Live uforsterket musikk som referanse - Hvilke egenskaper er viktige?

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.238
Antall liker
10.245
Sted
Trondheim
Mercurys tremikrofonersopptak (1 stereomikrofon plassert ca på rad 10 i salen, og 2 mikrofoer på sidene for å fange opp ambiens) direkte til tape (uten miksebord!) som ble gjort i perioden 1953 til 1958 er noen av de best-lydende innspillinger jeg noen gang har hørt.
Og Stig Carlsson OA (Ortho-Akustikk) system fra midt på 70-tallet lyder også flott. Jeg har selv et sett OA-116 stående på hytta, og den romfølelsen de høyttalerne gir er det få som matcher. Du får virkelig følelsen av å sitte i en konsertsal med disse høyttalerne. Lyden er kanskje ikke helt homogen. Det er relativt lite bass selv om den er dyp (men som trådstarter nevnte er det relativt lite dypbass i en konsertsal), og diskanten kan bli litt for kraftig (trenger et godt dempet rom), men det er forbløffende hvor god romillusjon disse høyttalerne gir.
 

#arald

Medlem
Ble medlem
28.02.2007
Innlegg
9
Antall liker
0
I en konsertsituasjon opplever man musikere uten sikkerhetsnett. Samspillet må fungere der og da, det kan ikke rettes opp ved "second takes", eler "post production". Denne nerven blir lett borte i studioproduksjoner.

Ørene til oss som lyttere blir også skjerpet når vi vet at det vi skal høre kun blir spillt denne ene gangen.

Selv lytter jeg mest på jazz. Det er veldig koselig med liveplater hvor musikken av og til nesten drukner i spetakkel fra den røykfylte baren. MEN:

Er man ute etter hvordan instrumentene låter, og spesielt hvordan jazzvokal høres ut uten pålagt "klang", kan jeg anbefale utgivelser på plateselskapet CIMP.
En del av platene er tatt opp hjemme i stua til produsenten. Les mer om opptaksfilosofien og plassering av stereomikrofonen på
http://www.cimprecords.com/

Platene er konsentrasjonekrevende, og siden jeg abbonerer på selskapets utgivelser er det få av dem jeg har hørt mer enn en gang.
#arald
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
39
Sted
Trondheim
otare skrev:
Mercurys tremikrofonersopptak (1 stereomikrofon plassert ca på rad 10 i salen, og 2 mikrofoer på sidene for å fange opp ambiens) direkte til tape (uten miksebord!) som ble gjort i perioden 1953 til 1958 er noen av de best-lydende innspillinger jeg noen gang har hørt.
Interessant. Skal prøve å skaffe meg noen eksemplarer. Gjennomføres denne typen opptak i våre dager? I tilfelle ikke, har du noen tanker om hvorfor det ble slutt på denne typen opptak?

Mvh
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.798
Antall liker
38.175
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Mercury's teknikk var tre omni mono-mikrofoner, sånn at dette nærmest ble "enhanced mono" heller enn stereo. De tre signalene gikk til tre separate kanaler, gjerne på film heller enn vanlig tape. Når dette skulle produseres på vinyl, ble mono-versjonen mikset fra bare senterkanalen, og side-mikkene ble mikset inn med senterkanalen for å lage stereo (L+C, C+R). Miksen gikk direkte fra miksepulten til platekutteren; det ble aldri produsert noen to-kanals mastertape. Man sluttet med det fordi det var ekstremt tidkrevende å lytte seg frem til optimal plassering av mikrofonene. Kanskje mye av lydkvaliteten skyldtes utførelsen hos recording engineers, heller enn konfigurasjonen i seg selv. Se http://www.soundfountain.com/amb/mercury.html

En lignende konfigurasjon er et Decca Tree, som ble utviklet fra motsatt kant: Først et stereopar, supplert med en ekstra sentermikk for å skape et stødigere "center image". Og derfra kunne det sikkert være fristende å sette på en ekstra nærfelts-mikk for å få litt tydeligere stortromme. Og en for solofløytisten for å få henne litt frem i miksen. Og en for cymbalen. Og to på den akustiske gitaren for å kunne justere forholdet mellom strengelyd og kasselyd. Og en for ...

Se også Shure's guide til mikrofonteknikker, som sier noe om hvordan lyden påvirkes av ulik mikrofonplassering, og et antall andre guider til dette rundt om på nettet. Og hvis ikke det er komplisert nok, kan man prøve å forstå Ambisonics, sånn som Cowboy Junkies brukte til sine opptak. Steike, så mye merkelig folk har prøvd, og som vi enkle hifi-entusiaster har lite innsikt i.

Stereophile Test CD 3 har noen demonstrasjonsspor som viser hvordan ulike mikrofonteknikker påvirker lydbildet, sånn at man kan høre forskjellene.
 
S

slowmotion

Gjest
Hvem faen vil ha hifi?

Jeg vil ha musikken rett i stua!

;)
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.320
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Katie med lua sitter jo bare og slever på mikrofonen.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.677
Antall liker
2.877
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
DIY_dude skrev:
Katie med lua sitter jo bare og slever på mikrofonen.
.........eller som han sa det, karen som arrangerte lyttekveld...:
"Må bare spille den her, for hun er så fin at jeg kunne tenkt meg å lage barn med henne..." ;D

mvh
Proffen
 
Ø

ØivindJ

Gjest
Proffen skrev:
.........eller som han sa det, karen som arrangerte lyttekveld...:
"Må bare spille den her, for hun er så fin at jeg kunne tenkt meg å lage barn med henne..." ;D

Går det an å høre den "seilbåt" sangen, uten å tenke "If you were Melua, I would nail you to the wall"?

Nei, det går ikke.. ;)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.798
Antall liker
38.175
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
toref skrev:
asbjbo skrev:
En annen innfallsvinkel til forskjellen på levende og hermetisk lyd er et tankeeksperiment: Du går forbi en åpen dør og hører at det kommer musikk ut av den. I løpet av et sekund, kanskje enda fortere, vet du om lyden kommer fra levende musikere eller om den kommer fra boks. Men hvordan vet du det?
Nøyaktig hvordan skal jeg ikke forsøke å forklare riktig enda. Tror ikke jeg skjønner det helt. Men jeg hadde en bemerkelsesverdig opplevelse på Dokkhuset i Trondheim for snart et år siden. For de som ikke har vært der så er det et musikklokale med plass til omlag 200 stoler. En kollega hadde sin disputasfest der og datteren hans som driver med dans hadde oppvisning på scenen. Hun danset til klavermusikk, og alt lyset var rettet mot henne. Vakker dans, og ja, vakker musikk. Jeg kunne bannet på at det var en person som spilte klaver! På et høyt nivå også, som det hørtes ut for meg. Jeg skal ikke utgi meg selv for å ha verken gullører eller andre spesialiserte lydtekniske evner. Det hørtes dog så troverdig ut at jeg ikke engang reflekterte over det annet enn å tenke at det måtte være kjedelig å være så "forvist" som musiker. Sitte der i mørket, liksom. Men når normalt lys kom på igjen viste det seg at musikken kom via PA-anlegget. Dette overrasket meg såpass at jeg altså husker det den dag i dag.
Jeg funderte litt mer på dette "høre gjennom en døråpning"-fenomenet nå i julen. Det som kjennetegner den typen indirekte lyd er at det bare er romrefleksjoner du hører, ikke direktelyd. Da blir frekvensgangen på hovedaksen i et lyddødt rom bare en liten del av hele bildet. Frekvensgangen 30, 60, 90, 120 og 180 grader på aksen blir også viktige.

De fleste "normale" høyttalere, også mine, har alt annet enn flat eller lineær frekvensgang 60 grader off-axis. Typiske høyttalere er rundtstrålende under 4-500 Hz og blir direktestrålende over det ("baffle step"). Når man kompenserer for dette for å få flat frekvensgang på aksen, vil det gjerne bli mer enn nok bass off-axis. Dessuten har hvert element en spredningskarakteristikk som stråler smalere av med økende frekvens. Når et begrenset antall elementer skal dekke hele audiobåndet, vil hvert element stråle smalere øverst i frekvensbåndet enn nederst. Off-axis blir dette en "suckout" rett under hver delefrekvens, kanskje ganske mange dB også. Dette gir en nokså unaturlig farging av lyden off-axis.

Musikkinstrumenter har også sine spredningskarakteristikker. Klarinetten, f eks, stråler forover og nedover, reflekteres fra gulvet og spres i rommet. Samtidig stråler den forover fra de hullene som til enhver tid er åpne, slik at strålingsmønsteret endrer seg kontinuerlig med musikken. En trombone stråler der tuten peker, som man skulle forvente av et horn. Men husets trombonist sitter sjelden stille i mange sekunder av gangen. Pianoet står i det minste stille, men vil også stråle ut i rommet på en bestemt måte.

Et vanlig studioopptak som får pianoet til å høres ut som det strekker seg fra høyttaler til høyttaler, vil mildt sagt stråle ut i rommet på en annen måte enn et ekte piano (men det er gøy å høre på fra sweetspot). Selv med gode, naturtro opptak vil alt sammen, vokal og instrumenter, stråles ut på samme måte og få den samme fargingen i romklangen, slik at lyden ut av den åpne døren vil høres håpløst unaturlig ut. Hmmm.

Så, jeg tror jeg vil legge til spredningskarakteristikk på listen. Det er ikke nubbesjans til å gjengi spredningskarakteristikken fra en trombonist som spiller med maur i buksa, men kanskje det ville vært en tanke å legge mer vekt på dette enn hva som er tilfelle med 99% av høyttalerne på markedet. I det minste burde

Dette er selvsagt ikke noe nytt for Snickers-is, som jeg vet har vært opptatt av dette lenge, eller for Jorma Salmi, Franco Serblin eller Siegfried Linkwitz. Men jeg begynte å forstå litt mer av begrensningene i en "normal" høyttaler. Hmmm, kanskje det blir et høyttalerprosjekt etterhvert, om enn ikke fullt så ambisiøst som Gaia.
 
Topp Bunn