DIY_dude
Hi-Fi freak
Et evig spørsmål. Hvilke egenskaper leter vi etter i et anlegg hvis referansen er live uforsterket musikk?
Jeg har til en forandring vært på noen kirkekonserter og diverse i det siste og hørt alt fra symfoniorkester til korsang og sologitarstykker.
Det er flere ting som slår meg:
- En ting er hvor behagelig alt låter. Til og med fioliner og cymbaler låter fullstendig uanstrengt og behagelig.
- Det er absolutt ingen form for "pinpoint imaging" (i alle fall litt bak i salen), men lyden fyller hele rommet. Jeg begynner å tro at evnen til å kunne høre nøyaktig plassering av instrumenter i et anlegg er en kunstig greie. Kanskje som følge av mikrofonplasseringen som er brukt på opptaket?
- Dynamikken og lydnivået er helt hinsides. Ingen høyttalere med lav følsomhet og små membranarealer kan komme i nærheten av å reprodusere den samme dynamikken og transientresponsen.
- Bassen er veldig lite fremtredende (bortsett fra på pipeorgel). Bassen mellom 50 og 150Hz er nærmest ikke-eksisterende, selv på store trommer og feite tubaer. I alle fall er denne bassen overdrevet på nesten samtlige anlegg/innspillinger jeg har hørt.
En siste bemerkning er hvor forjævlig det plutselig låter med en gang de drar i gang med mikrofon og PA-anlegg. :
Hva mener du er viktige egenskaper ved live uforsterket lyd?
Jeg har til en forandring vært på noen kirkekonserter og diverse i det siste og hørt alt fra symfoniorkester til korsang og sologitarstykker.
Det er flere ting som slår meg:
- En ting er hvor behagelig alt låter. Til og med fioliner og cymbaler låter fullstendig uanstrengt og behagelig.
- Det er absolutt ingen form for "pinpoint imaging" (i alle fall litt bak i salen), men lyden fyller hele rommet. Jeg begynner å tro at evnen til å kunne høre nøyaktig plassering av instrumenter i et anlegg er en kunstig greie. Kanskje som følge av mikrofonplasseringen som er brukt på opptaket?
- Dynamikken og lydnivået er helt hinsides. Ingen høyttalere med lav følsomhet og små membranarealer kan komme i nærheten av å reprodusere den samme dynamikken og transientresponsen.
- Bassen er veldig lite fremtredende (bortsett fra på pipeorgel). Bassen mellom 50 og 150Hz er nærmest ikke-eksisterende, selv på store trommer og feite tubaer. I alle fall er denne bassen overdrevet på nesten samtlige anlegg/innspillinger jeg har hørt.
En siste bemerkning er hvor forjævlig det plutselig låter med en gang de drar i gang med mikrofon og PA-anlegg. :
Hva mener du er viktige egenskaper ved live uforsterket lyd?