Hørt på makanDessutan må ein berre ha dei hermetiske paprikane når du skal lage skikkeleg baccalao.....men elles, bevares!
Lidl er noe dritt! Få det vekk!
Ikke med dynamitt, man lar bare være å handle der ;D
Dei har no ikkje greie på klippfisk i Kristiansund, vel?Hørt på makansliktno' skurrer ordentlig i ørene til en kristiansunder...
Og så paprika da gitt, attpåtil HERMETISKE
"Skikkeleg bacalao" inneholder fisk, potet og løk. (<---punktum) Ja, og så olivenolje, vann og spanskpepper da selvsagt..
![]()
Mvh Vidar P
Vel, ksu har vært verdens største klippfiskprodusent, og er fortsatt blant de største; så litt greie kan man kanskje påberope segDei har no ikkje greie på klippfisk i Kristiansund, vel?
Iallfall ikkje baccalao. (Med det eg veit, kokar Kristansundfolka potetene SAMAN med fisken, ikkje ved sida av, slik dei gjer i Ålesund og i resten av den siviliserte verda.
Så då seier det seg sjølv!
![]()
Det er det som gjør at ikke alle får det til... ;DDei har no ikkje greie på klippfisk i Kristiansund, vel?
Iallfall ikkje baccalao. (Med det eg veit, kokar Kristansundfolka potetene SAMAN med fisken, ikkje ved sida av, slik dei gjer i Ålesund og i resten av den siviliserte verda.
Så då seier det seg sjølv!
![]()
De har jau selt bort all den gode klippfisken. Her lengre sør et vi han sjølv....har ikkje noko att til å selje.Vel, ksu har vært verdens største klippfiskprodusent, og er fortsatt blant de største; så litt greie kan man kanskje påberope seg
Den bacalaogryta som du refererer til, er faktisk en portugisisk rett i utgangspunktet. Ellers lager vi jo bacalao (=klippfisk av torsk) i mange forskjellige fatninger vi også; faktisk har vi jo egne klippfiskresturanter her i byen..
Ålesund er historisk sett en novise i klippfisksammenheng forresten, selv om de med sine tørketromler og pengetørst har slått seg stort opp nå..
Jeg lager forresten min egen klippfisk, i likhet med veldig mange kristiansundere. Synes liksom det blir ekstra godt når den er saltet og tørket på "gammelmåten"..
Mvh Vidar P
Ja, ekte portugisisk klippfisk ;DElles har eg handla mykje klippfisk i Portugal. Billegare der enn her, og meir bevisst på kvalitetane.
1. Kvar får du kjøpt klassifisert klippfisk her i landet? Eller anna klassifisert mat? Å nei, farr! Her er det anten skinke, eller så er det sau. Den iberiske inndelinga i reserva, gran reserva, pata negra, eller younameit har vi ikkje kultur for her på berget.1. "Kvalitetene" du refererer til er det jo faktisk vi nordmenn som definerer, og det er jo vi som fisker fisken og raffinerer den; klassifisering av fisk i kvalitetskategorier er et eget yrke her.
2. Det er jo en god grunn til at portugiserne alltid har reist helt til Norge, i første rekke Kristiansund, i hundrevis av år, med alt fra seilskuter til containerskip, for å handle klippfisk...
3. Jeg undres forresten på logikken i at fisk fra produsent i f.eks Kristiansund skulle bli noe billigere etter å ha blitt fraktet halve jorda rundt. Ok, butikker kan være dyrt. Det beste og billigste er å kjøpe direkte fra produsent, og få er vel bedre enn Strømsholm?
http://www.internettkatalogen.no/firmadetaljer/str%F8msholm%20fiskeindustri%20as.225103
Mvh Vidar P
Bacalao serveres med enten øl eller portugisisk rødvin vanligvis; på klippfiskrestaurantene her i byen anbefales oftest Periquita (i gode årganger), det er en glimrende match. Spør du meg så passer hvitvin dårlig; i Portugal bruker man jo mye vinho verde (især Casal Garcia's) til fisk, jeg bruker vinho verde'er også gjerne til skalldyr, men aldri til norsk type bacalao..Portugisisk hvitvin.
Helt enig. Den hvitvinen fulgte med fra oppskriften.Bacalao serveres med enten øl eller portugisisk rødvin vanligvis; på klippfiskrestaurantene her i byen anbefales oftest Periquita (i gode årganger), det er en glimrende match.
1. I Portugal er det på same måten. Ingen brukar vihno verde. Øl funkar forsåvidt greitt, men ein av dei aller beste mat/vin-matchane er nettopp raudvin og baccalao, så når ein har høve til det, bør ein etter mi meining ta raudvin (dersom ein ikkje mislikar det eller er allergisk, då)1. Bacalao serveres med enten øl eller portugisisk rødvin vanligvis; på klippfiskrestaurantene her i byen anbefales oftest Periquita (i gode årganger), det er en glimrende match. Spør du meg så passer hvitvin dårlig;
2.i Portugal bruker man jo mye vinho verde (især Casal Garcia's) til fisk, jeg bruker vinho verde'er også gjerne til skalldyr, men aldri til norsk type bacalao..
3. A-Arve; morsomt å lese om når kalven skal lære kua å kalve
4. Uansett så foregår den viktigste sorteringen lenge før portugiserne har så mye som sett fisken,
5. og klistret på sine meninger om saken over kassene... hvilket du sikkert hadde skjønt dersom du prøvde å lage noen omganger med klippfisk selv
6.Skorpa er forresten en bydel i KSU, men der går det ikke geit nei..
Mvh Vidar P
Helt enig!Jeg er tilhenger av valgfrihet. La markedet (kundene) bestemme hva/hvem som har livets rett
Dette er det all grunn til å være enig i, og det gjelder nok mesteparten av matråvarer, ikke bare fisk..Mitt poeng er at nordmenn er fullstendig ukritiske til kvaliteten på råvarer, bortsett frå at varene:
a) må vere på tilbod
b) ikkje skal ha utgått dato
c) vere marknadsført som "sunn, garantert norsk"
Du ser vel parallellen til hifi...?Dette er det all grunn til å være enig i, og det gjelder nok mesteparten av matråvarer, ikke bare fisk..
Skjønt, det vil kanskje være riktigere å si "mange nordmenn" istedet for "nordmenn", for det fins da de som er kresne her til lands også..
Uansett, inntrykket mitt etter å ha tilbrakt endel tid rundt i Europa er akkurat som ditt; en stor andel italienere, spanjoler, portugisere, engelskmenn, franskmenn, østerrikere, ungarere etc synes langt mer bevisst på å selektere ut ifra kvalitet enn hva tilfellet er i Norge..
Mvh Vidar P
Hehe... kanskje det. Iallefall om man ser bort ifra oss "nerder"..Du ser vel parallellen til hifi...?
Sikker på punkt c. ? Se på den gjengen som står på hodet nedi kjøttdiskene i Strømstad ;D Der gjelder kun a. og litt b.Mitt poeng er at nordmenn er fullstendig ukritiske til kvaliteten på råvarer, bortsett frå at varene:
a) må vere på tilbod
b) ikkje skal ha utgått dato
c) vere marknadsført som "sunn, garantert norsk"
.
Alle kjøttvarer i størst tenkelig porsjoner på tilbud hos søta bror vil automatisk ugyldiggjøre alle underpunkter !! ;DSikker på punkt c. ? Se på den gjengen som står på hodet nedi kjøttdiskene i Strømstad ;D Der gjelder kun a. og litt b.
Svenskene selv kaller Svinesund for "sop-tippen"Alle kjøttvarer i størst tenkelig porsjoner på tilbud hos søta bror vil automatisk ugyldiggjøre alle underpunkter !! ;D
Appelsinjuicen til Lidl syns jeg smaker råtten appelsin..Bergadler Pils koster 60% av annet ordentlig øl. Smak!
Deres Fjelløl slår beina under Munkholm og Clausthaler.
De har en utmerket appelsinjuice til 11 kroner literen. Minst like god som Tines til 13,-.
...og slik blir det nesten penger til flere plater...
Min erfaring med f.eks svensk kjøttdeig (fra Charlottenberg) er at den er milevis bedre enn den norske, som jeg aldri spiser. Stek 400 gram Gilde deig i panna, og se den flyte i vann og bli kokt og smakløs. Den svenske tilsvarer det vi kaller karbonade deig, men til farse prisSvenskene selv kaller Svinesund for "sop-tippen"![]()
Godt og interessant poeng, ble forresten selv positivt overrasket ved förste besök hos Lidl, og det er sunt med konkurranse i dagligvarebransjen for forbrukerene.....Det som gjør folk skeptiske og nervøse er vel at man ikke kan forholde seg til nye ting.
Min erfaring med f.eks svensk kjøttdeig (fra Charlottenberg) er at den er milevis bedre enn den norske, som jeg aldri spiser. Stek 400 gram Gilde deig i panna, og se den flyte i vann og bli kokt og smakløs. Den svenske tilsvarer det vi kaller karbonade deig, men til farse pris![]()
Norske kjøttvarer er for det meste fra middels til dårlig kvalitet. Unntak; Meny og noen få dyre spsialbutikker.
Og så? For meg har dagligmaten ett primært formål; å gjøre meg mett. Landlord spaghetti, familiedeig og Dolmio-saus gjør den jobben på en utmerket måte. Fjordlands mikrobølge-kjøttkaker likeså.Uansett, inntrykket mitt etter å ha tilbrakt endel tid rundt i Europa er akkurat som ditt; en stor andel italienere, spanjoler, portugisere, engelskmenn, franskmenn, østerrikere, ungarere etc synes langt mer bevisst på å selektere ut ifra kvalitet enn hva tilfellet er i Norge..
Ingen som plages av at det tilbys billig mat for de som vil ha det, iallefall ikke meg. Folk får gjøre hva de vil.At noen er mer kresne på mat er helt greit, men jeg skjønner ikke at det plager disse at det også finnes et tilbud for slike som meg....
Hm...jeg ser ikke helt logikken i dette. Hvis billigkjedene som Rema og Elkjøp blir dominerende, så er dette fordi flertallet ønsker billige varer fremfor eksklusive varer. Det er ikke snakk om at disse kjedene utkonkurrerer spesialist-tilbyderne, men at sistnevnte ikke har noe marked. Man kan vel ikke påstå at Elkjøp utkonkurrerer Lyric? Jeg tviler på at en fyr som hadde planer om å kjøpe anlegget sitt hos Lyric ombestemmer seg og heller går hen og kjøper et billig ditto på Elkjøp pga reklame eller "kjedefaktor". Vi snakker om separate og komplementære markeder her.Det som er litt trist er dersom dette billige markedet skal bli så dominerende at det går på bekostning av valgfriheten, og at de som ønsker seg bedre kvaliteter ikke har mulighet for å kjøpe det.
Om du overfører til hifi, kan man sammenlikne Elkjøp-produkter med spesialist-hifi.. Det plager meg overhodet ikke om Hansen i nabohuset velger et rack til 3990,- men jeg vil gjerne ha mulighet for å kjøpe noe annet.. og da er det trist dersom Elkjøp skal totalt utkonkurrere andre og mer lydkvalitetsorienterte aktører i bransjen..
I større byer vil det ofte være rom for nisje-leverandører.Hm...jeg ser ikke helt logikken i dette. Hvis billigkjedene som Rema og Elkjøp blir dominerende, så er dette fordi flertallet ønsker billige varer fremfor eksklusive varer. Det er ikke snakk om at disse kjedene utkonkurrerer spesialist-tilbyderne, men at sistnevnte ikke har noe marked. Man kan vel ikke påstå at Elkjøp utkonkurrerer Lyric?