Bil, båt og motorsykkel Lenge leve DIESEL!!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg veit ikkje heilt......får vel ta jatakk, begge deler-standpunktet. Det trengs ein ekstrem omlegging av infrastruktur i dette landet om vi skal gå bort frå olje. Men det er avgjerande at mykje av det oljebaserte vert erstatta av alternative kjelder, om denne planeten skal klare seg.
 
2

2xJ

Gjest
Framtia er nok ikke fossilt brennstoff, er med på den. Det er mye som må endres globalt sett om ikke fossilt brennstoff skal være med på og ødelegge kloden...
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.522
Antall liker
10.054
Fossibilene kommer kun til å være museumsgjenstander og kulturhistorie om 50 til 100 år. Det kommer til å være mulig å få tak i drivstoff, men da fremstilt fra bærekraftige løsninger (planter).
Ære være de som tar vare på kulturarven, men ikke tale om at de skal holde igjen en fullstendig nødvendig utvikling for å redde menneskeheten, ganske enkelt.
 
2

2xJ

Gjest

Når ser dere for dere at amerikanere går over til elektrisk og gjør dette ?? :LOL:
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1

Når ser dere for dere at amerikanere går over til elektrisk og gjør dette ?? :LOL:
Kjøretøy i forskjellige formater drevet av strøm kan gjøre alt dette, uten all den svarte, kjukke eksosen og uten all motorstøyen. Men, det er kanskje ikke 'mandig' nok å leke seg med maskiner som ikke bråker fært og slipper ut en masse svart, giftig eksos?
Dette er ikke annet enn menns behov for "se-på-meg-'a" og "er det noen fine damer som synes jeg er tøffest av alle nå, eller?", akkurat som i urtiden når den med størst jaktutbytte var den som mest sannsynlig fikk seg et ligg.
Amerikanere, totninger og andre rånere slutter med dette når damene sier at de er primitive og usexy.
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.782
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Når ser dere for dere at amerikanere går over til elektrisk og gjør dette ?? :LOL:
Det store spørsmålet er vel snarere hvorfor de gjør dette ?
Jeg hadde tidligere en Touran som spydde ut store røykskyer under akselerasjon. Da følte jeg meg ikke særlig tøff bak rattet. Heller pinlig var det, og Touranen ble byttet ut.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.150
Antall liker
6.725
Torget vurderinger
4
Finnes det en eneste egenskap ved diesel som ikke kan bli eller er ønskelig å erstatte med alternativ energikilde ?

Jeg kan forstå at for enkelte behov per nå ikke finnes bedre alternativer, men fra det til "Lenge leve DIESEL!!" kan det umulig ligge annet enn barnslig, bakstreversk trass.

En skikkelig dustetråd.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0

Når ser dere for dere at amerikanere går over til elektrisk og gjør dette ?? :LOL:
Når prisen pr gallon samsvarar med norsk pris pr liter, vil nok mange verte freista. eller endå dyrare. Sjølvsagt vil det verte opptøyer når dei må opp i 10 dollar for ein gallon, men så vil dei nok resignere, dei også. Nyttar ikkje dette, må dei til med bomvegar,.
 
2

2xJ

Gjest
Vi her lever godt av at verden bruker fossilt brennstoff, og vi er enige om at det ikke er mest miljøvennlig, men når tror dere at resten av verden legger om Inklusive U-land ?? Og hvilke konsekvenser får det for Norge om vi skulle lagt om 100 % - la oss si ifra 2030 ......????
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dei to andre løysingar på problemet:
1. Berre dei rike landa får lov å ha dieselmotorar
2. Vi utryddar 50 - 70% av folketalet, og reduserer såleis behovet for transport m.m. med tilsvarande prosentar. (dette vil sjølvsagt ha størst effekt om bestanden av nordamerikanarar og vesteuropearar tynnast)
 
P

parafinoksen

Gjest
Blir nok en stund til hillbilliene må slutte å kjøre med oljetrompetene sine:


Og det finnes nok av white trash-damer som synes sånt er stas ...
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Denne entusiasmen for diesel forvirrer meg litt.
Hva annet enn avgiftsnivået er det som fikk nordmenn til å bli helt ville etter diesel egentlig?
Bensin er vel overlegent på ytelse og funksjon på samtlige punkter, ihvertfall for mindre kjøretøy.

Nå skal det sies at mitt kunnskapsnivå om biler og motorer er svært spinkelt, så dette er et reelt spørsmål, ikke et forsøk på å mane til krangling.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Har akkurat kjørt en tur med min elektriske scooter, helt herlig. Savner ikke Chevrolet V8 med headers i det hele tatt. Stillheten, ren luft, enkelheten er supert, og det blir mus likevel :cool:
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
439
Antall liker
172
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Denne entusiasmen for diesel forvirrer meg litt.
Hva annet enn avgiftsnivået er det som fikk nordmenn til å bli helt ville etter diesel egentlig?
Bensin er vel overlegent på ytelse og funksjon på samtlige punkter, ihvertfall for mindre kjøretøy.

Nå skal det sies at mitt kunnskapsnivå om biler og motorer er svært spinkelt, så dette er et reelt spørsmål, ikke et forsøk på å mane til krangling.
Det er fordi dieselmoteren har mye mer moment altså trekker bedre på lavt turtall.Diesel har også mer energi så forbruket blir lavere.For 20 år siden likte heller ikke jeg dieselmotoren i biler men mye har skjedd også med utslipp.
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.540
Antall liker
3.431
Torget vurderinger
6
Denne entusiasmen for diesel forvirrer meg litt.
Hva annet enn avgiftsnivået er det som fikk nordmenn til å bli helt ville etter diesel egentlig?
Bensin er vel overlegent på ytelse og funksjon på samtlige punkter, ihvertfall for mindre kjøretøy.

Nå skal det sies at mitt kunnskapsnivå om biler og motorer er svært spinkelt, så dette er et reelt spørsmål, ikke et forsøk på å mane til krangling.
Diesel er nok heller overlegen når det kommer til å utnyttelse av energien i drivstoffet sammenlignet med bensin.
Høyere ytelse med vesentlig mindre drivstofforbruk. Euro 6 motorene er det ikke mye utslipp å, sett i forhold til bensin. Både med tanke på CO2 (global forurensning) og NOX (lokal forurensning) så har de fleste tester vist at en varm diesel motor (Euro 6) forurenser mindre enn tilsvarende bensin.
Min forrige bil hadde en 3 sylindret bensin-turbo motor på 1.2 L. 130HK, 230Nm og veide litt under 1.300kg. Forbruket på blandet kjøring var rund 0,7. Ved kaldstart om vinteren så luktet det uforbrent bensin lange veier! Nå kjører jeg en bil som har en 2 L diesel motor på 181Hk og 400Nm og bilen veier ca 1.700 kg med et forbruk på blandet kjøring 0,5. Ved kaldstart. Veldig lite lukt og ryker selvfølgelig aldri sort. VW diesel gate skandalen satte et ufortjent dårlig lys på Diesel motorene (Ja VW jukset og flere til) for det kostet for mye og holde kravene.
Men alle jukset ikke!!!
Mvh
Morten.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.029
Antall liker
9.309
Tok en tur forrige kvelden med Scania'n... -64 mod. med 8l rekkesekser diesel. Svartrøyken stod, og småfugla hosta... Savnet ikke elbilen et sekkund da nei :cool:
Da burde du kanskje ta en justering av motoren. Svart røyk tyder på at noe er galt og det er ikke noe å være stolt av.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Et velkjent knep er å justere på dieselpumpa for å få mer effekt, konselvensen er også høyere forbruk og mer røyk. Men desto mer det ryker og bråker desto bedre er det vel.
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.288
Antall liker
1.264
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Da burde du kanskje ta en justering av motoren. Svart røyk tyder på at noe er galt og det er ikke noe å være stolt av.
Nå utaler du deg humørløst, kunnskapsløst og på sviktende grunnlag. Vi snakker om en lastebilmotor fra 1964. De vil alltid ryke ved maks belastning da toleransene er litt romslige. Møt opp på et Scania veterantreff og sjekk ut ;)
Og nå kan det jo også hende jeg kanskje spissformulerte litt da...
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.029
Antall liker
9.309
Nå utaler du deg humørløst, kunnskapsløst og på sviktende grunnlag. Vi snakker om en lastebilmotor fra 1964. De vil alltid ryke ved maks belastning da toleransene er litt romslige. Møt opp på et Scania veterantreff og sjekk ut ;)
Og nå kan det jo også hende jeg kanskje spissformulerte litt da...
Scania-Vabis er kjent for å være sur, i likhet med Magirus-Deutz. Volvo er bedre. Snakker med erfaring fra smøregrava på syttitallet. Har veteranbil selv, men hadde ikke likt at motoren spydde ut uforbrent bensin og blårøyk. Må være i orden.
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.288
Antall liker
1.264
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Scania-Vabis er kjent for å være sur, i likhet med Magirus-Deutz. Volvo er bedre. Snakker med erfaring fra smøregrava på syttitallet. Har veteranbil selv, men hadde ikke likt at motoren spydde ut uforbrent bensin og blårøyk. Må være i orden.
Bensin og blårøyk er en ting... Diesel vil alltid komme mer svarteksos når den jobber tungt. Kommer det blått er det noe galt...
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Jeg liker momentet man får med dieselturbo, og jeg liker å ha dieselvarmer som tiner rutene og varmer opp kupèen på kalde vinterdager. Og med permanent firehjulsdrift er det jo fint med billigere drivstoff og lavere forbruk.
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.540
Antall liker
3.431
Torget vurderinger
6
Bensin og blårøyk er en ting... Diesel vil alltid komme mer svarteksos når den jobber tungt. Kommer det blått er det noe galt...
Ved blårøyk så er det olje som er problemet. Hvitrøyk skyldes som regel topp-pakning og tilhørende vanndamp som kan minne veldig om uvettig bruk av røykmaskiner. Sort er sot og dårlig diesel forbrenning. Stort sett biler av nyere dato (før ca 2014) som ryker sort og lukter surt, er som regel VAG produkter. Som også var noen av de siste som sluttet og bruke pumpedyse.
Mvh
Morten.
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.341
Antall liker
1.840
For lite luft i forhold til mengde drivstoff - svartrøyk. Dårlig tilpasset turbo. Derfor lages det i dag motorer med både 2 og 3 turboer. En eller annen av de passer til ethvert effektuttak. En motor som skal levere i kun ett effekt- / turtallsområde er mye enklere. Bilmotor er verst. De må passe til alle tenkelige kombinasjoner.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jeg og kona har hatt Toyota 3liter turbodiesel i flere år i diverse modeller og det fungerte utmerket. Vi hadde nok fortsatt med det hvis vi ikke hadde flyttet i blokk i Sandvika uten behov for bil.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Mange moderne bensinmotorer med katalysator som lukter surt også.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Jeg liker momentet man får med dieselturbo, og jeg liker å ha dieselvarmer som tiner rutene og varmer opp kupèen på kalde vinterdager. Og med permanent firehjulsdrift er det jo fint med billigere drivstoff og lavere forbruk.
Jeg kvittet meg med turbodiesel nylig, dieselsot er noe skikkelig dritt i EGR og innsug samt DPF. Så nå har jeg bensindyr uten turbo og denslags kostnadsdrivende komponenter (gammel Volvo), jipiiii!
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.629
Sted
Oslo
Sitat fra Jeremy Clarkson:
Diesel, the devil's fuel.
Som den petrolhead han er,
var kanskje ikke strøm han tenkte på som alternativ.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Jeg kvittet meg med turbodiesel nylig, dieselsot er noe skikkelig dritt i EGR og innsug samt DPF. Så nå har jeg bensindyr uten turbo og denslags kostnadsdrivende komponenter (gammel Volvo), jipiiii!
Bil er ikke billig! Jeg hater egr å den slags drit men har det på Skoda familiebilen. GMC’n er fri for sånn drit! :D
 
Topp Bunn