Lidl og andre unødvendiheter...

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
295
Lidl er noe dritt! Få det vekk!
Ikke med dynamitt, man lar bare være å handle der ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dessutan må ein berre ha dei hermetiske paprikane når du skal lage skikkeleg baccalao.....men elles, bevares!
Hørt på makan  ;) sliktno' skurrer ordentlig i ørene til en kristiansunder... :D
Og så paprika da gitt, attpåtil HERMETISKE :eek:

"Skikkeleg bacalao" inneholder fisk, potet og løk. (<---punktum) Ja, og så olivenolje, vann og spanskpepper da selvsagt..

:) :)

Mvh Vidar P

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Lidl er noe dritt! Få det vekk!
Ikke med dynamitt, man lar bare være å handle der ;D

Jeg er tilhenger av valgfrihet. La markedet (kundene) bestemme hva/hvem som har livets rett

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.429
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hørt på makan  ;) sliktno' skurrer ordentlig i ørene til en kristiansunder... :D
Og så paprika da gitt, attpåtil HERMETISKE  :eek:

"Skikkeleg bacalao" inneholder fisk, potet og løk. (<---punktum) Ja, og så olivenolje, vann og spanskpepper da selvsagt..

:) :)

Mvh Vidar P
Dei har no ikkje greie på klippfisk i Kristiansund, vel?
Iallfall ikkje baccalao. (Med det eg veit, kokar Kristansundfolka potetene SAMAN med fisken, ikkje ved sida av, slik dei gjer i Ålesund og i resten av den siviliserte verda.
Så då seier det seg sjølv!
:)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Iallfall ikkje baccalao. (Med det eg veit, kokar Kristansundfolka potetene SAMAN med fisken, ikkje ved sida av, slik dei gjer i Ålesund og i resten av den siviliserte verda.
Vel, ksu har vært verdens største klippfiskprodusent, og er fortsatt blant de største; så litt greie kan man kanskje påberope seg  :)
Den bacalaogryta som du refererer til, er faktisk en portugisisk rett i utgangspunktet. Ellers lager vi jo bacalao (=klippfisk av torsk) i mange forskjellige fatninger vi også; faktisk har vi jo egne klippfiskresturanter her i byen..
Ålesund er historisk sett en novise i klippfisksammenheng forresten, selv om de med sine tørketromler og pengetørst har slått seg stort opp nå..

Jeg lager forresten min egen klippfisk, i likhet med veldig mange kristiansundere. Synes liksom det blir ekstra godt når den er saltet og tørket på "gammelmåten"..

Mvh Vidar P

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det er det som gjør at ikke alle får det til... ;D
I følge mine 3 kokebøker om Bacalao, er de fleste bacalaovariantene laget ved bl.a. å koke fisk og poteter sammen (alt det andre også, forresten...).

Råvarene kjøper jeg IKKE på lidl, for å si det slik.

Kabeldragern

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.429
Sted
Torget vurderinger
0
Vel, ksu har vært verdens største klippfiskprodusent, og er fortsatt blant de største; så litt greie kan man kanskje påberope seg  :)
Den bacalaogryta som du refererer til, er faktisk en portugisisk rett i utgangspunktet. Ellers lager vi jo bacalao (=klippfisk av torsk) i mange forskjellige fatninger vi også; faktisk har vi jo egne klippfiskresturanter her i byen..
Ålesund er historisk sett en novise i klippfisksammenheng forresten, selv om de med sine tørketromler og pengetørst har slått seg stort opp nå..

Jeg lager forresten min egen klippfisk, i likhet med veldig mange kristiansundere. Synes liksom det blir ekstra godt når den er saltet og tørket på "gammelmåten"..

Mvh Vidar P
De har jau selt bort all den gode klippfisken. Her lengre sør et vi han sjølv....har ikkje noko att til å selje.

Elles har eg handla mykje klippfisk i Portugal. Billegare der enn her, og meir bevisst på kvalitetane.

Laga sjølv har eg ikkje gjort, men eg hjalp bestefaren min å gjere det. Så eg veit korleis han skal vere.....

Kokebøker er for objektivistar. Feigt!

J

jekri

Gjest
Har ikke vært på Lidl og planlegger ikke å dra dit heller. Holder meg til nærbutikkene, Spar og Meny.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Elles har eg handla mykje klippfisk i Portugal. Billegare der enn her, og meir bevisst på kvalitetane.
Ja, ekte portugisisk klippfisk  ;D
Det blir som å dra fra Piemonte over til Sveits for å kjøpe en Barolo..

"Kvalitetene" du refererer til er det jo faktisk vi nordmenn som definerer, og det er jo vi som fisker fisken og raffinerer den; klassifisering av fisk i kvalitetskategorier er et eget yrke her.
Det er jo en god grunn til at portugiserne alltid har reist helt til Norge, i første rekke Kristiansund, i hundrevis av år, med alt fra seilskuter til containerskip, for å handle klippfisk...

Jeg undres forresten på logikken i at fisk fra produsent i f.eks Kristiansund skulle bli noe billigere etter å ha blitt fraktet halve jorda rundt. Ok, butikker kan være dyrt. Det beste og billigste er å kjøpe direkte fra produsent, og få er vel bedre enn Strømsholm?

http://www.internettkatalogen.no/firmadetaljer/str%F8msholm%20fiskeindustri%20as.225103

Mvh Vidar P

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.429
Sted
Torget vurderinger
0
1. "Kvalitetene" du refererer til er det jo faktisk vi nordmenn som definerer, og det er jo vi som fisker fisken og raffinerer den; klassifisering av fisk i kvalitetskategorier er et eget yrke her.

2. Det er jo en god grunn til at portugiserne alltid har reist helt til Norge, i første rekke Kristiansund, i hundrevis av år, med alt fra seilskuter til containerskip, for å handle klippfisk...

3. Jeg undres forresten på logikken i at fisk fra produsent i f.eks Kristiansund skulle bli noe billigere etter å ha blitt fraktet halve jorda rundt. Ok, butikker kan være dyrt. Det beste og billigste er å kjøpe direkte fra produsent, og få er vel bedre enn Strømsholm?

http://www.internettkatalogen.no/firmadetaljer/str%F8msholm%20fiskeindustri%20as.225103

Mvh Vidar P
1. Kvar får du kjøpt klassifisert klippfisk her i landet? Eller anna klassifisert mat? Å nei, farr! Her er det anten skinke, eller så er det sau. Den iberiske inndelinga i reserva, gran reserva, pata negra, eller younameit har vi ikkje kultur for her på berget.

2. Det er nordpå dei produserer beste klippfisken, seiest det (ei sanning med modifikasjonar. Industritørking er langt slettare kvalitet enn heimelaga. Kjøper frå tid til anna - men no er det lenge sidan vi har fått skikkeleg torsk - frå pensjonistar som kan sitt fag. Mykje betre enn dei lokale industriprodukta. Som igjen held betre kvalitet enn mykje anna, sjølvsagt....

3. Det er ikkje norske råvareprodusentar som stikk av med fortenesta iallfall. Sjå kven som vert rikast, så ser du kven som tappar mest pengar.....grossistane.
Strømsholm har vi ikkje høyrt om eingong, her sør. Har sikkert mange kvalitetar - ikkje alle gode, sjølvsagt (såpass forutinntatt må ein vere)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.429
Sted
Torget vurderinger
0
Såg forresten at Skorpa ikkje er så langt unna Strømsholm. Sei meg, kjenner du til spekematproduksjon av geit deromkring? Trur dette er nordgrensa for norsk kystgeit - flottaste matdyret som finnest, bortsett frå hjort, villsvin og iberisk svin (har ikkje smakt antilope, men.....)

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Første gangen jeg likte klippfisk var da onkel laget den med purreløk istedet for løk. Det ble godt selv om det kan kalles å banne i kirka hos klippfisk fanatikere vil jeg tro.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Her er facit:

Min kjære har laget den slik i alle år.

Bacalao
Ingredienser:
Ant : 4 personer
800 g. renset tørrfisk
12 store poteter
4 store løk
3 dl. oliven olje
5-6 fedd hvitløk
2 bokser hermetiske tomater
1 liten boks tomatpure
Grovmalt Sort Pepper, Chili eller Sambal Oelek etter smak .

Fremgangsmåte:
Vann ut fisken i minimum 10 timer. Varm opp oljen surr først fisken, så potetene, dette legges til side. Surr løken, knust hvitløk og pepper til det er gyllent, ha i grovhakkete tomater og tomatpure. Dette kokes i ca. 15-20 minutter før potetene has i. Dette kokes til potetene er halvkokt, så blander du inn fisken og lar dette koke/trekke på svak varme i 20 minutter til fisken er kokt.

Serveres med salat og Portugisisk hvitvin.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Portugisisk hvitvin.
Bacalao serveres med enten øl eller portugisisk rødvin vanligvis; på klippfiskrestaurantene her i byen anbefales oftest Periquita (i gode årganger), det er en glimrende match. Spør du meg så passer hvitvin dårlig; i Portugal bruker man jo mye vinho verde (især Casal Garcia's) til fisk, jeg bruker vinho verde'er også gjerne til skalldyr, men aldri til norsk type bacalao..

A-Arve; morsomt å lese om når kalven skal lære kua å kalve  :)
Uansett så foregår den viktigste sorteringen lenge før portugiserne har så mye som sett fisken, og klistret på sine meninger om saken over kassene... hvilket du sikkert hadde skjønt dersom du prøvde å lage noen omganger med klippfisk selv  ;)
Skorpa er forresten en bydel i KSU, men der går det ikke geit nei..

Mvh Vidar P

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Bacalao serveres med enten øl eller portugisisk rødvin vanligvis; på klippfiskrestaurantene her i byen anbefales oftest Periquita (i gode årganger), det er en glimrende match.
Helt enig. Den hvitvinen fulgte med fra oppskriften.
Selv bruker jeg ofte Don Jacobo 2001, en Rioja som kjøpes hos Søta Bror for en billig penge. Periquita skal testes neste gang. Takk for tipset. 8)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.429
Sted
Torget vurderinger
0
1. Bacalao serveres med enten øl eller portugisisk rødvin vanligvis; på klippfiskrestaurantene her i byen anbefales oftest Periquita (i gode årganger), det er en glimrende match. Spør du meg så passer hvitvin dårlig;

2.i Portugal bruker man jo mye vinho verde (især Casal Garcia's) til fisk, jeg bruker vinho verde'er også gjerne til skalldyr, men aldri til norsk type bacalao..

3. A-Arve; morsomt å lese om når kalven skal lære kua å kalve  :)

4. Uansett så foregår den viktigste sorteringen lenge før portugiserne har så mye som sett fisken,

5. og klistret på sine meninger om saken over kassene... hvilket du sikkert hadde skjønt dersom du prøvde å lage noen omganger med klippfisk selv  ;)

6.Skorpa er forresten en bydel i KSU, men der går det ikke geit nei..

Mvh Vidar P
1. I Portugal er det på same måten. Ingen brukar vihno verde. Øl funkar forsåvidt greitt, men ein av dei aller beste mat/vin-matchane er nettopp raudvin og baccalao, så når ein har høve til det, bør ein etter mi meining ta raudvin (dersom ein ikkje mislikar det eller er allergisk, då)

2. "Baccalao" tyder "torsk" på portugisisk, så det er eit ganske mangslunge omgrep når du bestiller slikt på restaurant der. Det heitest at ei portugisisk jente ikkje er gifteklar før ho kan 365 ulike oppskrifter på baccalao. Eg har ein gong fått servert "kokkens eiga oppskrift" med mykje bravur. Det var plukkfisk basert på klippfisk, akkurat slik moderen serverte restar...då eg fortalte kokken dette, vart han passeleg sur!

3. Kalv er godt, men her er det altså fisk vi snakkar om

Her er "vår" (stammar frå Ålesund, men er god likevel) oppskrift på baccalao. Svært godt mottatt i Portugal..
1 kg lauk, 3 -5 fedd kvitlauk,
2 bx pimientas (utan krafta)
2 bx hermetiske tomatar med kraft
3 ss tomatpuré
3 dl god olivenolje (treng ikkje vere den dyraste, men bør vere av den kraftige typen)
4 stk tørka jalapeños/spansk pepar
Kok opp i steikeomnen (sterk varme) i 40 min. Demp varmen til 200, og la putre i 1 time til.
Så legg du i utvatna, oppdelt klippfisk (1,5 kg?)
SERVER POTETENE VED SIDA AV.

Heile poenget med potetene ved sida av, er at dei stel smaken frå resten av ingrediensane. Ved å ta potet sjølv, kan ein regulere intensiteten. Det går ein god del med...
Held til 8 personar (10 småttingar)

Her er ein interessann variant (fullstendig anna oppskrift, altså), kantoneisk inspirert, og neppe katolsk:
- passeleg (iallfall 2 fedd, men helst mykje meir) kvitlauk
- 1 dæsj olje (2 -3 ss?)
- 3 ss tomatpuré
- 10 ss eddik eller endå meir sur kvitvin
- 4 dl vatn, (dersom du brukte eddik, mindre med vin)
- salt (relativt mykje, eit par teskeier?)
- soyasaus (har du råd, brukar du mykje, og reduserer saltet)
- 1 lauk, sjølvsagt....
- og 2 -3 tomatar i store båtar. Ha i mot slutten
- HERMETISK PAPRIKA FRÅ LIDL. Skjer i strimlar. (Okei, det går med fersk også)
- agurk må vi ha! 1/2? I strimlar. Ha i heilt til slutt
putre sausen, og jamn med 1 ss potetmel eller maisienna utrøyrt i vatn til slutt.
sånn passeleg med utvatna klippfisk STEIKAST. Så har du på sausen. Ris er topp, og det er også poteter.
Held til 5 personar, dersom to av dei eigentleg ikkje likar fisk, men tykkjer det er ok med kinamat.

4. Som råvareleverandør har vi eit eige yrke for slikt, vrakar. Mitt poeng er at nordmenn er fullstendig ukritiske til kvaliteten på råvarer, bortsett frå at varene:
a) må vere på tilbod
b) ikkje skal ha utgått dato
c) vere marknadsført som "sunn, garantert norsk"

5. Portugisarane (og forsåvidt spanjolane) har lite greie på produksjonsprosessane, men er svært medvitne om dei ulike kvalitetane. Dei har også vrakarar som kontrollerar fisken ein gong til (arbeidsplassar, veit du...)
Men når fisken kjem i butikken, ligg han utstilt i digre haugar, og sortert i dei ulike kvalitetane. Hugsar ikkje kva dei heiter på portugisisk, men det er iallfall tydeleg at vi sender den aller beste fisken ut av landet, der han vert omsett i dyre domar (ca 120 kr/kg). Den nest dyraste kvaliteten er den eg brukar (meir enn god nok, og godt i overkant av den du får kjøpt i vanlege butikkar her i landet. Om lag som den fisken kompisen til bestefaren min lagde. Passeleg stor og fin konsistens)

6. Synd med geita...det finnest berre 2 - 300 livdyr att i landet av denne fantastiske rasen.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
295
Jeg er tilhenger av valgfrihet. La markedet (kundene) bestemme hva/hvem som har livets rett
Helt enig!

Jeg bruker min valgfrihet til å la være å handle der.
Jeg har prøvd, men dette er en butikk som jeg ikke liker meg i.

K

kbwh

Gjest
Bergadler Pils koster 60% av annet ordentlig øl. Smak!
Deres Fjelløl slår beina under Munkholm og Clausthaler.
De har en utmerket appelsinjuice til 11 kroner literen. Minst like god som Tines til 13,-.
...og slik blir det nesten penger til flere plater...

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.042
Arve nevnte villsvin. Hadde en stor matopplevelse før jul oppe i fjellene i Republika Srbska; - gulasj med villsvin laget i jerngryte over åpen ild Ahhhhh

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Merkelig hvordan enkelte er så i mot Lidl, ofte uten engang å ha vært der... (ikke nødvendigvis dere, men kjenner andre)
Hva er verre med Lidl enn andre butikker? Litt annet utvalg, nye og rare ting man ikke har sett før, men helt greie ting mye av det de har. Mens andre billigkjeder ofte selger billig drit, selger Lidl tildels billig kvalitet. Ikke alt selvsagt, men har kjøpt varer der som jeg har sett til mangedobbel pris andre steder (samme type hobby-papir f.eks)
Akebrett av bra kvalitet til og med billige dundyner som er tjukke, varme og gode.
Jeg handler nok 95% på min lokale butikk, men har ingenting i mot å stikke innom Lidl når jeg er i nærheten.

Bacalao har jeg dessverre ikke peiling på...
;)

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Kantonesiske varianten må bare prøves. Kanskje jeg sliter med den til uka en dag allerede. Naboen min er kristiansunder og bacalao gal. Så han må vel utsettes for prosjektet trur jeg.

Jeg burde jo foresten elske bacalo siden konas pikenavn var Baculao hehe Ja har ertet henne med den likheten hehe

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Mitt poeng er at nordmenn er fullstendig ukritiske til kvaliteten på råvarer, bortsett frå at varene:
a) må vere på tilbod
Dette er det all grunn til å være enig i, og det gjelder nok mesteparten av matråvarer, ikke bare fisk..
Skjønt, det vil kanskje være riktigere å si "mange nordmenn" istedet for "nordmenn", for det fins da de som er kresne her til lands også..

Uansett, inntrykket mitt etter å ha tilbrakt endel tid rundt i Europa er akkurat som ditt; en stor andel italienere, spanjoler, portugisere, engelskmenn, franskmenn, østerrikere, ungarere etc synes langt mer bevisst på å selektere ut ifra kvalitet enn hva tilfellet er i Norge..

Mvh Vidar P

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.429
Sted
Torget vurderinger
0
Dette er det all grunn til å være enig i, og det gjelder nok mesteparten av matråvarer, ikke bare fisk..
Skjønt, det vil kanskje være riktigere å si "mange nordmenn" istedet for "nordmenn", for det fins da de som er kresne her til lands også..

Uansett, inntrykket mitt etter å ha tilbrakt endel tid rundt i Europa er akkurat som ditt; en stor andel italienere, spanjoler, portugisere, engelskmenn, franskmenn, østerrikere, ungarere etc synes langt mer bevisst på å selektere ut ifra kvalitet enn hva tilfellet er i Norge..

Mvh Vidar P
Du ser vel parallellen til hifi...?

J

jekri

Gjest
Mitt poeng er at nordmenn er fullstendig ukritiske til kvaliteten på råvarer, bortsett frå at varene:
a) må vere på tilbod

.
Sikker på punkt c. ? Se på den gjengen som står på hodet nedi kjøttdiskene i Strømstad ;D Der gjelder kun a. og litt b.

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Sikker på punkt c. ? Se på den gjengen som står på hodet nedi kjøttdiskene i Strømstad ;D Der gjelder kun a. og litt b.
Alle kjøttvarer i størst tenkelig porsjoner på tilbud hos søta bror vil automatisk ugyldiggjøre alle underpunkter !! ;D

J

jekri

Gjest
Alle kjøttvarer i størst tenkelig porsjoner på tilbud hos søta bror vil automatisk ugyldiggjøre alle underpunkter !!  ;D
Svenskene selv kaller Svinesund for "sop-tippen" :D

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Bergadler Pils koster 60% av annet ordentlig øl. Smak!
Deres Fjelløl slår beina under Munkholm og Clausthaler.
De har en utmerket appelsinjuice til 11 kroner literen. Minst like god som Tines til 13,-.
...og slik blir det nesten penger til flere plater...
Appelsinjuicen til Lidl syns jeg smaker råtten appelsin..
Fjelløllet er like bra som Clausthaler og Munkholm.

C

century

Gjest
Baccalao i Ålesund stammer fra spanjolene, ikke fra portugal. Fås med og uten pottit. Hvilken potet foretrekkes; kokefast (eks. asterix) eller melen type (mandel)???

På LIDL kjøper jeg fast: Skivet sylteagurk (på langs), svære glass med oliven, peanøttsmøret (det grove) er en nytelse! Ølet (six-packen med lukusøl) er et must.
Barna liker en av pizzaene der (var det pepperoni ?).
Kjøttdisken er langt bedre en den frysetørkede disken med rim hos rema/rimi. Grønnsakdisken skorer også høyt. Det som gjør folk skeptiske og nervøse er vel at man ikke kan forholde seg til nye ting. Ta med kjøttkaker og brunost til syden hvis det er så utrolig traumatisk.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.310
Torget vurderinger
96
Svenskene selv kaller Svinesund for "sop-tippen" :D
Min erfaring med f.eks svensk kjøttdeig (fra Charlottenberg) er at den er milevis bedre enn den norske, som jeg aldri spiser. Stek 400 gram Gilde deig i panna, og se den flyte i vann og bli kokt og smakløs. Den svenske tilsvarer det vi kaller karbonade deig, men til farse pris ;)
Norske kjøttvarer er for det meste fra middels til dårlig kvalitet. Unntak; Meny og noen få dyre spsialbutikker.

O

om.s

Gjest
Det som gjør folk skeptiske og nervøse er vel at man ikke kan forholde seg til nye ting.
Godt og interessant poeng, ble forresten selv positivt overrasket ved förste besök hos Lidl, og det er sunt med konkurranse i dagligvarebransjen for forbrukerene.....

mvh

O

om.s

Gjest
Min erfaring med f.eks svensk kjøttdeig (fra Charlottenberg) er at den er milevis bedre enn den norske, som jeg aldri spiser. Stek 400 gram Gilde deig i panna, og se den flyte i vann og bli kokt og smakløs. Den svenske tilsvarer det vi kaller karbonade deig, men til farse pris ;)
Norske kjøttvarer er for det meste fra middels til dårlig kvalitet. Unntak; Meny og noen få dyre spsialbutikker.

Her (i Sverige) kjöres det med to varianter "bland färs" og "nöt färs" som er en ren farse av stor fe, den andre er det mer fett i, og den oppleves som mer smaksrik og anvendelig, og den foretrekkes klart, av min Svenske kone. Den andre blir lett for törr.

Matvarer er for dyrt og noen ganger for dårlig, til prisen, i Norge!

mvh

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Og så? For meg har dagligmaten ett primært formål; å gjøre meg mett. Landlord spaghetti, familiedeig og Dolmio-saus gjør den jobben på en utmerket måte. Fjordlands mikrobølge-kjøttkaker likeså.

At noen er mer kresne på mat er helt greit, men jeg skjønner ikke at det plager disse at det også finnes et tilbud for slike som meg. Mitt behov dekkes utmerket av Rema og Lidl; fort gjort og billig. At andre tar seg nær av dette får være deres problem...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
At noen er mer kresne på mat er helt greit, men jeg skjønner ikke at det plager disse at det også finnes et tilbud for slike som meg....
Ingen som plages av at det tilbys billig mat for de som vil ha det, iallefall ikke meg. Folk får gjøre hva de vil.
Det som er litt trist er dersom dette billige markedet skal bli så dominerende at det går på bekostning av valgfriheten, og at de som ønsker seg bedre kvaliteter ikke har mulighet for å kjøpe det.

Om du overfører til hifi, kan man sammenlikne Elkjøp-produkter med spesialist-hifi.. Det plager meg overhodet ikke om Hansen i nabohuset velger et rack til 3990,- men jeg vil gjerne ha mulighet for å kjøpe noe annet.. og da er det trist dersom Elkjøp skal totalt utkonkurrere andre og mer lydkvalitetsorienterte aktører i bransjen..

Mvh Vidar P

J

jekri

Gjest
Enig Vidar. Det som plager meg er at de store kjedene er enerådende og da forsvinner valgfriheten. I matvarebutikker uten ferskvaredisk tvinges du til å kjøpe 4 eller 8 koteletter, enda du bare skal ha 3. Dette fordi de er pakket ferdig.
Jeg kjenner en selger i Freia og det er skremmende hvor stor makt kjedene har på produsentene.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Det som er litt trist er dersom dette billige markedet skal bli så dominerende at det går på bekostning av valgfriheten, og at de som ønsker seg bedre kvaliteter ikke har mulighet for å kjøpe det.

Om du overfører til hifi, kan man sammenlikne Elkjøp-produkter med spesialist-hifi.. Det plager meg overhodet ikke om Hansen i nabohuset velger et rack til 3990,- men jeg vil gjerne ha mulighet for å kjøpe noe annet.. og da er det trist dersom Elkjøp skal totalt utkonkurrere andre og mer lydkvalitetsorienterte aktører i bransjen..
Hm...jeg ser ikke helt logikken i dette. Hvis billigkjedene som Rema og Elkjøp blir dominerende, så er dette fordi flertallet ønsker billige varer fremfor eksklusive varer. Det er ikke snakk om at disse kjedene utkonkurrerer spesialist-tilbyderne, men at sistnevnte ikke har noe marked. Man kan vel ikke påstå at Elkjøp utkonkurrerer Lyric? Jeg tviler på at en fyr som hadde planer om å kjøpe anlegget sitt hos Lyric ombestemmer seg og heller går hen og kjøper et billig ditto på Elkjøp pga reklame eller "kjedefaktor". Vi snakker om separate og komplementære markeder her.

Hvis forretninger for dyr hifi eller dyr mat ikke finner det mulig å overleve, så er det fordi markedsgrunnlaget ikke er til stede. Jeg kan ikke forstå at de som handler på Rema eller Elkjøp evnt skal få skylden for dette, de gjør bare sine egne prioriteringer. Det kan da ikke være mitt ansvar å besørge livsgrunnlaget til en tilbyder som tilbyr noe jeg ikke vil ha, like lite som det kan være ansvaret til en som ikke er interessert i stereoanlegg å holde et forbruksmønster som sikrer omsetning for de eksklusive hifi-butikkene. Hva blir det neste? At vi alle skal punge ut for en Rolex av ansvarsfølelse ovenfor urmakerne? Nei, den kjøper jeg ikke. Finnes det markedsgrunnlag for en nisje, så vil det også finnes tilbydere, det enten man snakker om hifi eller mat.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hm...jeg ser ikke helt logikken i dette. Hvis billigkjedene som Rema og Elkjøp blir dominerende, så er dette fordi flertallet ønsker billige varer fremfor eksklusive varer. Det er ikke snakk om at disse kjedene utkonkurrerer spesialist-tilbyderne, men at sistnevnte ikke har noe marked. Man kan vel ikke påstå at Elkjøp utkonkurrerer Lyric?
I større byer vil det ofte være rom for nisje-leverandører.
Jeg tror nok at dersom du ser til litt trangere markedsplasser, mindre byer for eksempel, så vil du se at de store tilbyderne stjeler såpass mye markedsandel at det ikke er rom igjen for de små spesialiserte tilbyderne; som tradisjonelt har hatt et bredere utvalg av rimelige og dyrere produkter.
Dette er jo ikke noe ukjent fenomen. Her i Kristiansund, for å ta et eksempel, forsvant byens 1 (-2) hifibutikker i sammenheng med at Elkjøp og Expert etablerte seg.
Disse solgte altså "levebrødet" til hifibutikkene (billigere produkter til folk flest), men har ikke et tilbud om høyere kvalitet til en dyrere penge, slik spesialistbutikkene hadde.

Mvh Vidar P

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Forsåvidt et godt poeng. Det er imidlertid et luksusproblem (at man ikke får tak i eksklusiv vare mener jeg) og derfor i mine øyne underordnet problemene med monopolisering og prisran som ofte er konsekvensen dersom man overregulerer lokal næringsvirksomhet. Da får man en situasjon som rammer flertallet. Jeg handler fortsatt, med ren samvittighet, hos den tilbyderen som best passer mitt behov. Kjede eller ei.

Topp Bunn