Lift til tonearm

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Noen som vet hvor man finner tonearm lift til en overkommelig pris ? Evt. vet om noen som lager noe sånt ?

    Saken er den at det finnes en del vintage armer uten lift - som Ortofon , Audio Technica m.flere. Man kan finne original
    Ortofon armlift , men vi snakker mere enn 3500,- ++ frakt og avgifter. Jelco lager nye armlifter , men man trenger da en
    brakett for å få det hele til å fungere. Legger med noen bilder for å illustrere hva jeg er ute etter.

    Altså - noen som lager braketter , evt. hvor man kan skaffe komplett armlift som ikke koster flere tonearmer.........


    Ortofon Al-1 Tone Arm Lifter .jpg

    ARM LIFTER DENON.jpg

    brakett.jpg

    tonearmlift.jpg
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Noen på forumet burde ha tilgang til verktøy... nok til å frese ut noen slike braketter til forskjellige armer...?
    (og en std Jelco-lift)
     

    Vedlegg

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg tenker også at de som har nødvendig utstyr og kompetanse burde kunne gjøre litt business på det her. En standard brakett med feste for Jelco lift , og valgfri diameter på hull til armen. I mitt tilfelle er den 15 mm ( Audio Technica ATP-12 T ). Er vel ikke marked for de store masser , men ville tro flere ønsket noe slikt velkommen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    En brakett for en (Jelco) armlift er jo relativt enkel å lage.
    Omtrent noe i retning av en slik:

    armliftbrakett.jpg


    Om det ikke er spesielle krav, så ville jeg valgt et lettbearbeidet (men stivt nok) materiale (delrin, nylon, plexi) i 5 - 7mm tykkelse.
    20-22mm bred og lengde fra 50 - 70mm, avhengig om den også skal ha armstøtte.

    Jeg ville kanskje hørt med Thomas på elektroniskbureau.no. Tipper at han vil kunne ha mulighet til å lage en slik - og han har sikkert tilgang til armliftenheten også, all den tid han importerer Tonar (= Jelco).
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Klart plexi og tilsvarende ville være enklere og billigere , men det frister liksom med noe "skikkelig" på en velbygget vintage arm. I mitt tilfelle denne:

    at2.jpg


    Ligger en Denon arm lift med brakett ute på eBay , men denne er i plast - så jeg kjenner jeg er litt skeptisk ( eller muligens bare snobbete.)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Snobbete? Nei, langt i fra. Den armen der fortjener egentlig en liftbrakett i enten polert syrefast, krommet stål eller samme overflatebehandling som opphenget, hvilket ikke er helt godt å se av bildet (svartkrom?)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Vet ikke hva slags legering det er , men det er i alle fall ikke lakk. Jeg får holde øyne åpne og fortsette grublingen litt. Står jo ikke om livet dette her :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn