Bil, båt og motorsykkel Lenge leve DIESEL!!

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Man kan alltid omprogrammere hjernen og ta vekk EGR men det blir ikke før garantien er ute :)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Jeg er vant til å jobbe med veldig store dieselmotorer, sånn typ 2x3500 hk og har blant annet ledet testing av den slags motorer men jeg ser fortsatt ikke hva som er imponerende med mye svart røyk.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Det er rart hvor stolte noen er over at deres bil er i dårlig stand. En frisk dieselmotor skal ikke ryke slik.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Når man tuner/chipper dissa diesel motorene vil det gjerne komme litt svart røyk (klarer ikke forbrenne all dieselen før turboen får spola opp i mangel på luft) men målet er helst at det er minst mulig røyk og forbrenne mest mulig. Hvis man ser på diesel miljøene i statene der de kjører drag race og alt mulig av racing med stor diesel motorer så ryker det gjerne litt og det betyr ikke at de ikke vet hva de driver med. Min GMC er tuna og har flere nivåer og ryker omtrent ikke på det daglig nivået der den fremdeles går meget godt.

bilen over her har sikkert bortimot dobbelt effekten fra det orginale og sliter veldig med luft ser det ut til. Cummins er også kjente i miljøet for å være de som gjerne ryker mest.

men liten røyk poff før turboen slår til har jeg ikke noe problemer med men når det står å tuker så ser det dumt ut
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Savner ikke Chevrolet V8 med headers i det hele tatt. Stillheten, ren luft, enkelheten er supert, og det blir mus likevel :cool:
Om det ikke rykker litt i pungen når man hører lyden av en V8, gjerne flankert av hviningen fra kompressor-reima - eller en HD med halvdempet anlegg, så må man jo være en "kastrert hannkatt" - og da hjelper det jo lite om det blir mus ;) .

Men - lenge leve diesel? Nei, men enn så lenge er det eneste alternativ innenfor en del områder.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Om det ikke rykker litt i pungen når man hører lyden av en V8, gjerne flankert av hviningen fra kompressor-reima - eller en HD med halvdempet anlegg, så må man jo være en "kastrert hannkatt" - og da hjelper det jo lite om det blir mus ;) .
Jo, jeg innrømmer at det rykker litt i pungen av en V8, men da snakker vi bensin og størrelsen må være nærmere en liter pr. sylinder. :cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Joda en stor V8 bensin som jager litt er helt porno men skal man ha en bil å trekke litt tungt med og kunne kjøre rundt uten at det bruker 3l/mila så liker jeg diesel. Min ligger på 1,2-1,4l/mila. Firma bilen(V6 Amarok) bruker 1-1,1l/mila så jeg syntes GMC’n med 500hk gjør det bra jeg ;) V8 bensin er mer kos og hobby bil :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Joda, el-drift fungerer i de fleste sammenhenger, men...
I en del motorshows og motorsport-grener er lyden en stor del av konseptet og opplevelsen. Blir lyden borte, blir ikke opplevelsen den samme.

I overført betydning (spisset) så blir det som å gå på konsert og se (og da mener jeg SE) favorittbandet spille - uten lyd. Du opplever jo at bandet opptrer, men det mangler liksom noe..
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.475
Sted
Sunndalsøra
Det er ikke sterkt modifiserte biler vi like som har drevet m. Fosille biler. Det er heller ikke miljøvennlig:confused: Det blir heller ikke ikke el-biler hvis de skal vare bare 3-4 år, å samtidig bli for dyre å reparere. Alt alu-materiale som ikke skulle ha vært brukt I biler.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Det har vel trolig ikke tilbakevirkende kraft, sånn at det fortsatt vil være et stort bruktmarked for bensin og dieselbiler også etter 2025.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.557
Antall liker
15.590
Torget vurderinger
2
Bilfabrikkene er i skarp omlegging vekk fra forbrenningsmotorer og har nok kalkulert inn at bruktmarkedet vil fylle det lille etterspørselsgapet som vil gjenstå, etter at regulering gjør det dyrere og vanskeligere (en del steder umulig) å kjøpe nybil med forbrenningsmotor. Det gjenstår så å se om fabrikkene klarer å levere nok el-biler, men salgsstatistikken er klar. (Også en grunn til at oljeselskap selger sine bensinstasjonkjeder og at disse setter opp ladestasjoner. De tjener mer på ladefolket).

Skjermbilde 2021-01-03 kl. 09.59.58.png
 
Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest

Blir vel enda verre å få solgt de gammeldagse skranglekassene om 5-6 år når man skal bytte til noe bedre. Diesel er litt som seveivetelefoner, svarthvittfjernsyn og sosialisme. Det har gått ut på dato.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1

Blir vel enda verre å få solgt de gammeldagse skranglekassene om 5-6 år når man skal bytte til noe bedre. Diesel er litt som seveivetelefoner, svarthvittfjernsyn og sosialisme. Det har gått ut på dato.

I følge bruktbilselgerne er diesel de mest populære bruktbilene.

Elbilrevolusjonen har ikke kommet til hele Norge ennå. Jeg har tilgode å se en eneste Polestar. Kun sett en ID3 og det var demobilen til VW-forhandleren. Har kun sett en Mecedes ECK (eller hva den nå heter), og det er samme bilen jeg ser hele tiden. Går nok en 2-3 e-tron her. Tesla finnes, men ikke noe daglig syn. Kjørte de 16 milene til Harstad i begynnelsen av November for å hente noen hyller fra IKEA. På 32 mil møtte jeg ikke en eneste elbil. I Harstad så jeg tre elbiler; der er elbil populært da de har bompenger.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
(Også en grunn til at oljeselskap selger sine bensinstasjonkjeder og at disse setter opp ladestasjoner. De tjener mer på ladefolket).

Vis vedlegget 686407
Som jeg kommenterte i en annen tråd om denne grafen. Jeg er litt forundret over at antallet ikke er nevneverdig endret siden 2013. Men, det gjenspeiler vel ar det ikke er drivstoff som er hovedinntektskilde til de fleste stasjoner i dag.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
I følge bruktbilselgerne er diesel de mest populære bruktbilene.
Elbilrevolusjonen har ikke kommet til hele Norge ennå.
Ganske naturlig. Elbil er fortsatt et by-fenomen, der incentivene og bruksfordelene er langt større enn de er utenfor storbyregionene. Så har selvfølgelig dette med gjennomsnittlige daglige kjøredistanser og infrastruktur for lading en del å si.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Praktisk talt ikke en elbil å se i Gulen kommune der jeg har hytte. Bortsett fra en hyttenabo fra Bergen som kom i en Tesla. Har for så vidt ikke sett en eneste ladestasjon på denne siden av broene og ferjene heller.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Bensinstasjoner burde bejuble overgangen til elkraft. Det tar tross alt litt tid å lade en bil og den tiden kan brukes til å prakke på kundene hamburgere, cola og aviser. Del fleste stasjoner er jo bare 7/11-kiosker som selger suppe til fossilbiler. Bensinen og dieselen er jo bare et lokkemiddel for å få folk til å handle andre ting der.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1

Blir vel enda verre å få solgt de gammeldagse skranglekassene om 5-6 år når man skal bytte til noe bedre. Diesel er litt som seveivetelefoner, svarthvittfjernsyn og sosialisme. Det har gått ut på dato.
Diesel er langt ifra gått ut på dato, bensin derimot. Hadde vi slutta å selge bensin i morra så hadde verden fremdeles gått rundt det hadde den ikke om vi hadde slutta å selge Diesel :)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Diesel er langt ifra gått ut på dato, bensin derimot. Hadde vi slutta å selge bensin i morra så hadde verden fremdeles gått rundt det hadde den ikke om vi hadde slutta å selge Diesel :)
Joda, diesel brukes mye til industrimaskiner, skip, veivalser og gravemaskiner og alt slik noe. Men det er håpløst utdatert når det kommer til persontransport, selv busser byttes nå ut i et hyppig tempo og om noen år er det neppe mange dieselbusser å oppdrive utenfor distrikter som Finnmark og Namibia.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Joda, diesel brukes mye til industrimaskiner, skip, veivalser og gravemaskiner og alt slik noe. Men det er håpløst utdatert når det kommer til persontransport, selv busser byttes nå ut i et hyppig tempo og om noen år er det neppe mange dieselbusser å oppdrive utenfor distrikter som Finnmark og Namibia.
Diesel er jo noe av det mest effektive drivstoffet til forbrennings motorer vi har. Men i byer og by busser så er det nok bedre med ett annet alternativ ja. Men er vel bedre å begynne der problemet er verst nemlig i shipping og cruise bransjen
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311

Blir vel enda verre å få solgt de gammeldagse skranglekassene om 5-6 år når man skal bytte til noe bedre. Diesel er litt som seveivetelefoner, svarthvittfjernsyn og sosialisme. Det har gått ut på dato.
Nå begynner vel breiflabb-bilen din å dra på årene. Hva tror du den er verd om et par-tre år nå batteribytte er nær forestående?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Tja, forskning på Tesla batterier gir vel 5% degradering ved 50k kilometer og totalt 10% degradering ved 270k kilometer så det bør holde en stund.

En fossilbil er sliten ved 200k kilometer.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Nå begynner vel breiflabb-bilen din å dra på årene. Hva tror du den er verd om et par-tre år nå batteribytte er nær forestående?
For å være helt ærlig så begynner jeg å få litt kalde føtter. Den er over 5-års garantitiden og jeg fikk litt bakoversveis når noe plunder med air condition kom på over 30.000 kroner. .. så om noe alvorlig skjer er jeg fucket så det rekker .. hva om luftfjæringen ryker og jeg må ut med 200 tusen eller noe. Den har så langt vært en drøm å eie og kjøre men jeg tror jeg skal gi meg mens leken er god.

Ser på Hyundai Kona som et meget aktuelt bytte, og får vel ca det i innbytte på teslaen som jeg må betale for en ny slik. De har også god rekkevidde og ser forsåvidt greie ut. Blir ikke helt det samme, men ny bil og nybilgarantier er viktig tross alt.

Diesel blir det uansett ikke, den suppen reserveres til skurtreskere og continerskip.

Batteriet bekymrer lite. For det første er det 8 år på det, og for det andre har jeg opplevd minimalt med tap der. Den lader nesten like bra nå som da den var ny for nesten 6 år siden.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
På ingen måte. Sliten ved 400 000 - 500 000km......
Lukter mystisk av min bensinbil som har gått 200k etter at den trekker båten min eller tilsvarende lass.
 
Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.475
Sted
Sunndalsøra
Det er få produsenter som produserer biler som skal holde lengre idag. 200k og flere km har noen merker klart uten større problemer.
 
Topp Bunn