Linn Sondek lp12 - lever farlig

S

Stover

Gjest
På grunn av et aktivt liv, mange interesser, begrenset med tid til musikklytting ser jeg at min Linn Sondek lp12 (spec. nederst i profil), lever farlig her i huset.
Føler jeg må satse på 1 kilde.

De fleste vil nok idag si; sats på HD avspilling og vinyl. Man skremmes av cd platens død osv.
Jeg tror ikke HD avspillere er riktig modne ennå. Litt i startgropa. Basert på hva jeg har lest.

Å ha en lp12 mellom fingrene, høre den spille (selv om min riia er en bremsekloss), er bare så flott at det skjærer i musikkhjertet med tanke på salg.

Å satse på en rimeligere lp spiller vil nok være vinylens død, med naim cds3 i huset.

Å skulle komplettere en ikke altfor stor musikksamling, både cd og vinyl, blir for meg en uaktuell oppgave.....tror jeg.
Har lite vinylplater, noe mer cdplater.

Det er sikkert flere her på forumet som har lignende erfaringer?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Eksempelvis; 1000 plater er og blir 1000 plater, enten det er 500 på vinyl og 500 på cd, eller 1000 på cd :)

Men det er jo ikke noe vits i å beholde noe man føler man vil selge. Selv er jeg glad for å ha mange kilder; uten platespiller så er det liten vits i å handle brukt vinyl, noe jeg liker.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Stover skrev:
På grunn av et aktivt liv, mange interesser, begrenset med tid til musikklytting ser jeg at min Linn Sondek lp12 (spec. nederst i profil), lever farlig her i huset.
Jeg har også satset på bare en kilde, og det ble ikke Compact Disc..........

Hvis du vil ha mitt råd så kjøper du deg Keel og glemmer oppgradering av et medium som er døden nær ;)

S

Stover

Gjest
FZ skrev:
Stover skrev:
Jeg har også satset på bare en kilde, og det ble ikke Compact Disc..........

Hvis du vil ha mitt råd så kjøper du deg Keel og glemmer oppgradering av et medium som er døden nær ;)
Men utgangspunktet for å satse vinyl var kanskje basert på en vinylsamling?

Kan du utdype; medium som er døden nær? :)

S

Stover

Gjest
Vidar P skrev:
Eksempelvis; 1000 plater er og blir 1000 plater, enten det er 500 på vinyl og 500 på cd, eller 1000 på cd :)

Mvh Vidar P
Godt poeng egentlig. På den annen side vil jeg være mer komfortabel med 1 kilde til alle platene, være seg vinyl eller cd. Synd, men selvfølgelig sant at man må ha tilnærma samme kvalitet på begge kilder.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Stover skrev:
Det er ikke for sent å bygge opp en bra vinylsamling. Mye bra nytt og enda mere brukt. Du trenger en platevasker i tillegg, om du ikke har en allerede, om du skal få optimalt resultat med brukte skiver.....

S

Stover

Gjest
FZ skrev:
Stover skrev:
Det er ikke for sent å bygge opp en bra vinylsamling. Mye bra nytt og enda mere brukt. Du trenger en platevasker i tillegg, om du ikke har en allerede, om du skal få optimalt resultat med brukte skiver.....
Har allerede bestilt platevasker og diverse andre duppeditter så dette er ikke enkelt.

kan du utdype ditt synspunkt ang døende medium....uten at det fører til salg av cds3 ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Stover skrev:

Kan du utdype; medium som er døden nær? :)
Det er vel flere enn meg som regner med at vinylplatene vil overleve CD'ene. Slik jeg ser det vil nettbaserte kilder overta som det foretrukne digitale medium for audiofile. CD'er vil du finne på bensinstasjonen og posthuset for avspilling i bilen og ghettoblasteren.....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For meg er dette ekstra pludderet med plater og platespillere viktig i helheten av hobbyen; det blir litt som å pusse på en gammel fin bil, eller en motorsykkel; gleden ligger i det estetiske sansbare aspektet. Finpusse litt på plata, vaske den, pusse pu'en, stille inn litt; stort cover; den fine følelsen av å komme ut av en bruktbutikk med posevis av varp; og det er et aspekt cd-spillere eller harddisk-formater ikke kan gi.

Jeg hadde skulle levd lykkelig med bare cd-spiller, men ikke på langt nær så lykkelig.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Som jeg skulle sagt det selv, Vidar ;)

En platespiller er en levende organisme som trenger stell og kjærlighet for å yte sitt beste. Den er dessuten en 100% mekanisk innretning som det er mulig å tweake med uten å søle rundt med en loddebolt.

Stover: Du gjør en gedigen bommert IMO hvis du selger LP12'en din. Oppgrader heller over tid med Keel og en bedre RIAA og du har en spiller du kan leve med resten av livet, så lenge du passer på å ha en nål som er i orden.

Vinyl rules 8)

FZ

S

Stover

Gjest
Skjønner godt hva dere mener begge 2.
Er takknemlig for svar og det gikk akkurat i den retning jeg antok på forhånd ;)
Vinyl ruler, cd er død. Ingen kommentar om hd spillere, sikkert fordi ingen av den arten leser vinyltråder :)

Med hensyn til å gjøre bommerter......se nederst i linja mi.

S

slowmotion

Gjest
Jeg kommer på sikt sannsynligvis til å spille inn alle LPene mine til harddisk.
Ser ingen grunn til å la være. Den eneste grunnen til at jeg tror mye vinyl lyder bedre enn
digitalt er at mixen på LPene er bedre en CD-versjonene.
Dere må gjerne være uenige... ;)

;)

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
840
Ja, Stover, den nederste linja di er god :)
Uansett hvor banalt det høres ut, hva som passer deg best må du finne ut av selv. Alle medier har vel sin "sjarm", men ingen er helt perfekte.

Hadde jeg riktignok en lp12 i stua ville jeg sikkert kjøpt vinyl over en lav sko. Men jeg skjønner deg også litt vedr. vinyl. Det spørs vel litt om du synes det er gøy å lete etter vinylplater, og du vet litt hva du ser etter. Og uansett hvor mye brukt som finnes, jeg synes tross alt det var enklere å kjøpe vinyl den gangen det fantes platebutikker "over alt" i byer og tettsteder :-\

ToreM.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Stover skrev:
... Ingen kommentar om hd spillere, sikkert fordi ingen av den arten leser vinyltråder :)
...
Den digitale framtiden inkluderer ikke fysiske distribusjonsmedier, rett og slett fordi de er helt unødvendige. Digital HD-lyd («Hgh Density») appelerer i alle tilfeller kun til en liten del av «det musikk kjøpende publikum», så digital HD-lyd vil forbli et nisjeprodukt med begrenset utbredelse. Men i motsetning til mange andre kundegrupper så har de som er interessert i HD-lyd mot formodning en tydligere og høyere betalingsvilje enn «MP3-generasjonen». Jeg har med andreord god tro på at web-basert distribusjon av HD-lyd kan få en viss oppblomstring, i motsetning til SACD og DVD-A, som begge i praksis var «sjøldaue» før de «kom» på markedet. Software basert avspilling av digital lyd gir dessuten dramatisk større muligheter mht. å ta i bruk nye lydformater (komprimeringsalgoritmer, oppløsninger (bit og sampling) antall kabnaler m.v.).

Forøvrig har jeg ingen problemer med å ri flere hester mht. lydmedier/kilder, pengene får riktig nok noe større spredning men det får så være ... 8)

mvh
KJ

S

Stover

Gjest
Med HD, mener jeg harddiskbasert avspilling ala pc via mediaavspillere.

Det ser jo ut til at vinylen et stykke på vei har overlevd de fleste digitale formater. Om man ser på utvalg i nettbutikker mm, er utvalget godt, dog ikke 100% etter min oppfatning.

Min vinkling har nå snudd litt til å sette kritiske øyne på cd`en allikevel ;)
All mediefokus mot cd`ens død baserer seg på kommersiell musikk og ungdom etter min oppfatning. Den delen vil nok helt sikkert dø ut med de første årene og erstattes av andre digitale formater av ymse kvalitet, men med godt brukergrensesnitt.
Jeg tror allikevel at cd`en, som med vinylen, at nisjeforbrukere som oss fremdeles vil kunne ha tilgang til formatet cd. Av den grunn bør en kanskje ikke bekymre seg nevneverdig. SACD er IMO heller ikke noen trussel mot cd formatet som det fremstår idag.

Siden jeg uansett skal ha en vinylspiller av god kvalitet er det ihvertfall liten grunn til å selge lp12 med stort tap og til en billig penge, for så å erstatte den, med noen lappers fortjeneste.

Akkurat nå tror jeg at den beholdes.
Takk til alle for interessen

Topp Bunn