Liv Lagga

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Flathogst er ikke pent, men beste måten å avvirke tømmer på i norske skoger. Bare hysteriske miljøvernere som vil gjøre knefall for EU i forhold til måten å drive på :). Forøvrig er tilveksten langt større enn det vi tar ut, heldigvis.


    Fin liten tur Morten, som vi pratet på, våre små bjeffende venner gir oss mulighet til å forlenge livet med litt trim, også :)
    Men flatehogst er sørgelig når fint turterreng helt plutselig massakreres uten forvarsel :cry:
    Svære maskiner langt inne i skogen er heller ikke noe annet en ren voldtekt av natur, og de dype hjulsporene og store åpne flatene skaper uønsket erosjon og avrenning til vassdrag av ennå mer humus og tungmetaller. Alt henger sammen med alt.
    Jeg finner det heller ikke å være særlig patent at man lar så mye små virke ligge igjen på hogstflatene. Dette kunne fint hvert utnyttet til brensel. Ved å rydde hogstflaten åpner man for raskere gjenvekst av nitrofile arter slik at gjenvekst akselereres og ikke minst skjul for dyr og fugler kommer raskere opp. Her nede bedrives også sporten selvtekt i LNF-sonen, mens papirflytterne i kommunen sitter og dupper over kaffen.
    Når man hugger så tett på drikkevannskilder som det gjøres i "vår" kommune, så utviser man ringe forstand for hvordan ting henger sammen.
    Kall meg gjerne hysterisk miljøverner, men jeg blir helt griseslapp av alle disse "sløfokkene" i kommunen som ikke følger med og grunneierne som durer på med "retten på sin side" :cool: riktig forvaltning av natur "my ass"!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Men flatehogst er sørgelig når fint turterreng helt plutselig massakreres uten forvarsel :cry:
    Svære maskiner langt inne i skogen er heller ikke noe annet en ren voldtekt av natur, og de dype hjulsporene og store åpne flatene skaper uønsket erosjon og avrenning til vassdrag av ennå mer humus og tungmetaller. Alt henger sammen med alt.
    Jeg finner det heller ikke å være særlig patent at man lar så mye små virke ligge igjen på hogstflatene. Dette kunne fint hvert utnyttet til brensel. Ved å rydde hogstflaten åpner man for raskere gjenvekst av nitrofile arter slik at gjenvekst akselereres og ikke minst skjul for dyr og fugler kommer raskere opp. Her nede bedrives også sporten selvtekt i LNF-sonen, mens papirflytterne i kommunen sitter og dupper over kaffen.
    Når man hugger så tett på drikkevannskilder som det gjøres i "vår" kommune, så utviser man ringe forstand for hvordan ting henger sammen.
    Kall meg gjerne hysterisk miljøverner, men jeg blir helt griseslapp av alle disse "sløfokkene" i kommunen som ikke følger med og grunneierne som durer på med "retten på sin side" :cool: riktig forvaltning av natur "my ass"!
    Hva er ditt bidrag til skogsdrift i siste tre mnd? Selv har jeg bidratt til 9,4 millioner nye granplanter i jorden ++. Så regner med at du har mer konkrete argumenter for norsk skogsdrift annet enn det du kommer med? Jeg blir matt 😂
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Hva er ditt bidrag til skogsdrift i siste tre mnd? Selv har jeg bidratt til 9,4 millioner nye granplanter i jorden ++. Så regner med at du har mer konkrete argumenter for norsk skogsdrift annet enn det du kommer med? Jeg blir matt 😂
    Bli så matt du bare vil, men poengene mine skjønte du ikke 😂
    Kanskje du skal lese litt om avrenning fra hogstflater og regelverket for LNF-soner (landskap, natur- og friluftsliv vernesoner)?
    Granørken, sier det deg noe? Dog er det flott at du bidrar så voldsomt til å sikre norsk skogsdrift i fremtiden.
    Hvordan tingenes tilstand er kommer an på øynene som ser. Er man turgjenger, så vektlegger man å se naturen i all sin prakt, mens "skogeier" ser tømmerkvalitet og penger. Anbefalt lesing Fredrik Barth - Andres liv og vårt eget.
    Og nei, jeg kan ikke skryte av å ha bidratt noe til norsk skogsdrift de siste 3 mnd, men siden jeg er glad i naturen og ivrig turgjenger har jeg bidratt en hel del til å glede andre i skogen med tips om fotomotiver og fine steder å gå på forespørsel.
    Selv kan jeg bare skryte av å ha bidratt til å få gravd ut en 250-300 000 tonn med stekt forurensede masser i tilstandsklasse 5 (ref. Miljødirektoratets veileder TA-2553/2009) og farlig avfall som nå er trygt forvart i deponier. Vi snakker altså miljøgifter med klar effekt på human helse.
    Så da har vi begge bidratt med noe positivt før vi ikles furufrakken 😊
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bli så matt du bare vil, men poengene mine skjønte du ikke 😂
    Kanskje du skal lese litt om avrenning fra hogstflater og regelverket for LNF-soner (landskap, natur- og friluftsliv vernesoner)?
    Granørken, sier det deg noe? Dog er det flott at du bidrar så voldsomt til å sikre norsk skogsdrift i fremtiden.
    Hvordan tingenes tilstand er kommer an på øynene som ser. Er man turgjenger, så vektlegger man å se naturen i all sin prakt, mens "skogeier" ser tømmerkvalitet og penger. Anbefalt lesing Fredrik Barth - Andres liv og vårt eget.
    Og nei, jeg kan ikke skyte av å bidratt noe til norsk skogsdrift de siste 3 mnd, men siden jeg er glad i naturen og ivrig turgjenger har jeg bidratt en hel del til å glede andre i skogen med tips om fotomotiver og fine steder å gå.
    Selv kan jeg bare skryte av å ha bidratt til å få gravd ut en 250-300 000 tonn med stekt forurensede masser i tilstandsklasse 5 (ref. Miljødirektoratets veileder TA-2553/2009) og farlig avfall som nå er trygt forvart i deponier. Vi snakker altså miljøgifter med klar effekt på human helse.
    Så da har vi begge bidratt med noe positivt før vi ikles furufrakken 😊
    Jepp, forskjellige perspektiv. Og ulik tilnærming. I mine egen hage har jeg plantet 4 gran, to valbjørk og to eik. Det holder for meg, skogsdrift er industri og skal tjenes penger på. Enkelt og greit. Turområder burde vi fortsatt ha endel av i dette grisgrendte landet. Uansett, enhver gjør det som en trives med. For min del er hogstflater der av en god grunn, og ser gjerne flere av de med tanke på priser på trevirke :)
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Auda, skal ikke legge meg borti forvaltning av naturen etc, Lagga! Må bare si at du , kona og Gio er flinke til å bruke den storslåtte naturen som omgir dere/oss! Flotte bilder, og i seks - syvogtyve varmegrader er det virkelig "litt av en trimtur"! Godt jobba!👍 Tore
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nå er jo forøvrig Barkebilly Boggie på full fremmarsj igjen - spes i Vestfold, og det er vel primært gran de angriper.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Selvsagt ikke. Plant og hog. Skau er ikke pynt. Send gjerne noen favner hit. Jeg fyrer med ved.(Vazelina)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Høste sopp er vel og bra, høste jordbær er helt ok også. Det lir mot slutten, og bonden har gitt opp. Nå er det bare fuglene og de som gidder å lete litt. Her ser dere ca 20% av det som ble plukket i går og i dag. Sånne bær får man ikke engang kjøpt for penger 💰
    IMG_20210718_173557.jpg
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.928
    Antall liker
    27.634
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    En dag med minner og ettertanke er nettopp over, en generelt mollstemt dag.
    Oppturen var å dele en middag ute med Lassemanns, veldig hyggelig!

    Vel, nå er det FREDAG og tid for å løfte fram mykere verdier...

    Madonna 41cd57d0bf8db74ccec8e0981b363231.jpg


    Madonna 72e568cc64639c01d54fa2704a892c23.jpeg


    Madonna 659d47af83a604e38d034ab4105d2552.jpg


    Madonna 1977 01.jpg
    Madonna 39102014.jpg


    Madonna main.jpg


    madonna-nude-117.jpg


    Madonna last ned.jpg


    Madonna-nude-while-spreading-her-body-on-a-couch-hairy-pussy-exposed-and-tits.jpg


    madonna-nude-1979-10.jpg


    Ønsker dere alle en super weekend, helgehilsen fra Laggas!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Madonna har jo alltid vært ei «hårete» dame :cool: .
    God helg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Litt sightseeing i dag. Bl.a en runde i Gamlebyen i Fredrikstad.
    Antar at du har vært innom her Morten?
    F7574223-0696-4669-A6E1-4BCE19A9A06E.jpeg
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Beklager å blande meg inn, Lagga, men med alle de jernbanesporene er det vel liten tvil om at du kjenner dette relativt godt!😉 Ellers slår det meg, etter noe tankevirksomhet, at denne tråden er svært "vidtrekkende"! Fra store trær og buskevekster til små, koselige "dusker", mer eller mindre "friserte"! Alt like viktig for fremtiden!😂 Tore
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.928
    Antall liker
    27.634
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det vel en i Sarpsborg som har noe slikt stående i hagen sin også? Leste om det i sa.no

    Stemmer det Helge, hjemme i min barndoms dal, - jeg mener halvøy, Opsund, bygges det et helt rått hageanlegg. :love:
    Det var vel det Heine bemerket på den første daten med sin kjære; størrelsen på haven og hva som kunne egne seg der.....

    Opsund modelljernbane.jpg


    /Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.928
    Antall liker
    27.634
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Latmannsdag i dag, hverken Gio eller jeg har hatt noen interesse for å bevege oss ut i regnet. Grei dag for å lage litt comfort food; Pörkölt. Må takke Rudi for at jeg overhode vet hva det er, ungarnturen ga absolutt mersmak, både når det gjelder landet, kulturen, maten og ikke minst menneskene.

    Pörkölt er en kjøttgryte, mange kaller den gulasj, men det er helt feil da gulasj er en suppe.

    Begynte med å steke to store løk på middels varme, passet den helen tiden slik at den ikke ble brunet.

    Renset og delte opp ca en kg høyrygg, som ble kjapt frest i ei gryte med smør, så hadde jeg oppi løken.

    2B0917D7-B9CA-4E45-869C-E86559987142.jpeg


    Paprika er en viktig bestanddel i mye ungarsk mat, og vi hadde med både søtt og sterkt paprikapulver hjem fra Ungarn. En stor spiseskje søtt og en tredjedels spiseskje sterkt opp i gryta.

    01EEE3EE-A204-49F8-ADFF-F5CF0BAF0612.jpeg


    Så er det bare å dekke kjøttet med vann og la det boble et par - tre timer. Jeg valgte å erstatte vannet med et glass Lecso, en slags paprikasaus.

    Lecsó, A Recipe For the Last Summer Days — Taste Hungary


    6EFE8D20-58AF-47C5-A03D-8EE2CC28C181.jpeg


    Salt etter smak, så er det bare å la den stå og boble noen timer, til kjøttet detter fra hverandre.
    Skal hakke opp paprika og ha oppi kort tid før det er ferdig, for å beholde litt krønsj. Det er vel egentlig feil,
    så vi får kalle det lokal tilpassing.

    Kjente at jeg ikke orket å lage spätzle - som forøvrig er snaddergodt til denne retten - så det blir makaroni istedet.


    FD42691C-372A-4FAA-9969-D72638694B78.jpeg


    Det dufter ganske digg i huset nå.....


    Avslutningsvis, for å komme tilbake til haveanlegget i forrige post, det ER jo stilig å ha en modelljernbane som synes på luftfoto da.... :cool:

    Haveanlegg.JPG


    /Morten
     

    saabsub

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2005
    Innlegg
    171
    Antall liker
    470
    Torget vurderinger
    3
    Hva er grensen for modelljernbane/jernbane? Begynner å nærme seg jernbane når det vises på flyfoto, selv om det er snakk om tog i skala.. 😂

    Må ellers gi plusspoeng for anbefaling om øl fra Lomb. Hadde nok prøvd det uansett, men det er nå lettere å legge merke til et navn eller en logo når man har sett den før. "Myrt" passet min smak godt, det var en god, balansert og smaksrik lager som smaksmessig heller litt mot porter og stout som er mine favoritter.
    Ser god ut den gryta der, nesten så man blir sulten selv om vi nettopp har spist! Kanskje jeg kjenner lukten av paprika helt til Halden? 😊
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Jeg ble, nærmest "som vanlig", totalt "flabbergasted", Lagga!😀 Som jeg sa til kona - "det den mannen "ser" m linse, kan om platespillere og hifi, og kan få til på kjøkkenet, tror jeg ikke mange kan "matche"! Godt jobba, Lagga! Tore
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.928
    Antall liker
    27.634
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Og der var det servert.
    Hadde det vært til gjester, hadde jeg hatt litt grønn paprika i også, for fargen sin skyld.
    - samt et persilledryss over pastaen så klart.
    Eneste urten jeg hadde frisk på kjøkkenet nå, var koriander. Det ville sett pent ut, men følte vel at smaken av koriander (som jeg elsker),
    ville kræsje med denne retten.

    Det er mat som innbyr til flere porsjoner, uansett hvor flink man forsøker å være. Mett nå...

    8CAB6F5D-ABBD-4D18-87E1-11F79BCFF8BF.jpeg


    Det er hverdag, men et LITE glass rødvin (kraftig sådan) sitter godt til maten. 😁

    205E299C-E46D-4D48-9FA7-7A0624013898.jpeg



    /Morten
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Namme, namme, namnam………selv om jeg nok har noen litt utfyllende synspunkt om Ungarn for tiden 😊

    Dette med LITE glass rødvin på hverdager er jeg med på……..så lenge det er flere av dem 😄
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.928
    Antall liker
    27.634
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker at jeg stiller meg bak alt det du sa der Karmana.
    Men sjokk over alle sjokk, jeg tilbrakte noen timer nå med bildredigering fra seneste shoot med en venninne,
    og var vel på vei til sengs - men det er jo fredag!!!!!!!!!!!!!

    Puuuuhh, prøver å ta det helt piano....

    tumblr_mm7kwxgvvf1r52mj6o1_500.jpg


    music-of-the-body-ruslan-bolgov-axe.jpg


    Grand piano nude.JPG


    f83aa5dc6ae75bbdb675fa343eb28651.jpg


    e460553accbd4d3286de0821733ed599.jpg


    bb27fce748ade003a14c312c6b6a2730.jpg


    bb6df2a97dc0fa2b50c214863b069911.jpg


    ae534c73a9eebfbb3f132221b91f2e48--music-background-woman-photography.jpg


    26690d4970d0908642ed695fd1a9f7a5.jpg


    7680dc462dfc9f79a24bc1a43d5bc36d.jpg


    7504c65a23ca9ca642f848d8246c7371.jpg


    728c59aaee2121dfbeba4419c3f3bf93.jpg


    Ønsker dere alle en superduper weekend, helgehilsen fra Laggas!
     

    saabsub

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2005
    Innlegg
    171
    Antall liker
    470
    Torget vurderinger
    3
    Hyggelig å se at så mange av dine venninner er musikalske nok til å entre et piano (er det noe som heter å entre et piano? 🤔) Det er flere måter å vise at man er musikalsk. Man kan spille på et instrument, eller man kan også la være.
    God helg, Laggas!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn