Linn, Rega or something in between

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Langt, langt tilbage i tiden var der en Linn LP 12 kombination som skabte mange gledelige stunder i hjemmet.
Og over tid glemmer man alle problemerne som følgde med, så som vanskelig opset, skæve skiver, knekket nål på grund av manglende kordination mellom Hoved og fingre, ect.;)

Kort og godt er tiden modent for et nyt forsøk, men top kombinationen er uten for rekkevidde og vilje.

Så a har sorteret terrenget lidt, og med lidt hjelp kommet op med ide om at kombinere 2 legender for at holde prisen på et akseptabel nivo

Kombinationen som overveies

Linn LP12 m Kore subclasses, Rega 808 tone arm og Apheta 2 mc pickup.

Dette skule vel være en bra kombination, eller.

Mvh
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Dette med bra lyd blir jo en smaksak og litt følelser av hva man liker og ofte har utseende på utstyret en betydning også. Og det finnes fryktelig mange kombinasjoner du kan velge blant. Selv har jeg aldri hørt den kombo sammen, selv om jeg har hørt Rega armen sammen med apheta 2 men da på Rega RP8 og RP10 som jeg syntes fungerte bra. Men Linn er en bra spiller så det bør kunne spille meget bra sammen det også. Av andre pick up du kan vurdere er Audio Technica AT33ptg og 33SA begge spiller fryktelig godt til prisen, sistnevnte har jeg en stor mistanke om att kan spille bedre enn Apheta 2. Men jeg har dessverre ikke fått testet de side om side.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Dette med bra lyd blir jo en smaksak og litt følelser av hva man liker og ofte har utseende på utstyret en betydning også. Og det finnes fryktelig mange kombinasjoner du kan velge blant. Selv har jeg aldri hørt den kombo sammen, selv om jeg har hørt Rega armen sammen med apheta 2 men da på Rega RP8 og RP10 som jeg syntes fungerte bra. Men Linn er en bra spiller så det bør kunne spille meget bra sammen det også. Av andre pick up du kan vurdere er Audio Technica AT33ptg og 33SA begge spiller fryktelig godt til prisen, sistnevnte har jeg en stor mistanke om att kan spille bedre enn Apheta 2. Men jeg har dessverre ikke fått testet de side om side.
ok, skal ta en tit på den 33Sa. Havde en ide om kansje at gå for den nye Linn Krystal Pick up, men nu er jeg blevet i tvilv om den i det hele tat kan monteres i 808 armen da den også har 3 anfestnings punkter, men disse er da snuet speil vent.
Jeg likte ikke den gamle MC 30'super fra Ortofon da denne var alt for frehævet i øvre mellomtone diskant og MC 20 super var lidt varm, rund og fyldig i klang balansen.
Asak fra Linn var også varm i klangen, Troika derimot faldt like i mig smak.

Vis du skal beskrive klang balansen på Apheta 2 i combination m Rega 8 og 10 platespillerne,- hvor havner vi da?

Vis jeg synes at Linn Rega combination. Bliver alt for besværlig, usikker, dyr, er det mulig at jeg vælge at gå for en ren Linn Malic løsning med en bedre nål, eller en ren Rega opset, envidere har jeg et godt øke til EAT major-c kombinationen.

Men generel er jeg ikke 100 % sikker på hva vei vinden blæser.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Hei, skal inrømme at den 33SA ser svært interessant utTak for tips.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Min opplevelse av lyden fra Rega rp8/rp10 med Apheta 2 var ganske detalijert lyd med bra oppløsning og luftighet, stramm bass og en ganske nøytral lyd ,spesielt RP10 synes jeg var på grensen til litt slank i middbassen og opp i mellomtone nivå. Og grunnen til att jeg ikke har RP10 selv er att jeg synes den mangler litt klangfarger og driv i musikken spesielt for meg som spiller mye rock. Men spiller du ikke rock/hardrock men mye akkustisk , jazz og klassisk har jeg ingen betenkligheter med å anbefale RP8/10. Jeg tror nok att feks Pro-ject Xtension/RPM og Nottingham er nærmere Linn Lydmessig enn Rega RP8 og spesielt RP10.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Spiller bred her Rock, pro rock, jazz, klassisk her, og med det du nævner tror a ikke at Rega 8 og 10 vil falde i smak.

Har også kigget lidt på EAT C og Major C , og har besluttet at vi ta op og lytter lidt på disse i Bergen før den endelige beslutning vedr.Linn kombien tages, da denne også er en noget dyrere kombination.

Godnatt for idag, trenger lidt hvile
Mvh
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Jeg har dessverre aldri fått hørt EAT, men den ser veldig bra ut ihvertfall og god kritikk har den også fått av Stereo+. Så lykke til med valget.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Ikke jeg heller, men så at Roy gik i taket, og det ser ut til at falde i smak hos en rekke andre testere i div magasiner.

Gyrodec spilte også sådan nogenlunde i gamle dage, men har ikke hørt pa denne siden 1990.

Dual og Thorens vurderte jag som ganske ganske gennem snitlige på den tid.

Valget kvaler.

Linn Malic komplet sammen m en av Audiotechnica nålene du foreslår, kunne kansje også være et bra alternativ.

ha en God national dag.
Mvh
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.408
Antall liker
17.105
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Linn´s Majik leveres med Pro-Ject 9cc arm. Mange vil nok hevde at RB 808 er et bedre alternativ, bl.a mht at dens effektive masse (8gr vs 11-12gr) gir noe bredere grunnlag for alternative PU´s.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.139
Antall liker
2.685
Sted
Kongsberg
Kombinationen som overveies

Linn LP12 m Kore subclasses, Rega 808 tone arm og Apheta 2 mc pickup.
Dette skule vel være en bra kombination, eller.

Mvh
Hei.

Dette bør absolutt være en god kombinasjon selv om jeg selv hadde tittet på andre pickuper som;
Dynavector DV-20X (L), Sound Smith Aida eller Ortofon Cadenza Black - til denne kombinasjonen.
Tåler også dyrere pickuper.

En annen ting å ta med i beregningen er at begynner man først på Linn-kjøret blir det fort kostbart.
Bedre subchassis, motorstyring osv. osv. drar fort prisen opp i et høyt nivå. Selv en basisspiller som
den du vurderer havner vel opp godt over 30 lapper uten pickup. Da spørs det om ikke "rene" Rega-
spillere som den billigere RP-8 (som jeg ville kombinert med Sound Smith Aida eller Ortofon Cadenza Black)
eller den likt prisede RP-10 (som jeg igjen ville kombinert med Sound Smith Aida eller Ortofon Cadenza Black)
gir mer valuta for pengene. (Jeg ville heller kjøpt en billigere spiller med dyr pickup - snarere enn motsatt).
Tåler også dyrere pickuper.

Skal spilleren kombineres med Gryphon Atilla (ref. annen tråd) spørs det ikke om disse spillerne også visuelt
matcher forsterkeren bedre. Men da er vi over i smak- og behag-territoriet.

En annen spiller som du kanskje skal vurdere sommatch til Gryphonen er Electrocompaniet ECG-1. Bytt tone-
armskablen med en Kimber TAK (eller lignende) - og monter en Lyra Delos, Ortofon Cadenza Blue eller Ortofon
Cadenza Black for best resultat. Tåler også dyrere pickuper.

mvh
Gunnar Brekke
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: PCK

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Kombinationen som overveies

Linn LP12 m Kore subclasses, Rega 808 tone arm og Apheta 2 mc pickup.
Dette skule vel være en bra kombination, eller.

Mvh
Hei.

Dette bør absolutt være en god kombinasjon selv om jeg selv hadde tittet på andre pickuper som;
Dynavector DV-20X (L), Sound Smith Aida eller Ortofon Cadenza Black - til denne kombinasjonen.
Tåler også dyrere pickuper.

En annen ting å ta med i beregningen er at begynner man først på Linn-kjøret blir det fort kostbart.
Bedre subchassis, motorstyring osv. osv. drar fort prisen opp i et høyt nivå. Selv en basisspiller som
den du vurderer havner vel opp godt over 30 lapper uten pickup. Da spørs det om ikke "rene" Rega-
spillere som den billigere RP-8 (som jeg ville kombinert med Sound Smith Aida eller Ortofon Cadenza Black)
eller den likt prisede RP-10 (som jeg igjen ville kombinert med Sound Smith Aida eller Ortofon Cadenza Black)
gir mer valuta for pengene. (Jeg ville heller kjøpt en billigere spiller med dyr pickup - snarere enn motsatt).
Tåler også dyrere pickuper.

Skal spilleren kombineres med Gryphon Atilla (ref. annen tråd) spørs det ikke om disse spillerne også visuelt
matcher forsterkeren bedre. Men da er vi over i smak- og behag-territoriet.

En annen spiller som du kanskje skal vurdere er "min" Electrocompaniet ECG-1. Bytt tonearmskablen med en
Kimber TAK (eller lignende) - og monter en Lyra Delos, Ortofon Cadenza Blue eller Ortofon Cadenza Black
for best resultat. Bør også matche Gryphonen visuelt. Tåler også dyrere pickuper.

mvh
Gunnar Brekke
Hei Gunnar, glad for at du dukket op her, og tak innlegg her og i den anden tråd, linkerne incl.

Betraktningene dine vedr. Linn kombinationen ligner lidt på det, mage følelsen begynner at fortelle mig.
Begynner at føle der er lidt for mange vis og vis involverte. En ting er prisen,. Og så er der spørsmålet om synagien mellom komponentene, og ikke minst husker jeg problemene med justeringen av lp12. Efter en flyktning, brukte a 2 uker på at få injusteret det flytende oppheng uten at komme helt i mål, og måtte til slut ha forhandleren på besøk, og for at det ikke skal være løgn to det ham 8 timer at justere dette perfekt.
Så en ting er at Kontrapunkt helt sikker vil har injusteret denne perfekt, med har mine alvorlige tvilv om justeringen bliver på plass efter transporten fra Oslo til Haugesund.
Vis ikke, bliver forhandleren i værste fald nød til at komme på besøk her på Vest landet.

Så jeg var faktisk begyndt at tenke lidt i de baner, du her skisser up, og har blandt andre alternativer tenkt på følgende produkter.

Europerian Audio team ( EAT) Major C til 20 kilo uten Pick up, med en Ortofon Cadenza black alternativ Linn Nye Krystal.
Tone arms vekten på denne er 14,5 g, Krystal 6,9 g, og Cardenza Black 10.7 g
Denne leveres også m Ortofon Quintec blue 9,0 g til 23kilo.
Pick up resonans frekvensen kan spille en rolle her, især vedrørende Krystal med en veg på 6,9 gram.

Morten ( nat) nevnte Rega 8 og 10, med a var aldrig kommet tanken om Cardenza Black i denne sammenheng.
Denne combination ser også svært interessant ut.

" Din" Electrocompaniet ECG-1 har a set i butikken , den har et nydelig design, mild sagt, men har desværre aldrig fået lyttet på denne. Men det er der jo råd for.

Må inrømme at EAT major C , er den som umiddelbar tiltaler mig mest Teknisk, og design er der jo heller ingen ting i veien med.

Hvordan desse 3 platespiller combinationer med de Pick up konstalationer,vi her taler om,vil stå sig imellom, målt på ren lydkvalitet
Er et andet spørsmål.

PS Ja Det er Atilia der er tale om.

Og Gunnar, tak for at du deltar her.

Mvh

Johnny
 
Sist redigert:
Topp Bunn