Lerrett UST projektor.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Har noen begrensninger hjemme og tenker å få opp hjemmekino inne istedet for i garasjen.
Lysregulering, tja.. Kan få til noen blendegardiner imot vinduene, men kommer allikevel nok endel lys inn fra trappen på andre siden. Da er vel grått lerrett å foretrekke? Gain 0.8?
Også var det litt det med projektorvalg, her har jeg en Epson UST fra før som kan stå klin inntil vegg, og må nok også ha et lerrett som er tilpasset beamen som går mer eller mindre rett opp? Noen anbefalninger her? Har et Dreamscreen lerrett og ramme fra før, beige med lydtransparent lerrett som nok blir bytta ut også er det for stort. Jeg er nødt til å ha ca. 90-100" (kan få klemt inn 106" men da blir det mye lerrett som ikke får bilde, da høyttalerne må stå klemt ut imot sidene). Jeg har 237cm imellom to dører som jeg ikke kan blokkere, og frontene må stå innenfor her også med projektor imellom her.

Her er to alternativer jeg mulig vurderer, men usikker på kvaliteten iflg. UST projektor:

https://www.komplett.no/product/902...orer/lerret/elite-screens-100-4k-rammelerret#

https://www.hifiklubben.no/tv-og-hjemmekino/projektorlerret/grandview-edge-gra-rammespent-lerret/

Noen som har noen andre anbefalninger eller tips og komme med?
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Kjøpte denne for å se om jeg kunne få til "usynlig hjemmekino", som ville passa fint i vår lille stue:


Men det ble altfor mye dill og dall. For det første ble bildet utrolig høyt oppe på veggen, fordi høyden på nedre kant av bildet øker med bildestørrelsen. For det andre tar det relativt lang tid å starte maskina opp, så å "bare skru på for å titte litt" var et prosjekt. I tillegg var det ganske mye støy fra den – Epson oppgir 28 dB, men ikke hvilken avstand det er målt på, jeg mistenker det er 28 dB på tre meter eller noe sånt, for den var ikke stille. Den periskopløsninga ser også litt rar ut. For skikkelig stort bilde måtte bakkant av projektoren vært over 80 cm unna lerretet, som er umulig i vår stue.

Når vi også ville trengt ny og lavere tv-benk, og lerret, var valget om å levere den tilbake ganske enkelt.
 

Fivus

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.01.2020
Innlegg
800
Antall liker
558
Torget vurderinger
2
Det er litt prosjekt med en UST prosjektor. Jeg setter opp vår i stua når høstmørket kommer. Der står den framme og brukes kanskje en gang annenhver uke, tilkoblet en gammel Apple tv (som ofte må restartes). Kvaliteten er nok så som så, kjører bildet rett på veggen, der det attpåtil er noen opphengsskruer fra et bilde som jeg tar ned ved visninger.

Har en relativt høy tv-benk, men ikke problemer med at bildet kommer for høyt på veggen. Helt rett er nok bildet ikke, så det passer nok ikke for perfeksjonister. Lyd går optisk ut til Dac, så ledninger blir det også.


Skulle gjerne hatt HDMI inngangen på baksiden av apparatet, og gjerne dedikert lydutgang. Den jeg har er nok en eldre utgave av den jeg linka til, som jeg ser har fått hdmi på baksiden!
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Det høres ut som en bedre løsning å bruke den en gang i blant. Jeg drømte om at den kunne erstatte tv-en, men det var den for bråkete og upraktisk til. Hadde den vært stillere og mer plasseringsvennlig kunne jeg hengt opp et nedtrekkslerret, men inntil videre ser det ut som ny tv er et bedre valg.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Det høres ut som en bedre løsning å bruke den en gang i blant. Jeg drømte om at den kunne erstatte tv-en, men det var den for bråkete og upraktisk til. Hadde den vært stillere og mer plasseringsvennlig kunne jeg hengt opp et nedtrekkslerret, men inntil videre ser det ut som ny tv er et bedre valg.
Funker fint hos meg med UST laser (Samsung LSP9T) og 100" ALR lerret for UST (grått med gain på 0.4) i en vanlig belyst stue. Oppstartstid som en TV. 4K og HDR 10+. Er det lav sol ute har jeg lystette motoriserte gardiner noe jeg også ville ønsket med en TV i så fall...
ALR lerrett er helt nødvendig, prøvde uten først og det var blasse greier. Blir meget fin kinofølelse med ALR samtidig som det funker mer enn greit på dagtid. Vil si det er en veldig praktisk måte å få 100-tommer i stua på... Men det blir HELT feil å vurdere UST uten laser med tilstrekkelig lysstyrke og kontrast og et tilpasset lerrett, spesielt hvis det skal erstatte en TV noe den fint kan med riktige betingelser, både dag og natt. Dette bildet er med downlights/taklys på men på kvelden. Ser mørkt ut men det er mest mobilkameraet klarer ikke helt å gjengi kontrasten uten å undereksponere ;-)

1672070479078.png


EDIT: nytt bilde ;-)

Dette relativt rimelige lerrettet gjør jobben hos meg: https://soundgarden.no/grandview/11...lr-12mm-rammespent-lerret-med-alr-221x125-100
 
Sist redigert:

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
For skikkelig stort bilde måtte bakkant av projektoren vært over 80 cm unna lerretet, som er umulig i vår stue.
Min Samsung står ca 30cm unna for 100-tommer, sammen med resten av stereoanlegget. Mulig Epson ikke er et godt stuevalg hvis den trenger 80cm, noe som sikkert blir slik siden den skal kunne brukes fra 65 tommer og oppover ... Min Samsung LPS9T er ikke beregnet for under 100 tommer så der ligger nok kompromisset.
Akkurat nå er den satt ned til 35000 mot 65000 til vanlig. Ser de har slike kampanjer innimellom men de går raskt opp til 65k igjen: https://www.samsung.com/no/projecto...w-triple-laser-projector-lsp9t-sp-lsp9tfaxxc/
 
Sist redigert:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Jeg er låst til max 77", og litt av tanken var håpet om at det gikk an å ha tv med stort bilde når den er på, og helt borte når den er av. Det funka heller dårlig, tror jeg skal la teknologien modnes litt før jeg tar opp tråden igjen. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: erk
Topp Bunn