Litt historisk - Cover Art

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er så utrolig mye fine platecover, især fra 50-tallet til innpå 70-tallet imo.

Selskaper som RCA, Everest, Columbia, Westminster, Mercury, Verve, EMI, Supraphon og mange andre la ned virkelig mye arbeide og kreativitet i denne tilnærmede kunstformen coverart.

Med dagens digitale formater så er cover og hefter så små at kunstformen har blitt tilnærmet meningsløs. Litt synd det.

Jeg har noen virkelige gullkorn, bl.a det flotte coveret til Physical Graphiti, RCA Living Stereo-coveret fra "Venice", noen av Songbook'ene til Ella etc.. det er en fryd for øyet mye av dette.

Mvh Vidar P

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.436
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ja, det er mykje fint innan denne kunstarten. Har du dollarcoveret til Grand Funk, pultcoveret til Alice Cooper, for ikkje å snakke om eit uspretta banancover frå Velvet Underground er det sikkert verd ein del.
Men platene og musikken vert det viktigaste for meg. Likevel, det er kjekt å kunne sitte og lese cover, og nyte kunsten på dette samstundes som ein lyttar.

T

tjn

Gjest
Enig med dere, spille vinyl og lese på ett flott cover gir en herlig følelse, en klarer ikke det med CD. Ellers så var det også mange flotte covere på prog platene på 70 tallet, tenker på Vertigo sine "plakatcover", Roger Dean sine, Neon osv. Vi hadde et par her hjemme også, bl.a. Junipher Green "Friendship", malt av en ung Odd Nedrum.

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Mot slutten av 60 åra og til godt inn på 70 tallet har coverart sin gullæra. Coverart blir
et eget kunstutrykk, med Roger Dean, Hipgnosis o.a. som spydspisser for en kunstform
som hører LP-platen til.
Et platecover var den gangen førsteinntrykket av produktet, og viktig for å fange kund-
ens oppmerksomhet blant vinyljungelen.

K

kbwh

Gjest
Mye flott gammel omslagskunst der ute, men jeg må si at når Harmonia Mundi pakker inn sølvplatene med Jacobs' innspilling av Haydns Årstider slik de har gjort holder det i massevis.

Topp Bunn