Linn LP12

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Hei!
Siden Linn ble nevnt i en annen tråd som fremdeles pågår her ("drivverk/arm/PU"), men hvor det etterhvert ble mye "usakligheter", fikk jeg lyst til heller å starte en ny tråd, med blanke ark osv.

Jeg spurte en gang om hva som var så fantastisk med Linn-platespilleren. Spørsmålet druknet muligens i mye annet, men jeg vil presisere at det i alle fall IKKE lå noen form for ironi bak det.

Så derfor, her inviteres til saklig info og erfaringsutveksling om denne spilleren som tydeligvis har nærmest legendestatus i en del miljøer. Etter det jeg har lest er dette et produkt man gjerne har et "elsker eller hater"-forhold til??  ;)

For min egen del må jeg altså bare innrømme at jeg aldri verken har sett eller hørt en LP12, og dét betyr kanskje at jeg har gått glipp av noe?  :-[
Må jo si at jeg blir skikkelig fascinert av at et produkt har overlevd så lenge. Selv om det tydeligvis ikke er så mye igjen av originalen, er det jo tydelig at tankegangen bak konseptet og måten designet er tatt videre på, er ganske så velfundert.

Har selv bare hatt fem platespillere opp gjennom tidene, men de to PT-spillerne mine har sannsynligvis en del fellestrekk med LP både lydmessig og teknisk. Dét gjør absolutt ikke LP12 mindre interessant i mine øyne (og ører).

Værsågod, her forventes mange gode innlegg  :)

Mvh

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Hei!
Siden det har vært "noen usakligheter" i en annen tråd som fremdeles pågår her )"drivverk/arm/PU"), fikk jeg lyst til heller å starte en ny tråd, med blanke ark osv.

Jeg spurte i nevnte tråd om hva som var så fantastisk med Linn-platespilleren. Spørsmålet druknet muligens, men jeg vil presisere at det i alle fall IKKE lå noen form for ironi bak det.

Så derfor, her inviteres til saklig info og erfaringsutveksling om denne spilleren som tydeligvis har nærmest legendestatus i en del miljøer. Etter det jeg har lest er dette et produkt man gjerne har et "elsker eller hater"-forhold til??  ;)

For min egen del må jeg altså bare innrømme at jeg aldri verken har sett eller hørt en LP12, og dét betyr kanskje at jeg har gått glipp av noe?  :-[
Må jo si at jeg blir skikkelig fascinert av at et produkt har overlevd så lenge. Selv om det tydeligvis ikke er så mye igjen av originalen, er det jo tydelig at tankegangen bak konseptet og måten designet er tatt videre på, er ganske så velfundert.

Har selv bare hatt fem platespillere opp gjennom tidene, men de to PT-spillerne mine har sannsynligvis en del fellestrekk med LP både lydmessig og teknisk. Dét gjør absolutt ikke LP12 mindre interessant i mine øyne (og ører).

Værsågod, her forventes mange gode innlegg  :)

Mvh
Tja.. Fantastisk? Det må vel være prisen det da :)

I mitt hus og hode spilleren den bedre enn alle spillere jeg har hatt tidligere - Rega planar 3, Dual CS5000, Dual 505-4, Thorens TD2001.

Vel, tilbake til spørsmålet om hva som er så fantastisk med denne spilleren. Kan kun snakke for meg selv, og jeg kommer ikke til å bytte, men heller oppgradere. Det er vel der noe av forcen til LP12 ligger. Man kan forbedre den til banken får en lagt inn på skjermet avdeling. I tillegg er den noe å knote med, mye å hente på god justering.
Den har en feeling som er vanskelig å forklare, ligger i musikkgjengivelsen og all hypen rundt. Samlet blir dette en pakke som i alle fall jeg sier ja takk til.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.434
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
LP12 er ein glimrande platespelar. Ikkje verdas beste, men du verda, det er ikkje mange som vil føle behov for noko endå betre om ein fyrst har ein topp oppgradert Linn-rigg. Eg har ein ganske nykter LP12 med Aktito 2-arm og heilt vanleg 1997 standard straumforsyning. Motor og straumforsyning er det største oppgraderingspotensialet, men ein betre arm vil også vere på sin plass etter kvart som eg blir gira på betre pickupar. Og då kjem vi til problemet. Eg er svært glad i ein del armar som har til felles det at dei passar relativt dårleg på LP12. Dessutan er anlegget mitt i stand til å levere verkeleg djupbass, noko som LP 12 heller ikkje er verdsmeister til. Så eg tel litt på knappane når det gjeld endring av vinylrigg.... vi får sjå!

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Fra den dype bass
til det lyse brass
LP12 - en råtass!

At Ivor Tiefenpromp, til tross for mange henvendelser, fortsatt nekter å la meg konstruere slagord for Linn sier litt om manglene til dette has-been geniet.

B

break_out

Gjest
Forstå det den som vil men det er noe uforklarlig med de her LP12’erne. Jeg for min del har vell alltid likt musikk både som utøvende og som lyttende. Hifi interessen kom samtidig med introduksjonen av CD mediet så det var mine foreldres platespiller som ble brukt i forkant av dette, og samlingen bestod av rundt 40 plater. Som med mange andre ble vinylen satt til side og CD’er kjøpt i hopetall.. Jeg våknet utav dette komaet rundt år 2001 da jeg til stadighet befant meg gående utenfor Kontrapunkt i Vibes gate. For der i vinduet var det en svart LP12 utstilt. Hadde lest om den før, sett den på utallige bilder osv men ikke nærkontakt. Etter lytteseanse var gjort unna bestemte jeg meg for at en slik en skulle jeg ha. Veien ble allikevel to spillere av type Thorens før jeg kjøpte min første LP12 på eBay. Denne ble levert inn til Kontrapunkt og Cirkus, trampolin og ny motor ble installert. Fikk mange deler til overs som ble satt sammen til en til LP12 som etter hvert ble solgt. Men jeg hadde to stk LP12’er i rundt et halvår (til min kones store frustrasjon). Ironisk nokk så sitter jeg enda igjen med ytterplaten fra den opprinnelige spilleren fra 80’tallet og den skal få bli der tror jeg.. En skal aldri si aldri eller alltid, men jeg skal alltid ha en Linn LP12 i hus ;D.

For å svare på spørsmålet enkelt så spiller den bare utrolig bra forutsatt at den er satt opp ordentlig. Det er ikke en spiller for svake sjeler da den krever sin mann i forhold til oppsett og paranoia for om hele potensialet blir dratt ut.. Men slik er det vel med de fleste spillere og ordentlige vinyl fantaster..

B

break_out

Gjest
At de ikke gikk for den er for meg uforståelig ;D

Fra den dype bass
til det lyse brass
LP12 - en råtass!

At Ivor Tiefenpromp, til tross for mange henvendelser,  fortsatt nekter å la meg konstruere slagord for Linn sier litt om manglene til dette has-been geniet.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.773
Linn sin filosofi minner litt om Volvo sin før Ford tok over. Stikkord: 140/240

Topp Bunn