Liv Lagga

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.468
    Antall liker
    7.385
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg vet godt at dette er Morten sin tråd, men alikevel et barndomsminne til fra Sandefjord....... og det var "Bobben" på torvet i Sandefjord. En helt vanlig pølsebod, men med den forskjellen at de serverte varme brød, pølser fra slaktern i storgata og hjemmelaget potetstappe på toppen. Ikke så spesielt i dag kanskje, men dette var (for min del) på slutten av 60 tallet og var den gangen det eneste stedet i Sandefjord hvor man fikk dette.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Skjellhuset lå på "gamle E18" nord i Sandefjord kommune, mot Stokke. og var viden kjent. Det var eieren av Skjellhuset som lagde den berømte røra til den bekledde kyllingen. Resepten ble visstnok solgt bort til en stor produsent i US of A oxo...
    Så Framnesgrillen er arvtageren av Skjellhuset.. på en måte.....

    Skjellhuset var altså en god gammeldags gatekjøkken, og på den tia du nevner, så lå dem ikke like tett som McDonalds, Burger King og Jaffs.....
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.927
    Antall liker
    27.630
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    I Sandefjord på Framnes siden jeg var barn har jeg spisst bekledd kylling og pommes frites med finhakket løk, remulade og ketchup på.....
    Nå ble jeg nysgjerrig og sulten guttær, hva innebar bekledd kylling ???

    Den litt avmagrede bassisten fra Stones heter vel Keith (Richards)? Beklager & være ortografisk vakthund;).
    Helt i orden oct, begge deler er riktig

    keith-richards-dvd-keef-riff.jpg


    Litt drodling her:

    https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20070123214310AA7C8C0

    ShineySmileysBlink.jpg


    / Morten
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Må ikke spise så mye Lagga..Husk hva doktoren sa... ;)..Så for å få deg ned på jorden ifht mat...

    hfs.jpg
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Bekledd er vel ei melrøre med div ingredienser ala det du spiser som innbakte reker på den lokale chinaen....
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.468
    Antall liker
    7.385
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    JA den bekledde kyllingen hadde en tykt sprøtt utapå "skinn" og ble som regel veldig mør og saftig inni bare de ikke stekte den for lenge....... skikkelig yummi :)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Den litt avmagrede bassisten fra Stones heter vel Keith (Richards)? Beklager & være ortografisk vakthund;).


    mvh
    Keef er klengenavnet til Keith og han er ikke bassisten i Stones............:cool:
     

    RoyVidar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    54
    Sted
    Sandefjord
    Mer Snadderfjord:
    Skjellhuset husker jeg ikke, men det var et gatekjøkken rett over gaten for Teaterlokalet, kan det være "Rio gatekjøkken" det het? Det er de beste bekledde jeg har fått - mimring er moro :)

    Jeg husker også noe om at samme røra skulle finnes på Framnes-grillen etter at Rio ble nedlagt, men det var ikke det samme - vanens makt, tro?
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Den litt avmagrede bassisten fra Stones heter vel Keith (Richards)? Beklager & være ortografisk vakthund;).


    mvh
    Keef er klengenavnet til Keith og han er ikke bassisten i Stones............:cool:
    Bassisten i Stones heter Darryl Jones :)
    -m
    Keef er vel "lead guitarist" i Stones, og bassisten i Stones VAR Bill Wymann, men er nu Daryll Jones.
    Men som Keef sier, så er han og Ron Wood verdens beste gitarist sammen :cool:
    Dog er forøvrig låta hvor Buddy Guy kommer på scenen i musikkdokumentar DVDen Stripped fornøyelig.
    Buddy drar 3 riff, og igjen står to skolegutter fullstendig parkert ;)
    Men det skal Keith ha, dette er tydelig et hellig øyeblikk for ham, og han legger seg pent ned med ærefrykt i blikket for storheten som entret scenen. Så Keef burde kanskje spilt bass når alt kommer til alt hehehehe....
    Avslutningsvis til opplysning så har undertegnede 4 stadionkonserter med Stones under vesten.
    Så joda, de har sin sjarm, men nu er der nok!
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.927
    Antall liker
    27.630
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Julaften i mai?

    IMG_8861.jpg


    Pent innenfor papiret også

    IMG_8862.jpg


    Jo lenger inn jeg kommer, desto mer spennende blir det...

    IMG_8863.jpg


    Nuuh, er vi ved selve kjernen

    IMG_8864.jpg


    Hællemåne, denne er så "hot" at den brenner seg ned i underlaget!!!!

    IMG_8866.jpg


    / Morten
     

    SteinLarsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Innlegg
    1.110
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Men like kjent for all hagepynten og statuene med skjell og stein. Derav navnet.
    Muttern jobba der på tidlig søttitall. Skal spørre Oddvar om oppskriften :D


    Skjellhuset lå på "gamle E18" nord i Sandefjord kommune, mot Stokke. og var viden kjent. Det var eieren av Skjellhuset som lagde den berømte røra til den bekledde kyllingen. Resepten ble visstnok solgt bort til en stor produsent i US of A oxo...
    Så Framnesgrillen er arvtageren av Skjellhuset.. på en måte.....

    Skjellhuset var altså en god gammeldags gatekjøkken, og på den tia du nevner, så lå dem ikke like tett som McDonalds, Burger King og Jaffs.....
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.927
    Antall liker
    27.630
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg først var inne på "hotte" ting, kan jeg alltids legge ut dagens middag, som et tips for morgendagen.

    tok 600 gram karbonadedeig og valset ut til et rektangel oppå plastfilm

    IMG_8867.jpg


    Strødde så over en hakket rødløk samt en purreløk. salt, pepper og basilikum.

    IMG_8868.jpg


    Skar opp fersk geitost (fint med all annen "gul" ost også), og fordelte utover.

    IMG_8869.jpg


    Gjorde klar en form med et par klatter Kviteseidsmør, etter at jeg hadde rullet karbodanedeigen til en pølse

    IMG_8870.jpg


    Lot pølsa ligge litt i kjøleskapet, før jeg rullet den ut, og la på plass baconomslaget

    IMG_8871.jpg


    Så rullet jeg pølsa inn i omslaget, og brukte plastfilmen til å gjøre den tight

    IMG_8872.jpg


    Hvoretter den ble pakket opp og lagt i forma. Fruen øste så ovet en barbequeglaze

    IMG_8873.jpg


    Pølsa fikk totalt én time i ovnen, på 200 grader. Øste væsken fra bunnen av forma over kjøttet ca hvert tiende minutt.
    Kjente på trykkmotstanden jevnlig fra ca 40 minutter. Steketid er litt avhengig av hvor tykk pølsa blir.

    IMG_8874.jpg


    Mens kjøttet var i ovnen, skrellet jeg et lass melne poteter og kokte opp de. Fruen angrep de kokte potetene og laget en luftig mos
    ved hjelp av potetmoseren innhandlet på Harrods for noen måneder siden, muskat, fløte salt og pepper hører med.

    Sausen er en enkel fløtesaus, smaksatt med eple og aprikos.

    IMG_8875.jpg


    Med tilbehøret klart, kunne kniven settes i pølsa

    IMG_8876.jpg


    Så var'e bon appetit, og lykke til!

    IMG_8878.jpg


    ShineySmileysSmile.jpg


    / Morten
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Prøv å frese løk/purre litt i olje FØR du ruller'n inn - gir en søtere og mer ferdig smak! Sweatin' them onions, som det heter... :cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Julaften i mai?

    Vis vedlegget 318961

    Pent innenfor papiret også

    Vis vedlegget 318962

    Jo lenger inn jeg kommer, desto mer spennende blir det...

    Vis vedlegget 318963

    Nuuh, er vi ved selve kjernen

    Vis vedlegget 318964

    Hællemåne, denne er så "hot" at den brenner seg ned i underlaget!!!!

    Vis vedlegget 318965

    / Morten

    Flott pickup Morten! Og innpakningen er typisk - i Japan legges det stor vekt på dette, og et japansk hjem er fullt av fine tre-esker som inneholder verdifulle og påaktede gjenstander enten det er smykker, keramikk eller mer kommersielle ting. Det finnes bl.a. lokale eskemakere hvor du kan gå og bestille esker i den størrelse du ønsker.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.927
    Antall liker
    27.630
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nam indeed Griff! Dette smakte.

    Når det er sagt, har du helt rett Slukster; løken var faktisk ennå rå inne i "kjøttpuddingen".
    De får en omgang i stekepannen først, neste gang vi lager dette.
    Blir helt klart et tilskudd av hvitløk og chili også, men dette er såklart en smaksak....

    Air Tight PC-1 er dessverre ikke min, men den får lov og hospitere her en halvannen ukes tid.
    Morsomt og lese hva du skriver om kulturen rundt innpakking, må si at jeg har sansen, veldig!

    De første bildene jeg tok av den

    IMG_0732.jpg


    IMG_0731.jpg


    IMG_0730.jpg


    - ble dessverre bare for show, jeg har ikke store nok motvekter på WB ACT two, til å balansere ut PC-1, som veier heftige 12 gram.

    Så var det Jelco SA 750 E som måtte trå til, har ymse lodd og lette PUskall til de armene....

    IMG_0734.jpg


    ShineySmileysSmile.jpg


    / Morten
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Air Tight PC-1 er dessverre ikke min, men den får lov og hospitere her en halvannen ukes tid.
    Morsomt og lese hva du skriver om kulturen rundt innpakking, må si at jeg har sansen, veldig!

    De første bildene jeg tok av den

    Vis vedlegget 319067

    - ble dessverre bare for show, jeg har ikke store nok motvekter på WB ACT two, til å balansere ut PC-1, som veier heftige 12 gram.

    Så var det Jelco SA 750 E som måtte trå til, har ymse lodd og lette PUskall til de armene....

    Vis vedlegget 319069

    Vis vedlegget 319070

    / Morten
    Du milde for et smykke som kom innom deg på besøk :eek:
    Pick-upenes pick-up (for noen)!
    Jeg har aldri hatt gleden av å legge lyttemuskelene til dette smykket, men venter i spenning på en liten anmeldelse med nedsiklet tastatur hos låntaker`n :cool:
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Nam indeed Griff! Dette smakte.

    Når det er sagt, har du helt rett Slukster; løken var faktisk ennå rå inne i "kjøttpuddingen".
    De får en omgang i stekepannen først, neste gang vi lager dette.
    Blir helt klart et tilskudd av hvitløk og chili også, men dette er såklart en smaksak....

    Air Tight PC-1 er dessverre ikke min, men den får lov og hospitere her en halvannen ukes tid.
    Morsomt og lese hva du skriver om kulturen rundt innpakking, må si at jeg har sansen, veldig!

    De første bildene jeg tok av den

    Vis vedlegget 319067

    Vis vedlegget 319066

    Vis vedlegget 319065

    - ble dessverre bare for show, jeg har ikke store nok motvekter på WB ACT two, til å balansere ut PC-1, som veier heftige 12 gram.

    Så var det Jelco SA 750 E som måtte trå til, har ymse lodd og lette PUskall til de armene....

    Vis vedlegget 319069

    Vis vedlegget 319070

    / Morten
    Den var seriöst läcker!!
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.927
    Antall liker
    27.630
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    63dc82a808994170654fa535e6959010.jpg


    Det er ikke riktig varme ennå, men satser på at det ikke blir flere kuldenetter, dette blir siste helga med varme i sporvekslene.

    00.vekselvarme.jpg


    Det er heller tid for å tenke på og tørke støv av syklene

    William Harley and Arthur Davidson  1914.jpg


    Har ventet på varmen lenge nå, får tro det er trygt å våge seg ut

    d966ab63cefd521b19ca3da361f1275d.jpg


    Men det er nesten så en må lære seg utelivet på nytt, hvert år! Så, husk å se dere til BEGGE sider, før dere krysser gata!

    The Beatles before their iconic Abbey Road shot.jpg


    Samme med bilkjøring, prøv og ta det med ro med den våryre høyrefoten, alternativet kan bli dyrt

    Bill Gates's mugshot for driving without a license 1977.jpg


    Selvfølgelig kan du møte interessante folk på cella og

    Jimi Hendrix and Mick Jagger 1969.jpg


    Men det er ikke mye å stå etter, nei, ta deg en rolig helg, er mitt råd

    Einstein and his furry shoes.jpg


    Kanskje invitere inn venner for festlig lag

    Charlie Chaplin and Albert Einstein.jpg


    og gode samtaler

    MLK Jr. and Marlon Brando.jpg


    Kanskje tilogmed litt dans utover kvelden?

    Bruce Lee on the dance floor.jpg


    Søndag, etter kirketid, går det kanskje an og pusle litt i hagen? Selvfølgelig ikke med bråkete maskiner,
    men litt utsmykning er hyggelig

    Mt. Rushmore under construction  1939.jpg


    Hvis du da ikke foretrekker naturtomt

    Steinansiktet på Jæren.jpg


    Men hvor var jeg? Jo, ha en fabelaktig helg guttær! Med et ønske om fred i verden, Ukraina

    11205110_926816250713734_3949561363978292349_n.jpg


    og alle andre steder....

    Helgehilsen fra Laggas!
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.927
    Antall liker
    27.630
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk for gode ønsker og god helg ja! Grillen vår tok skikkelig fyr i fjør høst,
    og har ikke vært helt seg selv siden - så i dag har jeg slept en ny hus, vel den står i bilen ennå,
    trenger bærehjelp..... Tror dog ikke jeg gidder å mase med montering nå, tenker vi tar helga snart.
    Har noe annet morsomt på gang i matveien allikevel.... :)

    Så du også hadde hatt denne i 40 år.
    Faen meg like bra i dag!

    Visst søren 'breaker! Måtte rett og slett hente den fram i går og bevilge meg en gjenlytt, og ja; den er stadig like tøff!

    IMG_8881.jpg


    / Morten
     

    Creed

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2009
    Innlegg
    281
    Antall liker
    151
    God helg Laggas.

    Hvordan opplever du lyden på Air Tight?

    Creed
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Takk for gode ønsker og god helg ja! Grillen vår tok skikkelig fyr i fjør høst,
    og har ikke vært helt seg selv siden - så i dag har jeg slept en ny hus, vel den står i bilen ennå,
    trenger bærehjelp..... Tror dog ikke jeg gidder å mase med montering nå, tenker vi tar helga snart.
    Har noe annet morsomt på gang i matveien allikevel.... :)

    Så du også hadde hatt denne i 40 år.
    Faen meg like bra i dag!
    Visst søren 'breaker! Måtte rett og slett hente den fram i går og bevilge meg en gjenlytt, og ja; den er stadig like tøff!

    Vis vedlegget 319539

    / Morten
    Sparks er kult :cool:
    Bære- og monteringshjelp å få rett opp i gata vet du Lagga :rolleyes:

    SKÅL, og god helg!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    - og kokkeleringen blir..?
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.927
    Antall liker
    27.630
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    God helg Creed, Power'n og Slukster!

    Mye og si om lyden i PC-1 Creed, må bruke noen ord på det - men for å koke det ned; rask, konsis, selvsikker, definerende.

    Takk som byr Power'n, skal jobbe en del i helga, så det blir ingen grilling nå, fruen og jeg har fått slept droget ut, bare resten igjen.

    Kokkeleringen har gått rett vest Sluket! - og i ettertid skjønner jeg ikke hvorfor vi ikke skjønte det før vi gikk til det.
    Starten var oksehale, begynte tilberedningen for et par - tre dager siden, men vi hadda tenkt å fylle kjøttet i ravioli.
    Siden vi ikke har fått rotet oss ut til Lassemanns og lånt pastamaskinen deres, kjøpte jeg ferske pastaplater i Svea Rike i dag...

    For å gjøre en lang historie kort - det funker ikke. Pastaen er alt for tørr til og forme til puter.

    Så nå står jeg og hastekokkelerer lasagna....

    IMG_8887.jpg


    ShineySmileysFrustration.jpg


    / Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.927
    Antall liker
    27.630
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Når det er sagt, kan vi med hånden på hjertet si, at dette ble den beste pastaretten vi har laget
    her i huset så langt...
    Brukte de "godt innsausa" kjelene fra oksehalemekkingen, i tillegg kunne jeg bruke noe av oksehalekraften
    i kjøttsausen - dét kunne merkes!

    Fruen rev en edamer vi har spart på i fire år, full av smak nå

    IMG_8889.jpg


    Og om pastaplatene var for stive til ravioli, var de nydelige i lasagnaen, gode på smak, og jammen ble de akkurat passe al dente.

    Mmmmmm.....

    IMG_8890.jpg


    Mett nå....
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så enig. Ikke så mye å utsette på dette. :) Hyggelig kveld, gutta.

    Problemet med å besøke Lagga er at man fort befinner seg sittende og lese Nottingham-prislister og bruktmarkedet her i et alvorlig anfall av oppgraderingssyken etterpå. ;)
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Fredrikstad
    Som Lassemann, og Dazed skriver, ble det som vanlig en trivelig aften i Casa Lagga. Lassemann hadde for anledningen tatt med en god portvin, og fru Lagga hentet frem en god ost.


    01 lasse.jpg



    DSC02638.jpg



    DSC02650.jpg



    En stund siden sist jeg la øret til Laggas anlegg, og må si at her har det skjedd ting i positiv retning. Med Air Tight PC-1 var det et skikkelig løft på alle parametre. La merke til at alle holdt takten med føttene. Et meget godt tegn.


    DSC02625.jpg




    God stemning i brillegjengen.:)


    DSC02626.jpg



    Mye snadder.

    DSC02633.jpg



    Synd vi måtte avslutte så tidlig. Som Dazed sa. Dette må vi gjøre oftere....


    /Ruby:)
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Fredrikstad
    En av mine absolutte favoritter. Lagga hadde seff den i førstepressing.


    DSC02651.jpg



    Riktig T-skjorte til denne mannen.

    DSC02653.jpg



    Tok litt tid før jeg oppdaget hva det stod.;)


    /Ruby
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.927
    Antall liker
    27.630
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk for hyggelig besøk gutta, alltid trivelig med platesnurring i godt selskap,
    og ja - ikke like lenge til vi gjør dette igjen!


    Jeg oppgraderte Ace Space 294 med et såkalt "heavy kit" for en liten stund siden, og fant i dag ut
    at det var på tide å la spilleren få strekke på bena, så nå er PC-1 montert i Jelco 12-tommer

    IMG_8903.jpg


    SME 312S har jeg ikke fått jekket opp i riktig høyde ennå, ellers hadde såklart det også vært interessant å låne øre til

    IMG_8907.jpg


    Syntes umiddelbart at lydbildet var en smule mer "urolig", så byttet til et tyngre lodd på Jelco'en, virker som det hadde en
    beroligende effekt....

    IMG_8908.jpg


    / Morten
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Som alltid har deg Morten, trivsel og glede. Håper formen din er bedre. Artig å se Ruby og dazed også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn