Linn Majik LP12?

morten103

Medlem
Ble medlem
24.06.2014
Innlegg
12
Antall liker
1
Sted
Oslo
Vet denne har blitt diskutert litt her og der, men jeg sitter med følgende spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med: Jeg har en Michell Technodec med Lyra Delos pick up, som jeg lurer på å bytte ut. Altså spilleren, pickup'en er jeg enormt fornøyd med. Og da har mine øyne falt på Linn Majik (ikke Sondek av pengemessige grunner). Spørsmålet er så enkelt: Vil jeg få mye ut av anlegget? Hva vil forskjellene være? Vil jeg bli delvis skuffet/savne noe? Jeg planlegger å bruke Lyra'en på Majik'en i så fall. Resten av anlegget er Densen b130+ med DNRG, og Audi Physic høyttalere, samt AP sub. RIAA-trinnet er Trichord. Eller er det noen andre spillere som er bedre? Jeg vil ikke ha noe oljerigg på stereobenken min, bare så det er sagt, så Avid og sånne ting er utelukket.

Hjelp meg litt'a! Får ikke sove for tiden! :)

MK
 

Øyvind I

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.10.2010
Innlegg
102
Antall liker
29
Sted
Ski
Torget vurderinger
4
Hei, litt usikker på om jeg oppfatter deg rett, men du har latt øynene falle på Linn Majik LP12 - som jo i grunn er en Sondek (som det står på spilleren).
http://linn.co.uk/hifi-separates/turntables/complete#majik-lp12

Nå har jeg ikke sammenlignet dette men disse 2 komponente av pakken ansees som de svakeste (som er benyttet for å få prisen ned): Motorstyring samt armen fra Project.
Forøvrig en kar som har startet med det samme her:
What My Majik LP12 Sits On

Du kan alternativt høre med Kontrapunkt om de har noen brukte spillere innom (som de har av og til, solgte bl.a. min forrige LP12 gjennom de)


Ellers så har du byggesettet her:http://kontrapunkt.no/priser/Linn.pdf

Veldig fornøyd med min spiller 8startet med Valhalla og Akito I for lenge siden). Desverre får du ikke sove etter kjøp heller siden du blir spillende musikk :)

Øyvind
 

morten103

Medlem
Ble medlem
24.06.2014
Innlegg
12
Antall liker
1
Sted
Oslo
Haha! Takk for innspill. Vet du om noen andre kandidater i prisklassen, som kanskje overgår Linn'en?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Det ligger en Thorens 521 på børsen. Står en Jelco på den men det kan du jo eventuelt overgå på sikt.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.009
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3

morten103

Medlem
Ble medlem
24.06.2014
Innlegg
12
Antall liker
1
Sted
Oslo
Takk for meget gode tips. Som en god mann har tipset meg om pm, så er akilleshælen til Majik'en armen. Og da er det vel like greit å se etter noe annet, tror jeg. Men jeg liker veldig godt designet til LP12!
 
M

medlem215396

Gjest
Mulig jeg misforstår. Linn Sondek LP12 Majik er et eksempel på en ferdig sammensatt lp12. Du sparer ikke noe ved å kjøpe en Majik, det er kun et forslag til kombinasjon. Som en annen foreslår her, kan du sette sammen din egen lp12 der du unngår arm og motorstyring som ligger i Majik forslaget, budsjettet ditt er begrensningen, samt at det bør være en viss balanse.

Funk firm er et alternativ, men ikke bedre er mitt inntrykk. LP12 er veldig spesiellt, men jeg har hørt lite annet.

Takk for meget gode tips. Som en god mann har tipset meg om pm, så er akilleshælen til Majik'en armen. Og da er det vel like greit å se etter noe annet, tror jeg. Men jeg liker veldig godt designet til LP12!
 
Sist redigert av en moderator:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Vet denne har blitt diskutert litt her og der, men jeg sitter med følgende spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med: Jeg har en Michell Technodec med Lyra Delos pick up, som jeg lurer på å bytte ut. Altså spilleren, pickup'en er jeg enormt fornøyd med. Og da har mine øyne falt på Linn Majik (ikke Sondek av pengemessige grunner). Spørsmålet er så enkelt: Vil jeg få mye ut av anlegget? Hva vil forskjellene være? Vil jeg bli delvis skuffet/savne noe? Jeg planlegger å bruke Lyra'en på Majik'en i så fall. Resten av anlegget er Densen b130+ med DNRG, og Audi Physic høyttalere, samt AP sub. RIAA-trinnet er Trichord. Eller er det noen andre spillere som er bedre? Jeg vil ikke ha noe oljerigg på stereobenken min, bare så det er sagt, så Avid og sånne ting er utelukket.

Hjelp meg litt'a! Får ikke sove for tiden! :)

MK
Hvorfor ikke oppgradere til en Michell Gyrodec og sette på en SME 309 arm. Denne kombinasjonen sammen med din Lyra Delos tror jeg banker Linn Majik langt ned i skoa. Jeg er redd du kommer til å oppgradere deg ihjel på dyre Linn-deler, når du etterhvert ser hva de har spart inn på Majik. Gyrodec med SME 309 er dyrere ja, men spar heller opp og vent. Majik med Pro-ject armen kommer du til å bytte kjapt uansett.... Bare en tanke siden du kjenner Michell:)

Gyrodec m/ SME 309 og Lyra Delos er faktisk en kombo jeg sjøl kunne ha tenkt meg sjøl:)

Michell-Gyro-SE-foto1.jpg
 

morten103

Medlem
Ble medlem
24.06.2014
Innlegg
12
Antall liker
1
Sted
Oslo
Da tror jeg vi kan parkere Linn! :cool: This is what friends are for. hehe. Angående Gyrodec, så jo, det låter sikkert fett, men jeg liker ikke helt utseendet på den. Det blir for mye techno-look for min del, som også er grunnen til at jeg ville gå for en Linn. Så nå tenker jeg litt på en Rega. :)
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Ja, det er en vesentlig faktor at man liker designet:) Går du for Rega så tror jeg du bør opp i en RP8 før det låter skikkelig (har hatt RP8 med den nye Apheta 2 på hjemlån i 2 uker nå). Og RP8 ser jo også litt tekno ut, da:) Om du er fokusert på Linn-spillere, så hadde jeg ventet til det kom en Linn LP12 Sondek på brukten i stedenfor å kjøpe en ribba Majik!
 

morten103

Medlem
Ble medlem
24.06.2014
Innlegg
12
Antall liker
1
Sted
Oslo
Godt poeng. Men jeg har også en del Mobile Fidelity 45rpm-plater, og da er det jo et herk med Linn, uansett variant.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.425
Antall liker
17.122
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Skulle jeg kjøpt en spiller i prisklasse +/- 25K, så ville jeg laget meg en short-list over potensielle kandidater som finnes i markedet. Du har jo satt noen klare avgrensende kriterier. Jeg ville også selvfølgelig lyttet til ulike tips/innspill som evt ville komme i en slik tråd som dette, men trolig ikke direkte avskrevet noen av den grunn.

@Morten103: Du bor i Oslo (ser det ut til). Hos Kontrapunkt har du mulighet til å lytte til både RP8, Majik og Akurate direkte satt opp mot hverandre. Da kan du lytte, og gjøre deg opp en mening om de selv.
RP8 kan du igjen f.eks lytte til opp mot andre spillere igjen hos både Stereofil og trolig OHC osv.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Godt poeng. Men jeg har også en del Mobile Fidelity 45rpm-plater, og da er det jo et herk med Linn, uansett variant.
Nei, det er bare Majik av strømforsyningene i dag som ikke har 45 rpm.
 

morten103

Medlem
Ble medlem
24.06.2014
Innlegg
12
Antall liker
1
Sted
Oslo
Faen, da er det jo bare å begynne og spare, da! (Og det gjør man jo aldri. hehe)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jeg legger merke til at de norske prisene på Linn har vært mer eller mindre konstant i flere år nå mens pundkursen har skutt i været og andre britiske produsenter som Naim og Rega har fått saftige prispåslag. Kan vi snart begynne å snakke om gode kjøp?
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.009
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
....
Hjelp meg litt'a! Får ikke sove for tiden! :)
MK
Hvorfor ikke oppgradere til en Michell Gyrodec og sette på en SME 309 arm. Denne kombinasjonen sammen med din Lyra Delos tror jeg banker Linn Majik langt ned i skoa. .......
Gyrodec m/ SME 309 og Lyra Delos er faktisk en kombo jeg sjøl kunne ha tenkt meg sjøl:)
...
Hva vil en ny Gyrodec og SME309 koste? Dette er nok en flott kombinasjon, men såvidt jeg skjønner koster en ny Gyrodec uten arm omtrent det samme som en Linn LP12 Majik med arm og Linn pickup.
Da blir dette en helt feil sammenlikning.
Jeg skjønner at du ønsker å disse Linn LP12 ved enhver anledning, men da bør argumentene være i orden.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Jeg legger merke til at de norske prisene på Linn har vært mer eller mindre konstant i flere år nå mens pundkursen har skutt i været og andre britiske produsenter som Naim og Rega har fått saftige prispåslag. Kan vi snart begynne å snakke om gode kjøp?
Linn er relativt billig i forhold til UK nå. Linn selger produktene i NOK til norsk importør (de gjorde i hvert fall det tidligere) slik at pundkursen ikke er avgjørende for prisen vi betaler. Pundet har jo gått opp med 45% på et par år nå mens Linn prisene på LP12 har vært konstante. Spørs hvor lenge det varer. Kan være noe å tenke på for de som ikke allerede har en LP12, eller flere.

Til trådstarter: Du kan jo kjøpe en Sondek LP12 og kjøpe en 3. parts PSU + en pent brukt Akito2. Hender disse dukker opp på brukten. Jeg vil gjort det i stedet for Majik LP12 med kjip PSU og arm.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
....
Hjelp meg litt'a! Får ikke sove for tiden! :)
MK
Hvorfor ikke oppgradere til en Michell Gyrodec og sette på en SME 309 arm. Denne kombinasjonen sammen med din Lyra Delos tror jeg banker Linn Majik langt ned i skoa. .......
Gyrodec m/ SME 309 og Lyra Delos er faktisk en kombo jeg sjøl kunne ha tenkt meg sjøl:)
...
Hva vil en ny Gyrodec og SME309 koste? Dette er nok en flott kombinasjon, men såvidt jeg skjønner koster en ny Gyrodec uten arm omtrent det samme som en Linn LP12 Majik med arm og Linn pickup.
Da blir dette en helt feil sammenlikning.
Jeg skjønner at du ønsker å disse Linn LP12 ved enhver anledning, men da bør argumentene være i orden.
Disse LP12!?! Er du på bånn av likørflaska eller??
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.009
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Beklager hvis jeg tar feil. Man bør ikke spekulere i andre sine motiv, det var en glipp.
Er du på bånn av likørflaska eller??
Men det med argumentene står jeg ved.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Den er god. De tre mest ikoniske platespillerne for meg er Technics SL12xx/SP-10, Linn LP12 og Rega. Jeg har aldri disset Linn og heller ikke her. Jeg anbefalte og trådstarter og heller å kjøpe brukt Linn Sondek fremfor ny Majik. Gyrodec er med SME 309 dyrere enn Majik, men og tilsvarende bedre det lille jeg har hørt og lest. Nå kan man og kjøpe ting pent brukt, så derfor trenger ikke anbefalinger ha nypris som utgangspunkt.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.009
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Fint. Jeg ser at du har god oversikt på dette, ChrisAndre, så ikke noe mer å krangle om.
Gyrodec er en nydelig spiller, kunne vurdert en sånn hvis jeg trengte ny.
Brukt er det mulig å få tak i noe sånt, i den prisklassen, ja. Høium hadde en for salg for en stund siden,solgt nå. Kjøpe brukt krever litt mer tålmodighet og fleksibilitet, men kan gi veldig mye for pengene.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Jeg hadde en Michell Orbe SE i sin tid og det var en ok spiller selv om den ikke når de virkelig gode lenger enn til armhulene.

Har liten erfaring med Linn LP12, men litt av prinsippet med den spilleren er vel at den lar seg oppgradere inn i himmelen? Jeg bare spør, siden spilleren fortsatt er her og noen tydeligvis er villige til å legge en del penger i den.
 

Øyvind I

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.10.2010
Innlegg
102
Antall liker
29
Sted
Ski
Torget vurderinger
4
Jo Fosse, det stemmer. Det er ingen likhet med spiller fra starten, midten av 80 tallet og i dag. Rettelse, selve rammen fikk forsterkning i hjørnene på 80 tallet og den finnes enda.
Det fine er at det er en relativt rimelig inngangsbilett som ny og også en del på bruktmarkedet som kan gi en god start som kan beholdes som det er eller oppgraderes til relativt mye.
Personlig syns jeg det er en fordel at en leverandør har fokus på å tilby oppgradering på et tidligere solgt produkt.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.425
Antall liker
17.122
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Personlig syns jeg det er en fordel at en leverandør har fokus på å tilby oppgradering på et tidligere solgt produkt.
Det er jo litt av Linn´s konsept med LP12.

I motsetning til de fleste andre produsenter som i all vesentlighet har en bredere portefølje av forskjellige spillere i ulike prisklasser, så leverer jo Linn kun én grunnkonstruksjon. Her kan man selv velge hvilke spec man ønsker, for så i etterkant evt oppgradere/nedgradere om man ønsker det, i steden for å selge den spiller man har og så kjøpe en ny. Man kan også velge hva (hvilke del av spilleren) man vil oppgradere.
Det aller meste er kompatibelt - også mot de eldre spillerne.

I tillegg så finnes det mange ulike aktører som tilbyr "oppgraderingskomponenter" i ulike former, farger og kvaliteter. Ingen problem å bygge en "LP12" uten en eneste komponent fra Linn.

Jeg har litt sans for slike konsepter - det være seg fra Linn, eller andre produsenter av platespillere.
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.105
Antall liker
1.336
Ettersom trådstarter flere ganger har pointert at han liker Linns utseende bedre enn det noe mere "rigg" aktige Michell konsept, synes jeg det kanskje var på sin plass å utforske det rikholdige utvalg av brukte spillere med retro look. Hvis det snakkes om et budsjett på 20 laken, kan det jo velges fra øverste hylle mht. serviserte 301, 401, 124, 521 og lignende. Sier ikke at disse er bedre enn Sondek, men annerledes.
Steen
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Garrard 301 til 20k? Da et det vel et oppussingsprosjekt til ytterligere 10k med plint:)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.009
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Siden det er snakk om brukt, og budsjett, kan jeg nevne at min LP12 har kostet meg kanskje 20.000 kr totalt.
Jeg kjøpte en brukt spiller fra 80-tallet, riflet plinth med svart lokk, og med en Rega RB300 montert.
Jeg gav vekk Regaen, og kjøpte en Ittok LVII arm og Lingo strømforsyning på ebay UK (levert i UK og hentet der, sparte et par tusen). Oppgraderte med cirkus, trampolin og Linn armkabel, hos Kontrapunkt. M.a.o. bare plinth og lokk igjen, men den spiller fint og ser helt original ut.
Nå er det noen år siden, men tilsvarende bør la seg gjøre fremdeles.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ptb

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Garrard 301 til 20k? Da et det vel et oppussingsprosjekt til ytterligere 10k med plint:)
Ja dette kan bli kostbart men jeg så jo et billig plinth her på Torget.Garrard 301 er jo en grei spiller å arbeide med men for å få den i topp utførelse regn med kostnad
som svir.
Mvh Kenneth
 
M

medlem215396

Gjest
Jeg er faktisk litt usikker på hva trådstarter er ute etter. Kanskje han skal se etter en modell fra Funk Firm.
Den er retro i sitt uttrykk, relativt enkel å håndtere og skal spille veldig bra?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Nå har jeg nettopp lånt bort Cadenzaen min, men så snart den kommer tilbake så kan jo trådstarter komme på besøk og høre hvordan en halv-gammel Thorens låter og ser ut. Det ligger en på bruken (som jeg ikke har noe med å gjøre).
 

Øyvind I

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.10.2010
Innlegg
102
Antall liker
29
Sted
Ski
Torget vurderinger
4
Hei, har har du et tips:
Linn Sondek LP12 | Stockholm

Prisen er ok. Er usikker på om den har Cirkus oppgradering (som er verdt å få med seg - men kan også gjøres i ettertid).

Han har ikke eske så hva med en fin togtur t/r Stockholm? Alternativt bestille deg en eske hos Russ Andrews i England.

Alt avhengig av tid/interresse/resurser/prioritering kan du oppgradere spilleren.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Jeg har også lest mye om Majik LP12 i det siste.

Jeg er veldig glad i min gamle Thorens TD-165. Jeg er spesielt veldig glad i det flytende opphenget. Og så har jeg tenkt på hvis jeg skulle kjøpe noe nytt... Når Thorens en gang slutter å virke, den har rundet 40... Eller hvis bare et uimotståelig oppgraderingssug skulle inntreffe... Hva skulle jeg kjøpe da?

LP12 er en velkonstruert, velutprøvd, velrenommert konstruksjon. Den har flytende oppheng; det føles som jeg får litt god, ærlig engineering igjen for pengene. I motsetning til Rega-spillerne som jeg syns er litt i overkant minimalistisk i konstruksjonen.

LP12 ser ut som en skikkelig platespiller, som man kunne få tillatelse av kvinner til å plassere på et sentralt sted i stuen. I motsetning til disse kyber-greiene fra Transrotor og Avid - og gode gamle Gyrodec havner nok også i den kategorien. Det er jo selvfølgelig forskjellig hva slags estetikk folk liker, men altså jeg er ganske sikker på at samtlige damer jeg noen sinne har bodd sammen med ville vært betraktelig mer vennlig innstilt til LP12 enn til Gyrodec.

LP12 kan oppgraderes i inkrementer. En fordel med dette er at jeg kan få tilfredsstilt oppgraderingssuget etter hvert som det oppstår, uten at kvinner merker noe til det. Ja, en oppgradert strømforsyning skal jeg klare å smugle inn ubemerket.
.
LP12 er relativt lavt priset i Norge, det føles som at jeg gjør et godt kjøp.

Fins det egentlig noen alternativer til LP12, som oppfyller disse kravene? For oss som liker flytende oppheng og moderne retro.
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.425
Antall liker
17.122
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Thorens TD350 er jo et alternativ. Så er det jo også nye "TD160" varianter på gang fra Thorens (TD-900-serie)

thorens TD 9xx.jpg
 
Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Tja, dersom utseendet på platespiller er avhengig av godkjenning av kona så.... :rolleyes: Hos meg tipper jeg kona hadde slitt mye mer med å godta en Garrard 301 i massiv plint enn feks en lekker Avid Volvere:)

Om du liker det litt tradisjonelle så bør du jo sjekke litt med VPI Classic også.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.425
Antall liker
17.122
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
I den rimeligere enden av skalaen så er jo også Onkyo ute med en spiller med et konvensjonelt "retro" design.

Onkyo platespiller.jpg


Et alternativ i en vesentlig høyere prisklasse er jo den nye Luxman spilleren.
 
Sist redigert:

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Spennede med en nye armen, kanskje man da skulle fått bygget en Majik-variant med annen strømforsyning og PU.
 

kmolds

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2010
Innlegg
373
Antall liker
759
Sted
Ulsteinvik
Jeg har også som mange andre kjøpt meg en rimelig brukt LP12 og gjort gradvise oppgraderinger. Det er jo litt morsomt å bruke litt tid på det. Naim strømforsyning og Cirkus gjorde svært mye bra. I tillegg ble jeg imponert over hva Tiger Paw Tranquility gjorde: https://www.tiger-paw.com/tranquility

Jeg kan også virkelig anbefale Kontrapunkt når det gjelder service og oppgraderinger på LP12. Det er enkelt å bli hektet så man bør vite hva en begir seg ut på!
 
Topp Bunn