Høyttalere Lettdrevne små høyttalere?

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
193
Antall liker
437
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Jeg har begynt å søke etter lettdrevne høyttalere som skal spille i lag med min EL84 rørforsterker på 17w.

Har gode høyttalere i Reference 3A Dulcet, men det er nok enda mere godlyd å hente ut i mer lettdrevne høyttaler.

Lettdrevne for meg betyr 8 ohm og 92+ db.
Høyttalerne må ikke ta for stor plass. Kan være smale gulvhøyttalere eller kompakte stativhøyttalere. Prisnivå opp til 10k. Fortrinnsvis brukte høyttalere.

Forslag?
 
Sist redigert:

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.770
Antall liker
903
for at en høyttaler skal være lettdrevet må man gå betydelig opp i størrelse. små woofere har ikke høy følsomhet. her er f.eks en liten klipsch hvor følsomheten varierer voldsomt med frekvens.
man kan trikse litt og gi de ingen dypbass og ingen slaglengde, hvor da virkningsgraden på woofer går opp..men jeg vil ikke selv lytte på noe slikt.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.956
Antall liker
12.794
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Liten høyttaler med høy følsomhet finnes ikke.
...iallfall ikke om den skal spille bass.
 

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
193
Antall liker
437
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Pga romforhold har jeg ikke plass til større høyttalere. Og jeg er heller ikke så opptatt av dyp bass. Dynamikk innenfor hørbart frekvensomfang og klang er mere interessant.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
6.973
Antall liker
7.567
Sted
Oslo
Liten høytaler med høy følsomhet :
De heter hodetelefoner, eller headset eller noe lignende
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.484
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Audio Note AX-2 har 91db hvis de plasseres korrekt.
 

innspilt edderkopp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2021
Innlegg
175
Antall liker
85
Sted
tønsberg
nærmeste jeg fant i farten var
Triangle Esprit Titus EZ. til en overkommelig pris ny.
så kommer audio note an-k, viss du får en veldig god pris brukt og den ikke er for stor stativ høyttaler for deg.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Klipsch RP-5000F har følsomhet på 96dB.

 

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
193
Antall liker
437
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Takk for innspillene så langt! Har noen erfaringer med de mindre gulvhøyttalerne til Fyne audio?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.111
Antall liker
9.221
Torget vurderinger
2
Klipsch RP-5000F har følsomhet på 96dB.

Det er desverre ikke riktig . Klipsch juger så det renner mht spesifikasjoner ofte er det reelle tallet Hele6db lavere . Mine forrige høyttalere TQWT fra Toels Gravesen er derimot er beviselig over 95dB
 

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
193
Antall liker
437
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Det ble et par brukte Zu Audio Omen DW MkII med ClarityCap oppgradering. 97 db og høy ohm. Førsteinntrykket er absolutt veldig ok. Dette er høyttalerne som folk tydelig har sterke meninger om. I kombinasjon med en kraftig oppgradert ANK Audiokits L1 EL84 virker dette være en god match i min stue. De virker også å kunne plasseres nært bakvegg som er en forutsetning for meg.
 

Vedlegg

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.111
Antall liker
9.221
Torget vurderinger
2
Audio Note AX-2 har 91db hvis de plasseres korrekt.
Igjen , misvisende og ikke sammenlignbare med seriøse leverandører siden de juger på seg 3-6db fra vegg/hjørnebidrag. sensitiviteter fra leverandører må tas med en stor klype samt, sjekk heller Stereophiles målinger for reelle verdier
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.111
Antall liker
9.221
Torget vurderinger
2
Lurt med høyttalere som kan /må stå nært bakvegg .
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.484
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Vel som sagt HVIS DE PLASSERES KORREKT inn i hjørner, ser ikke problemet, det er slik produsenten oppgir at skal plasseres for å fungere skikkelig.
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.147
Antall liker
2.064
Balle har rett. Som skrevet tidligere i andre tråder er alt man kan gjøre å balansere mellom de tre variablene effektivitet, dypbass og kabinettstørrelse. Man må la den tredje gå hvis man vil ha god uttelling på de to andre. Det er bare i reklamen man får i pose og sekk..
 

stianå

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2017
Innlegg
66
Antall liker
34
Torget vurderinger
2
Coincident er et høytalermerke for små rørforsterkere.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Det er desverre ikke riktig . Klipsch juger så det renner mht spesifikasjoner ofte er det reelle tallet Hele6db lavere . Mine forrige høyttalere TQWT fra Toels Gravesen er derimot er beviselig over 95dB
Bevis at RP-5000F ikke har følsomhet på 96 dB. :cool:

Uansett oppleves alt jeg har hatt av Klipsch som langt mer følsomt og lettdrevent enn det meste annet jeg har prøvd.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.770
Antall liker
903
Bevis at RP-5000F ikke har følsomhet på 96 dB
" You have a 94dB (2.83v @ 1m) sensitivity speaker with an upward trend in the HF response.."

oppgitt til 99db.

" Likewise, they publish fantasy stories about sensitivity..."
"sensitivity between 85 and 93db depending on frequency"

oppgitt til 96db.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Så,fortell om dine nye talere,virker de å være like lettdrevne som oppgitt? Har de høy gøyfaktor?
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
998
Antall liker
1.221
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Det ble et par brukte Zu Audio Omen DW MkII med ClarityCap oppgradering. 97 db og høy ohm. Førsteinntrykket er absolutt veldig ok. Dette er høyttalerne som folk tydelig har sterke meninger om. I kombinasjon med en kraftig oppgradert ANK Audiokits L1 EL84 virker dette være en god match i min stue. De virker også å kunne plasseres nært bakvegg som er en forutsetning for meg.
Gratulerer, Spennende høyttaler som jeg desverre ikke har hørt. At folk har sterke meninger begge veier har nok sammenheng med at de må anvendes som tenkt og konstruert.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
" You have a 94dB (2.83v @ 1m) sensitivity speaker with an upward trend in the HF response.."

oppgitt til 99db.

" Likewise, they publish fantasy stories about sensitivity..."
"sensitivity between 85 and 93db depending on frequency"

oppgitt til 96db.
Det er jo ikke samme høyttalere du linker til der.

Men altså, igjen, alt jeg har hatt av Klipsch oppleves som mer følsomt og lettdrevent enn det meste annet.
 

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
193
Antall liker
437
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Så,fortell om dine nye talere,virker de å være like lettdrevne som oppgitt? Har de høy gøyfaktor?
Lettdrevne er de så absolutt. Utrolig åpent lydbilde. Uten delefilter, kun en kondensator mot diskant. Egentlig samme prinsipp som mine Reference 3A MM de capo-i som jeg bruker i musikkanlegget på loftet. Zu Audio er hurtigere og mere direkte i sin spillestil. Futt og fart er artig for musikk som er laget for dette. Samtidig så virker det som om Zu Audio kan formidle stemmer og stemninger på en troverdig måte. Spennende førsteinntrykk så langt.👍
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Høres veldig bra ut,det høres ut som du traff med det kjøpet😎👍
 
M

MarkusH

Gjest
Får gratulere trådstarter med nye høyttalere først og fremst :)
Ellers er jeg selv interessert i forholdsvis følsomme høyttalere, som maks kan ha bredden 40cm, helst noe smalere. De skal stå langt unna bakvegg, brukes sammen med en eldre receiver og kan rulle av tidlig (100hz er null problem da det skal brukes to 10" subber uansett). Klipsch er ikke aktuelt, det vil jeg ikke ha, så ikke noe vits å anbefale det engang, JBL LS40 ser litt spennende ut, men er redd de kan bli for grove i lyden? Bruker XTZ 99.26 i dag og tanken er noe med bedre oppløsning enn disse, Martin Logan Source/Clarity kunne vært aktuelt eller stativhøyttalere. Finish må være stuekvalitet og prisen billigst mulig, men for de rette høyttalerne kan jeg vel strekke meg oppunder 10k. :)
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
15
Grattis med nye, spennende høyttalere, @Berka ! Dette er høyttalere bygget etter prinsipper som jeg liker og jeg håper på mulighet for å få hørt dem en gang. De låter sikkert kanon med den elektronikken du har til å drive dem ;)
 
M

MusicBear

Gjest
Oppgitt følsomhet for en høyttaler er vel ikke helt det samme som hvordan en forsterker opplever de vel…
 
S

Syncrolux

Gjest
Følsomhet oppgis normalt i forhold til 2,83V, som tilsvarer 1 W i 8 ohm. Hvis høyttaleren er 3 ohm eller impedanskurven ser ut som Jotunheimen så kreves det selvsagt ikke 1W lengre....

Mange produsenter skryter på seg følsomhet. Klipsch er nevnt... Av første hånds erfaring vet jeg at Magnepan oppgir 86 dB når sannheten er mer lik 82 og impedansen er 3 ohm ... Det blir reelt mer som 74 dB for 1W inn....
 

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
193
Antall liker
437
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Grattis med nye, spennende høyttalere, @Berka ! Dette er høyttalere bygget etter prinsipper som jeg liker og jeg håper på mulighet for å få hørt dem en gang. De låter sikkert kanon med den elektronikken du har til å drive dem ;)
Takk @Atlerovik De er kjøpt for å brukes i TV-stua sammen med ANK L1 EL84 og Gustard X16. Men det skulle ikke forundre meg om jeg etter hvert bærer opp høyttalerne en etasje for å sjekke hvordan de låter med enda bedre elektronikk 😉
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
15
Takk @Atlerovik De er kjøpt for å brukes i TV-stua sammen med ANK L1 EL84 og Gustard X16. Men det skulle ikke forundre meg om jeg etter hvert bærer opp høyttalerne en etasje for å sjekke hvordan de låter med enda bedre elektronikk 😉
Synd du ikke bor litt nærmere (jeg måtte rett og slett inn på Google Maps og sjekke 😁 )!
 
Topp Bunn