Linn tonearm

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Antall liker
28
Hei,

Jeg ønsker å oppgradere Lenco L75 med en ny tonearm. Vurderer linn basik plus eller linn basik lv x. Hva er egentlig forskjellen på disse to? Finnes det noen andre steder på nett enn ebay, hvor en slik tonearm kan kjøpes?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei; les følgende i beste mening. For å være helt ærlig; Linn-elsker som jeg er også forsåvidt: ikke ta det ille opp, men hva i alle dager skal du med disse tonearmene? For ikke å snakke om utslitte og lagerskranglete 20 år gamle eksemplarer av de? Man får jo kjøpt langt bedre tonearmer flunkende nye til nesten ingen penger. De har jo aldri vært særlig gode, selv ikke da de var nye og ikke-destruerte (for fjørti år siden).

Nei da hadde jeg langt heller snust på armer som f.eks RB250 eller RB300 (annet kutt men omlag samme masse), som var knusende overlegne selv da Basik-armene var nye. Basik-armene kan forresten heller ikke bære en MC med overbevisning. Skal du ha Linn, så vil jeg mene at Akito II var den første virkelig gode budsjettarma de gjorde. Den var rimelig da den ble lansert, men en solid prisstigning sørget for å holde den i bakgrunnen.

Mvh Vidar P

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Antall liker
28
Ok, trodde det var gode armer. Grunnen til valg av linn er at den passer rett i tonearm hullet til Lenco'en, uten noen modifikasjoner. Vil en RB250 passe til Lenco'n?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Mener også å huske at Rega-armene passer perfekt i utboringen til den gamle Lenco-armen. Avstanden fra senter på utboringen til senter av tallerkenspindelen passer m.a.o. for Rega.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
lacerta skrev:
Ok, trodde det var gode armer. Grunnen til valg av linn er at den passer rett i tonearm hullet til Lenco'en, uten noen modifikasjoner. Vil en RB250 passe til Lenco'n?
Stol på meg; gamle Basik'er er ikke gode armer etter hvilken som helst standard. De var "basic" allerede da de var nye; de var ment som et startsted for LP12-kjøpere på stramt budsjett; de gav en greit melodiførende og bouncy lydkvalitet med rimelige MM'er, og det var det. Skal du ha Linn-kutt så er Akito II den rimeligste av de gode Linn-armene du vil finne. Ittok vil kunne være vel så god (avhengig av generasjon), men ingen av disse er immune mot gorillaer blant tidligere eiere; og de er det mange av!

Som KH sier så kan det hende at RB250 passer, selv om de ikke er helt som Linn-kutt, men det aner jeg ikke. Spørs jo på kuttet i Lenco-bordet det. Uansett er det vel neppe noe en stikksag ikke fikser.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
VTA justeres med mellomleggsskiver på RB250. Not to worry. Dessuten spørs jo VTA på høyden på platetallerkenen og ikke minst på høyden på pu'en. Så en tullete kommentar fra noen du ikke uten videre bør stole på; hadde han visst fullstendig hva han snakket om, så hadde han vært varsom med å kommentere VTA, og iallefall så hadde han nevnt at forskjellige pu'er har foskjellig høyde. Pivotavstand har med kuttet å gjøre.. som sagt; stikksag.

Mvh Vidar P

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Antall liker
28
Fant mer info her om det skull være til interesse for andre (http://www.btinternet.com/~a.d.richarson/hifi/lenco/lenco_avocado.html#arms).
"Special mention must be made of the Rega RB250 which is generally considered to be an excellent arm. although the Rega fits the Lenco hole, the geometry is not ideal (222 mm effective length) some of this discrepancy can be taken up by fitting the cartridge as far back in the headshell as it will go - or even modifying the shell - but you may still end up a few mm out (info fra LencoLand)"

Har ikke vurdert RB250 før nå, så ser at det ligger en del info ute på web :)

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Antall liker
28
Ok, skjønner.

En måte å løse det vil da å lage hullet litt større i bakkant (1cm), slik at armen kommer litt lengre i fra senter. Men det spørs om det lar seg gjøre... redd det blir litt lite metall igjen på topplata.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Evt bruke en pu med kort avstand fra monteringshull til stift.

EDIT; jeg vet at noen som leser denne tråden er uenig med meg, men selv mener jeg at en mm eller to feil overheng ikke er vesentlig for lyden. Ikke for å lage noen debatt om det altså.

Mvh Vidar P

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Antall liker
28
Hva slags pu vil være gunstig da? Hadde kanskje tenkt meg noe fra ortofon, grunnet lett å få tak i nye stifter.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Siden du snakker om å bytte stift så tar jeg det dithen at du snakker om MM'er. Siden man ikke bytter stift på MC'er mener jeg. I så fall så er utvalget veldig stort. Alt fra Rega og Goldring til Ortofon og Audio Technica. Skal ikke legge meg opp i hvilken klangtype du bør velge.

Mvh Vidar P

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
401
Torget vurderinger
10
Rega armen passer IKKE rett ned i hullet der originalarmen har sittet på en lenco.
Du må borre nytt hull , eller file og file.
Det beste er å bygge nytt sjassi(stort) , snu drivverket 90 grader , og lag et armboard i riktig høyde i forhold til tallerken.
Synd at LencoLovers har forsvunnet , men søk på nettet. Har selv hatt tre L75 som hat fått Rega arm. Den første ble det borra i metallet på spilleren , mens de to siste fikk eget armboard , etter at drivverket var snudd i sjassi , og det siste er en mye bedre løsning!! Rega armen låter knall i en Lenco.
Lykke til.

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Antall liker
28
Ja, vurderer å bygge ny plinth, med tilpasset armboard. Mulig det er hjelp å få på lenco heaven :)

Topp Bunn