Lenco L78/75 DIY og alt som har med disse spillerne.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KvennaMekaniske

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2016
    Innlegg
    108
    Antall liker
    65
    Sted
    Sandsvær
    Om du har tilgang til en håndoverfres er det vel ikke så vanskelig å lage en sjablong / mal som du fører fresen i. Jeg har ikke gjort det selv, men min sønn (med overfres) sier at det er en grei sak. Jeg har en metallfres, så jeg gjør slike ting der (i både tre og metall)
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    To ferdige Lenco-prosjekter.
    En til hovedanlegget og en til hodetlf-kroken.
    Ja virkelig flotte spillere. Har du malet nedre del av tallerkenene svart, eller er det svarte gummi bånd/elastikker?
     

    Aamodtasan

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2019
    Innlegg
    19
    Antall liker
    17
    flotte spillere, det må jeg si, forstår at du må være happy med dem! Lurte på om du har kjøpt disse båndene på dobbeldekkeren eller er de DIY? en annen sak, har lurt på PTP selv, merket du noe på drift ved at mellomhjulet hele tiden er tilkoblet motor? det er hevdet at det over tid blir en liten grop i gummien på hjulet som man kan tenke seg påvirker drift av tallerken, eller er ikke dette noe issue? vennlig hilsen henrik
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    flotte spillere, det må jeg si, forstår at du må være happy med dem! Lurte på om du har kjøpt disse båndene på dobbeldekkeren eller er de DIY? en annen sak, har lurt på PTP selv, merket du noe på drift ved at mellomhjulet hele tiden er tilkoblet motor? det er hevdet at det over tid blir en liten grop i gummien på hjulet som man kan tenke seg påvirker drift av tallerken, eller er ikke dette noe issue? vennlig hilsen henrik
    Båndene er kjøpt på E-bay :
    SRM tech platter damping ring.

    Ved bruk av PTP er ikke mellomhjulsarm koblet vekk fra motor, men der er liten kraft mot motoraksling, før motor starter - da blir mellomhjulet presset opp mot tallerken og driver da den rundt.
    Så i praksis, hvis man bruker spilleren minst et par ganger i mnd, så er ikke derformering noe problem.
    Anbefaler mellomhjul fra Russland.
     

    Aamodtasan

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2019
    Innlegg
    19
    Antall liker
    17
    flotte spillere, det må jeg si, forstår at du må være happy med dem! Lurte på om du har kjøpt disse båndene på dobbeldekkeren eller er de DIY? en annen sak, har lurt på PTP selv, merket du noe på drift ved at mellomhjulet hele tiden er tilkoblet motor? det er hevdet at det over tid blir en liten grop i gummien på hjulet som man kan tenke seg påvirker drift av tallerken, eller er ikke dette noe issue? vennlig hilsen henrik
    Båndene er kjøpt på E-bay :
    SRM tech platter damping ring.

    Ved bruk av PTP er ikke mellomhjulsarm koblet vekk fra motor, men der er liten kraft mot motoraksling, før motor starter - da blir mellomhjulet presset opp mot tallerken og driver da den rundt.
    Så i praksis, hvis man bruker spilleren minst et par ganger i mnd, så er ikke derformering noe problem.
    Anbefaler mellomhjul fra Russland.
    Takker👍🏽 Da blir det bånd først i alle fall. Ja enig, russiske før italienske hjul👌

    mvh
    henrik
     

    Aamodtasan

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2019
    Innlegg
    19
    Antall liker
    17
    Hvorfor russisk fremfor italiensk? Pris eller performance?
    de er omtrent like i pris, men tverrsnittet på gummien på den italienske er rundt, på den russiske er det konisk som på de orginale hjulene, mer/lettere nøyaktig hastighetsinnstilling synes jeg som holder seg
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Gikk fra russisk til nederlandsk.
    Likner mye på et originalt hjul.
    Svært fornøyd.
    (Audio creative)
    ECDFC4AF-97F1-45E8-B8C5-A6CCDDE9F6FF.png
     

    Prelude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2012
    Innlegg
    160
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvordan er fokuset på strøm til vår kjære Lenco.
    Er det noen som har testet forskjellige løsninger for strøm til spilleren? Selv mener jeg det er hørbare forskjeller, men har ikke testet annet en standard lakris kabel, Supra kabel, begge med å uten skilletrafo, og enkelt filter.
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.002
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    Strømfilter, eller ferritkjerne går det an å sette inn, hvis de monteres riktig, og hvis det er "jord" tilgjengelig. Å bruke en "ølflex" kabel med skjerm der skjermen tilkobles jord i pluggen, og isoleres i mottakersiden. Veit ikke alltid virkningen av en skilletrafo, men det finnes sikkert de som synes at det er smart å bruke, og det er lov det. Kan anbefale "ølflex" industrikabel, da slipper nettkabler å ligge å lage støy på signalkablene, og husk ferritkjerner på mottaker siden.
     

    Prelude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2012
    Innlegg
    160
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Takker, prøver det. Vil lengden på kablen være avgjørende?
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har målene på Lenco L75 og vil den passe ned i en L78 kasse.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Uten at ha en 78 ved hånden til at sammenligne ville jeg tro at målene er de samme.
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.002
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    Største forskjellen mellom 75 og 78 er at på 78 er det noe automatikk greier som stikker ned i sjassi. Du får bare prøve
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Hei
    Nå har jeg endelig fått tak i en Lenco L75 som blir et prosjekt utover høsten. Når jeg løftet den opp så ble jeg overasket over vekta, tung sak. Det skal bli gøy å sette denne i stand. Jeg er litt usikker på hvilken retning jeg skal ta, om jeg skal gå for ptp oppgradering eller ikke. Jeg liker godt den klassiske stilen på disse spillerne så heller vel litt mot å beholde orginal chassis.
    IMG_20200628_105258.jpg
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.002
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    Du har forhåpentligvis sjekket Lencoheaven, eller andre nettsider hvor Lenco spillere blir vist fram. Mange synes originalarmen er bra nok til å beholde på spilleren, men det er viktig å bytte lager, og det finns det mange typer av. Noen bestiller plint fra Moldova, noen lager plint sjøl. Det er en engelskmann som lager armer med karbonarmrør, og han bruker Lencoarmen som utgangspunkt. Armen får gode skussmål, og den passer rett ned i hullet som er for originalarmen. Tror at armen kalles "Fatarm" eller lignende. Lykke til!
     

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    442
    Antall liker
    1.041
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Det oprindelige chassis er form presset plade. Denne kan med stor fordel påklæbes blygummi på undersiden, hvor ingen mekanisk virkende dele er i vejen.
    Så kan det oprindelige udseende bevares.
    Tone armen trænger nok til lidt kærlighed, så som kvivlejer og gummi forbindelsen mellem arm og kontravægt bør gøres stiv. Prøv forskellen.
    En resonans kreds på en tonearm....???? Tænk selv.

    Rigtig god fornøjelse...!!!

    Har selv et par Lenco'er i garagen, som på et tidspunkt skal vækkes af deres skønhedssøvn.
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Takk for gode tips, det kommer godt med. Har meldt meg inn i forumet Lencoheaven og der var det mye nyttig informasjon. Jeg har sett litt på plinth fra Moldova, de ser veldig fine ut. Lurer på å ha Lenco L75 i samme stil som Thorens spilleren og det hadde da vært kult å ha plinth i samme finish på begge spillerne.
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan er fokuset på strøm til vår kjære Lenco.
    Er det noen som har testet forskjellige løsninger for strøm til spilleren? Selv mener jeg det er hørbare forskjeller, men har ikke testet annet en standard lakris kabel, Supra kabel, begge med å uten skilletrafo, og enkelt filter.
    E151CDA8-62F3-4C7C-BD27-E9A13278AD9C.jpeg
    Denne har jeg handlet inn.
    Kostet noen kroner (11k), men har vel aldri fått så mye god lyd pr krone.

    Strømforsyningen generer ny og regulert 50hz til Lenco-motoren.
    Større løft i gjengivelsen har jeg ikke fått siden jeg byttet fra Rega RP8 til Lenco PTP.
    Lyden har enkelt sagt blitt tydeligere, klarere og ryddigere.
    Alt av hardhet og ‘støy’ er som vasket vekk.

    Du har ikke hørt hvor godt din Lenco spiller, før motoren får regulert strøm!
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Dette må gjelde alle spillere med ac/syncromotor. Ikke bare Lenco.
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Dette må gjelde alle spillere med ac/syncromotor. Ikke bare Lenco.
    Dette gjelder nok en del, ja.
    De spillerne som ikke har avansert motorstyring.
    Er ikke uten grunn at Rega tilbyr NEO-psu f.eks.
    Motoren gjør mer for lyden enn bare å holde tilsynelatende korrekt hastighet.
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.002
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    Vis vedlegget 652625
    Denne har jeg handlet inn.
    Kostet noen kroner (11k), men har vel aldri fått så mye god lyd pr krone.

    Strømforsyningen generer ny og regulert 50hz til Lenco-motoren.
    Større løft i gjengivelsen har jeg ikke fått siden jeg byttet fra Rega RP8 til Lenco PTP.
    Lyden har enkelt sagt blitt tydeligere, klarere og ryddigere.
    Alt av hardhet og ‘støy’ er som vasket vekk.

    Du har ikke hørt hvor godt din Lenco spiller, før motoren får regulert strøm!
    Er dette en frekvensomformer? Du får regulert frekvensen til nøyaktig 50 hz? Samtidig som den gir en regulert/stabliserer motorstrømmen? Motoren drar vel 50 til 60 mA-ish. Voldsom "boks" for en så liten effekt? Men så lenge det funker så er det veldig bra!!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    finnes mange varianter av disse for Garrard og
    jeg har en HAT fra Jaap Pees hos HanzeiFi i Zwolle i NL
    den regenererer og så dra du ned spenning for mindre vibber i motor og justerer opp frekvens for å få korrekt omdreiningshastighet
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Er dette en frekvensomformer? Du får regulert frekvensen til nøyaktig 50 hz? Samtidig som den gir en regulert/stabliserer motorstrømmen? Motoren drar vel 50 til 60 mA-ish. Voldsom "boks" for en så liten effekt? Men så lenge det funker så er det veldig bra!!
    Lenco-motoren er en relativ kraftig sak som krever mer enn en veggvorte.
    Finnes derfor ikke så veldig mange strømforsyninger man kan bruke, siden motoren trekker ca 15W.
    Denne jeg har anskaffet kan brukes til Lenco og Garrard.
    Boksen regenererer til en helt stabil 50hz, men som også kan finjusteres til absolutt 33,33 omdr.
    Forbedringen er mye større enn om jeg skulle brukt samme sum f.eks. til en bedre pickup.
     

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    442
    Antall liker
    1.041
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Steinkare skrev:
    Er dette en frekvensomformer? Du får regulert frekvensen til nøyaktig 50 hz? Samtidig som den gir en regulert/stabliserer motorstrømmen? Motoren drar vel 50 til 60 mA-ish. Voldsom "boks" for en så liten effekt? Men så lenge det funker så er det veldig bra!!
    Citat: "Lenco-motoren er en relativ kraftig sak som krever mer enn en veggvorte.
    Finnes derfor ikke så veldig mange strømforsyninger man kan bruke, siden motoren trekker ca 15W.
    Denne jeg har anskaffet kan brukes til Lenco og Garrard.
    Boksen regenererer til en helt stabil 50hz, men som også kan finjusteres til absolutt 33,33 omdr.
    Forbedringen er mye større enn om jeg skulle brukt samme sum f.eks. til en bedre pickup. "
    ....Citat slut


    --Her er vi langt ud over hvad min mangeårige erfaring og fatteevne med HIFI og andet relateret, forstår. ( woodoo-box....?)
    Jeg forstår til fulde værdien af et AC.line filter og gerne med DC-stop. Netop DC-rester vil kunne give urolig motorgang. Ikke at den følger de 50Hz, men den vil brumme og vibrere. (prøv for sjov's skyld en transformator der har været drevet i mætning.)

    Netop med en LENCO, er det fuldstændigt lige gyldigt om det er 48 eller 54 Hz, bare det er konstant. Som alle Lenco ejere forhåbentlig er klar over, er den udstyret med "million-gear" der indjusteres og låses på de mekanisk virkende stop ved hastighedvælgerens håndtag. En lille skrue ud for hver position. Løsnes, hastighed indjusteres og låses igen.

    Ingen hokus-pokus.
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Citat: "Lenco-motoren er en relativ kraftig sak som krever mer enn en veggvorte.
    Finnes derfor ikke så veldig mange strømforsyninger man kan bruke, siden motoren trekker ca 15W.
    Denne jeg har anskaffet kan brukes til Lenco og Garrard.
    Boksen regenererer til en helt stabil 50hz, men som også kan finjusteres til absolutt 33,33 omdr.
    Forbedringen er mye større enn om jeg skulle brukt samme sum f.eks. til en bedre pickup. "
    ....Citat slut


    --Her er vi langt ud over hvad min mangeårige erfaring og fatteevne med HIFI og andet relateret, forstår. ( woodoo-box....?)
    Jeg forstår til fulde værdien af et AC.line filter og gerne med DC-stop. Netop DC-rester vil kunne give urolig motorgang. Ikke at den følger de 50Hz, men den vil brumme og vibrere. (prøv for sjov's skyld en transformator der har været drevet i mætning.)

    Netop med en LENCO, er det fuldstændigt lige gyldigt om det er 48 eller 54 Hz, bare det er konstant. Som alle Lenco ejere forhåbentlig er klar over, er den udstyret med "million-gear" der indjusteres og låses på de mekanisk virkende stop ved hastighedvælgerens håndtag. En lille skrue ud for hver position. Løsnes, hastighed indjusteres og låses igen.

    Ingen hokus-pokus.
    Nei, så enkelt er det ikke.
    Tydeligvis har du lite erfaringer med strømforsyninger til platespillere, Lenco eller andre.
    Har hatt flere ulike Rega-spillere tidligere, og der leveres psu’er som tilbehør til de rimeligere spillerne, mens de dyrere har oppgradert strømforsyning som standard.
    Platetallerkene går ca like fort på alle modellene, men signaturene er likevel ganske forskjellige.
    Har blant annet hatt en RP8 som jeg prøvde med ulike psu’er, med ganske store utslag, med fortsatt samme hastighet.

    Lenco har en helt annen motoroppbygging, men oppgradert motorstyring gir absolutt hørbar forbedring.
    Er sikker på at hvis du hadde hørt hva dette gjør med lyden så hadde du holdt ‘voodoo-pratet’ for deg selv.

    Fant selv en del brukererfaringer på nettet om strømforsyninger til Lenco, før jeg handlet.
    Er vel det smarteste hifi-kjøpet jeg har gjort på lenge.
     

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    442
    Antall liker
    1.041
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Hej Erikr...

    "Hold the horses.."

    (woodoo var nævnt i parantes, efterfulgt af et spørgsmålstegn.)

    Jeg anfægter ikke værdien af af en ordenlig strømforsyning eller netstøjfilter, eller hørbarheden heraf, men 50Hz er 50Hz, naturligvis støjfrit.
    Med eller uden frekvensomformer.
    (med over 25 år i branchen, må jeg bare erkende at der er rigtig meget hokus-pokus, som man er nød til at tro på, når det nu er dyrt indkøbt... )

    Men:
    Jeg skal selv i gang med et Lenco-vrag, der skal have den helt store omgang. Det er rigtig spændende at kikke med her, og se hvor flotte og tiltider ganske fantasifulde om- og opbygninger der udført.
     
    Sist redigert:

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Hej Erikr...

    "Hold the horses.."

    (woodoo var nævnt i parantes, efterfulgt af et spørgsmålstegn.)

    Jeg anfægter ikke værdien af af en ordenlig strømforsyning eller netstøjfilter, eller hørbarheden heraf, men 50Hz er 50Hz, naturligvis støjfrit.
    Med eller uden frekvensomformer.
    (med over 25 år i branchen, må jeg bare erkende at der er rigtig meget hokus-pokus, som man er nød til at tro på, når det nu er dyrt indkøbt... )

    Men:
    Jeg skal selv i gang med et Lenco-vrag, der skal have den helt store omgang. Det er rigtig spændende at kikke med her, og se hvor flotte og tiltider ganske fantasifulde om- og opbygninger der udført.
    Alt i orden, skjønner hva du mener.

    Lykke til med spilleren din, Møffe 😊
    Mye god info der ute på nettet.
    På Lencoheaven finnes der mye interessant.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Remdrift ? Da er det ikke en 75 eller 78.. Lageret og tallerkenen driver folk og eksperimenter med, men det skal være mellomhjulsdrift ja. Med original motor.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn