Linn LP12

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Av plasshensyn og lysten til å prøve noe nytt vurderer jeg å bytte ut mitt monster av en spiller med noe annet. Lyden er selvfølgelig viktig men jeg har også sansen for spillere med 70-talls utseende som f.eks. Linn LP12. Har også lenge drømt om en SME arm. Noen som aner hvor jeg skal begynne? Så vidt jeg kan lese på nettet så går det an å starte med en rimelig variant og oppgradere etterhvert. Dessuten er vel Linn LP12 en av de mest solgte spillerene gjennom tidene så de finnes sikkert på bruktmarkedet. Er det spesielle "årganger" eller modeller jeg bør unnga?

EDIT: Fås det støvdeksel til LP12?

mvh,
OS

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Antall liker
6
Jeg kjøpte en gammel LP12 på ebay, satte på en Grace 707 og en rimelig Benz og dermed var oppgraderingen fra Rega P3 et faktum. Litt senere Cirkus- oppgradering og ny motor. helt annen divisjon, og fremdeles uendelig mye å gå på i form av mulige oppgaderinger.
Dette har funka fint for meg og har vært helt problemfritt.
Av varianter finnes det jo et utall på bruktmarkedet. Plukk etter økonomisk evne. Sikkert mange tips etterhvert. Mye kunnskap om Lp12 her inne

Lykke til

S

Stover

Gjest
Finnes en annen lp12 tråd på forumet også.
Mye nyttig å lese der.

Av egen erfaring er det vel egentlig bare lommeboka som avgjør alder, stand og specs.
Sjøl ble jeg anbefalt å kjøpe så nytt som mulig og jo eldre den er, jo mer må man vite om å se/ forstå slitasje, uvettig bruk etc.
Min er 2005 modell, kjøpt brukt her på HFS.

Det finnes andre her på forumet som vet mer om dette.

Støvdeksel er standard på lp12.

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
OS skrev:
Av plasshensyn og lysten til å prøve noe nytt vurderer jeg å bytte ut mitt monster av en spiller med noe annet. Lyden er selvfølgelig viktig men jeg har også sansen for spillere med 70-talls utseende som f.eks. Linn LP12. Har også lenge drømt om en SME arm. Noen som aner hvor jeg skal begynne? Så vidt jeg kan lese på nettet så går det an å starte med en rimelig variant og oppgradere etterhvert. Dessuten er vel Linn LP12 en av de mest solgte spillerene gjennom tidene så de finnes sikkert på bruktmarkedet. Er det spesielle "årganger" eller modeller jeg bør unnga?

EDIT: Fås det støvdeksel til LP12?

mvh,
OS
Kombinasjonen LP12/SME var vanlig på 70-tallet. Det var da spesielt SME 3009 series 2 som ble brukt, men også series 3. De nyere og tyngre SME-armene er ikke regnet som noen god match med LP12. De vanligste armene på LP12 er Linn Akito, Ittok, Ekos og Naim Aro. En del andre kombinasjoner er også utbredd, som Mörch-armer, Rega og Roksan Nima.
Jeg ville gått for en spiller som har plinth med store hjørneavstivninger og helst Cirkus. Cirkus kan også ettermonteres for ca. 5000,- og er et skikkelig løft IMO.
Det finnes et utall strømforsyninger, både Linn (Basik, Majik, Valhalla, Lingo 1 og 2) og 3.parts. Av 3. parts er vel Naim Armageddon og Hercules (Valhalla-kopi) de mest vanlige.
Oppsett er alfa og omega for å få en LP12 til å yte sitt beste. Ikke alt for mange som kan dette. Jeg fikk en guru fra England over for å tyne det siste ut av mine 3 LP12'ere. Kan de fleste triksene selv, men møtte min overmann der :)

Ellers så finner du mye LP12 stoff på sentralen hvis du søker litt.

Her ser du min 2008-modell og #2 spilleren skimtes til venstre i bildet:

mvh
FZ

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
FZ sitt innlegg sier det meste. Kjøp en spiller med best mulig speck fra starten og eventuelt oppgrader etter hvert. Oppsett av denne spiller er også meget viktig og her kan en gjøre mye selv, men det kan svare seg å få hjelp ved første oppsett av en erfaren person, eller enda bedre få Kontrapunkt i Oslo til å hjelpe.

Tror ikke du vil angre dersom du kjøper deg en LP12 :).

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Mulig jeg missforstår nå men mener dere at LP12 er så vanskelig å sette opp at det kreves spesialkompetanse? Hva er det som er så vanskelig å justere da?

Oppsett av pickup fikser jeg men det kommer jo an på armen og ikke selve spilleren. Det kan umulig være verre enn VPI armen som jeg har nå!

Ang. støvdeksel så har jeg gått inn på sidene til Linn og jeg kan ikke finne noe bilde som viser støvdeksel på Majik LP12, bare på Sondek LP12.

mvh,
OS

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Majik LP12 har ikke støvdeksel. Det må kjøpes separat. Temmelig dustete spør du meg.

Alle uten 10 tommeltotter kan sette opp en LP12, men de færreste klarer å få hele potensialet ut av spilleren. Har du manualen, den finner du på Vinyl-engine, og en jig + det verktøyet som er beskrevet i manualen kommer du langt. Skal du få med deg alt må du enten gå på Linn-kurset som forhandlerne skal ha gått på eller få opplæring av en som kan det til fingerspissene. Den eneste jeg har vært bort i som virkelig kan det er Peter Swain fra Cymbiosis.
Men når det er sagt låt min LP12 veldig bra etter at jeg selv hadde satt den opp, det var bare det at den låt enda bedre etter at Peter hadde satt den opp hjemme hos meg.

FZ

S

Stover

Gjest
break_in skrev:
FZ sitt innlegg sier det meste. Kjøp en spiller med best mulig speck fra starten og eventuelt oppgrader etter hvert.
Tror ikke du vil angre dersom du kjøper deg en LP12 :).
Vet ikke hvem som sa det, men spiller ingen rolle ;)
Vidar P sa det til meg. ;)

Oppsett av denne spiller er også meget viktig og her kan en gjøre mye selv, men det kan svare seg å få hjelp ved første oppsett av en erfaren person, eller enda bedre få Kontrapunkt i Oslo til å hjelpe.
Ikke start nå igjen?
LP12 trengs å kjæles litt med etter noen års drift. Man kan lære det selv fra manualer og litt fingerferdighet, man kan gå til forhandler, eller simpelthen finne eksperthjelp i UK.

Det finnes 2 lp12 eiere i Trondheim som kan litt om dette?? (ser du holder til der)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Stover skrev:
Man kan lære det selv fra manualer og litt fingerferdighet, man kan gå til forhandler, eller simpelthen finne eksperthjelp i UK.
Enig i det siste punktet, men du lærer ikke alt i manualen, Stover. Det er en del triks som ikke står der. F.eks. hvordan topplata skal bøyes er ikke nevnt i det hele tatt........

FZ

S

Stover

Gjest
FZ skrev:
Stover skrev:
Man kan lære det selv fra manualer og litt fingerferdighet, man kan gå til forhandler, eller simpelthen finne eksperthjelp i UK.
Enig i det siste punktet, men du lærer ikke alt i manualen, Stover. Det er en del triks som ikke står der. F.eks. hvordan topplata skal bøyes er ikke nevnt i det hele tatt........

FZ
Det er viktig å få fram at en lp12 fungerer godt uten spisskompetanse fra UK også, selv om det nok gir den siste prikken over i`en ;)

Må passe på at det ikke blir som på Naim-Forum....at en lp12 uten keel ikke er en lp12 :)
Det er det faktisk og jeg er storfornøyd.

OS kan høre lp12 hos meg ved en passende anledning, om ønskelig.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Takker for alle svar og invitasjon Stover!

Jeg har funnet den andre tråden om LP12 og der står det mye nytting.

Nå har jeg ikke bestemt meg helt om det blir LP12 eller noen ny spiller i det hele tatt.

mvh,
OS

S

Stover

Gjest
OS skrev:
Takker for alle svar og invitasjon Stover!

Jeg har funnet den andre tråden om LP12 og der står det mye nytting.

Nå har jeg ikke bestemt meg helt om det blir LP12 eller noen ny spiller i det hele tatt.

mvh,
OS
Forstår. Research er viktig.

For å understreke. Mitt inntrykk er at FZ er lp12 eksperten her, samt Vidar P vet mye om de ulike modellene og -tilpasninger.

Lykke til :)

L

lyden

Gjest
Hva kommer en lp 12 på i rimeligste utgave med feks en 5000kr'rs PU
mvh

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Fine spillere disse LInn lp 12 ikkeno tvil om det , men OS du har da en bra spiller , hva med en nyere vpi ? Hva er det du savner og hva gjør at du ser frem mot en Linn i så tilfalle (utenom utseende).

Jeg har aldri hatt finga borti en lp 12 , men derimot noen vpi er , syntes de er veldig kjekke å få satt opp , når det gjelder fjeringen på Linn har jeg lest både og mht til dette , men det er sikkert bra når det virker.

Tenker du å bytte ut vpi en mot en Linn , eller suppelere med en spiller til OS ?

Mvh Espen

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
ixos_76 skrev:
Fine spillere disse LInn lp 12 ikkeno tvil om det , men OS du har da en bra spiller , hva med en nyere vpi ? Hva er det du savner og hva gjør at du ser frem mot en Linn i så tilfalle (utenom utseende).

Jeg har aldri hatt finga borti en lp 12 , men derimot noen vpi er , syntes de er veldig kjekke å få satt opp , når det gjelder fjeringen på Linn har jeg lest både og mht til dette , men det er sikkert bra når det virker.

Tenker du å bytte ut vpi en mot en Linn , eller suppelere med en spiller til OS ?

Mvh Espen
Har etter kvart mykje erfaring med både LP 12 (rett nok med Akito2-arm) og VPI (SSM + JMW9Signature, ikkje Aries og 10").
Må vel seie at det er til dels ganske store skilnadar. Sjølv om Linn har ein del enormt flott over seg, har eg enda på SSM. Ein topp LP 12 treng ikkje skamme seg saman med noko som helst. Eg averterte min LP 12 til sals i begeistringsrusen frå SSM, men er veldig glad ingen har bydd nok pengar til at eg har gidda kvitte meg med han så langt....(vart litt inspirert av å ha besøkt Rudi. "Man må da ha mer enn en platespiller?" Men som nøktern vestlending meinar eg at det er nok med 1 -2 spelarar i kvart lytterom....)

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
ixos_76 skrev:

Mvh Espen
Det jeg ikke liker med min VPI er at det er diger i tillegg til at jeg har mistet troen på JMW-armene med de stive ledningene som stikker opp. Når det er sagt så spiller den utrolig bra når den er riktig satt opp så jeg spiller nok på den en stund til. Dessuten tror jeg bruktmarkedet for slike spillere ikke er det helt store. Jeg har brukt over 50K på denne spilleren så jeg vil nok tape nye på å selge den. Noe annet jeg vurderer er å skifte til en SME arm.

Når det gjelder LP12 så har jeg nå slått fra meg den tanken på grunn av det folk har skrevet ovenfor og et par jeg snakket med på messa i Trondheim. En jeg snakket med kjente to LP12-eiere som aldri hadde fått de til å spille skikkelig.

Jeg ønsker ikke å starte en LP12-krig her da jeg har null peiling på disse spillerene.

mvh,
OS

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Heo OS....LP 12 kalles jo alle taktstokkers mor....det ligger nok noe i det , men jeg har sett på vpi s sine hjemmesider under customtables at det der er vist en aries 3 med Mørch arm.....kanskje det kunne vært noe å prøvd , om du fikk tak i en brukt en , dersom du har brukt 50k på spillern din over tid , vil du sannsynligvis tape en del , allikevel vil vel nok være attraktiv den har jo både sds og ti tommer arm har den ikke......

Størrelsen på spillern blir ikke mindre selv om du går over til mørch ;)

Prisen på en ny aries uten sds og 10,5 arm med norost kable er litt over 30k med sds havner denne på ca 40k...prisene det opereres med på nett feks fra DK er særdeles villedene , dette vet jeg når jeg akkurat har innhentet priser fra TAA på disse spillerne......Skal du allikevel kvitte deg med spillern , er det nok en fordel å prøve å selge den på stigende dollar fremfor stabil lav eller synkende vil jeg tro...

(så fremt kjøper ser på pris sammenliknet med en aries 3 ny).........Når alt dette er sagt , tror jeg jammen spillern din spiller bra sånn den er , bruker du originalt oppsettingsverktøy på den ?

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
ixos_76 skrev:
Heo OS....LP 12 kalles jo alle taktstokkers mor....det ligger nok noe i det , men jeg har sett på vpi s sine hjemmesider under customtables at det der er vist en aries 3 med Mørch arm.....kanskje det kunne vært noe å prøvd , om du fikk tak i en brukt en , dersom du har brukt 50k på spillern din over tid , vil du sannsynligvis tape en del , allikevel vil vel nok være attraktiv den har jo både sds og ti tommer arm har den ikke......

Størrelsen på spillern blir ikke mindre selv om du går over til mørch ;)

Prisen på en ny aries uten sds og 10,5 arm med norost kable er litt over 30k med sds havner denne på ca 40k...prisene det opereres med på nett feks fra DK er særdeles villedene , dette vet jeg når jeg akkurat har innhentet priser fra TAA på disse spillerne......Skal du allikevel kvitte deg med spillern , er det nok en fordel å prøve å selge den på stigende dollar fremfor stabil lav eller synkende vil jeg tro...

(så fremt kjøper ser på pris sammenliknet med en aries 3 ny).........Når alt dette er sagt , tror jeg jammen spillern din spiller bra sånn den er , bruker du originalt oppsettingsverktøy på den ?
Hei ixos_76,

Spilleren min har 10 tommers arm; JMW 10 med JMW 10.6 "dual mount" system og JMW 10.5 armrør. Jeg bruker orginalt verktøy ja men har måttet kjøpe noen amerikanske umbrakonøkler når jeg oppgraderte armen. Som du ser av bildet nedenfor er kabelen ganske stiv og dette er et problem da den påvirker azimuth. Skal sjekke med VPI om det går an å oppgradere kabelen til den som brukes i de nyere armene.

mvh,
OS

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ser det OS...det ser ut til at min jungtionbox sitter plassert mer mot center av spillern. Det er mulig det går an å bytte til norost kabel , du må KANSKJE a også ha antiscate dingsen , men bare kanskje .

Hvis du relativt nylig har gått til innkjøp av denne arm med en kabling du mener ikke ungerer tilfreds stillende ville jeg nok ha kontaktet vpi , og ev sendt armrøret ned til dem for å få kablet om...kan jo tenkes du får en fin pris på dette i og med at du har vært kunde der noen år..... ;)

Verdt ett forsøk i allefall......

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.945
Torget vurderinger
1
OS skrev:
Når det gjelder LP12 så har jeg nå slått fra meg den tanken på grunn av det folk har skrevet ovenfor og et par jeg snakket med på messa i Trondheim. En jeg snakket med kjente to LP12-eiere som aldri hadde fått de til å spille skikkelig.

Jeg ønsker ikke å starte en LP12-krig her da jeg har null peiling på disse spillerene.

Jeg hadde en kompis som hadde en LP-12 og han oppgraderte til en Thorens 321 m/Mørch UP-4 arm. Han mente det var en betydelig forbedring! ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Voff skrev:
OS skrev:

Jeg hadde en kompis som hadde en LP-12 og han oppgraderte til en Thorens 321 m/Mørch UP-4 arm. Han mente det var en betydelig forbedring! ;)
Thorens 321 er ein god spelar, og UP 4 er ein herleg arm. Men det er slett ikkje sikkert at dette ville vore ei oppgradering for alle. Det kjem sjølsvsagt an på matchinga til anlegget elles, og ikkje minst kva Linn-arm og pickupar vi snakkar om.

Topp Bunn