Litt nytt, pickuplisten kommer her på HFS..... dvs NÅ er den her.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.915
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
.............. så da håper jeg snart jeg kan begynne og oppdatere den snart.......... har ikke hatt mulighet til akurat det på snart 1 år.
Så har dere erfaringer med pickuper som ikke står i lista er dere mere enn velkomne til og sende inn deres inntrykk og mening. Gjør dog oppmerksom på at de ikke blir lagt direkte ut uten at de sammenfaller med andres erfaringer med samme pickup og/eller mine egne erfaringer med samme pickup.
Så 2010 blir forhåpentlig året for "nytt" liv for listen.......... så får vi se hvordan det går denne gang ;D

Bare og sende en mail til pickuplisten@yahoo.no om dine erfaringer.

D

Dilla

Gjest
Litt nytt, pickuplisten kommer her på HFS

Prisverdig tiltak Rudi!

For ytterligere å ha forbedret pickupoversikten ville det vært fint å gjengitt essensen av Gunnar Brekkes ypperlige artikkel “Nivå og impedanstilpasning av pickuper” i fidelity nr.42 eller evt. linket til den. Ihvertfall gjort leseren av pickuplisten oppmersom på artikkelen.

I omtale av en pickup ville det være fint å referere til hvilke arbeidsforhold pickupen jobbet under. Og da tenker jeg ikke på arm, drivverk og geometriske innstillinger (selv om dette ogå er fint å ha med :) ) men om det er benyttet aktiv MC-forsterker eller trafo (i tilfelle trafo, hvor mange ganger forsterkning) samt hvilken impedanse pickupen belastes med.

Jeg vil mene at sjansen får å sammenligne epler og pærer da ble mindre.

Selv ble jeg lurt ut på viddene i tråden ”Benz Lp, hvilken impedanse bruker folket?” http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=34575.0
Først og fremst fordi jeg var enda mer vinyl novice da jeg leste tråden enn jeg er nå, men også fordi opplysningene som ble gitt (impedanse belastning av Benz LP) manglet viktig tilleggsinformasjonen (egentlig forutsetninger) som G. Brekkes artikkel i Fidelity nr. 42. omhandler (Aktiv MC-forsterkning eller trafo).

Ellers har jeg fått med meg at pickupers utgangsspenningen ofte oppgis uten at det angis om det er ved 3,54 cm/sec. eller ved 5 cm/sec. spenningen er målt. Så vidt jeg husker skriver heller ikke G. Brekke om dette i artikkelen sin. Vet du, Rudi, eller Gunnar Brekke for den del, hva som benyttes som standard?

Som eksempel oppgis pickupen Benz LP fra produsent å ha en utgangsspenning på 0,36 mV ved 3,54 cm/sec. Det blir i overkant av 0,5 mV ved 5 cm/sec. Har jo litt å si når pickupen skal matches med forsterker/trafo...

I beste mening og med vennlig hilsen vinyl novice Ti Kei  ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo

Thumbs UP!!!

Forøvrig fornuftig innspill fra Ti Kei

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.915
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39

Er en kategoriseringsliste, IKKE en test.
Skal man ta med en ekstra ting må man gjerne ha med en hel "haug" med andre ting også og vipps så er det en hel test. Listen skal være en enkel veileder om tonal-balanse, intet mere, intet mindre. På sikt kunne jeg tenkt meg og få lagt inn alle tekniske data på hver pickup, men vi får nå først få listen opp og gå først.
En annen ting er at når jeg startet med og lage listen så hadde jeg ingen unger og hadde bare en liten leilighet......... nå har jeg 3 unger inkl 1 baby og hage + stor innkjørsel som tar sin tid, så jeg skal jobbe med siden når jeg har tid......... hvilket vil si engang i blandt....... er jo ikke akurat slik at jeg tjener noe på dette eller at det gjør meg til en bedre far :D.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85

Bravo! Selv har jeg begrenset erfaring med ulike pickuper, og de erfaringene jeg har begynner å gå ut på dato. Det vil si om vi ser bort i fra den jeg bruker akkurat nå da (AT-OC9, og den råder det jo rimelig konsensus om, og mine oppfatninger av den avviker i så måte ikke). I denne sammenheng blir jeg derfor bare bruker av listen, ikke bidragsyter. Men som bruker....et par ord om listen:

Syns kategorisering (1-8) er svært informativ! Er jo som du sier ikke en "test" eller en "bibel", men fungerer som et "kart" over ukjent terreng, spesielt for novisen (er terrenget kjent trenger man ikke kart). Til nytte enten man bruker den som direkte kjøpehjelp eller til å velge noen kandidater man vil sjekke nærmere før man kjøper. Selv om den detaljerte veibeskrivelsen mangler (hva er beste valg i akkurat mitt tilfelle), så funger kategoriseringen altså til å gi kurs og retning, nok til at man ut fra egne preferanser og anlegg kan legge opp en plan for hvilke pickuper man vil avlegge et besøk. Kort sagt, veldig bra!

Et minus med dagens publiserte liste og dens format der den nå ligger http://www.norskhififorum.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=330 er at når man blar opp og ned listen så mister man fort oversikt over hvilken kategori man nå ser på. Derfor hadde det vært fint om kategorien den enkelte pu er tilordnet kan gjentas ved siden av pu-navnet. feks i en parentes. Alternativt at det også publisere en kort og kompakt liste uten bilder og kommentarer, altså i tillegg til hovedlisten som blir lang når den også inneholder kommentarer og bilder,

Ser at du ikke ønsker å utvide listen med all mulig relevant info. Forståelig, for da blir det fort en heldagsjobb av det. Når det er på hobbyplanet er det viktig å holde det der, skal jo være litt gøy dette vel, ikke bare "arbeid".

Men om..:) om du skulle føle for det en gang, så ville en for novisen nyttig utvidelse være en oversikt over hvilke pickuper som er kjent for å fungere godt med ulike armer/spillere, eventuelt med motsatt fortegn - kjent for ikke å fungere med.... Dvs så langt som råd er, og i første omgang da kanskje bare de mest kjente/brukte kombinasjonene. Alternativ og enklere, ta med slike notater som del av kommentarer under den pickup den gjelder (kjent for å fungere godt med xx arm og yy armer)...da kan slikt føyes til etter som det kommer og du har tid, ikke som et stort prosjekt med uendlige mange hull å tette.

Når det gjelder råd og tips om justering av arm: Er jo også mulig å lenke til gode nettsider og artikler om dette uten å måtte skrive alt selv. Når det gjelder den artikkelen av Brekke som andre her viser til, så vil jo den etterhvert bli tilgjengelig i pdf format...men ikke før om vel et år vel. Kan kanskje spørre Vadseth om i vinylens tjeneste å få tillatelse til å legge ut en kopi av bare den aktuelle artikkelen ("særtrykk") av Brekke fra nr 42 , eventuelt også vinyl-abc han laget til Fidelity nr1?

Til slutt: I innledingen hadde det vært kjekt med et par ord om matching ifht arm/spiller og øvrig anlegg - nettopp med tanke på klang-karakter. Kan kanskje si noe generelt uten å dykke ned i materien, som f.eks. at det kan bli for mye av det gode dersom klang-karakteren til pickupen, armen, platespilleren og/eller øvrige komponenter trekker i samme retning, om det ikke er akkurat det man ønsker. Ergo at slike ting også er noe man bør tenke på - og eventuelt spørre mer erfarne brukere til råds om, feks i et dertil egnet forum (som her). Eventuelt vise til/legge inn en lenke til noen poster/tråder her hvor slike ting blir forklart mer i detalj, om så?

Nåvel, det er ditt prosjekt, you are the boss, jeg er bare en av flere som er glad for at du tar deg tid til å kategorisere og systematisere basert på egne og andres erfaringer! Tusen takk skal du ha for det!! :)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.915
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39

zimon skrev:
PS: sett denne?
"Remarks on the sound character of various cartridge makes"
av Origin Live, halveis ned på flg side: http://www.moving-coil-cartridges.com/index.htm

Grei på en måte den, men fryktelig generell, f.eks så har jeg prøvd alle Lyra pickupene så nær som på en......... og som siden du linker til sier så er det en sannhet med kraftige modifikasjoner de legger frem og egentlig fullstendig feilaktig.
Det er nettop slike sider som fikk meg til og starte min egen side vedr temaet.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.915
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39

zimon skrev:
Nåvel, det er ditt prosjekt, you are the boss, jeg er bare en av flere som er glad for at du tar deg tid til å kategorisere og systematisere basert på egne og andres erfaringer! Tusen takk skal du ha for det!! :)

Takk for hyggelige kommentarer og forslag, jeg er åpen for ganske mye rart og jeg har mange planer for siden. Har allerede før listen er kommet ut på sentralen luftet for Høvdingen noen ønsker bla om linker evt ekstra sider til alle testene jeg har utført for Fidelity og Audiophile, kanskje legger jeg ut u-publisert materiale der også etterhvert. Jeg kunne veldig godt tenkt meg en riaa liste også, en armliste, en detta låter bættre meg bra liste av spillere ;D
Som sagt har jeg lyst til og gjøre mye, men tid er blitt en viktig faktor også, så me får skjå, me får skjå.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.915
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39

Så er listen kommet ut for første gang på HFS. Så bare jeg blir fortrolig med redigeringen så kommer det oppdateringer etterhvert. Men hovedoppdateringen skjer først om noen måneder, da blir det hele litt annerledes og vi får se hva som det blir plass til og ikke.
Muligens kan det være en ide og lage undersider for hver kategoriserings kategori, problemet da er at man ender opp med en haug med undersider, men det er kanskje bedre enn at siden blir så lang som et vondt år.

..................... forslag, ønsker ??

B.R.B

Medlem
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
0
Rudi....

Keep up the good work.
Er i startgropa hva angår vinyl, så dette kommer MEGET godt med.
Denne skal jeg definitivt følge med på
Godt nytt år ;)

Mvh
Bjøtn

Huldra9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.10.2009
Antall liker
0
Har med stor interesse fulgt din liste. Her kommer alle tiders dustespørsmål:Bruker en Denon 103 med 0,3mV utgang. CD-spilleren har 2,5V utgang. Kan jeg kjøpe en pickup slik at volumkontrollen blir stående tilnærmet likt på begge kilder? Nå står volumkontrollen på kl.0800 ved CD, og platespiller på kl.1200 for å få samme volum. Kan dette utlignes ved valg av ny pickup?

Huldra9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.10.2009
Antall liker
0
Takker for hurtig svar.
Ser at Grado har MM pickup oppgitt til 5,0mV. Vil det da skje en forskyvning andre veien.( Noe som ville være en opplagt fordel.)

Huldra9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.10.2009
Antall liker
0
Takker igjen.
Bruker et Accuphase AD-10 phonoboard som oppgis til å ta både MM og MC på samme inngang. Er det da god investering å bruke noen kr. på ytterligere forsterkning, eller bruke kr. på PU.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.928
Sted
Kongsberg
Hei.

"Har med stor interesse fulgt din liste. Her kommer alle
tiders dustespørsmål: Bruker en Denon 103 med 0,3mV utgang.
CD-spilleren har 2,5V utgang. Kan jeg kjøpe en pickup slik at
volumkontrollen blir stående tilnærmet likt på begge kilder?
Nå står volumkontrollen på kl.0800 ved CD, og platespiller på
kl.1200 for å få samme volum. Kan dette utlignes ved valg av
ny pickup?"

Det der hørtes rart ut Huldra9.

AD-10 riaa-kortet har en
gain på MM-delen (selve RIAAen) lik 36 dB
+ gain på MC-delen (stepupen) lik 26 dB
= en total gain på 62 dB.

Har du koblet kortet for MC blir Denonens 0,3 mVolt forsterket
1259 ggr. til 3,77 Volt - MER enn CD-spilleren din.

Det spørs om ikke du har koblet kortet til MM siden du opplever
platespilleren som lavere enn CD-spilleren. Ta ut kortet og dobbel-
sjekk at DIP-swichene er satt til MC-gain (60 eller 62 dB).

Samtidig bør du sjekke at inngangsimpedansen er satt til 100 Ohm
ved hjelp av DIP-svichene. Dette er litt lavt for Denon DL-100
(som trivest best med 400-800 Ohm) men det beste alternativet
du har med dette RIAA-kortet.

Er kortet koblet feil står du ovenfor en stor positiv overraskelse.

Lykke til.
Gunnar Brekke

Huldra9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.10.2009
Antall liker
0
Takker for meget nyttig og svært vellykket instruksjon.

Topp Bunn