Litt høyre lyd i den ene kanalen på dac`en..?

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei

Har nettopp bygget ferdig en Audio Note 2.1 sig. dac. :) Jeg er kjempefornøyd med lyden! Men det virker som den ene kanalen er noe høyre enn den andre? Det er veldig lite det er snakk om, men tror det er litt forskjell. Hva kan det skyldes? Kan det være utgangs-røra på analog-kortet?

Noen som veit om noen bra testplater for å sjekke kanalene?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.314
Sted
Østfold
Om du spiller et monosignal skal differansen mellom de to kanalene være null dersom de har riktig nivå. Da kan du tappe signalet mellom + på høyde og + på venstre utgang. Om det finnes justeringsmuligheter på DAC-en skal du i prinsippet justere til du har null output. Imidlertid vil du kunne få med ulineariteter som ikke kanselleres ut 100% ved denne koblingen, men fundamentale ulineariteter vil også kanselleres ut.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Prøv å mål spenningen før koblingskondensatorne på utgangen. Om det avviker kan det være noen motstander som ikke er 100% matchet. Opplevde akkurat det samme engang og det var avvik i motstanden som resulterte i en ørliten nivåforskjell.

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hmm, i dag virker det helt riktig! Kan det ha værdt ørene mine som ikke sammarbeidet skikkelig? Uansett takker for tipsene, skal sjekke ut begge. Er jo uansett greit å kontrollere dette, siden jeg har laget dac`en selv.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.229
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Hmm, i dag virker det helt riktig! Kan det ha værdt ørene mine som ikke sammarbeidet skikkelig? Uansett takker for tipsene, skal sjekke ut begge. Er jo uansett greit å kontrollere dette, siden jeg har laget dac`en selv.
Det kan ha vært ørene:)
Ellers er det vel bare et måleinstrument eller to som kan avsløre slike små forskjeller. Både måle forskjellen og finne årsaken. Bruk heller noen kroner på måleutstyr (dersom du er en seriøs DIY'er) enn på "lurium".

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Det kan ha vært ørene:)
Ellers er det vel bare et måleinstrument eller to som kan avsløre slike små forskjeller. Både måle forskjellen og finne årsaken. Bruk heller noen kroner på måleutstyr (dersom du er en seriøs DIY'er) enn på "lurium".
Enig! I mitt tilfelle hørte jeg ingen forskjell, men en liten nivåforskjell ble avslørt ved måling. Og da var det tungt for psyken å vite at det var forskjell, selv om jeg ikke klarte å høre det så måtte jeg fikse det for å få berget nattesøvnen ;D

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.229
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Med egnet måleutstyr finner en ut av det meste. Så får en vurdere om en må korrigere eller ikke.

Topp Bunn