Lett motorsykkel

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.203
Antall liker
10.761
Poden er snart klar for å bli motorisert. Siden han kommer til å ferdes ganske mye langs en sterkt traffikert Europavei så har far bestemt at han skal ha lett motorsykkel istedefor moped.
Både far og pode er helt uerfarene med slike kjøretøy, eneste kriteriet fra junior er at det skal være en R type, ikke chopper. Vi kommer tiil å satse på brukt.
Tips og anbefalinger velkommen !!
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.246
Antall liker
295
Pink_Panther skrev:
Poden er snart klar for å bli motorisert. Siden han kommer til å ferdes ganske mye langs en sterkt traffikert Europavei så har far bestemt at han skal ha lett motorsykkel istedefor moped.
Både far og pode er helt uerfarene med slike kjøretøy, eneste kriteriet fra junior er at det skal være en R type, ikke chopper. Vi kommer tiil å satse på brukt.
Tips og anbefalinger velkommen !!
http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=27656637

 
S

Slubbert

Gjest
CBR125 er klart mest utbredt og det enkleste valget, Cagiva Mito er tøffest.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.203
Antall liker
10.761
Er det spesielle ting man bør se etter? Jeg har stor tro på Honda, men er kvaliteten det den engang var?
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
De små Hondaene er nok produsert i enten Spania eller Italia.
Kvalitet er vel sånn bow bow, dvs. stort sett som alle andre merker fra de kanter.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.094
Antall liker
2.205
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Poden er snart klar for å bli motorisert. Siden han kommer til å ferdes ganske mye langs en sterkt traffikert Europavei så har far bestemt at han skal ha lett motorsykkel istedefor moped.
Både far og pode er helt uerfarene med slike kjøretøy, eneste kriteriet fra junior er at det skal være en R type, ikke chopper. Vi kommer tiil å satse på brukt.
Tips og anbefalinger velkommen !!
Akkurat samme konklusjon kom jeg fram til, altså sønnen skal ha lett motorsykkel.
Jeg er nok like uerfaren som deg, men sykkel er nå handlet. Vi havnet på en choppertype. Yamaha Virago. På denne får en motorsykkelfølelse da den er like stor som 250 varianten av Virago. Altså en stor sykkel som ikke er like rask som dagens nye. Ikke er den så trimbae heller, noe jeg liker.

Håvard
 

RC30

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2005
Innlegg
182
Antall liker
299
Junior på snart 17 har hatt en Honda NSR125R registrert i 2003 i snart 2 år. Disse ble satt sammen i Italia fram til ca. 2001. Deretter gikk honda over til 4-takts 125'er. NSR'en har fungert meget bra, og gir en følelse av å kjøre motorsykkel og ikke moped. Problemet med å kjøpe en slik kan være at den er skrudd på av 16-årige wannabe mekanikere som har gjort mer ugang en godt, evt. at den har fått minimalt med vedlikehold.
Kommer dere over en godt vedlikeholdt NSR får dere en god og holdbar sykkel med rimelige deler hvis uhellet skulle være ute.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.739
Antall liker
8.163
Torget vurderinger
0
Suzuki VL125 Intruder er en "cruiser" type. Ikke av de aller raskeste og 4 taktsmotor. Ikke så trimmevenlig men meget slitesterk. Og det er en stor sykkel som ser ut som en 500-750 rent fysisk. En av de vakreste "ta seg ut på" syklene.
Honda Shadow har litt sterkere motor, men mye mindre krom. Shadow er vel også litt større.
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.600
Antall liker
583
Før jeg begynner å banne i kjerka her må jeg si at jeg har Full forståelse for din unge lovendes valg av MC. Uansett hva det blir. En 125 R type sykkel har generellt ikke blitt behandlet, eller blitt kjørt på en bedre måte en gjennomsnitts MC'en. Snarere tvert imot. Been there og done that. :). De er også ganske irriterende i lengden når det kommer til kjørekomfort. En typisk No-brainer ville jo vært å kjøpe en nærmest vedlikeholdsfri 125 Scooter, med automatgir, laste-evne, komfort, og ikke minst lettvinnthet i bytraffikk osv. Men, har dere mulighetene og innsatsviljen til å skru selv, vil en R type sykkel absolutt gi mest hjerte og smerte. Utseende og følelser betyr tross allt Allt når det kommer til en 16 årings valg av ekvipasje.
Du som forelder må til syvende og sist bare prøve å gjøre det beste utav det, hva det nå en blir.

En overfladisk og udokumenterbar kostnadsoversikt fra meg ville vist ett dobbelt så høyt 3 års budsjett på en R sykkel, kontra en Scooter. ( Som en evt. dame faktisk kan sitte noenlunde komfortabelt bakpå med).

But then again.. Jeg har måttet "overhale" girkasser og primærer på gamle stivrammete Pan/shovels, i grøfta, med kun hjelp av skiftenøkkel og leatherman, mens jeg hånflirte av alle de "fornuftige" MC-førerne, som hånflirte, mens de suste forbi... :)

Og... Det første krasjet glemmer en aldri! Så, så sant en overlever er det mye kulere å ha krasjet med en 125 R 8), enn en 125 Scooter :p.


Edit... Brasses Tempo forslag ovenfor her er intet mindre en genialt. En kan lære seg utrolig mye av å holde en slik i 3 år. :)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.203
Antall liker
10.761
Junior sier blankt nei til annet enn R sykkel. Far kan nok skru litt, han har jo faktisk frivillig kjøpt britisk bil. ;D Dessuten er det en mikroskopisk mulighet for at jeg får låne den bitte litte grann.
Men den Tempoen, motoren på den.....??
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.306
Antall liker
1.348
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
En CBR125 er en god lettmc i mine øyne. Lettkjørt, nedleggsvinkel som er avsindig(!), rask nok(med mine 95kg den gang jeg kjørte nevøens, gjorde den 115 lett) og høres ut som en ordentlig mc... Den virket bra sammenskrudd, hadde høy finish, fine og praktiske detaljer og null feil i hans eierperiode...
Den gikk også overraskende bra med to på i øvelseskjøringsperioden...
Og dette tiltross for at jeg ikke eier en Honda-mc, eller noensinne kommer til å kjøpe en Honda-mc ;) Har da litt andre krav til en mc ;D
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.246
Antall liker
295
Spiralis skrev:
Suzuki VL125 Intruder er en "cruiser" type. Ikke av de aller raskeste og 4 taktsmotor. Ikke så trimmevenlig men meget slitesterk. Og det er en stor sykkel som ser ut som en 500-750 rent fysisk. En av de vakreste "ta seg ut på" syklene.
Honda Shadow har litt sterkere motor, men mye mindre krom. Shadow er vel også litt større.
Prøvde en Shadow 125 sist sommer. Den dro seg fint opp i 80-90 på tredjegiret, er selv 100+. Etter min mening et aldeles utmerket sykkel for en 16-åring. Motor så det holder! Holder godt følge med trafikken. Moped (45 kmt) er noe politisk herk!
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
12.463
Antall liker
8.370
Sted
Holmestrand
Thumper skrev:
En CBR125 er en god lettmc i mine øyne. Lettkjørt, nedleggsvinkel som er avsindig(!), rask nok(med mine 95kg den gang jeg kjørte nevøens, gjorde den 115 lett) og høres ut som en ordentlig mc... Den virket bra sammenskrudd, hadde høy finish, fine og praktiske detaljer og null feil i hans eierperiode...
Den gikk også overraskende bra med to på i øvelseskjøringsperioden...
Og dette tiltross for at jeg ikke eier en Honda-mc, eller noensinne kommer til å kjøpe en Honda-mc ;) Har da litt andre krav til en mc ;D
Hva kjøper man når man har andre krav?
Hvilke krav tenker du på?
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Dette er nært beslektet med bil, dvs japsene (selv om de produseres andre steder) er de mest driftsikre men også litt kjedelige. Italienerne er vakre og kjappe men stopper oftere. Også finnes det selvfølgelig unntak begge veier.
Honda med firtakter er nok ledende om man ser bort fra en 16 årings følelser. Der leder nok Cagiva og Aprillia.
Det kanskje viktigste er å finne et uskrudd eksemplar, da også trimmet. Som nevnt før i tråden er det mange eksperter blant ungdommen som har en lei vane å skru ting i stykker.
 
Topp Bunn