LIND / NILSEN / FUENTES / HOLM

L

Ludo

Gjest
...og albumet heter Hallelujah - Live ! Dette er guttene sine det...
Det var tenkt som en engangsopptrenden på et julebord,
men endte opp med å bli en utsolgt turne,
konsert for et fullsatt Spektrum og nå plateutgivelse.
Her covrer de en rekke kjente låter, men gjør også eget materiale.
Anbefales til alle som vil ha lett sommermusikk med ok lyd :)

 
T

Thomas1

Gjest
Kunne de ikke bare holdt seg til julebordet! Kjøpte skiva, og ble skikkelig skuffet. Etter min mening, noe av det dårligste live opptredener som er spilt inn.
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
:=) haha. ai ai. er det mye komprimering eller?
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.278
Antall liker
424
Sted
Bergen
Fruen kjøpte platen.  Ikke så gale som jeg hadde trodd men egentlig ikke verdt å ha.  Har stort sett originaler eller andre versjoner som er bedre. Syntes egentlig at Nilsens egenkomponerte var noe av det som fungerte best på platen.

Men dersom man tar det for det det er, en litt uhøytidelig sammenslutning av noen fyrer som trives med å spille sammen, er det greit nok.  Ingen grunn til å disse dem.

Så Lillebjørn sutret fordi pressen ofte omtaler dem som "de nye gitarkameratene" og Jim Stärk var voldsom negativ, litt merkelig synes jeg, at de gidder...
 
T

Thomas1

Gjest
ikke komprimering, bare sure vokaler og dårlig samspill. ;)
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
ikke komprimering, bare sure vokaler og dårlig samspill.  ;)
Sistelåten etter ca 2 minutter der Kurt begynner å synge......er det surt??

"skjult" bonusspor som starter på ca 6 min i sistespor.........surt det også??

Espen Lind og Kurt er de som kan synge, det er klart.
Men plata er morsom den, og helt klart veldig passende i bilen gjennom sommeren.

R
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.979
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Ble tvangsforet med denne på st.hansaften, forferdelige greier.
Helt til jeg overtok spakene......
 
T

tjn

Gjest
Ble tvangsforet med denne på st.hansaften, forferdelige greier.
Helt til jeg overtok spakene......
Helt enig, skulle vært forbudt å gi ut slike ting, ett hån mot de som virkelig kan noe.
 
T

Thomas1

Gjest
Hva hjelper det om de øyeblikkene som Kurt Nilsen synger er bra? Liker også Holm sin stemme, men her synes jeg de tryner skikkelig sammen. Hva med tittelsporet, en liten detalj, men at Kurt ler rått før de skal synge? Joda, noen detaljer er sikkert greie, men ikke mer. Cden ligger i bilen, den kommer ikke inn i cd spilleren i anlegget inne.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Må nok balansere denne tråden litt, og dra den mot stueren audiofil musikk.

HER er det saker....!!

PATRICIA BARBER - CAFE BLUE



First impression music remastered.
24 k gold cd.

Fantastisk!!!

R
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei !

har såvidt hørt deres tolkning av Cohen's " hallelujah".vil trekke en paralell til frk.Tone Damlie Aagerge's forsøk på å tolke "a moon is a harsh mistress" det blir som å 'hoppe etter Wirkola' - det er lov å prøve seg :)

mvh. s,
 
T

tjn

Gjest
Jo men det nytter ikke å bare sette igang å hoppe, en skal lande også.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
hei !

har såvidt hørt deres tolkning av Cohen's " hallelujah".vil trekke en paralell til frk.Tone Damlie Aagerge's forsøk på å tolke "a moon is a harsh mistress" det blir som å 'hoppe etter Wirkola' - det er lov å prøve seg :)

mvh. s,
Personlig synes jeg Jeff Buckely hoppa ganske så langt med sin versjon. meget bra faktisk.

R
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Jeff Buckley har vel den definitive versjonen av Hallelujah. Noen som har hørt Ole Paus sin versjon ? Sikkert bedre og mer feeling enn disse Idoldeodorantene sin.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.914
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Synes egentlig at plata med "Nachspiel kameratene" er ganske bra. Noe er til tider svært surt, men også noen svært bra prestasjoner.
Lydmessig er den faktisk ganske bra til å være live opptak.
Men det er jo stort sett Kurt som redder de andre i land i hver eneste låt da ;-)

Fuentes har noe eget med stemmen sin, men den er for lite utviklet i forhold til de andre, og mangler det "trøkket" som skal til for å få det hele til å høres bra ut. Blir litt for silkebløtt!

Kurt derimot har jo et skikkelig instrument innebygget i Hobbit kroppen sin  ;D
Snakker om alsidig, og dynamisk stemme!
 

postretro

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2005
Innlegg
64
Antall liker
0
Hørte gjennom denne platen i går og fy f... dette er meg en synd. ;D
Skal man covre klassikere så må man gjøre det bra og dette blir som å sammenlikne Seinfeld med Karl og Co.

Buckley spinner i graven hvis han haddde hørt det her, akustisk heismusikk uten sjel, nerve eller kunstnerisk samvittighet.

Hehe, sinna mannen
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
753
Antall liker
2
Jeff Buckley har vel den definitive versjonen av Hallelujah. Noen som har hørt Ole Paus sin versjon ?  Sikkert bedre og mer feeling enn disse Idoldeodorantene sin.
Men ingen slår Susanna and the Magical Orchestra sin versjo, det er vi vel enige om alle sammen, ikkje sant?! No er vel ikkje den gitt ut på plate så man må jo høyre dei live for å få den med seg men det endre ikke nevnte faktum :)
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
753
Antall liker
2
Lydmessig er den faktisk ganske bra til å være live opptak.
Hva?!? Det er jo Live-plater som er gode innspillinger - mindre tukla med, alt spilt inn samtidig med samme omgivelser og "romklang". Fett. Ingen gode innspillinger er bedre enn gode Live Innspillinger
 
K

kbwh

Gjest
Enig TJ!

"-Jeg har to mikrofoner og et kammerorkester."

(fritt etter Beck som sang "I've got two turntables and a microphone")
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.355
Antall liker
2.727
Torget vurderinger
4
Noen som har hørt Ole Paus sin versjon ? .
Ole paus sin versjon er Ole Paus sin versjon, ikke noe å rope hallelujah for imo.
Forøvrig synes jeg disse "kameratene" hadde sin gylne stund på Skavlan, og de burde stoppet der.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Har ikke hørt Ole Paus sin versjon av Halleluja.

Får jo håpe at Susan & The Magic Band får gitt ut sin versjon da. De har jo en veldig bra versjon av den gamle Dolly Parton låta Jolene. Så greier de Halleluja på samme nivå, må det være bra.
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
753
Antall liker
2
Har ikke hørt Ole Paus sin versjon av Halleluja.

Får jo håpe at Susan & The Magic Band får gitt ut sin versjon da. De har jo en veldig bra versjon av den gamle Dolly Parton låta Jolene. Så greier de Halleluja på samme nivå, må det være bra.
Nettopp. S&tMO sin versjon av Jolene er til å få frysninger av. Like ille Live. Trudde ikke det var mulig å få meg til å føle slikt på en konsert før S&tMO's Jolene og Halleluja.... Fantastisk!
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.524
Antall liker
2.980
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg overrasket meg selv ved å kjøpe denne cd`n! :)

Dette grunnet rask lytting på butikk og gåsehud ved gjennomlyttingen av "Kiss from a Rose"
Får jeg "ståpels" av noe, vet de som kjenner meg at jeg er solgt.

Musikalsk synes jeg denne innspillingen er helt ok. Vi snakker om liveopptreden med forholdsvis unge musikere, selv om de har opparbeidet seg en enorm rutine.
Men lyden....ikke helt etter min smak. Får ikke helt den store livefølelsen....
Og hvor er publikum?
Joda, de er der, men i for liten grad.

En liveinnspilling jeg liker både musikalsk og teknisk er Jill Scott`s "Experience: Jill Scott 826+



På denne innspillingen får du det som skjer på scenen og publikum i fanget.
Demp lyset, finn frem god drikke og la deg rive med på en hærlig konsert.

Dette ble litt OT, men for den som vil sammenligne disse to innspillingene.
Løp og kjøp Experience!!
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.292
Antall liker
6.635
OT; hva slags musikk er dette snakk om?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.524
Antall liker
2.980
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
OT; hva slags musikk er dette snakk om?
Tenker du på Jill Scott?
Dette er funk, SOUL, R&B, jazz.
Dyktig vokalist/låtskriver etc. som har egne meninger om saker og ting.
Lytt nøye på tekstene hennes.
På denne liveplata snakker hun litt mellom og i noen av sangene...heftig  :)
Og hun har dyktige musikere med seg.

Når det gjelder de to studioplatene hennes, er dette "referanselyd"!

Sjekk denne linken:
http://www.youtube.com/watch?v=9kKPOr6aCPo&mode=related&search=jill scott

Til venstre på siden finnes endel andre godbiter som illustrerer hennes mangfold.


Ups, nå har jeg rotet meg helt bort fra tråden.... ;)
 

sator

Medlem
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
15
Antall liker
0
Susanna and the magical orchestra kommer med nytt album 14/8, der er Hallelujah med.
Blir også spennende og høre deres versjon av Love Will Tear Us Apart.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei !

har fått med meg et par låter til med desse gitarkameratene : the river : snakk om radbrekking ! de har jo ikke lært seg teksten en gang. Henleys boys of summer gjør de ganske bra.

når det gjelder den mye omtalte "halleluliah" vil jeg trekke frem K.D. Lang's versjon. den er meget bra!

mvh. s,
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.269
Antall liker
2.869
Torget vurderinger
16
Hvorfor "de nye gitarkameratene" egentlig ? Er det noen i gruppa som er særlig over klimpresatdiet ? Ellers er det vel ikke særlig overraskende at dette selger, musikk til massene uten noen skarpe kanter og med en dæsj Idol. Jeg har for lengst sluttet å irritere meg over at slikt selger.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.269
Antall liker
2.869
Torget vurderinger
16
Ref. Hallelujah så forstår jeg ikke hva som er så stort med den låta. Helt grei men dørgende kjedelig og borderline monoton. Skulle nesten ønske den ikke var på Grace albumet. Den har blitt som "Stairway to heaven" for meg.
 

Vedlegg

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.454
Antall liker
2.681
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Savner de gamle gitarkammeratene faktisk... mest fordi jeg skulle likt å fått opplevd showet de hadde. (Sivertsen og Sunde e ikke akkurat tam på scenen!)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.524
Antall liker
2.980
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Savner de gamle gitarkammeratene faktisk... mest fordi jeg skulle likt å fått opplevd showet de hadde. (Sivertsen og Sunde e ikke akkurat tam på scenen!)
Ikke akkurat tamme nei ;D
Full pupp hele veien.

Men det ble nevnt litt lenger opp i tråden at "de nye gitarkam." glemte tekst....skulle hørt mr. Sivertsen på scenen da... ::)
Har spllt konserter sammen m han...kjempegøy!
Og improvisere når tekstene gikk i ball...det kunne han ;D
 

Vedlegg

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.240
Antall liker
7.133
Torget vurderinger
4
Har spllt konserter sammen m han...kjempegøy! Og improvisere når tekstene gikk i ball...det kunne han  ;D
Joda joda, men gubben er og blir nå labbetuss han da ;-) Forferdelig kozzzli'...hehe
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
753
Antall liker
2
Ref. Hallelujah så forstår jeg ikke hva som er så stort med den låta. Helt grei men dørgende kjedelig og borderline monoton. Skulle nesten ønske den ikke var på Grace albumet. Den har blitt som "Stairway to heaven" for meg.
Hør Susanna and the Magical Orchestra sin versjon og blir omvendt ;)

Ellers har vel Leonard Cohen flere låter som er monotone og helt fantastiske. Jeg tror det ligger litt i stemningen i det å gjøre det forsiktig og skjørt og sart og gjennom dette gripende.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.381
Sted
Saksvik - Trøndelag
At noenlunde oppegående mennesker kjøper dette makkverket er meg en gåte. Etter min mening er dette musikk for mennesker som ikke er interesserte i musikk. Kunne ikke falt meg inn å bruke penger på å sponse dette håpløse prosjektet. At Kurt kan å synge har ingen verdens ting med saken å gjøre.

Men smaken er som baken, den lukter ille ;)
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
753
Antall liker
2
Hør Susanna and the Magical Orchestra sin versjon og blir omvendt ;)

Ellers har vel Leonard Cohen flere låter som er monotone og helt fantastiske. Jeg tror det ligger litt i stemningen i det å gjøre det forsiktig og skjørt og sart og gjennom dette gripende.
Hørte den igjen på Øyafestivalen lørdag. Suzanna midt på dagen, midt i solsteika, etter en kosestund med Knutsen og Ludvigsen. Funka jammen det og! Spørs om ikkje det blir en tur til Blå på Releasekonsert 1 september
http://susannamagical.com/
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Ref. Hallelujah så forstår jeg ikke hva som er så stort med den låta. Helt grei men dørgende kjedelig og borderline monoton. Skulle nesten ønske den ikke var på Grace albumet. Den har blitt som "Stairway to heaven" for meg.

Jeff Buckley tok Hallelujah og gjorde den til sin svanesang. Hvis du følger med på teksten beskriver den ganske bra hans egen vei nedover i spiralen. Hvis du hadde sett han stå frempå scenekanten og fremføre Hallelujah hvor han legger inn sine egne meldinger på slutten, er jeg rimelig sikker på at du ikke hadde beskrevet den som dørgende kjedelig. Større innlevelse i låtmaterialet tror jeg knapt jeg har sett.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Så konserten på NRK nå og fikk lyst på plata! Lind og Nilsen har rett og slett klasse! Dette er rett opp og ned feel-good. Ser Halleluja har blitt diskutert opp og ned her i tråden. Stakkars Cohen! Det er ikke mange låter som har blitt rævkjørt så mye som den :p. Husker jeg så KD Lang synge den live på tv. Når gåsehuden etter hennes PRESTASJON hadde lagt seg kom bakrusen: Låta er ikke snekret for karesmatisk følelsesonani. Det er en innadvent, nærmest medidativ sak som ikke skal sukres og krydres for meget. Synes gutta har behandlet låta helt ok.

Skal bli spennende å høre plata. Kanskje jeg blir lurt...

Mvh
Sniff
 
Topp Bunn