Lenco L75 eller Dual 1225

U

utgatt19288

Gjest
Trenger noen kjappe råd - har lyst prøve noen vintage platespillere og har fått et greit tilbud på Lenco 75 og Dual 1225. Må bestemme meg innen lørdag formiddag. Begge leveres originalarm (trur eg)

Dual er he automatisk, Lenco er manuell. Basert på ytelse alene - hva ville dere valgt.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
881
Kommer an på hvor langt du vil gå. Er det aktuelt med armbytte, nytt kabinett og andre forbedringer så er Lenco det suverent beste valget. Den kan du få til å spille så godt du vil - nesten. Lencoen har et problem og det er at armen har et gummioppheng som sannsynligvis har blitt morkent etter ca 35 år. Det gjør at den ikke spiller som den skal, og derfor vil Dualen lyde bedre. Dualen har på sin side en gummiknott i automatikken som ofte må byttes for at armen skal gå inn over og ut fra platen som tenkt.

Nye oppheng til Lenco får du hos Svalander: http://www.svalander.se/
Nye gummiknotter til Dual hos Otmar Langer: http://www.ol-technik.de/

Gode begge to.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Morro å se folk med kunskap svare ;)

Mvh. RS

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
403
Torget vurderinger
10
Gå for Lencoen.
Søk på nett,ny arm +sjassi og du har en kjempespiller!!!

U

utgatt19288

Gjest
Da har jeg fått meg en Lenco - det var jo ikke tvil om valget når jeg så maskinene ved siden av hverandre. Lenco'en ble kjøpt på Kolboten av en kar som hadde mye vintage. Var egentlig ute etter Dual 1019 som han hadde på finn.no på fredag men var ikke rask nok.

Eneste skår i gleden er at mitt gamle RIAA trinn som ble hentet ned fra loftet ikke fungerer lengre - spiser sikringer som bare det. Får vel sende det opp til dalen.no

Bør nok skifte v-blokk som Gjest beskriver evnt. skifte hele armen. Er visst konsensus at Lenco armen er en svaket. alternativer er er Decca, og enkelte Linn. Rega og SME krever visst litt mer mekanisk tilpassning?

Vel vel......noe å pusle med fram mot jul.

U

utgatt19288

Gjest
Takk - for nyttig link. Kan jo bli moro dette!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.839
Du erstatter lett armen med et karbonrør og litt fantasi. Da beholder du opplagring og armfeste.

U

utgatt19288

Gjest
Uff da Pink_ ikke utfordre fantasien min da blir det et evighetsprosjekt :). Har du noen kilde henvisninger/linker?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.839
Egentlig veldig enkelt. Jeg kjøpte et rør i passende tykkelse i en butikk som driver med radiostyrte fly. Kappet det i passende lengde. Knivlagret i den orginale armen tok jeg ut, måtte forsiktig dele den gamle armed ved lageret. Shell ble laget av en passende trebit som ble limt fast til armen. Tilsist tok jeg PUledningene fra en gammel B&O spiller og brukte de som erstatning for de orginale. PU ble skrudd fast direkte i shellet og det orginale motvektloddet ble brukt. Jeg satte på en metallbit på armen etter modell av Philips for å justere vekten på PU.
Nødvendig verktøy, Dremel og en liten søylebormaskin og kostnad ca. kr.100.- Det kan også være en fordel å kjøpe en liten nåletrykksvekt.
Desverre så er serveren hvor jeg hadde bildene borte.

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
403
Torget vurderinger
10
Ikke begynn med originalarmen.Den er ikke verdt å gjøre noe med.
Kjøp deg en rega arm . Lag deg en ny plint. Smør opp lagre i motor og bytt oljen i brønnen. Synd at lencolovers forsvant. Der var det massevis av råd og bilder på service av en L75. Det finnes en fransk lencoside( hvis du kan fransk?),som en av stifterne av lencolovers har startet. Lencoheaven er en annen side du kan finne info. Blant annen en "template" for en L75,slik at du kan skjere ut for spilleren i et sjassi.
Snu spilleren 90 grader slik at du slipper å montere rega armen i selve spiller sjassiet,men i/på et armboard på selve sjassi. Lag forskjellige armboard(tykkelser),slik at du kan tilpasse de forskjellige pickups.

Vedlegg

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
403
Torget vurderinger
10
Ser at jeg har lagt ut bilder av Mk.1 versjonen jeg bygde en gang i tiden.
På mk.2 versjonen dreide jeg spilleren slik at originalt hull for armen ble fremme til høyre(90 grader dreiing mot høyre).

U

utgatt19288

Gjest
Takk for tips og informasjon til forbedringer. Men først må jeg "vaske og smøre maskinen" Maskinen ser ut til å være i god stand - ingen stygge merker verken på plint eller maskinen men treverket trenger litt omsorg og mekanikken trenger en omgang med smøre middler.

Her trenger jeg litt info. - hva skal smøres og hva kan brukes av smøre midler. Fant noen greier hos Svalander:

Chassis/Kasse
Spindel olje?
http://www.svalander.se/shoppen/tso.htm

olje til mekanikk?
http://www.svalander.se/shoppen/hifimlo.htm

Olje til plint/trekassa?
http://www.svalander.se/vinyl/wood.htm

Hvordan rengjør man aluminium - "deler av toppen"

Tonearm
Beholder denne i første omgang - skifter ut v-block.
Det er ingen ant-skating mekanisme på armen. Loddet og spiral stativet er ikke der. Hvordan kan jeg kompensere for dette?

Picup
Det sitter et Shure M75MB element - bestiller ny nål. På sikt også skifte ut kabling som er i under "picup skallet" I dag er ledningene loddet i begge ender, den skal vel være stiftet? Men hvilke picuper passer best til orginal L75 arm?

Kommer til å skifte arm etterhvert og kanskje plint. Men vil først gjøre basic vedlikehold og bli litt kjent med maskinen før jeg gjør noe mer.

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
403
Torget vurderinger
10
Se på lencoheaven om de har fått inn litt av det som lå på Lencolovers. Søk ellers på nett.Det finnes ellers masse info om service og vedlikehold. Lykke til!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.839
Liberion møbelrens til plintet. Tynn "symaskinolje" til de få beveglige delene som er.

U

utgatt19288

Gjest
Du har rett - ligger mye info på nettet om generelt vedlikehold og mer krevende operasjoner.

Fant en grei link om vedlikehold her:
http://www.svalander.se/tips/renoveringstips.htm

Det som er vanskelig, er å ta stilling til hva som er gode råd eller ikke. Et av tipsene er å erstattet fjæren til mellomhjulet med en strikk?

Noen kommentarer?

U

utgatt19288

Gjest
Pink_Panther skrev:
Liberion møbelrens til plintet. Tynn "symaskinolje" til de få beveglige delene som er.
Flott - gode alternativer til svalander's dyre dråper.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
513
Torget vurderinger
2
Hmm,hvis det va bilde av din arm så har du jo antiskating,det er jo det lille loddet som henger etter tråden ;) Edit: va hvist litt kjapp der,ser du skriver at det mangler :-[

mvh Filip

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.839
Baard skrev:
spiral stativet er ikke der.
Send en PM med navn og adresse så får du en liten gave fra Onkel Pink. Loddet har jeg ikke, men det lager du. Vekt ca. 1 gram.

Topp Bunn