Leilighet og hifi

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Kanskje et merkelig spørsmål, men regner med at noen har erfaring.
Hvis man bor i et leilighetskompleks med tre etasjer og man da bor i andre etasje.
Hvilken leilighet vil de da høre meg best i hvis jeg spiller musikk. Leiligheten over eller leiligheten under meg
under ellers like forhold?
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.633
Sted
Oslo
Bodde en gang i loftsleilighet, og kjørte sterkt på med tak vinduene oppe.
Dagen etter spurte jeg naboen under om jeg hadde plaga henne.
Nei sa hun, men i blokka over gata hadde det vært en helvetes fest

En annen gang bodde jeg i fjerde, og naboene var heldigvis av det rause slaget.
Hver gang jeg dro på mine Klipsch LaScala fikk jeg sms fra hun i andre:
Pump up the volume
 
Sist redigert:

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Det er vel liten tvil om at leiligheten under vil høre mest, gitt at høyttalerne står på gulvet? Både på grunn av fysisk nærhet - lydtrykket reduseres til en fjerdedel ved dobling av avstand - og på grunn av vibrasjoner fra høyttalere/-ben på gulvet.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
1899 her, får aldri klager fra de over eller under. Men jeg klager på naboen under. Det har mest med volum og musikksmak å gjøre tror jeg. Men er enig i at det sannsynligvis høres best i etasjen under.
Bodde på hybel i en 60 tallsmurblokk en gang. Kunne høre fra 5 Etg at noen spilte Ping-Pong i kjelleren.. og slik ble jeg kjent med naboguttene.
Irriterende med folk som spiller høyt for åpne vinduer!!!! Det høres meget godt og er vanskelig å lokalisere pga morsomme refleksjoner
 
Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Min erfaring er at det er leiligheten over som vil oppleve problematikken sterkest.
Men det er seff ingen problemer å plage dem som bor under heller.
Fikk besøk av madamen i leiligheten under oss midt i et hifitreff.
Hun ville i og for seg ikke klage - men var mest interessert i hvilken skive og melodi jeg nettopp hadde spilt.
Greit med sånne naboer..... :D

mvh
Proffen
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Lyd i bygg er vanskelig, mye av det vi hører er lyd som bæres gjennom konstruksjoner, og da følger det ikke alltid den veien vi tror. Eksempelvis kan et åpent soilrør, pipe eller annet bære lyd lenger enn man intuitivt antar. Derfor er gode lydskiller basert på brutte konstruksjoner slik som flytende gulv eller doble vegger (dobbelt stenderverk med avstand imellom).

I 1880-gårder er ofte dekkene svakeste punkt, og det mest krevende å gjøre noe med (i hvert fall er det min erfaring).
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Bodde 13 år i Torshov gård fra rundt de hårde 30`, der var det like lytt i alle bauer og kanter.
Nå bor jeg i leilighet med TEK 10 standard, ferdigstilt i 2020 etter lang byggeperiode (Derav ikke TEK 17)
Høyere frekvenser, normal TV lyd og stemmer høres aldri (Nå har jeg ingen under meg foreløpig) men lavfrekvente lyder som subwoofer/HT som går dypt høres greit. Samme med fottrinn fra de som bor skrått over meg og til siden. Dette er litt overraskende faktisk. Burde kanskje ikke være det..Heldigvis er det rolige folk virker det som. Selv har jeg ikke pratet med naboer, kjører på Larsen 4.2. de går relativt dypt, så får høre på generalforsamling når jeg vet hvem naboer er.
I nye bygg, så «forsvinner» mye bass, men den ER der definitivt. Kommer bedre ut av det uten sub, og prioritere HT med smekk i bassen, fremfor avgrunnsdyp bass
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Har erfaring med at lyden går opp. Fikk som regel bare kjeft av hun som bodde over. Aldri under. :unsure:
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg bor i vertikalt delt to-manns bolig. Har riggen i kjelleren.
Da jeg hadde slobs (åpen baffel bass) hørte naboen veldig lite av bassen når jeg guffa på.
Men bildene han hadde på veggen i stua rørte på seg.
Merkelig greie. :unsure:
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.777
Antall liker
5.270
Sted
oslo
Bor i nederste etasje i typisk løkka-bygård fra 1800 tallet.
Hører bassen fra naboene over sine skoeske-HT, men de sier de aldri hører mine kjøleskaps-størrelse hornsubber.
Muligens det har mest med forvrenging og stående bølger å gjøre ;)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
Ingen eksakt fasit. AVhenger av om det produseres luftbåren støy eller kontaktstøy samt byggemetode etc. etc. I en nyere (post-1960) gård normalt i betong er det kontakstøy som ofte er mest dominerende og den gjør seg normalt mest gjeldene via høyttalere som står på gulvet uten avdemping. Da er det gjerne de under som er mest plaget. Luftbåren støy går gjerne begge veier, og kan være betydelig gjennom vvs-sjakter og ikke minst vindusfag. Som musikkinteressert og mangeårog styreformann i leiligheter har jeg sett/hørt det meste... og den største variabelen er folka!!

Eldre gårder med grove etasjeskillere i tre og f.eks. stubbloftsleire er ikke riktig så ille plaget med kontaktstøy, og nesten enda mindre med luftbåren støy. Det er gjerne grøvre dimensjoner i det meste, og større takhøyde etc. noe som nesten alltid hjelper.

Kunne jeg velge ville jeg bodd i øverste etasje.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Apropos øverste etasje, i første huset jeg kjøpte på 90-tallet, så dro jeg og eksen på med noe som må ha vært det største Dali har laget, pre og power fra NAD, fra HiFi klubben den gang som nå.
I stua var lyden egentlig ganske tynn, ift anleggets kapasitet. Gutta med skoesker hadde bedre bass på alle måter i sine leiligheter, kjellerstuer o.l. En gang etter en heidundrande fest der oppe på Grefsen, så la vi merke til at spikerene var på vei ut av panelen( jaddda, furu overalt.,) -de sto stedvis 1-2 cm ut. Ok, ned å sette på noe musikk med overdreven bass, for så løpe opp å høre; DER var bassen ja.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Hvilke tiltak anbefales å gjøre i en betongblokk anno 1950-1970?

Lydhimling 5 cm tykk pluss spiler under?
Tregulv som flyter på ett eller annet?
Isolatorputer under høyttalerne?

Annet?



Ellers må jeg på studietur til @shaunv som ikke er aktiv her nå. Han har jo hatt store Audio Note systemer. Smset med han i fjor og han bor i lytt gammel blokk hvor han har totaloppusset inkl lyd tiltak.

Blokkene med best beliggenhet er de gamle. Alt som er bygget siste 30 år er på «restplasser».
 
Sist redigert:
Topp Bunn