Lingo 2

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ettersom min Linn Lingo 1 (smal type) har rukket å bli over 10 år, så bestilte jeg idag ny Lingo (2).
Da jeg først hørte om den hos Kontrapunkt kunne Odd Rune, med sedvanlig vennlighet og saklighet, fortelle at Lingo 2 faktisk låt en del bedre enn Lingo 1.
Dette hadde jeg vanskelig for å forstå; men på den annen side så hadde jeg også vanskelig for å forstå at Lingo (1) i det hele tatt skulle kunne låte bedre enn Basik eller Valhalla i sin tid... det ble ettertrykkelig satt til skamme.

Jeg har ikke sammenliknet Lingo 1 direkte med Lingo 2, men det har flere blader gjort, og likedan er flere aktive fora (i US og UK) fulle av folk som har oppgradert til Lingo 2 etter å ha hørt den ved siden av sin Lingo 1. Konklusjoner fra andre har unisont vært at Lingo 2 gjør musikken mye klarere, det låter simpelthen mye bedre. Vel, jeg har fortsatt vondt for å forstå det, men gleder meg til min Lingo 2 kommer i posten.

Kontrapunkt v/Odd Rune er forresten vennligheten selv; de tar min gamle Lingo i innbytte, og sender ny fraktfritt. Bravo Kontrapunkt!

Så gjenstår det bare å se om alle de glade Lingo 2-eierne rundtom hadde rett... jeg har en følelse av at de hadde det.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
445
Torget vurderinger
4
Ikke send den gamle før du har fått sammenlignet og delt erfaringene med oss.

Ser at Kontrapunkt også fører Naim nå. Som Aro-eier er du vel interessert i å prøve Armageddon vs. Lingo 2?

FZ

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du skal få høre om mine opplevelser med Lingo 2  :D Jeg beholder såklart Lingo 1 inntil jeg har fått og hørt Lingo 2 ja.
Det blir for mye "styr" å prøve Armaggedon tror jeg; nå har jeg jo engang kjøpt Lingo 2 så det får klare seg... men det hadde vært moro, ingen tvil!

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
445
Torget vurderinger
4
Det skal bli interessant å høre dine betraktninger ang. Lingo 1 vs Lingo 2. Har aldri hørt toer'n, men Armageddon er klart bedre enn Lingo 1 IMO.

Det er litt kronglete å sammenligne Lingo og Armageddon iom. at kortet inni spilleren også må byttes. Lingo 1 og 2 bruker samme kort og samme kontakter så da er en ombytting gjort på sekunder.

Som jeg tidligere har skrevet opplevde jeg også at lyden fra min LP12/Armageddon/Ekos/Benz Ruby2 ble degradert når Lingo 1 ble koblet til lysnettet (uten å være koblet til spilleren)

Kunne vært interessant om du gjorde samme testen, altså spille på din LP12 med Lingo 2 og samtidig koble Lingo 1 til lysnettet og høre om det gjør noen forskjell.

FZ

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er endel betraktninger omkring dette på naim-forum har jeg sett.
Andre ting av stor interesse jeg har sett, er at mange (bl.a Stereophile) anbefaler nettfilter og -kabel til Lingo; nettopp av hensyn til retrograd strømforurensning.
Jeg bruker jo Monster nettfilter til den, og Supra LoRad, så jeg har en følelse av at forurensningen ikke er noe særlig issue lengre egentlig. Merket at lyden ble roligere og "sortere" når jeg koblet opp nettfilteret til Lingo 1.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
445
Torget vurderinger
4
Jeg har også lest at en godt skjermet nettkabel skal hjelpe til å isolere/undertrykke støy som Lingo sender ut på nettet.
Leste dessuten på Naim-forum (som jeg ser at du også er innom) at det finnes en modifikasjon som gjøres på Lingo og som består av å koble ut nettfilteret som er en del av PSU'en. Enkelte mener altså at det er nettfilteret i Lingo som sender støy ut på nettet og forstyrrer annen elektronikk med degradert lyd som resultat. Mao gir Lingo motoren bedre arbeidsbetingelser med mindre støy og jevnere gange, mens annen elektronikk i kjeden får tilført støy fra Lingo'en. Armegeddon derimot er en overdimensjonert skilletrafo som undertrykker støy fra nettet uten å sende støy tilbake til nettet.
Nettfrekvensen styrer motoren og den er temmelig nøyaktig 50,00 Hz. Eneste ulempe med Armageddon er at du mister 45 omdr. Dessuten snerrer den litt hvis det er mye støy på nettet  ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har jeg forstått det riktig, at fjerning av filteret er kun aktuelt på Lingo 1? Ellers så er jo meningene delte (som man kan tenke seg); men virker som mange på Naim-forum synes Lingo 2 er bedre enn Armageddon... det er ikke så interessant for meg, bare den er bedre enn Lingo 1, fordi det blir som sagt for vanskelig å få sendt opp en 'Geddon, byttet kort internt og sammenliknet.

Og når det gjelder Lingo 1 vs Lingo 2 er meningene IKKE delte; 2'ern er iflg heresay vesentlig åpnere, klarere og crispere. Merkelige greier..

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
445
Torget vurderinger
4
Der jeg leste om dette kom samme spørsmål opp og svaret var at det ble anbefalt å gjøre samme mod'en på Lingo 2.

Ellers har jeg vel fått det motsatte inntrykk av deg om i hvilken favør de fleste har uttrykt seg, men det blir vel uansett som om faen leser bibelen  ;)

Hvis det skulle være slik at Lingo 2 er bedre enn Armageddon (omtrent samme pris) skjønner jeg ikke annet enn at Naim kan slutte å produsere denne. Hvis jeg hadde valget mellom en Linn PSU og en Naim (som i tillegg mangler 45 omdr./min.) og de fungerte like bra hadde jeg ikke vært i tvil om hvilken jeg hadde investert i.

I og med at Kontrapunkt nå selger både Lingo 2 og Armageddon kunne det vært interessant om de kunne satt opp to ellers identiske Linn'er med hver sin strømforsyning.

Hører du meg, Rune eller Simen?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lingo/Armageddon-tråder er saumfart og sett forlengst ja  :D

Vel vel, jeg synes jo selv at det blir litt "enkelt" å snakke om best/ikke best i en slik sammenheng (som mange die-hards har en tendens til på n-forum), de har sikkert begge sine gode sider, jeg må også ha 45rpm; og som jeg har sagt så har jeg kjøpt Lingo 2 og gleder over det.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg lovde å komme tilbake med en ... ja, tilbakemelding så og si, om min nye Lingo 2 i sammenlikning med Lingo 1.
Etter å ha pakket ut Lingo 2 var den fine nye metall-finishen det første som møtte meg. Min er i sort, en slags crackle black, som er litt gråere enn den gamle (smale) som hadde plast frontdeksel.

Det fine grønne lyset er litt sterkere, men passer fortsatt godt inn i Naim Fraim'en min sammen med de Naim-grønne lysa fra NAC282/Napsc/HiCap og NAP250.2 forsterkerne jeg bruker mest for tiden.

Jeg legger merke til at den nye har skjermet kabel fra Lingo til LP12. Den er mye stivere, men skjermingen er sikkert en god ide. Printbordet som følger med er temmelig likt, etpar små endringer i layout av kontaktene, men det er det. Strømbryteren virker helt identisk.

Lyden er IKKE identisk. Jeg kunne høre med en gang at her hadde det skjedd saker og ting; både via mine Audiolab-forsterkere og mine Naim-forsterkere var saken klar; Lingo 2 låt åpnere, større, klarere og mer organisk. Ikke bare litt, men såpass mye at jeg ikke helt skjønner at det er mulig... trodde Lingo 1 var god jeg. Vel, det er den også, men Lingo 2 er mye bedre. I kontekst av andre tilsvarende prisede oppgraderinger i et tross alt relativt påkostet system, så synes jeg jammen det var en real oppgradering for mellomlegget på ca 9.000,-. I mine ører minst like mye som om man legger 9k ekstra i en pu fra f.eks Rohmann eller Arkiv.

Å kople tilbake til den gamle var lett; tok tre sekunder, så jeg kunne A-B'e også. Når jeg spilte "Personal Jesus" fra American IV med Cash, så ble gitaren mye rikere med den nye, mer gummi og "kort" i etterklangen med den gamle. I det hele tatt dette med etterklang, et resultat av lavere støygulv vil jeg tro, var en påfallende forskjell på alle plater. Det bidro nok til at Lingo 1 virket litt stutt og kort i sammenlikning, akkurat som om når man legger fingrene på gitarstrengen etter å ha slått en akkord... med Lingo 2 så klingte det hele bedre ut.

Lingo 2 var påfallende mye mer crisp i tonene, igjen antakelig et resultat av lavere støygulv og flere mikrodetaljer. Rominformasjon var også lettere å høre, man hørte simpelthen lengre inn i studio, både i 3D og i tidsdomenet.. noe som førte til en følelse av "mer luft" i platene. Det viktigste var kanskje at alle notene var mer "sonore" og klangrike, nok en gang vil jeg mene at dette skyldes lavere støygulv og mer informasjon på mikrodeetaljenivå, som gjør toner mer fargerike og komplette.

Ja dette var overraskende; jeg hadde trodd at det skulle bli bedre (jeg kjøpte den jo uhørt tross alt), men at det skulle være så stor forskjell kom som en overraskelse. Kan bare applaudere Linn for et suverent produkt; de vet helt åpenbart et og annet om å lage platespillere der borte i Glasgow, og jeg kan kun anbefale andre med LP12/Lingo1 og et velbalansert veloppløst system om å sjekke ut Lingo 2.

Mvh Vidar P

P

Parelius

Gjest
Selv uten Lingo (jeg er en VPI-mann), så er dette god lese. Godt å se/lese deg igjen, Vidar P!

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
445
Torget vurderinger
4
Jepp, dette var interesant lesning. Som tidligere eier av både Lingo 1 og Armageddon er min mening at sistnevnte er best av de to. Bør vel før eller siden prøve å bli kjent med Lingo 2.
Problemet er at det byr på litt jobb. Internkortene må byttes og det blir ikke lett med noen A/B test. Spesielt ikke siden Naim-kortet har en ledning som må loddes på og av ved bytte.

K

kbwh

Gjest
Flott å se/lese deg igjen Vidar. Jeg har råferske vinylspørsmål i en annen tråd!

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Vidar, som vanlig treffer du spikeren på hodet, og det får meg til å tenke: Hvor skal jeg oppgradere? Jeg har egentlig først tenkt å skifte arm, men en ny arm koster nesten det dobbelte av en Lingo 2. Det handler om prioriteringer og rekkefølgen i oppgraderingene. Å bytte arm vil gi den beste forbedringen, men akkurat nå fikk jeg inmari lysst på en ny strømforsyning. Jeg må gå i mitt lønnkammer å meditere.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takk for de vennlige ord og for interessen alle sammen.
Når det gjelder nevnte Armageddon så vet jeg at endel har foretrukket den foran Lingo 1 (antakelig mye) fordi den ikke har vært plaget med retrograd støy tilbake til kursen, og følgelig har da endel systemer sensitive på de tingene hatt en lydmessig fordel av den.
Hvorvidt de samme mener det samme om Lingo 2 vs Armageddon vet jeg ikke, men det jeg vet er at Linn har adressert problemet med utstrålt støy i Lingo 2; noe den økte lydkvaliteten nok også reflekterer.

Hos meg skal Lingo 2 brukes via skjermet nettkabel strømforet fra en Isotek Sigmas (sort finish med grønt lys såklart), så jeg har en ytterligere fordel over de fleste Lingo 1-eiere i så måte. Hva som låter "best" av Armageddon og Lingo 2 vet jeg ikke, men jeg tviler på at noen av de er klart "best" i ett og alt.
Jeg synes Lingo 2 er såpass mye bedre enn Lingo 1, iallefall i mitt system som riktignok er velbalansert og gir høy grad av innsikt i lyden, at jeg har ingen tro på at dette er tilfeldig.
Det MÅ ha med støy å gjøre, jeg kan ikke skjønne annet. Og da støy av to slags som jeg kan komme på; først den støy som formidles til platetallerkenen av motorens gange, og som følgelig legger seg som en feit mascara på små, fine detaljer som vi audiofile fletter sammen til klangfarger, romoppløsning osv i hodene våre.
Dernest den støy som apparatet selv, Lingo 2, sender retrograd på nettet som vil påvirke ytelsen til kanskje særlig riaa og preamp osv.
Resultatet av Linns korstog mot støy er iallefall som nevnt tidligere imponerende redusert støygulv, som begunstiger de fleste hifiparametre med bedre resultater når man spiller plater.

Quad-Lars; Hvorvidt du bør bytte arm eller Lingo først vet jeg simpelthen ikke. Arm er jo egentlig sekundært til drivverk (inkl psu) prinsipielt i Linn-verdenen, og følgelig skulle normalt en Lingo 2 muligens komme foran en Ekos eller hva du nå sikter etter.
Odd Rune har vel mer grunnlag for å si den rette rekkefølgen, men jeg vil mene at dersom arm/pu fungerer bra, og resten av systemet er balansert og velfungerende, så vil du ikke akkurat ha særlig vansker med å høre Lingo 2's fordeler. Du kan bruke samme interne kort (i LP12) og samme strømledning som for Lingo 1, så du kan jo bare låne en demo og prøve hjemme.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
445
Torget vurderinger
4
Som jeg tidligere har skrevet opplevde jeg også at lyden fra min LP12/Armageddon/Ekos/Benz Ruby2 ble degradert når Lingo 1 ble koblet til lysnettet (uten å være koblet til spilleren)

Kunne vært interessant om du gjorde samme testen, altså spille på din LP12 med Lingo 2 og samtidig koble Lingo 1 til lysnettet og høre om det gjør noen forskjell.

FZ
Vidar, har du prøvd dette?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vidar, har du prøvd dette?
Nei har ikke prøvd det, ser vel heller egentlig ikke hva annet man evt skulle konkludere annet enn at Lingo 1 sender retrograd støy på nettet, og dette har negativ effekt på lyden i dertil sensitive systemer. Men det visste vi jo fra før  ;)

Nå er det forresten temmelig lukket og låst for retrograd støy her ikke minst pga geniale oppfinnelser fra Isotek, og det som iallefall er HELT sikkert er at når jeg kobler til Lingo 2 på samme kurs som min CDS3/XPS2 cd-spiller, så har det absolutt ingen negativ effekt på lyden.
Har sendt Lingo 1 tilbake til Kontrapunkt i innbytte, så om noen er i markedet så har han en brukt.

Mvh Vidar P

Topp Bunn