Linn LP12 med Grado Signature Arm

Bambino

Fersking
Ble medlem
11.10.2004
Innlegg
3
Antall liker
0
Jeg ramlet inn i gamle synder og fikk lyst til å forsøke meg på noe nytt utstyr. Bestilte meg en Linn Lp12 med en Grado Signature arm. Er det noen som har noe å fortelle om denne armen. Jeg ser en del kjører den på rimelig bra rigger, og håper dermed at det er en potensiell bra arm. Eneste testen jeg finner er fra Stereophile i 86 eller noe slikt, og dette bladet har jeg desvere ikke, så jeg vet ikke hav testen sier.

Noen som kjenner denne, og om den rigger bra på en LP12 ?

Skal kjøre den på en Grado Sonata Pickup.

Takker for all input.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ikke mange armer passer supert på LP12 egentlig, LP12 er litt kilen på dette, ja veldig kilen faktisk. Jeg har aldri hørt om denne kombinasjonen før. Hvorfor bruke denne armen? (spør av nysgjerrighet)

Eksempler på veldig bra armer som låter dårlig på LP12 inkluderer SME V.
De armer som typisk spiller bra er Linns egne, Grace, Naim Aro, Graham (i spesiell LP12-utgave), Rega. Stort flere armer blir vel egentlig ikke vanligvis brukt?

Første bud er iallefall at armen (inkl base) må være temmelig lett for at du skal finne rett tuningfrekvens for opphenget; uten det låter ikke spilleren bra.

Med andre ord; dum som jeg er kan jeg ikke svare på et eneste av dine spørsmål, selv om jeg har vasset i LP12'er lengre enn jeg liker å huske. :)
Håper på rapport.

Lykke til. Mvh Vidar P

Mvh Vidar P
 

Bambino

Fersking
Ble medlem
11.10.2004
Innlegg
3
Antall liker
0
Siden du av nysjerrighet lurer på hvorfor jeg vil kjøre denne armen, kan jeg nevne at den står på når jeg handlet den.

Kjenner ikke til denne armen i det hele tatt, men ved å google litt finner jeg iallefall ut at den står på en del "bedre" rigger.

Det er forhåpentligvis håp i hengende snøre.

 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takk for fint bilde. Arma SER veldig tung ut (ikke minst virker det slik også fordi armbordet zagger i bakkant) men det behøver den jo ikke være.
Videre ser armbordet ut til å være kappet og limet igjen(antakelig som følge av at en eier har byttet til en annen arm med andre hull?). Armbordet må ikke være kappet, det har iflg Linn dårlig effekt på lyden. Du får kjøpt uborrede armbord billig dersom det viser seg at det er limet.

Bilder kan lyve, og kanskje er det vinkelen som lurer meg; men jeg synes det ser ut som om det ikke er lett å oppnå en optimal VTA (ift tallerkenhøyden på LP12) pga høy armbase?

Du lurer på info om arma, og jeg kan dessverre ikke si noe annet enn dette.

Mvh Vidar P
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei bambino
Har du flere bilder av armen?
Gjerne i alle mulige og umulige vinkler.
Mvh
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
hmmm..Enig med Vidar P her..den ser ut til å veie litt, armbordet tilter litt i bakkant, og det ser definitivt ut som om det er kappet. Et nytt koster jo ikke skjorta, og skal du først bytte det, kan det jo være en ide å prøve å få tilsendt monteringsmal fra Grado. Dermed får du dobbeltsjekket at den er korrekt montert. Ekstremt viktig uansett platespiller, selvsagt.
Uansett er den nok en god match i forhold til en Sonata, og forhåpentligvis også til LP 12. Er den ikke det, får du sikkert solgt den for en ok pris. Det er mange Grado-eiere der ute... :)
Lykke til, uansett!
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.801
Antall liker
355
Torget vurderinger
3
Ante ikke at Grado hadde laget en arm. Spilleren du har fått tak er nok fra 70-tallet, men armen er vel nyere siden den er testet i '86.
De fleste som hadde LP12 på 70-tallet brukte SME 3009 armer. Fantes også en del med Mission-, Infinity-, Grace- og andre engelske og amerikanske armer. Mørch var også en del brukt, mens de fleste japse-armene var for tunge. Disse passet bedre på DD-spillere uten fjæroppheng....

Ellers er jeg enig med gutta over. Denne armen ser alt for tung ut for optimal interaksjon med Spilleren. Ny rekord i lengde på lift-arm ser det ut til ;)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Går det ikkje an å justere opp fjøringa slik at ein sånn arm kan brukast? John North prøvde endåtil å justere ein T3-arm frå Goldmund, noko som definitivt ikkje kan seiast å vere lurt, men dette er noko langt lettare.

Grado-armen har eg høyrt ein del pent om, men aldri korkje sett han eller prøvd han. Han ser iallfall tung ut, og eg tippar tidlegare eigar har montert Orsonic-shell for å få ned effektiv masse.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Går det ikkje an å justere opp fjøringa slik at ein sånn arm kan brukast? John North prøvde endåtil å justere ein T3-arm frå Goldmund, noko som definitivt ikkje kan seiast å vere lurt, men dette er noko langt lettare.
Det går an å justere fjæringa til den er knallhard på ene sida forsåvidt, men det vil ikke bli et godt klangmessig resultat..
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.801
Antall liker
355
Torget vurderinger
3
Går det ikkje an å justere opp fjøringa slik at ein sånn arm kan brukast?
For å få en LP12 til å fungere optimalt skal sub-chassiet gynge perfekt vertikalt. Hvis en fjær er strammere eller slakkere enn de andre vil du ikke få til det. (Jo større forskjell jo værre blir det.) Da vil det samtidig bli en liten horisontal bevegelse når chassiet gynger og resultatet er degradering av lyden.
 
Topp Bunn