Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.495
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Rettelse....... 2 amerikanske firmaer er det kanskje som lager LP12 plinth... ha ha..... takk for den ene, jeg trodde det var et og samme firma som laget alle plithene jeg tenkte på, men tydeligvis ikke. Den "andre" jeg tenker på lakkerer eller polerer så man får en sånn utrolig glans og de lager en sånn dyyyyyp blank finish ala de rød aktige Sonus Faber høytalerne....... kanskje de er lakkerte men med en form for tre-struktur i bunnen. Hadde linken/linkene på den gamle pc'en....men den tok selvfølgelig kvelden.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.495
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Ser nå at jeg husker feil tror jeg, er helt sikkert Russ Collins "Layers of beauty" jeg har sett....... det er finishen på bildet under jeg synes er så fint..... har sett den på en LP12 og synes det var gør-lekkert.

    Plinth 080.JPG
    Plinth 081.JPG
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Chris Harban er ikke imponert over plinthene til Russ. Verken 301/401 eller LP12, men han burde være inhabil så det holder så lenge de sloss om de samme kundene.

    Uansett, det var en tråd på Linn Forum for et par år siden hvor en eller annen beklaget seg over at et LP12 plinth fra Russ ikke var plant.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.495
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Kontaktet Russ i går og allerede i dag fikk jeg svar og bilder...... og priser....... gratis er det ikke, men tre sorten jeg valgte ut er extremely rare nå for tiden...... og Russ bruker den for det meste til finering pga den høye prisen.

    cocobolo.jpg
    cocolp12a002.jpg
    Img_7037.jpg
    306025.jpg
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Går ut fra at dette er heltre og ikke finert som 301/401 plinthene han lager.....
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ser ut som heltre, om han ikke finerer innsiden også.

    Lekker den på det øverste bildet ihvertfall. Hvordan er prisene - Harban plinth begynner på 1000,- USD og oppover.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.495
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Et LP12 plinth finert med Cocobolo ligger på 600 pund så ca 8000 kroner + frakt etc. Hel tre Cocobolo lager han helst ikke mer da tilgangen på tre-værket har vært minimalt de siste 6 årene........ men alt kan kjøpes og han antyder 1300-1600 pund i dag. Cocobolo er en tre-sort som ved finering må limes fast med Epoxy, så han sier det er tidkrevende og lage disse plinth'ene.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Tidkrevende og "griselekre" plinth dette.Fram med øksa og dra til skogs.Jeg mener jeg har sett en tonearm som var laget av Cocobolo?
    Mvh Kenneth
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    LP12 plinth skal være i heltre. Da ville jeg heller satset på et CH plinth.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.249
    Antall liker
    5.664
    Torget vurderinger
    14
    Hadde vist oversett spørsmålet til PTB om pris på dette plintet i "Ziricote"
    Det er et par år siden jeg kjøpte det. Russ Collins hadde lagt det ut til fastpris på ebay, og jeg prøvde meg med et lavere bud. Vi møttes siden sånn ca på halveien. Jeg mener at det havnet på ca 4000,-
    DSC_0601.jpg

    GunnarS
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Meeeeget lekkert. Kanskje det må vurderes å kontakte Collins.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.495
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    En av mine LP-12 har et orginalt plinth som ikke er så aller værst, men det kunne gjerne vært litt mer tre-struktur i det;



    IMG_8793.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er av dem som syns at de originale plinthene stort sett er finere enn det meste annet som har vært vist her.
    Det blir fort for mye trestruktur, og den siste du viser Rudi er akkurat nok struktur for meg.
    Hvis jeg skifter plinth, eller kjøper ny spiller, blir det treverk med moderat struktur, det har roligere preg og blir mer tidløst.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Dette er et fint plinth, i mine øyne. Det er Linn, minimalistisk, men har allikevel litt sjel uten å på noen måte overdrive.
    Når det er sagt, all respekt overfor De som mener noe annet, vi har ulik smak og preferanse.

    Kjøpte denne i sommer og har såvidt begynt å sette den isammen igjen, etter bilturen fra Østlandet til Trøndelag.

    Dårlig bilde, tatt med iPhone.

    image.jpg


    Dette bildet er tatt av forrige eier.

    image.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.412
    Antall liker
    102.442
    Torget vurderinger
    23
    Treverk har ingen ting i hverken en platespiller eller arm å gjøre :mad:
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Vil det ikke være litt pinlig å eie Highland Park-versjonen? Brandet special edition har liksom aldri gjort et produkt noe kulere (google Leica Lenny Kravitz for et grotesk eksempel).
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.412
    Antall liker
    102.442
    Torget vurderinger
    23
    Vil det ikke være litt pinlig å eie Highland Park-versjonen? Brandet special edition har liksom aldri gjort et produkt noe kulere (google Leica Lenny Kravitz for et grotesk eksempel).
    Ikke bare pinlig (særlig når prisen er med i betraktningen...) men også rimelig rånete!
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Vil det ikke være litt pinlig å eie Highland Park-versjonen? Brandet special edition har liksom aldri gjort et produkt noe kulere (google Leica Lenny Kravitz for et grotesk eksempel).
    Sikkert, men det forutsetter vel at man bryr seg om hva folk mener om den saken. Personlig gir jeg omtrent 4 beng og 1 flying fuck om slikt, men det er sikkert bare meg.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.667
    Antall liker
    1.248
    P1010477.jpg


    Her er min fra enten 1980 eller '81.
    Det stod en Basik arm på den, men den er nå borte.
    Spilleren har ikke vært brukt siden ca 1986. Tallerkenen går rundt, men ikke helt sprekt, kan det kanskje skyldes en litt gammel rem?

    Noen som har en ide om hvor mye ca det vil koste å få den opp å gå?
    Ikke oppgradere, bare virke slik den gjorde. Pluss en arm.

    mvh
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut som den er oppgradert med Valhalla PSU. Når de blir gamle er gjerne kondisene tørre og det hender det brenner av en motstand. Det kan være grunnen til at den ikke går som den skal. Er reima gammel og slakk vil dette også påvirke ganglaget selvfølgelig.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Da har jeg ihvertfall lært såpass i dag at det er en sk. Akito III som står på min spiller.
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Er nok som "FZ" er inne på noen deler som har tørket ut. Kompis sin Roksan Xerkses fra 1989 opplevde det samme. Først virket ikke 45 o/min og deretter ble musikken dårligere og dårligere (selv om hastigheten opplevdes som korrekt).
    Søk på "Linn Valhall Repair" så finner du noe på nettet - evnt høre med Kontrapunkt om de har verksted som kan fikse.
    En service og sjekk av oppheng kan jo være lurt.
    Brukt arm ligger fra 1500 og oppover men det er risiko ved kjøp av ting fra privatperson på nettet ut fra om lagrene er skadet.
     

    hegermann

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2012
    Innlegg
    16
    Antall liker
    11
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Vis vedlegget 355740

    Her er min fra enten 1980 eller '81.
    Det stod en Basik arm på den, men den er nå borte.
    Spilleren har ikke vært brukt siden ca 1986. Tallerkenen går rundt, men ikke helt sprekt, kan det kanskje skyldes en litt gammel rem?

    Noen som har en ide om hvor mye ca det vil koste å få den opp å gå?
    Ikke oppgradere, bare virke slik den gjorde. Pluss en arm.

    mvh
    Hei Ch,

    Hvis du skulle være interessert har jeg en komplett majik strømforsyning til overs etter at jeg oppgraderte til Lingo nylig. Kjøpt ved påsketider 2015.

    Dette er forøvrig min første post i tråden og på forumet så en hei til alle.
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    851
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Hei hegermann,kan du si litt om resultatet etter oppgradering til Lingo? Jeg går litt i de tanker selv. :)

    Fredrik
     

    hegermann

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2012
    Innlegg
    16
    Antall liker
    11
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    hei frikken,
    Klart det; Vil egentlig si at resultatet er en markant oppgradering over hele linja, med større transparens, flere detaljer og mere punch. Oppstrammingen i bassen er kanskje det man legger aller mest merke til. Hører mye (jazz)piano og Lingo-en stabiliserer også hastigheten såpass at jeg stort sett har slutta å stusse over pitchvariasjoner på de lange tonene. Gjorde det uten desverre, men her er LP12 i godt selskap med mange andre gode remdrevne spillere. Strålende fornøyd :)
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    851
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Takk for en flott og beskrivende rapport om Lingo. Jeg har hørt noe lignende fra en forhandler,alltid godt å høre at det stemmer!
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har gått fra Valhalla, til hurricane (tror jeg den het?) til Lingo 2 til Radikal. Om jeg hadde visst hva jeg hadde i vente med Rsdikal hadde jeg knust sparegrisen med en gang. Har vært en skikkelig oppgradering hele vien, men Radikal utgjorde den største oppgraderingen.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Kan bare stemme i her: Gått fra Basik til Valhalla til Lingo1 til Armageddon og endte på Radikal (som ikke bare er en råere PSU, men også en mye dyrere DC-motor enn den forholdsvis rimelige Premotec AC motoren).

    Stor oppgradering på hvert steg som tar LP12 til helt andre høyder.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Har bestilt Trampolin og en Tiger Paw Vulkan vegghylle fra Kontrapunkt. Venter i spenning på pris og levering.
    Trampolin vil mest sannsynlig generere skifte av armkabel til Nima, det blir en spennende utfordring.
    Vulkan får ovasjoner i UK ved bruk med LP12 og er et rimelig og greit alternativ, ihvertfall om en ser bort fra svak krone.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tiden er moden for en vegghylle for LP12 her nå. Det glemte jeg å nevne i den utførlige praten jeg hadde med Rune i butikken forleden. Jeg ser ikke Tiger Paw Vulkan nevnt på kontrapunkt.no, hva koster denne i butikken?
     
    Sist redigert:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg venter på et prisestimat, men KP sa at prisen er den samme som i UK, omregnet i NOK.
    229 pund +29 for hylle tilpasset Trampolin.

    Tiden er moden for en vegghylle for LP12 her nå. Det glemte je å nevne i den utførlige praten jeg hadde med Rune i butikken forleden. Jeg ser ikke Tiger Paw Vulkan nevnt på kontrapunkt.no, hva koster denne i butikken?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei.
    Jeg fikk endelig tilslaget på en LP12! Johooo!
    Serienummeret tilsier -92 modell.
    Kan noen opplyse meg om når de introduserte og faset ut den røde knappen på topplaten?
    image.jpg
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Hei og gratulerer som eier av LP12.
    En liten advarsel: Det der er ikke en 92 modell. I beste fall 82 modell.
    Du ser det først og fremst på kanppen for av/på. Valhalla strømforsyning kom i 1982 og den avbildede har det ikke. Den har i også gammel plint, subchassis etc etc. På den annen side så var prisen lav - og det skal man ikke kimse av :)
    Kort intro om utviklingshistorikk i bunn av denne: http://www.moorgateacoustics.co.uk/sondek-lp12/


    Har du arm og enkelte andre deler?

    Edit: Du ser ut fra serienummeret at "her er det noe som ikke er originalt". Det kan frøvrig bety at noen har byttet rammen til en nyere utgave (brukt) som har forsterkede hjørner - noe som jo er positivt! Serienummer tyder på 1992 som teksten i annosnen også bekrefter at det ikke er (ref rød kanpp og gammel strømforsyning)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn