Lengde på spindel

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2014
Innlegg
1.547
Antall liker
2.612
Sted
Bergen
Hei.
Er det noen som vet hvilken lengde på spindel som er standard? Diameter har jeg funnet er standard 7,2 mm, men finner ikke hva som er standard lengde.
Jeg spør ettersom jeg har en clamp som bare ikke vil feste seg på 180 grams plater. Begynner å mistenke at min Luxman ikke er standard likevel.

Dere får ha meg tilgitt om dette er spørsmål stilt på feil sted.
 
Sist redigert:

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
413
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Hei.
Er det noen som vet hvilken lengde på spindel som er standard? Diameter har jeg funnet er standard 7,2 mm, men finner ikke hva som er standard lengde.
Jeg spør ettersom jeg har en clamp som bare ikke vil feste seg på 180 grams plater. Begynner å mistenke at min Luxman ikke er standard likevel.

Dere får ha meg tilgitt om dette er spørsmål stilt på feil sted.
Det varierer nok.
Rega feks. bruker 8mm, lengde husker jeg ikke..
Hvilken spiller er det?
 

osc

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2004
Innlegg
718
Antall liker
395
På min PD-350 er den Ø7,15 mm, og lengde 17mm.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er faktisk flere "standarder" for diameter, men 7,24mm eller 0,285'' er visstnok mest brukt..... Det er ikke det at spindelen over plata blir for kort? Har sett endel clamps som er litt konisk de første par mm i innløpet??

Standards table
 

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2014
Innlegg
1.547
Antall liker
2.612
Sted
Bergen
Lengde på min spindel med uten matte er ca 16 mm, og med matte ca 12 mm.

Har kjøpt Michell clamp som har en filtpute som skal ligge under platen. På tynne litt eldre plater tar den og holder, men ikke når det er litt tjukkere 180 grams plater. I og med at den skal ha en filtpute under vil jo det ta litt av lengden, men jeg trodde at min var innenfor standard når det gjelder lengde. Diameter er ikke problemet.

Michell har jo en clamp for Rega som er bygget for kortere spindler, kanskje det er denne jeg burde gå for i stedet?
 
Sist redigert:

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2014
Innlegg
1.547
Antall liker
2.612
Sted
Bergen
Har snakket med leverandør av Michell clampen som mener at det kan være toppen av spindel som muligens er årsaken. Han sier til og med at han ikke har sett en spindel som ser slik ut før. Er dette en uvanlig utforming på spindel? Har zoomet bildet, får derfor ikke snudd det korrekt vei.

spindle.jpg
 

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2014
Innlegg
1.547
Antall liker
2.612
Sted
Bergen
Du har redigert, takk. Håper noen kan svare på mitt enkle spørsmål om utforming av den.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hvis spindelen hadde vært uten koning ville det gått greit?
Fungerer med tynnere vinyl?
Hvis JA, er det enten for kort spindel eller feil clamp.
Det første er mest sannsynlig, men lite å få gjort noe med.
Sikker på at en clamp gjør noen forskjell?
 

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2014
Innlegg
1.547
Antall liker
2.612
Sted
Bergen
Hvis den hadde vært uten koning ville det gått greit, ja. Om det er den store forskjell i lyd med Michell clamp fikk jeg aldri testet. Men med Michell clamp vil i det minste platen bli presset og rettet ut ned mot matten og er "ubevegelig", og skal derfor ha effekt dersom platen er litt warped, noe de ofte er. Et større spørsmål er om platevekt har noen hensikt, den fungerer jo ikke slik en clamp fra Michell gjør.

Men som du sier, det er lite å gjøre med at spindelen blir for kort grunnet koningen. Om du har tips til andre clamps setter jeg pris på det. Jeg har forsåvitdt begynt å se på platevekter også, så får jeg se hva det blir til.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
En gjenganger her er : Larsen clamp.
Kjenner ikke til den, men gjenganger som nevnt.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det finnes i hvert fall to typer:
Den som skrues ned på spindelen.
Den som presser ned kun av sin egen vekt.
Den siste bør en kanskje unngå hvis spilleren er flytende.
Tenk også på om lager tåler ekstra vekt.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Så type nr 3 med kypes som klyper fast i spindelen.
Jeg bruker 3 forskjellige, vekt, den som klyver og krans.
 

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2014
Innlegg
1.547
Antall liker
2.612
Sted
Bergen
Jeg har sendt en e-post til han med Larsen clamp da jeg fikk en anbefaling og spurt han om hva som kan være passende.

Den typen som skrus på spindel er vel et lignende konsept som Michell clamp vil jeg anta. Vil det ikke være samme konseptet med kypes som klyper fast til spindel, steinost? Det jeg tenker på er at spindel (i forhold til Michell clamp i alle fall) ikke er lang nok, det er ikke et ordentlig feste grunnet utforming på toppen. Så min logikk sier vel da at hvis noe skal klypes fast lar kanskje ikke det seg heller gjøre.

Når det gjelder vekt er jeg obs på at det ikke må bli for mye. Får se hva herr Larsen anbefaler, men ser ikke for meg mer enn 400g eller deromkring.
 
Sist redigert:
Topp Bunn