Levetid på PU?

daytripper

Fersking
Ble medlem
13.02.2009
Antall liker
0
Hei.

Er ganske fersk i vinylverdenen og har et par spørsmål ang. pickup.
Hva er levetiden på en pickup? Hvor mange timer kan man spille før den bør skiftes ut? Er det slik at lyden blir gradvis "dårligere", eller er det en sudden death? Har spilt på en AT95 i et pår år nå (snitt, et par timer hver dag) og synes å merke at mellomtonen har forsvunnet lengre bak i lydbildet - mulig jeg bare må sette opp pickupen på ny - eller er det et aldringstegn fra pickupen? (Er det forresten bare nåla som slites?)

Hvordan rengjør jeg nåla for støv o.l. Har en platebørste, men vet ikke om den akuratt skal brukes på noe annet enn platene :)

Så et spørsmål som foreløpig er litt utenfor mitt budsjettanlegg, men spør av ren nysgjerrighet. Hvor høyt opp må man prismessig før det lønner seg å retippe en pickup?

Takker til alle som vil dele av sin kunnskap :)

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
178
Torget vurderinger
2
En PUs levetid avgjøres bl.a. av de fysiske betingelser, dvs av hvilken tilstand de LPene du spiller er i. Nye/rene riller sliter selvsagt mindre på en PU enn slitte med mye støv/skader. Det er også viktig å holde PUen ren for støv og fremmedlegemer. Hvis du spiller rene/nye plater med en ren PU, bør den alt etter kvalitet holde i alle fall opp til 1500 - 2000 timer. PUer av virkelig høy kvalitet sies faktisk å levere godlyd i godt over 3000 timer! Din PU har etter det du skriver spilt ca.700 timer, og bør være på topp i nye 700 (om du har skjøttet plater og PU med omtenksomhet)!

Å diskutere priser i forhold til retipping er vel umulig! Liker du din PU så retipper du den, uansett om prisen er et par tusen kroner eller ti ganger så mye. Et annet spørsmål er selvfølgelig om retipping forringer PUen. Noen mener det, andre ikke. Du kan egentlig ikke stole på noe annet enn dine ører, men jeg tror seriøse retippere stort sett gjør en god jobb. Jeg opplever faktisk ofte i mine ører PUer til noen få tusenlapper låter bedre enn andre til en svært mye høyere pris. Da oppstår paradokset: En billig PU kan på sikt for deg være mer verdifull enn en dyr! En Pu til tre - fire tusen kroner som jeg virkelig setter pris på, ville jeg absolutt betalt et par tusen kroner for å få retippet. Det hele er opp til dine preferanser når det gjelder lydformidling! Det mest spennende med vinyl er jo nettopp at du kan lete deg fram til det du opplever som "god lyd", og det trenger ikke nødvendigvis å koste en formue. I det hele tatt: PUer er noe du, som subjekt, må velge ut fra det du mener er "god" gjengivelse av musikk!

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Veldig optimistiske tall i forhold til levetid de der vil jeg si.... Gjengs erfaring rundt om er vel heller at en god MC holder i rundt 1000 timer, kanskje opp til 1500 om en er heldig. Rene riller er selvsagt en god ting, men levetiden bestemmes i større grad av diamantkvalitet og hvilken slipning som brukes (smuss i rillene sliter mer på vinylen enn på PU). En billig PU vil bruke en nål av industriell diamant, mens man i høyere prislag forhåpentligvis får en nål laget av en naturlig sten, som er hardere enn den industrielle. Industriell diamant finnes imidlertid i mange forskjellige kvaliteter og hardheter og en syntetisk nål behøver for all del ikke være en dårlig en. En billig PU vil også trolig bruke en nål med enklere slipning, som gjerne slites raskere enn de mer avanserte slipninger en finner på bedre nåler. For å generalisere mer enn en burde, så ville jeg forventet ca. 500-700 timer med godlyd fra en billig PU og da er du sånn ca der du er i dag, etter to år med din AT95.

Siden du nå trenger en ny PU, så anbefaler jeg en AT440MLa til kun få penger. Den har en fabelaktig god nål, som du kan vente deg 1000 timer fra og i tillegg låter den flott.

Til rengjøring av nålen finnes det en rekke ting, men Disc Doctor Stylus Cleaner er tried & tested over 20+ år og gjør jobben like godt som noe annet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hugs å unngå rensevæske langt oppetter nålefana på pickupen. Opphenget har ikkje godt av fuktigheit av noko slag.

Elles er det rimeleg å forvente iallfall 1000 timar ut av dei fleste pickupar, og ved fleire høve har eg fått dei til å vare til 1500. Dei tapar seg typisk gradvis, gjerne med litt dårlegare sporingseigenskapar, og typisk med dårlegare diskantattgjeving.

Dei kan likevel tynast ved hjelp av god reins. Det beste eg har brukt, er ein "vibrator", som ristar bort avleiringar på pickupnåla ved 440 Hz (trekanta dings frå Goldring eg har hatt i over 20 år. Slit nok litt på opphenget, men sporinga kan faktisk komme attende til gamle høgder ut frå måleplata mi)

Om du ynskjer å spare på pickupen og berre ha han til "søndagsbruk"; det er nok slik at han eldest litt uansett. Ein 30 år gammal uspretta MC vil nok spore dårlegare og elles kunne vere prega av alderen i større grad enn om du tok han i bruk då han var fersk. Dette gjeld ikkje alltid, og slett ikkje MM-pickupar der ein kan skifte ut nåla. Eg har prøvd 35 år gamle Shure-pickupar som spelte aldeles utmerka, både med gammal nål, og med ei ganske moderne.

Når det gjeld prisnivå og pickupar, finnest det ikkje noko som er generelt fornuftig, og i mitt anlegg har eg med stor glede brukt ting som kostar frå 800 til 30 000 kroner. Eg vil råde deg til å sjå det i samanheng med anlegget elles, og gå på besøk hos entusiastar som kan demonstere ulike varianter for deg.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Her har jeg samme opplevelser som LilleAdam; man får ikke mye mer enn 500t fra en AT95E. 1000-1500t ut av en mer påkostet pu. Jeg hadde min AT95E i fine spillere fra Dual og fra Thorens, spilte på rene plater, men allikevel så døller den til etter omlag 500t. Du kan bytte bare stiften om du vil, koster etpar hundre kroner eller så.

Mvh Vidar P

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
Det er kanskje greit å presisere litt,selv om det forsåvidt står i Arves innlegg.Man bør skille mellom PU og nål,selv om det på MC henger sammen i den forstand at nåla ikke er direkte utskiftbar.Jeg har flere 20,30 og rundt 40 år gamle puer i heimen,og det er vel temmelig riskfritt å hevde at de alle har langt over 1000 timer på baken.Av alle som har passert i årenes løp er det faktisk forsvinnende få som har vist seg defekte.Noen har selvfølgelig redusert lydkvalitet,men heller ikke det dreier seg om mange.
Det er altså nålene som spesifikt bør være gjenstand for diskusjonen i første rekke.Der stemmer nok de antatte levtimene ganske bra.Rundt 1000.Du vil nok høre en viss reduksjom etter ca 5-700 timer,og en ganske klar reduksjon ved ca 1000,men det er der heller ingen klar fasit.Det har naturligvis med hva nåla består av og gjøre også.
Har pga dette egentlig prioritert bort MC-puene til fordel for MM der det er større muligheter for bytte,uten å slenge skjorta med på kjøpet.
Mvh Rune :)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Vil ikke gi meg ut på noe om levetid, men når det gjelder nålerens så synes jeg denne rensebørsten som er oppgitt her (fra disck doctor) er litt for stiv til "hverdagsbruk"
Til "hverdagsbruk" bruker jeg en mykere børste med lengere hår. ( nr 1 i bildet)
Synes jeg får mer av nåla av lange hår.
Bruker nr 2 for mer "hardrens" da denne har kortere og stivere hår.
Ved gjenstridig skitt bruker jeg en slik "vibrator" som AA nevner ( en AT-637 , nr 4 i bildet)
Bruker også en meget myk langhåret børste for å tørke støv av hele pickuphuset også
(noe som skjer altfor skjeldent hos meg)

Er det forresten noen som har prøvd denne "geleklumpen" som en skal sette nåla på og som skal ta støvet ? Blir nåla ren? blir det noe "gele" igjen på nåla?
http://www.needledoctor.com/Onzow-Zerodust;jsessionid=0a0101421f43defdf9b34e8e49beb3a5c61df7ac408a.e3eSc3iSaN0Le34Pa38Ta38Ochv0?sc=2&category=214

Mvh Jan I

Vedlegg

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
327
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jan_I skrev:
Er det forresten noen som har prøvd denne "geleklumpen" som en skal sette nåla på og som skal ta støvet ? Blir nåla ren? blir det noe "gele" igjen på nåla?

Mvh Jan I
Geleklumpen, Onzow Zerodust fungerer utmerket. Senk bare nåla ned i klumpen, la den hvile der et par sekunder og løft opp igjen. Helt ren nål. Pass bare på å ikke ta på puta/klumpen med fingrene, da legges det igjen fettflekker. Kjøpte min fra Needledoctor for 60-70 dollar

Topp Bunn