Lette vintage tonearmer - resonans og nåletrykk

DaToSt

Fersking
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
2
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Jeg ser mange sier det er veldig få pickuper å velge mellom til lette tonearmer. Det er mye snakk om egenresonans blir for høy med moderne elementer, da spesielt MC, men det er lite snakk om egnet nåletrykk.

Jeg har vært så heldig å få en Thorens TD160 Super med SME Series 3 tonearm, som har en effektiv masse på bare 5 gram. Google
snakker mye om pickuper med høy compliance faktor ev viktig for denne tonearmen, og det er 2 elementer som blir nevnt ofte:
- Shure M97xE (MM, compliance 25, nåletrykk 1,25g,)
- Shure V15 (MM, compliance 30, nåletrykk 1.0g)

Jeg har laget meg et regneark som beregner resonansfrekvens for forskjellige pickuper på SME-armen. De to Shure-elementene har henholdsvis 9.0Hz og 8.4Hz (har brukt 1g vekt på skruer).

Jeg ser at det er mange andre pickuper som er i området 9-11Hz for denne armen, eksempler:
- Ortofon 2M Blue (MM, compliance 20, nåletrykk 1.8g)
- Ortofon 2M Black(MM, compliance 22, nåletrykk 1.5g)
- Ortofon Quintet Black (MC, compliance 15, nåletrykk 2.3g)
- Soundsmith Carmen mk2 (MC high, compliance 22, nåletrykk 1.4g)
- Grado Prestige Gold 1 (MI, compliance 20, nåletrykk 1.5g)
- Audio-Technica OC9XEB (MC, compliance 9 ved 100Hz, nåletrykk 2.0g)
- Audio-Technica AT33EV (MC, compliance 10 ved 100Hz, nåletrykk 2.0g)
- Audio-Technica VM540ML (MM, compliance 10 ved 100Hz, nåletrykk 2.0g)
- Goldring 2500 (Mi, compliance 20, nåletrykk 1.8g)
- Goldring Elite (MC, compliance 18, nåletrykk 1.7g)
- Goldring Erotica LX (MC, compliance 18, nåletrykk 1.7g)
- Lyra Delos (MC, compliance 12 ved 100Hz, nåletrykk 1.75g)
- Nagaoka MP-500 (MM, compliance 8.5 ved 100Hz, nåletrykk 1.55g)

Legg merke til at noen oppgir compliance ved 100Hz, her har jeg multiplisert med 1.8 for å få compliance ved 10Hz. Eksempel er Lyra Delos som oppgir compliance 12 ved 100Hz, her ender den teoretisk på 21.6 ved 10Hz. Man sier gjerne at riktig faktor er et sted mellom 1.5 og 2.0, jeg har valgt en fast faktor midt i mellom.

Uansett, ser man på resonans alene er det slettes ikke vanskelig å finne elementer til en lettvektsarm. Selv ikke high-end MC pickuper. Men er det da slik at en lettvektsarm tåler dårlig pickuper som krever høyere nåletrykk? De to Shure-elementene oppgir veldig lavt nåletrykk (1-1.25g). De andre i lista over ligger i området 1.4-2.3g? Kan høyt nåletrykk på lettvektsarm bli et problem, og isåfall hvorfor?

Er tonearmer med høyere masse i prinsipp bedre dempet, slik at lavere egenfrekvens enn ideelt ikke er så farlig, da amplituden uansett blir lav pga god demping?


Vedlagt er en screendump fra regnearket, med de to armene jeg har på to forskjellige spillere (SME S3 og Jelco). Tok også med en SME V. Jo grønnere tall, jo nærmere 10Hz. Slik jeg ser det har jeg mange flere valg på min SME Series iii enn på min Jelco mellomvektsarm (18g effektiv masse) .
 

Vedlegg

Sist redigert:
U

utgatt medlem 1034

Gjest
Jeg ser mange sier det er veldig få pickuper å velge mellom til lette tonearmer. Det er mye snakk om egenresonans blir for høy med moderne elementer, da spesielt MC, men det er lite snakk om egnet nåletrykk.

Jeg har vært så heldig å få en Thorens TD160 Super med SME Series 3 tonearm, som har en effektiv masse på bare 5 gram. Google
snakker mye om pickuper med høy compliance faktor, og det er 2 elementer som blir nevnt ofte:
- Shure M97xE (MM, compliance 25, nåletrykk 1,25g,)
- Shure V15 (MM, compliance 30, nåletrykk 1.0g)

Jeg har laget meg et regneark som beregner resonansfrekvens for forskjellige pickuper på SME-armen. De to Shure-elementene har henholdsvis 9.0Hz og 8.4Hz (har brukt 1g vekt på skruer).

Jeg ser at det er mange andre pickuper som er i området 9-11Hz for denne armen, eksempler:
- Ortofon 2M Blue (MM, compliance 20, nåletrykk 1.8g)
- Ortofon 2M Black(MM, compliance 22, nåletrykk 1.5g)
- Soundsmith Carmen mk2 (MC high, compliance 22, nåletrykk 1.4g)
- Grado Prestige Gold 1 (MI, compliance 20, nåletrykk 1.5g)
- Audio-Technica AT33EV (MC, compliance 20, nåletrykk 2.0g)
- Goldring 2500 (Mi, compliance 20, nåletrykk 1.8g)
- Goldring Elite (MC, compliance 18, nåletrykk 1.7g)
- Goldring Erotica LX (MC, compliance 18, nåletrykk 1.7g)
- Lyra Delos (MC, compliance 18, nåletrykk 1.75g)

Legg merke til at noen oppgir compliance ved 100Hz, og noen ganger også statisk compliance, her har jeg "stukket fingeren i været" og anslått compliance ved 10Hz. Eksempel er Lyra Delos som oppgir compliance 12 ved 100Hz, her har jeg lagt på 50%.

Uansett, ser man på resonans alene er det slettes ikke vanskelig å finne elementer til en lettvektsarm. Selv ikke high-end MC pickuper. Men er det da slik at en lettvektsarm tåler dårlig pickuper som krever høyere nåletrykk? De to Shure-elementene oppgir veldig lavt nåletrykk (1-1.25g). De andre i lista over ligger i området 1.4-2.0g? Kan dette bli et problem, og ifall hvorfor?

Vedlagt er en screendump fra regnearket, med de to armene jeg har på to forskjellige spillere.
Du ganger ca med 1.8 fra 100HZ til 10HZ så Lyra Delos 12 ved 100Hz, skulle bli 21.6 ved 10HZ
 

DaToSt

Fersking
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
2
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Du ganger ca med 1.8 fra 100HZ til 10HZ så Lyra Delos 12 ved 100Hz, skulle bli 21.6 ved 10HZ
Takk for tips. Man sier vel at man skal multiplisere et sted mellom 1.5 og 2.0, 1.8 er jo en grei middelvei. Jeg har nå endret hovedinnlegget etter ditt innspill. Har også lagt til noen flere pickuper i lista, men også blant de som var der fra før er det flere som er teoretisk vil passe SME Series iii. Jeg forstår det derfor ikke når enkelte hevder at utvalget til denne tonearmen er snevert. Det ser jo absolutt verre ut for min Jelco. Someone enlighten me :)
 

Jonas_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2015
Innlegg
420
Antall liker
949
Torget vurderinger
7
Jeg har en Infinity Black Widow arm, med effektiv masse på 4 gram. Var gjennom mye av det samme som deg, men brukte Korf Audio sin kalkulator.


Inntrykket mitt, er at det er mange gode pickuper som i teorien skal fungere bra, men utvalget av MC er litt mindre.

Endte opp med en Soundsmith Aida MK2, som jeg synes fungerer veldig bra. Har ikke testet all verden tidligere, men vært gjennom Ortofon 2M Blue/red, Rega Apheta 2, Dynavector DV20 B2 og Denon DL304. Kun de to sistnevnte og Soundsmith på BW-armen.

DL-304 låt bra, men mistet alt av liv og dynamikk når jeg fylte dempetrauet med silikon. Denon er jo en veldig høy Cu-PU, så effekten av silikonen var nok ikke heldig. Soundsmith har jeg hittil kun testet med silikon, men planlegger å teste uten når jeg får motet over meg ( mye kliss med den silikonen).

Nå har jeg gjort så store endringer i anlegget siden jeg hadde andre pickuper enn Denon og Soundsmith, så skal være forsiktig med å si at Aida er den beste jeg har hatt (godlyden kommer nok fra andre komponenter også), men den står nok ikke tilbake for noe av det andre jeg har hatt. Prismessig så ligger den også en del over, sett bort fra Apheta 2.

Lyra Delos er nok neste på listen, men siden jeg har solgt RIIA med MC inngang, må jeg skaffe meg en passende stepup.

Uansett så er inntrykket mitt at det ikke er så vanskelig å finne gode PU til lettvektsarmer, slik som enkelte skal ha det til.

Hvorvidt en høymasse-arm er bedre dempet enn en lavmasse, vet jeg ikke. Det vil vel også komme an på materiale armen er laget av, kvalitet på lagere osv. Er jo flere som også tilfører ekstra vekt på/i lettvektsarmer for å bruke PU med lavere Cu, men da går man liksom vekk fra hovedprinsippet til en lettvektsarm, så det har aldri vært i tankene mine. Men, det er jo uansett lettere å tilføre masse til en lettvektsarm, enn å fjerne masse fra en høymassearm! 😀

B4CB9E71-E9B3-4650-B6AD-C322E8F07F6E.jpeg
39BFABDA-9FE0-42AB-9F6C-5D3A28E0C35C.jpeg
 
Topp Bunn