Bil, båt og motorsykkel Lenge leve DIESEL!!

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.520
Antall liker
885
Torget vurderinger
1
Nja, har man allerede en kurant dieselbil hæng ikkje dein påstanda på greip. Den vil da temmelig sikkert stå seg eller øke i verdi.
Etter 7 år og 280000 km trur eg du ha ein rimeleg spesiell dieselbil for at han skal auka i verdi, er eg redd.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.623
Antall liker
1.487
Sted
Sunndalsøra
Tja... min 2007 435000km HiAce holder seg særdeles bra i verdi....
Ja, Toyota er noe av det mest driftsikre. Jeg har også en 86 Corolla areidsbil bare med ca 20000km, vil holde 500000 den også. Bare skiftet registerbelte og viftereim! Men det er et stativ å kjøre :)
 
C

Cyber

Gjest
Ordet "Ekkokammer" dukket opp da jeg kikket innom her... Uvisst hvorfor.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.422
Antall liker
17.116
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Den er nå pr. definisjon Personbil(M1) :)
Prøv å snakke med Vegvesenet og prøv og kalle den noe annet enn bil, og se hvilken respons du får :LOL::LOL:
B56-58 er vel mod.betegnelse på buss
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.689
Antall liker
9.285
Sted
Trondheim
Så et program på TV om en Volvo P1800 (Helgenenbilen) som hadde gått 5 mill km (3 mill miles). Usikker på om den hadde fått et motorbytte eller om det var originalmotoren som sto i (den hadde selvfølgelig vært godt vedlikeholdt og gjenoppbygd et par ganger). Den ble solgt til Volvomuseet i USA for en anseelig pris :)
 
C

Cyber

Gjest
La meg gjette... Elbil mann?😂
Hva er det? Har ikke så sterke følelser ovenfor bil, virket bare litt unyansert som tråd denne her.

Jeg har en dieselbil sånn til info og elbil i bestilling. Begge deler får meg fra A til B.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Hadde det vært billigere å reparere biler så hadde sikkert mange biler levd lengre men nå har vi det bra her i landet.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Hva er det? Har ikke så sterke følelser ovenfor bil, virket bare litt unyansert som tråd denne her.

Jeg har en dieselbil sånn til info og elbil i bestilling. Begge deler får meg fra A til B.
Ok, flott at du er her med ditt bidrag
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.093
Antall liker
284
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Er Citroen-mann og har nå en DS5 med 2,0 diesel og 180 hester. Har lang vei til hytta, ca 40 mil og ikke søren om jeg står et sted i Østerdalen og fryser rompa av meg mens jeg venter på å lade batteriet. Har sett mange Teslaer stå langs veikanten og i avkjørsler med nødblink på på øde steder i Østerdalen - ha ha.

Bilen har ruslet vel 80 kkm og det har ikke vært annet enn smårusk med bilen. Fantastisk kjørekomfort og kvalitetsfølelse - denne kommer jeg til å kjøre fortsatt i mange år.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.689
Antall liker
9.285
Sted
Trondheim
Jeg føler meg litt hensatt til 60-tallet da det var vanlig med motorer med høyt forbruk og små bensintanker. "Siste bensinstasjon før fjellet" var et vanlig skilt den gangen.
Vi ser jo en liten endring her i Norge nå, der enkelte bensinstasjoner legges ned, mens andre installerer ladestasjoner. Men mens man tidligere hadde 3 bensinpumper og solgte bensin og is/pølse, får man etter hvert 20 ladestasjoner og selger full middag. Så det man sparer på drivstoff på langtur (selv om det blir ikke noe billigere drivstoff hvis man må hurtiglade ofte) taper man på økt matbudsjett.

PS: Enn så lenge har jeg 6 bensinstasjoner innenfor en radius på 2 km her jeg bor. Det spørs hvor lenge det blir sånn. I en by der de fleste tross alt kommer til å kjøre elektrisk framover (lokalt gjør jeg det selv, men ikke på langtur) spørs det om det er marked for så mange bensinstasjoner etter hvert.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.931
Antall liker
585
Jeg føler meg litt hensatt til 60-tallet da det var vanlig med motorer med høyt forbruk og små bensintanker. "Siste bensinstasjon før fjellet" var et vanlig skilt den gangen.
Vi ser jo en liten endring her i Norge nå, der enkelte bensinstasjoner legges ned, mens andre installerer ladestasjoner. Men mens man tidligere hadde 3 bensinpumper og solgte bensin og is/pølse, får man etter hvert 20 ladestasjoner og selger full middag. Så det man sparer på drivstoff på langtur (selv om det blir ikke noe billigere drivstoff hvis man må hurtiglade ofte) taper man på økt matbudsjett.
Og det er ikke nødvendigvis helsekost eller gourmetmat heller på ladestasjonene ...
Det må vel også regnes inn i grønnhetsregnskapet!
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.909
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Ute i de grisgrendte kringelkroker er det nok mer vanlig at bensinstasjonen erstattes med -ingenting - hverken, pølser, middag eller ladestasjasjon...
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.689
Antall liker
9.285
Sted
Trondheim
Hvordan er det med ladestasjoner der du bor, Aurora? Dere har kanskje på arbeidsplassen din?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.909
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er en ladestasjon ved siden av fergekaia, ved en av bedriftene rett ved. Vi etablerte ladestasjon i fjor ved det nye besøkssenteret, og diskuterer også en til ved ansattparkeringen.... det er vel nå en 4-5 elbiler blant over 100 ansatte....
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Siden noen har gjenopplivet denne dieselbiltråden, er det noen som kan fortelle meg hvorfor bilen min tynner ut oljen med diesel så DPF'en begynner å blinke, selv om det ifølge diagnoselesedings ikke er noe sot så det ikke er nødvendig med regenerering av DPF? 🤔🫤
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.237
Antall liker
286
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Siden noen har gjenopplivet denne dieselbiltråden, er det noen som kan fortelle meg hvorfor bilen min tynner ut oljen med diesel så DPF'en begynner å blinke, selv om det ifølge diagnoselesedings ikke er noe sot så det ikke er nødvendig med regenerering av DPF? 🤔🫤
Hvis det kommer diesel i motorolja kan det tyde på lekkasje i sylinderforinger, det kan sjekkes med kompresjonsmåling på verksted.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hvis det kommer diesel i motorolja kan det tyde på lekkasje i sylinderforinger, det kan sjekkes med kompresjonsmåling på verksted.
Er det noe som er sannsynlig bare kommer ved varmt vær f.eks.? For jeg hadde det samme i fjor sommer og fikk ordnet det med en regenerering, og den har vært helt fin fram til nå i sommer igjen.

Hvis det er en lekkasje skjønner jeg at det ikke kan fikses med regen av DPF, men det var det som ble gjort i fjor og feilen forsvant fram til nå igjen. Å skifte sylinderforinger høres ikke ut som noe jeg vil koste på bilen om det skulle være problemet.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Og jeg trodde egentlig problemet var at bilen satt i gang en slags 'oil dilution' av en eller annen grunn, hvor den visstnok pumper diesel ut i oljen fordi den senser et eller annet problem. Jeg lurte bare på hva det kunne være.

Var også noen som sa at DPF blinker fordi det er diesel i oljen.
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
441
Antall liker
173
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Og jeg trodde egentlig problemet var at bilen satt i gang en slags 'oil dilution' av en eller annen grunn, hvor den visstnok pumper diesel ut i oljen fordi den senser et eller annet problem. Jeg lurte bare på hva det kunne være.

Var også noen som sa at DPF blinker fordi det er diesel i oljen.
Fikser ikke noe med diesel i oljen du ødelegger derimot motoren.Diesel i oljen er vel dyseproblem eller regenereringfeil som sender for mye diesel som er ment for partikkelfilteret.Mener at noen bruker dysene til dette mens andre har egne dyser i eller rett før partikkelfilteret.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Fikser ikke noe med diesel i oljen du ødelegger derimot motoren.Diesel i oljen er vel dyseproblem eller regenereringfeil som sender for mye diesel som er ment for partikkelfilteret.Mener at noen bruker dysene til dette mens andre har egne dyser i eller rett før partikkelfilteret.
Det er ikke jeg som tømmer diesel i oljen, men visstnok noe bilen gjør selv av en eller annen grunn. Jeg lurer på hvorfor. Men når jeg sjekket og hadde tenkt å regenerere på fredag så leste diagnoseleseren min at det ikke var sot i partikkelfilteret, og at regen var unødvendig. Vurderer å ta en regenerering allikevel bare for å se. Oljen som er i motoren har bare gått ca. 1600 km også.

Edit: ser jeg kanskje misforstod hva du mente. Jeg har lest eller hørt at det er en eller annen nødprosedyre motoren setter i gang når den tynner oljen med diesel.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.411
Hva har diesel i oljen med eventuell sot i partikkelfilteret å gjøre?
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.237
Antall liker
286
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Er det noe som er sannsynlig bare kommer ved varmt vær f.eks.? For jeg hadde det samme i fjor sommer og fikk ordnet det med en regenerering, og den har vært helt fin fram til nå i sommer igjen.

Hvis det er en lekkasje skjønner jeg at det ikke kan fikses med regen av DPF, men det var det som ble gjort i fjor og feilen forsvant fram til nå igjen. Å skifte sylinderforinger høres ikke ut som noe jeg vil koste på bilen om det skulle være problemet.
Og jeg trodde egentlig problemet var at bilen satt i gang en slags 'oil dilution' av en eller annen grunn, hvor den visstnok pumper diesel ut i oljen fordi den senser et eller annet problem. Jeg lurte bare på hva det kunne være.

Var også noen som sa at DPF blinker fordi det er diesel i oljen.
Kan det ha med noe her å gjøre montro: Motorolje: Oljenivået i motoren stiger (tv2.no)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ja, det ligner mye på problemet jeg har. Men jeg har altså akkurat skiftet olje og filter uten at det løste problemet. Jeg kjører også ganske mye lengre turer i høyere hastighet, så det rimer ikke helt at det grunnen heller. Forøvrig har bilen gått et stykke, så har lurt på om partikkelfilteret rett og slett har kommet til enden av levetiden også.

I fjor hadde jeg den på verksted uten at de egentlig kunne si hva som var problemet heller. Antar jeg får prøve en tvungen regenerering og skifte den nesten nye oljen igjen før jeg eventuelt gir opp hele bilen.
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.520
Antall liker
885
Torget vurderinger
1
Lekkasje på dysetettingar, tenkjer eg.
Hva har diesel i oljen med eventuell sot i partikkelfilteret å gjøre?
Kan forsåvidt vera avleiringar på stempelringane og sleving i dysespissene. Når du stopper bilen kan det då vera uforbrent diesel i forbrenningskammeret som renner ned i olja. Dette vil jo og kunna føra til at olje kommer kjem ut i forbrenninga og gjer at det soter ned. Dårleg forstøving i dysene vil jo og gje ei dårlegare forbrenning og meir sot. Enklaste måten å prøva å få gjort noko kan då vera å ta ein innvendig motorrens og ein dyserens for å sjå om det hjelper.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Lekkasje på dysetettingar, tenkjer eg.

Kan forsåvidt vera avleiringar på stempelringane og sleving i dysespissene. Når du stopper bilen kan det då vera uforbrent diesel i forbrenningskammeret som renner ned i olja. Dette vil jo og kunna føra til at olje kommer kjem ut i forbrenninga og gjer at det soter ned. Dårleg forstøving i dysene vil jo og gje ei dårlegare forbrenning og meir sot. Enklaste måten å prøva å få gjort noko kan då vera å ta ein innvendig motorrens og ein dyserens for å sjå om det hjelper.
Vet det har vært noe problemer med dysene på de bilene her tidligere iallfall. Noe med at dysene tetter seg og begynner å stråle istedenfor å forstøve, eller noe sånt.

Ellers merker jeg ingenting på at den trekker dårligere enn før e.l., men har vurdert å få tatt en rens også. Fant bl.a. denne siden som reklamerer for motorens med hydrogen, men var usikker på om noe så "enkelt" kunne løse et muligens omfattende problem.

 
Topp Bunn