Forsterkere Legge mest penger i amp eller høytalere?

P

parafinoksen

Gjest
Ifølge denne artikkelen er det høyttalere en bør legge mest penger i, fordi:

1. Speakers are by far the hardest component to design.
2. Lesser speakers change and colour the sound by a large amount.
3. You get what you pay for, speakers are expensive and step up in large jumps.

 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Tenkte det var best å legge pengene i en bedre middag, men det var vist ikke et av alternativene.
Enig med du Oks.

Bruk mye penger på mye god mat....hele livet.
...man trenger ikke bruke så mye penger på å få gode forsterkere og høyttalere.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1
Jeg tror det er lettere å legge mer penger i en høyttaler enn i en forsterker, spesielt om det er en bassrefleks-høyttaler med porten helt øverst. Stapp tusenlappene inn i hullet, og vips... Skal du legge penger i en forsterker så må du nødvendigvis skru ut en bunsh skruer og ta av lokket. -nei, legg dem i høyttalerene dine du. Mye mindre styr.
 
P

parafinoksen

Gjest
Det kan vere dyrt å gjere noko med rommet. For i verste fall må du bygge eit nytt rom.
I beste fall holder det / hjelper det veldig med å fylle på med litt pynteputer (kona glad), flytte på en bokhylle eller to og få et teppe foran lytteposisjon.
 
2

2xJ

Gjest
Det hjelper ikke og få skvist mest mulig ut av høyttaleren, om den ikke kobler skikkelig mot rommet !!

Høyttaler og rom er dem største "utfordringene" Og jeg er litt uenig med osten om at rommet ikke koster så mye.
Først og fremst så må man da et eget rom.. Kostnad ? Og hvis man ikke har et lytterom, men skal så evnt bygge et.. Kostnad??
Man tar og lager glavahule i stua.... evnt skilsmisse.. kostnad ?? :rolleyes: 😬
Ja, dere tar poenget. Det koster nok endel uansett.

Men det er i slike diskusjoner/tråder som dette, enn ser at DIYere og "vanlige HIFIentusiaster" , står milevis ifra hverandre.



Og det er litt morsomt når enn har gjort seg endel erfaringer på hva som FAKTISK gjør utslag.........
 

Mr. Streamer

Medlem
Ble medlem
11.11.2019
Innlegg
39
Antall liker
3
Jeg hadde aldri trodd denne tråden skulle bli så populær som den ble!.
Når det er sagt hadde jeg heller aldri trodd at jeg skulle bli så fornøyd med H390 å LS50 som jeg ble!. Jeg kjøpte H390 i den formening at jeg skulle bruke den til en mere tungdreven høytaler, slik som Kef R7, eller kanskje til å med R5. Men når jeg nå hører på denne kompboen, har jeg ikke det så travelt med å kjøpe nye høytalere!

Jeg har eid Kef R500 med en recieiver, riktignok en flagship receiver den gang, å det spilte fantastisk i min lille stue på rundt 20 KVM, å det virker som KEF å Hegel er et godt samboerskap. Det er vel en grunn til at Kef R11 benyttet seg av Hegel H390 ved indrodukjon av nevnte høytalere!?

Det eneste negative jeg har å tilføye er at denne komboen gjør at noen lydspor lyder litt for lyst!. Dette kan nok forberdres hvis jeg legger et teppe eller noe i stua
PS: Jeg har ingenting å sammenligne med!, da jeg aldri har eid en forsterker som dette.

Dette er også et "endgame", jeg kommer ikke til å kjøpe ny amp eller høytalere på maaaaange når valget er falt på høytalere
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.241
Antall liker
5.961
Hvordan er Sonyen på de "lyse" lydsporene?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Det største utslaget er rommet det står i.
Det koster minst å gjøre noe med.
Rommet er jo det dyreste!!!! Ikke alle har en kjellerstue Eller bomberom for seg selv
høyttalerplassering og lytteposisjon kan være gratis , men konsekvensene kostbare
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Rommet er jo det dyreste!!!! Ikke alle har en kjellerstue Eller bomberom for seg selv
høyttalerplassering og lytteposisjon kan være gratis , men konsekvensene kostbare
Sant nok, men det handler jo om att det står i et rom.
Hva man gjør med romet da, er det lettere å forstå da.
Regner med att de fleste som har stereo har et rom det står i?
Eller er det noe jeg ikke har forstått her ?
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
913
eller man kan velge høyttalere med god powerrespons som er mindre rompåvirkelig. f.eks linkwitz sine spiller helt fantastisk i normale rom.
slik kan en billig diy dipol se ut
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det hjelper ikke og få skvist mest mulig ut av høyttaleren, om den ikke kobler skikkelig mot rommet !!

Høyttaler og rom er dem største "utfordringene" Og jeg er litt uenig med osten om at rommet ikke koster så mye.
Først og fremst så må man da et eget rom.. Kostnad ? Og hvis man ikke har et lytterom, men skal så evnt bygge et.. Kostnad??
Man tar og lager glavahule i stua.... evnt skilsmisse.. kostnad ?? :rolleyes: 😬
Ja, dere tar poenget. Det koster nok endel uansett.

Men det er i slike diskusjoner/tråder som dette, enn ser at DIYere og "vanlige HIFIentusiaster" , står milevis ifra hverandre.



Og det er litt morsomt når enn har gjort seg endel erfaringer på hva som FAKTISK gjør utslag.........
Glava blir det skilsmisse av, må bruke Knaus. Da klør ikke kona.
Stor suksess her hjemme :)
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg hadde aldri trodd denne tråden skulle bli så populær som den ble!.
Når det er sagt hadde jeg heller aldri trodd at jeg skulle bli så fornøyd med H390 å LS50 som jeg ble!. Jeg kjøpte H390 i den formening at jeg skulle bruke den til en mere tungdreven høytaler, slik som Kef R7, eller kanskje til å med R5. Men når jeg nå hører på denne kompboen, har jeg ikke det så travelt med å kjøpe nye høytalere!

Jeg har eid Kef R500 med en recieiver, riktignok en flagship receiver den gang, å det spilte fantastisk i min lille stue på rundt 20 KVM, å det virker som KEF å Hegel er et godt samboerskap. Det er vel en grunn til at Kef R11 benyttet seg av Hegel H390 ved indrodukjon av nevnte høytalere!?

Det eneste negative jeg har å tilføye er at denne komboen gjør at noen lydspor lyder litt for lyst!. Dette kan nok forberdres hvis jeg legger et teppe eller noe i stua
PS: Jeg har ingenting å sammenligne med!, da jeg aldri har eid en forsterker som dette.

Dette er også et "endgame", jeg kommer ikke til å kjøpe ny amp eller høytalere på maaaaange når valget er falt på høytalere
Det er ikke spesielt rart, det er i overkant mye energi i området hvor ørene er mest sensitive på disse høyttalerne;

last ned.png



Hvis du har mulighet til å spille musikk gjennom Roon, JRiver eller andre konvolvere, så kan du legge inn noen manuelle EQ-punkter som roer ned høyttaleren en del. Alternativt kan man med fordel peke høyttalerne rett frem og ikke rettet mot ørene for en mer nøytral klangbalanse.
Kef Ls50 er en OK høyttaler, men ikke levelig for meg da jeg er allergisk mot slik heving i området mellom 2-5 khz.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.177
Antall liker
2.123
En høyttaler med uniform spredning horisontalt ned til minst 600-500 Hz er det første stedet man bør begynne IMO og helst også noe som måler godt vertikalt. Da har man allerede gjort det langt enklere å integrere høyttalerne i rommet.

Neste steg er hvilke grader spredningen skal være på. Dette har sammenheng med rommet, hvor man lytter i rommet (en plass eller mange steder), preferanser, type musikk man lytter til og hvor høyttalerne kan plasseres i rommet (tett på vegg eller mulighet til å trekke lang ut). Om man kan bruke subwoofer er også vesentlig å ta med i beregningen. Det gir nye plasseringsmuligheter for hovedhøyttalerne. Og det samme med bruk av DSP hvor man f.eks kan tilpasse dypbassen i forhold til forsterkning fra vegg/hjørne.
Med andre ord, det skal ikke være enkelt!

En utfordring er at mange kanskje ikke vet hvilke spredning de ønsker og bruk av EQ krever kunnskap og helst måleutstyr. Men fokus på det betyr svært mye og noe man kan eksperimentere og være oppmerksom på. Realiteten er forøvrig at de fleste kommersielle høyttalere måler alt enn spesielt godt på dette med jevn spredning.

Etter dette begynner optimalisering av plassering og deretter akustiske tiltak for de som har mulighet til det. Behandling av tidlig refleksjoner er det mest vesentlige for at bl.a. stereobildet skal sitte og koster ikke mye og krever heller ikke så mye tiltak.

I og med det ikke nødvendigvis er sammenheng mellom kvalitet og pris, så er ikke spørsmålet helt rett og svare på hva man skal legge mest penger i. På samme måte som en langt dyrere forsterker ikke nødvendigvis er bedre enn en rimeligere, så er heller ikke det automatikk i at en dyrere og større høyttaler er totalt sett bedre.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Jeg hadde aldri trodd denne tråden skulle bli så populær som den ble!.
Når det er sagt hadde jeg heller aldri trodd at jeg skulle bli så fornøyd med H390 å LS50 som jeg ble!. Jeg kjøpte H390 i den formening at jeg skulle bruke den til en mere tungdreven høytaler, slik som Kef R7, eller kanskje til å med R5. Men når jeg nå hører på denne kompboen, har jeg ikke det så travelt med å kjøpe nye høytalere!

Jeg har eid Kef R500 med en recieiver, riktignok en flagship receiver den gang, å det spilte fantastisk i min lille stue på rundt 20 KVM, å det virker som KEF å Hegel er et godt samboerskap. Det er vel en grunn til at Kef R11 benyttet seg av Hegel H390 ved indrodukjon av nevnte høytalere!?

Det eneste negative jeg har å tilføye er at denne komboen gjør at noen lydspor lyder litt for lyst!. Dette kan nok forberdres hvis jeg legger et teppe eller noe i stua
PS: Jeg har ingenting å sammenligne med!, da jeg aldri har eid en forsterker som dette.

Dette er også et "endgame", jeg kommer ikke til å kjøpe ny amp eller høytalere på maaaaange når valget er falt på høytalere
Har du sammenlignet med LS50 Wireless?
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.765
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg mener, at man skal vælge højttalerne før forstærkeren. Det er dyrt at skifte, så det bør gøres velovervejet. Hvis det er muligt, så altid et lukket kabinet, en såkaldt trykkammer højttaler. Højttaleren skal passe til det rum man har eller snart får.
Noget der er meget vigtigere end skift er, placering af lyttestol i rummet og højttalernes placering.
Det rigtige Lytterum med volumen. Det påvirker lyden så meget.
Akustiske remedier er meget vigtige og akustik før elektronik. Når det er på plads, så et par gode højttalere.
 
M

MarkusH

Gjest
Det beste hadde vært og begynt med rommet, med ganske "kjedelige" høyttalere, finne riktige løsninger for hjørner og førsterefleksjoner. Deretter gå på med plassering av høyttalere og lytteposisjon. Det skjer nok vanligvis i omtrent motsatt rekkefølge, i alle fall når man starter med denne hobbyen.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det virker som vi har et fornuftig konsensus her: Høyttalere først. Gode høyttalere vil gjerne bli store, tunge og dyre, men høy pris er i seg selv ingen garanti for kvalitet. Unngå høyttalere med store avvik i frekvensgang som må «kompenseres» med like farget elektronikk i motsatt retning. Dedikert eq er bedre og mer treffsikkert enn å jage etter «matching» mellom fargede komponenter. Kontrollert og jevn spredningskarakteristikk er viktig. Smal spredning reduserer også påvirkningen fra rommet, mens bred spredning i et godt rom gir et bredt lydpanorama. Det er tildels en preferansesak. Gode høyttalere med tilstrekkelig membranareal og kontrollert spredning er ofte også nokså lettdrevne. State of the art-elektronikk til å drive dem koster lite i forhold. 10x mer penger i høyttalere enn i forsterkere høres ikke veldig feil ut.

En signalkjede som ville matche kvaliteten i høyttalere i halvmillionsklassen kunne være Roon => Chromecast Audio => RME ADI2 => Purifi 1ET400A, og da har jeg budsjettert unødvendig mye i DAC’en. :)
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ
U

utgatt25555

Gjest
Ja, er det ikke Bladelius, PMC og Van den Hul-kabler det pleier å gå i? Hakk i plata, mon tro?
Han snakker vel om noe han har egen erfaring med...imotsetning til endel andre. Ikke dermed sagt att jeg holder med i alt, men jeg klarer da virkelig å lese det som en egen erfaring/observasjon...og i det det blir feil å dele slikt...er ikke dette ett diskusjonforum lengre!
Apropo hakk i plata...så er det vel mange som kunne ha godt av å se seg selv i ett utenfor perspektiv noen ganger, inkl meg selv!

mvh
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Sant nok, men det handler jo om att det står i et rom.
Hva man gjør med romet da, er det lettere å forstå da.
Regner med att de fleste som har stereo har et rom det står i?
Eller er det noe jeg ikke har forstått her ?
Neida, det er bare det at frihetene i rommet er høyst variable og det er flere måter å regne på.
1. Rommet er gratis, det bare fulgte med boligen..
2. Eget lytterom kan koste utvidelse av bolig og eller utkastelse/sponsing av yngre medlemmer av husstand osv. Eller endret planløsning .
Punkt 2 har kostet meg noen millioner og enda kreves det mere før det er optimalt. Vil gjerne prøve langveggen og det medfører riving av peis, og komplisert og delikat ombygging til skyvedører.
Satt på spissen selvsagt å skylde på hifien for å bygge om og å kjøpe sekundærbolig.

Den billigste oppgraderingen er UMIK mikrofon og REW og tid for å få det beste ut av høyttalerne man har. Men konklusjon kan bli ønske om nye høyttalere og «nytt» rom:oops:
 
Sist redigert:

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Har nå opplevd høyttalere som gjør rommet litt sekundært i det store og hele. Bruker man litt tid og engasjement kan man få høyttalerne til å spille gjennom rommet. En skal i sammenhengen ikke glemme at denne interessen betyr forskjellige ting for hver enkelt av oss, så hva som er godt nok for en kan være uakseptabelt for en annen. Synes uansett fasiten er gitt: Høyttalerne krever mest og er det viktigste man velger.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Toole har et avsnitt i boken sin hvor han testet ulike høyttalere i ulike rom, konklusjonen var entydig ; gode høyttalere oppfattes positivt uansett rom, så vi evner å høre høyttalerens kvalitet til tross for rommet...
Det tror jeg flere har merket ...
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Still nysgjerrigheten din ved å ta en turne. Har hentet mye nyttig på min turne og fortsatt er det ting jeg grubler på hvordan jeg skal løse.
Nå tror jeg du er langt mere systematisk og analytisk i din tilnærming til utfordringen.
Svært mange, meg selv blant annet, er nok mer innfallsstyrt, hvilket kan være moro, men ikke nødvendigvis veldig resultatorientert.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Jeg har et par små Dali Menuett koblet til en Electrocompaniet ECI 5 mk II som TV anlegg. Dette låter forrykende bra på nærmest alle typer musikk. Har et par kamerater som nesten utelukkende lytter til heavy og når vi har sett på konserter med grupper av type Rammstein og lignende er de svært forbauset over at et par så små høyttalere kan levere så massivt lydtrykk. Forsterkeren er langt dyrere enn høyttalerne og kan kanskje sees som overkill, men stor og kraftig forsterker på små høyttalere kan tenkes å være en suksessoppskrift.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Små høyttalere krever ofte stor forsterker. Du har den jernharde loven: Dyp bass, små kasser, høy virkningsgrad - velg to, men du får ikke alle tre. Altså vil små høyttalere som skal gå dypt kreve mye effekt. Det er ikke slik at store høyttalere krever store forsterkere, snarere motsatt. Stor forsterker på liten høyttaler blir likevel ikke det samme, siden de aller fleste wattene uansett bare blir til varme, og da får du en hel kjede nye problemer med termisk kompresjon, temperaturavhengige delefiltre, etc.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
I hovedanlegget er også BHK forsterkerne langt dyrere enn QLN høyttalerne. Mitt resonnement er at kombinasjonen av finesse og kraft får man kun ved å bruke en god del penger her. Jeg kunne sikkert fått finessen fra en rimeligere forsterker av typen Rega Aethos eller kraften fra en Musical Fidelity M8xi, men kombinasjonen av finesse og kraft får man kun i høyere prisklasser.
 
U

utgatt medlem 1034

Gjest
I hovedanlegget er også BHK forsterkerne langt dyrere enn QLN høyttalerne. Mitt resonnement er at kombinasjonen av finesse og kraft får man kun ved å bruke en god del penger her. Jeg kunne sikkert fått finessen fra en rimeligere forsterker av typen Rega Aethos eller kraften fra en Musical Fidelity M8xi, men kombinasjonen av finesse og kraft får man kun i høyere prisklasser.
Helt enig med deg :)
 

Rannis

Medlem
Ble medlem
13.06.2019
Innlegg
21
Antall liker
15
eller man kan velge høyttalere med god powerrespons som er mindre rompåvirkelig. f.eks linkwitz sine spiller helt fantastisk i normale rom.
slik kan en billig diy dipol se ut
Bass har vel omni spredning uansett, og man kan ikke eq’e vekk kanselleringer. I mellomtone diskant er jeg enig at spredningsmønster er avgjørende. Men mye kan gjøres bare med å ha en høyttaler som er ruller litt av oppover i nordiske/harde hjem..
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.789
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dipolene mine går til 40 Hz. 40 Hz er bass.
Jada, jeg har suber også. Omnier. Dipoler til bunnoktaven blir store som kjøleskap.
 
L

Lassencad

Gjest
:)
Synes også det burde nævnes hvor vigtig der er at forstærkeren har styr på højttaleren. Jo bedre fat /styr forstærkeren har jo færre unoder laver højttaleren
især i bassen :)
 

Rannis

Medlem
Ble medlem
13.06.2019
Innlegg
21
Antall liker
15
Dipolene mine går til 40 Hz. 40 Hz er bass.
Jada, jeg har suber også. Omnier. Dipoler til bunnoktaven blir store som kjøleskap.
Ok. Er det enklere å integrere dipol bass i ett vanlig rom? De fleste har nok refleksjoner som gir dipper fra 200hz og nedover - i større eller mindre grad.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
913
under schroeder frekvensen til rommet stemmer det vel egentlig det siste du sier ja.
 
Topp Bunn