Juss og økonomi Lite enkeltmannsforetak, regnskap og moms

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.504
Sted
Holmestrand
Har et lite enkeltmannsforetak med etter hvert lite aktivitet.
Sparka regnskapsfører i fjor, da de begynte å bli rimelig kostbare i drift (det betyr dritdyr).

Våkna brått fra dvalen og kom på at det er innlevering av omsetningsoppgave den 10., så jeg må kjapt komme i gang med et regnskap.

Det er ikke så mange bilagene, så det er ingen grunn til panikk, men jeg må kjapt velge system.

Fikk et anbefalt av en kollega, fiken.no.
Noen erfaringer med det eller andre slike systemer som en regne- men ikke spesielt regnskapskyndig kan benytte?

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Antall liker
5.883
Sted
oslo
er ikke så komplisert å gjøre det selv i altinn, så lenge du er sånn passe flink til deduktiv resonering den første gangen du prøver ;)
er små spørsmålstegn man kan trykke på for å se hvilket tall som skal hvor.

til fakturering liker jeg Conta Faktura | Gratis fakturaprogram på nett?|?
gratis, og med alle funksjonene man trenger.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.162
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Fikk regning i går fra regnskapsfører. Ekstra høy denne gang da det ble et par mail frem og tilbake for å forklare at hun tok feil. Kjekt å måtte betale for slik..

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
953
Regnskapsfører er verdt penga; fikser alt inkl. skatteoppgjøret for 8-10' i året. Trenger ikke bruke store og dyre firma til slikt. En gang bommet hun på omsetningsoppgaven, og ble bøtelagt dagen derpå med 11500,- fra skattemyndighetene, så pass deg der.

En annen kuriositet var at hun hadde forskjellig timerate for 1 time og påbegynt time. Påbegynt time koster mer av uviss grunn, men hun hadde ikke noen god forklaring på det, så jeg sa bare at jeg betaler per hele time (ba henne tegne sommerfugler på baksiden av bilagene for å fylle en hel time)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.504
Sted
Holmestrand
er ikke så komplisert å gjøre det selv i altinn, så lenge du er sånn passe flink til deduktiv resonering den første gangen du prøver ;)
er små spørsmålstegn man kan trykke på for å se hvilket tall som skal hvor.

til fakturering liker jeg Conta Faktura | Gratis fakturaprogram på nett�|�
gratis, og med alle funksjonene man trenger.
Jeg fakturerer allerede med Conta, men skjønner ikke helt hvordan jeg få lagt til inngående faktura for å få fratrekk i moms?

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Antall liker
5.883
Sted
oslo
det gjør man vel i selve momsoppgaven man leverer på altinn.
da skriver man bare hvor mye man har tjent, ekskludert moms, og eventuelt hvor mye moms som har gått ut ved kjøp av tjenester/utstyr.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.514
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er ikke lurt å være for kjip når en velger regnskapsløsning eller regnskapsfører.

Billig kan være bra, men det kan bli for billig, og kommer man på kant med kravene til myndighetene, blir det fort dritdyrt... Å bomme på fristene kan glatt koste deg tusener, så f.eks. en regnskapsfører som ikke har backup for sitt eget sykefravær er ikke lurt.

Hvis jeg skulle føre regskapet selv, ville jeg sett på Visma eAccounting. Http://www.visma.no

Johan-Kr

Topp Bunn