony sine Pre.
    Tror enkelte vil kunne være uenig med deg vedrørende Sony TA-ER1

    Vis vedlegget 577369
    Det skulle ikke forundre meg:) Selv har Sony aldri imponert meg spesielt mye lydmessig selv om jeg ikke synes de er dårlige heller, men derimot byggemessig meget bra. jeg likte vell best cd spillerne deres i ES serien. Men smaken er forskjellig.
     

    ksr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    96
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    1
    Quad ESL 57. Sidst jeg så dem brugt, var prisen 7.000 for et par.

    q1.PNG


    Som det ses kan sådan et sæt samle hele familien. Ikke dårligt i en tid med hjemmekontor.

    q2.PNG
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Jeg må vel nesten nevne Densens første integrerte; DM-10.
    Hadde denne noen år, og må si dette var virkelig en knall sak. Skal ikke se bort fra at jeg må gå til innkjøp av en slik igjen en gang i fremtiden :)

    Densen-DM-10-mk2-1340-B.jpg


    3410424955_2711476889_b.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Jeg syns godt vi kan ha en tråd om komponenter som er særlig vellykkete konstruksjoner. For min del trenger de ikke ha legendestatus, det kan være minst like interessant med ting som har gått litt under radaren for min del. Men jeg hadde nok fulgt med på en tråd hvor det kom informasjon om ting i forskjellige prisklasser som enten er veldig bra i absolutte termer, eller som bare er utrolig lydmessig bra i forhold til pris når de var nye. Som f.eks. Klipsch Synergy B3 eller Snell Acoustics E IV.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg syns godt vi kan ha en tråd om komponenter som er særlig vellykkete konstruksjoner. For min del trenger de ikke ha legendestatus, det kan være minst like interessant med ting som har gått litt under radaren for min del. Men jeg hadde nok fulgt med på en tråd hvor det kom informasjon om ting i forskjellige prisklasser som enten er veldig bra i absolutte termer, eller som bare er utrolig lydmessig bra i forhold til pris når de var nye. Som f.eks. Klipsch Synergy B3 eller Snell Acoustics E IV.
    Jeg vet ikke engang hva jeg vil kalle legendarisk av hifi utstyr, men jeg føler ikke at jeg har nok fartstid til å kunne uttrykke meg om slikt utstyr. Men det som flyr under radaren og som er ansett som "mye-for-pengene" ville jeg nok glatt tatt med i en slik tråd som dette. Jeg handler alltid de "billigste" produktene, det innebærer da at jeg har en del gammelt (om ikke vintage også), men jeg bruker det som primær-utstyr og jeg har den oppfatningen at alderen absolutt ikke har den største innvirkningen på hverken konstruksjon, lyd eller holdbarhet, rett meg om jeg tar feil dog. ;)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Platespillere med prisantydning

    https://thevinylfactory.com/feature...what-to-look-out-for-when-buying-second-hand/


    https://www.theabsolutesound.com/articles/the-ten-most-significant-amplifiers-of-all-time/

    The 12 Most Significant Loudspeakers of All Time | The Absolute Sound

    Gallo Solo Nucleus og reference (2 kuler) er klassikere.

    Elektronikk fra Richard Dunn,NVA er noe som har godt under radaren for de fleste.Sært,men spiller bra.

    Høyttalere fra Dean Hartley,Keswick Audio (Figaro + Alto sub).Hartley er vel i dag sjefkonstruktøren hos Monitor Audio
     

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Sted
    Trøndelag
    ….mon tro om disse vekker noen nostalgiske minner hos enkelte....?
    Nå som retro-stilen er blitt "in" igjen - se eksempelvis Yamaha sin serie med integrerte 2-kanalsforsterkere - så har kanskje denne stilen fått en liten renessanse.


    Forsterkersettet Technics SU-C3000 og SE-A3000 var vel i salg her på berget så vidt inn i det nye årtusenet - i Danmark/Tyskland enda litt lenger, men så ble det helt stille fra Technics (platespillerserien SL-1200 unntatt) fram til relanseringen i 2014/2015, der spesielt Reference-modellene fikk mye oppmerksomhet i media. Det oppsettet som sto hos Oslo HiFi-Center var veldig gromme saker. Synd at en ikke lenger kan få oppleve det i den nevnte butikken.....og under gode forhold.....

    Forforsterkeren i 3000-settet kunne drives med batteri (opsjon) fra en 12 voltspakke, slik at selve musikksignalet ble ivaretatt uavhengig av kvaliteten på strømnettet. Avbildet utstyr er noe modifisert, men frontene på apparatene er helt originale. De store (og bakgrunnsbelyste) VU-meterne på effektforsterkeren er veldig responsive, og gjør det til en ekstra fornøyelse å følge med på musikken. :)
    P1040349.JPG
    P1040826.JPG
    P1040842.JPG
    P1040337.JPG
    P1000140.JPG
    P1040361.JPG
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Kan bli en gøy tråd/liste.
    Tror jeg skjønner hvor ts vil med denne tråden.

    Her mener jeg disse må med OA523-1.jpg

    Carlsson OA52

    Salig Stig Carlsson var tidlig ute med sin teori om hvordan man best kunne få rommet til å spille på lag med høyttalerne, i sin ortoakustiske tilnærming.
    OA 52 var ikke den første modellen, men kanskje den mest vellykkede.
    Andre modeller kan man se og lese om i denne lenken: https://www.carlssonplanet.com/
    Her får interesserte også tips og hjelp til restaurering av nå tilårskomne Carlssonhøyttalere.

    Verdens beste høyttalere? Neppe!
    Verdens vakreste høyttalere? Nope!
    Høyttalere som er lette å like? Definitivt
    Høyttalere som er enkle å få til i samspill med mange ulike forsterkere? Jupp!

    mvh
    Proffen
     
    U

    Utgatt11378

    Gjest
    Legendariske komponenter blir for meg ting som har satt nye standarder på det tidspunkt det kom. Det være seg gammel Mark Levinson , Audio Research , Krell , Quad , Garrard, Thorens , Technics osv. Men også rimelige ting som NAD 3020 som satte en ny standard i sin prisklasse - eller Thorens TD 150 og dens betydning for platespillerens historie.

    Spørsmålet er jo om det holder mål i dag ? Som samlerobjekter - JA. Men verden har tross alt gått videre , så spørs det om man ønsker å bygge et legendarisk high-end oppsett , eller om man vil samle på visse merker osv. Ytelsen på det meste av disse gamle komponentene er tross alt overgått mange ganger gjennom årene.
    ...men når hifi friiikerne på 70 tallet sa... "oi for et hærlig rasp i den Stradivariusen"...og friiikerne i dag sier " oi for et hærlig rasp i den Stradivariusen"...var raspet dårligere gjengitt før enn nå ? Har ofte tenkt på dette.
    Hørte doble Quad 57 med EC og Linn S på slutten av 70, det lød fantastisk, synes det er rart at det ikke skal gjøre det i dag også...Det jeg mener er at vi har jo higet etter lyden, og lyden fra et Yamaha konsertflygel skulle jo være nettopp fra dette i går som nå...
    tja elektrisk og mekaniske slitasjer spiller jo selvfølgelig inn, men med komponenter i 99% strøkenhet vil vel en Paiste Sound Edge høres nettopp ut som det...eller :)
    Var innom en butikk i en by et sted for lang tid siden...hadde nettopp vært og prøvd Sound Edge hi-hatten...der spilles på en høyttaler hvor selger sier til kunden...diskanten i disse er vel litt...
    Jeg rynker panna og lytter før man freidig som man var i den tida, parerte tilbake og forklarte at diskanten her er bare helt fantastisk...du kan høre at dette er Sound Edgen....han fikk solgt høytalerne da :)
    Det hører med til historien at trommisen brukte Sound Edge... ! :rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn