LG CX OLED tv med vertikale striper

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.351
Antall liker
2.266
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det skal ikke være slik, klag til LG. De byttet panel på et panel (LG B7) med mye mindre feil her for mange år siden uten spørsmål (tok litt tid fra jeg meldte til det skjedde noe, men de kom med nytt panel). Så rapporter det inn til LG support er min anbefaling.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
856
Antall liker
437
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Min far kjøpte et vanlig TV fra LG i fjor, etter at det andre gikk i stykker.
Etter ca 6 måneder ble det blafring, og bildet forsvant, selv om det var lyd.
Jeg fikk i oppgave med å gi en diagnose, og fant ut at panelet/elektronikken var defekt.
LG kjente sikkert til problemet, og etter at min far reklamerte til Elkjøp, som kom det en mann og skiftet elektronikken.
Etter det har TV-en fungert fint, så LG er ikke vanskelig å ha med å gjøre, når det kommer til reklamasjon.
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
413
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Har du hatt den lenge og slår du den kun av/på med fjernkontroll? Vær obs på at du ikke kan kutte strømmen til en OLED når den er på, med en ekstern bryter. Det kan skjermen ta skade av på sikt.

- Forsøk å kjøre ''fjern restbildet''. Den finner du i innstillingene på tven, husker ikke nøyaktig hvor, men den skal være grei å finne.
- Hvis ikke det hjelper så skulle jeg gjerne visst om du har samme problem med forskjellige kilder.
- Gjelder det alt innhold, eller er det kun HDR materiale? Kan være noe i bildeinstillingene dine så jeg ville sjekket alt av bildebehandling og forskjellige bildemoduser.
Noen er grusomme.

EDIT:
ser at du bruker PS5, det vil normalt aktivere spillmodus på TVen. Du får da ett elendig bilde når du ser film gjennom den. Sjekk om spillmodus er aktivert og bytt til en annen modus når du ser film, tror kanskje dette vil løse problemet ditt.
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
413
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Det skal ikke være slik, klag til LG. De byttet panel på et panel (LG B7) med mye mindre feil her for mange år siden uten spørsmål (tok litt tid fra jeg meldte til det skjedde noe, men de kom med nytt panel). Så rapporter det inn til LG support er min anbefaling.
Anbefaler å utelukke alle andre problemer først. Viser det seg da å ikke være feil på TVen så får du en betalbar service.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.631
Antall liker
10.112
Er det innenfor garantitiden så er det bare å ta kontakt med forhandleren hvor TVen ble kjøpt. Reklamasjonstiden på en TV er 5 år.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.351
Antall liker
2.266
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Anbefaler å utelukke alle andre problemer først. Viser det seg da å ikke være feil på TVen så får du en betalbar service.
Med feil på OLED panel kan jo alt defineres som brukerens feil, min erfaring er at LG ikke kjører denne stilen. Det virker som de ønsker fornøyde kunder og ser på navn/rykte som viktigere enn prisen for å bytte panel. Dette er i det minste min erfaring (Samsung har vært like fleksible med problemer).
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.351
Antall liker
2.266
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det er vel bare Miele som konkluderer med at et 6 år gammelt produkt helt åpenbart er rett under 5 år gammelt og fikser uten kost :)
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
413
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Med feil på OLED panel kan jo alt defineres som brukerens feil, min erfaring er at LG ikke kjører denne stilen. Det virker som de ønsker fornøyde kunder og ser på navn/rykte som viktigere enn prisen for å bytte panel. Dette er i det minste min erfaring (Samsung har vært like fleksible med problemer).
Det trenger jo fortsatt ikke å være en feil på panelet.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.351
Antall liker
2.266
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Basert på bilder i initiell post så er det feil på panel. Om dette er basert på feil bruk eller noe annet skal ikke jeg uttale meg om.

Anbefaler at trådstarter legger ved de samme bildene i support henvendelse til LG.
 

oyla

Medlem
Ble medlem
15.02.2023
Innlegg
9
Antall liker
0
Sted
Sandnes
Takk for svar,

- tven er snart 2 år gammel, men har egentlig alltid vært slik.
- Jeg bruker kun fjernkontroll til å slå av/på tv og den har alltid strøm.
- Jeg er også nøye med å ikke ha statiske bilder på den i frykt for innbrenning, litt vanskelig å gjøre noe med HUD i spill, men har ikke lagt merke til at det er noe problem.
- Jeg bruker normalt cinema-mode på film og serier jeg spiller av via Nvidia shield. gaming mode bruker jeg på PS5.


Jeg har kontaktet LG med problemet og bilder og fikk dette som svar:

har noen anbefalinger om hva du kan stille på for å få en bedre opplevelse av bildet.

Trykk på «tannhjulet» på fjernkontrollen -> Gå till «alle innstillinger» -> Bilde -> Bildemodusinnstillinger -> Bildealternativer

>Svart nivå. Velg Lav.

>Motion Eye Care. Still denne till AV

Siden kan skru av strømsparing. Trykk på «tannhjulet» på fjernkontrollen -> Gå till «alle innstillinger» -> Bilde -> Strømsparing

>Strømsparing. Still denne på AV. TV sensorn kan registrere lysnivået i omgivelsen og justerer automatisk skermens lysstyrke. Når du stiller denne på AV slåes sensoren som kan påvirke dette av.



Problemet vises mest på mørke scener og spiller ingen rolle om det er spill, film, netflix, nedlastet innhold osv, men det er ikke alle filmer og serier det syns like godt på. det virker som det er mest på nattscener hvor det ikke er helt sort i f.eks the mandalorian det er mest problematisk.
 

Rallar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.08.2019
Innlegg
303
Antall liker
702
Sted
Hadeland
Takk for svar,

- tven er snart 2 år gammel, men har egentlig alltid vært slik.
- Jeg bruker kun fjernkontroll til å slå av/på tv og den har alltid strøm.
- Jeg er også nøye med å ikke ha statiske bilder på den i frykt for innbrenning, litt vanskelig å gjøre noe med HUD i spill, men har ikke lagt merke til at det er noe problem.
- Jeg bruker normalt cinema-mode på film og serier jeg spiller av via Nvidia shield. gaming mode bruker jeg på PS5.


Jeg har kontaktet LG med problemet og bilder og fikk dette som svar:

har noen anbefalinger om hva du kan stille på for å få en bedre opplevelse av bildet.

Trykk på «tannhjulet» på fjernkontrollen -> Gå till «alle innstillinger» -> Bilde -> Bildemodusinnstillinger -> Bildealternativer

>Svart nivå. Velg Lav.

>Motion Eye Care. Still denne till AV

Siden kan skru av strømsparing. Trykk på «tannhjulet» på fjernkontrollen -> Gå till «alle innstillinger» -> Bilde -> Strømsparing

>Strømsparing. Still denne på AV. TV sensorn kan registrere lysnivået i omgivelsen og justerer automatisk skermens lysstyrke. Når du stiller denne på AV slåes sensoren som kan påvirke dette av.



Problemet vises mest på mørke scener og spiller ingen rolle om det er spill, film, netflix, nedlastet innhold osv, men det er ikke alle filmer og serier det syns like godt på. det virker som det er mest på nattscener hvor det ikke er helt sort i f.eks the mandalorian det er mest problematisk.
Du skriver at den egentlig alltid har vært slik så hvorfor reklamerte du ikke med en gang?
 

oyla

Medlem
Ble medlem
15.02.2023
Innlegg
9
Antall liker
0
Sted
Sandnes
Du skriver at den egentlig alltid har vært slik så hvorfor reklamerte du ikke med en gang?
Har også dårlig erfaring med Elkjøp og garanti. Hadde en Samsung hw950q lydplanke greie med trådløse høyttalere som jeg sleit så mye med den trådløse forbindelsen. Hadde de inne flere ganger uten at de kunne finne noe feil og endte opp med å måtte betale hver gang, og ble anbefalt av Elkjøp å selge de. Er litt redd for at det blir reprise
 

Rallar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.08.2019
Innlegg
303
Antall liker
702
Sted
Hadeland
Har også dårlig erfaring med Elkjøp og garanti. Hadde en Samsung hw950q lydplanke greie med trådløse høyttalere som jeg sleit så mye med den trådløse forbindelsen. Hadde de inne flere ganger uten at de kunne finne noe feil og endte opp med å måtte betale hver gang, og ble anbefalt av Elkjøp å selge de. Er litt redd for at det blir reprise
Ok men synes du bør gjøre et forsøk, hvis ikke så kontakt LG direkte og se om de kan hjelpe deg.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.788
Antall liker
3.272
Torget vurderinger
0
Hadde en Samsung hw950q lydplanke greie med trådløse høyttalere som jeg sleit så mye med den trådløse forbindelsen...
Det er vel den samme støyen som virker negativt inn på din TV......så let etter kilden (y)
 

oyla

Medlem
Ble medlem
15.02.2023
Innlegg
9
Antall liker
0
Sted
Sandnes
Det er vel den samme støyen som virker negativt inn på din TV......så let etter kilden (y)
strekene/skyggene på skjermbildet er helt statiske og hvis du studerer bildene, ser du de er på samme plass på skjermen, så tviler på at RF støy er årsaken til dette
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.351
Antall liker
2.266
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Kontakt LG direkte, meningsløst å gå via Elkjøp. Dette er et normalt problem med OLED panel (skal ikke være slik), men tror aldri jeg har sett det så ille før. Ingen av mine OLED skjermer har hatt dette.
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
413
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Har også dårlig erfaring med Elkjøp og garanti. Hadde en Samsung hw950q lydplanke greie med trådløse høyttalere som jeg sleit så mye med den trådløse forbindelsen. Hadde de inne flere ganger uten at de kunne finne noe feil og endte opp med å måtte betale hver gang, og ble anbefalt av Elkjøp å selge de. Er litt redd for at det blir reprise
Dette var en drittplanke med kroniske problemer. Det gjald mange årsmodeller. Først på HWQ-960A (2021 modellen) fikk jeg en planke som til i dag har fungert upåklagelig. Alle de gamle modellene var svært ustabile og upålitelige.

Det er alltid leverandør og verksted som bestemmer om en reparasjon skal foretas og om det er en garantisak.
Ofte på denne planken, så nektet verksted for at det var feil på produktet, da har ikke butikken noe de skulle ha sagt da de blir fakturert av verksted.

LG som leverandør er som regel grei å ha med å gjøre når det kommer til OLED panel, etter at det ble litt sak om det for noen år tilbake.
Butikken gjør som regel så godt de kan. I noen tilfeller kan de også ordne deg en ny planke på goodwill, som blir ett tap for butikken - kun for at du skal bli fornøyd.
Det har jeg gjort mange ganger selv, men det varierer veldig med hvem som behandler saken din.
 

oyla

Medlem
Ble medlem
15.02.2023
Innlegg
9
Antall liker
0
Sted
Sandnes
Nå har jeg snakket med LG og etter flere eposter frem og tilbake hvor de ba meg slå av div funksjoner kom jeg endelig igjennom til service. Jeg ble oppringt av en hyggelig kar fra verkstedet, men med dårlige nyheter om at han nok ikke kunne hjelpe. Han mente at selv om han byttet panel var det stor fare for at problemet fortsatt ville være der i mer eller mindre grad. Det var hans erfaring fra tilsvarende service på LG OLED. Han visste ikke hvorfor det var slik, men trodde kanskje det kunne ha noe med produksjonen av panelet på gjøre. Det høres jo ikke usannsynlig ut, men spørsmålet er da hva jeg skal gjøre med det. Det virket ikke som det var en garantisak.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.460
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Vas og mannskit, oled-skjermer skal ikke se så grusomme ut som det du har på bildene. Det er en reklamasjon og butikken du har kjøpt den har bare med å fikse opp for deg. Jeg er klar over at de viderehenviser til LG, men det er ikke lovlig.

Her i Bergen hoppet jeg over Power og gikk rett til de som gjør service på LG når jeg hadde en sort prikk på skjermen. To bilder, en video og så fikk jeg mail om at nytt panel var bestilt.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.788
Antall liker
3.272
Torget vurderinger
0
Nå har jeg snakket med LG og etter flere eposter frem og tilbake hvor de ba meg slå av div funksjoner kom jeg endelig igjennom til service.
Har du oppgradert til nyeste FirmWare og tilbakestilt TV'n til fabrikkinnstillinger?
 

oyla

Medlem
Ble medlem
15.02.2023
Innlegg
9
Antall liker
0
Sted
Sandnes
Har du oppgradert til nyeste FirmWare og tilbakestilt TV'n til fabrikkinnstillinger?
Den oppdaterer automatisk, så tipper den skal være det, men kan sjekke det. Den har dog vært slik over flere FW versjoner, så har en mistanke om at det ikke løser problemet. Har ikke tilbakestilt, så kan selvfølgelig prøve det.
 

oyla

Medlem
Ble medlem
15.02.2023
Innlegg
9
Antall liker
0
Sted
Sandnes
Vas og mannskit, oled-skjermer skal ikke se så grusomme ut som det du har på bildene. Det er en reklamasjon og butikken du har kjøpt den har bare med å fikse opp for deg. Jeg er klar over at de viderehenviser til LG, men det er ikke lovlig.

Her i Bergen hoppet jeg over Power og gikk rett til de som gjør service på LG når jeg hadde en sort prikk på skjermen. To bilder, en video og så fikk jeg mail om at nytt panel var bestilt.
Dette var svaret jeg fikk fra verkstedet som tar service for LG i Rogaland, så har ikke noe ledd å hoppe over desverre. Jeg har ikke vært i kontakt med Elkjøp enda, bare direkte med LG og nå serviceverkstedet LG bruker.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.460
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dette var svaret jeg fikk fra verkstedet som tar service for LG i Rogaland, så har ikke noe ledd å hoppe over desverre. Jeg har ikke vært i kontakt med Elkjøp enda, bare direkte med LG og nå serviceverkstedet LG bruker.
Det er bare å reklamere til Elkjøp og ta det den veien. De vil sannsynligvis henvise videre til LG igjen, men dette har de ikke lov til. Det er Elkjøp som står ansvarlig og de som må stå for reklamasjon ovenfor LG.

Men det du kan gjøre er å bestille tekniker fra servicesenteret LG bruker hjem til deg for evaluering. De kan avgjøre der og da om det er reklamasjon eller ei. Hvis ikke det er det må man betale for oppmøtet og kjøring.
 
Topp Bunn