LM Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.898
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    de høyttalerne har jeg hatt hjemme og de var noe av det bedre jeg har hørt og kjempemusikalske...
    langt fra perfekte, men super trivelige
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hei og gratulerer. Som Jonas_H har også jeg en 508iA.

    Disse forsterkerne har "negativ feed-back", og som jeg forstår skal de kunne "kompensere" for feedback fra høytalerne.
    Finner veldig lite info på nettet og håper noen kan forklare hva dette egentlig er.
    Det er jo svært få forsterkere som har dette, så langt jeg vet.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ikke helt på jordet det der, men slik er det med alle SE forsterkere.
    Forskjellen er at bare noen har muligheten til å velge mengde negativ feedback.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    de høyttalerne har jeg hatt hjemme og de var noe av det bedre jeg har hørt og kjempemusikalske...
    langt fra perfekte, men super trivelige
    Sikkert mine gamle de der. Beste kjøpehøyttalerne jeg har hatt og veldig annerledes enn det meste av high-end greier en ser.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    De var snasne, gratulerer med flott bygge
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.898
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    skikkelig tøffe og likevel rent design
    hvilken driver er bak det hornet?
    hvor deler du?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.016
    Torget vurderinger
    2
    Synes bare det burde være et teppe på gulvet, da... :)

    Er det Crites høyttaler byggesett?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ligner litt på Cornwall (utenom selve hornet da).. Ser veldig flotte ut! 😊
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Får vel melde meg inn i klubben. Og bilder er jo alltid gøy. Plutselig ble det mye greier fra Mala, men det er jo bare stas. Nå håper jeg det roer seg ned på utstyrsfronten. Blir vel kanskje noe rørbytte etter hvert, men foreløpig tror jeg det skal være bra. Ser frem til mørke og kalde høstkvelder nå!

    IMG_0208.jpg

    IMG_0209.jpg

    IMG_0214.jpg

    IMG_0215.jpg

    IMG_0211.jpg

    IMG_0210.jpg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Får vel melde meg inn i klubben. Og bilder er jo alltid gøy. Plutselig ble det mye greier fra Mala, men det er jo bare stas. Nå håper jeg det roer seg ned på utstyrsfronten. Blir vel kanskje noe rørbytte etter hvert, men foreløpig tror jeg det skal være bra. Ser frem til mørke og kalde høstkvelder nå!

    Vis vedlegget 655568
    Vis vedlegget 655569
    Vis vedlegget 655570
    Vis vedlegget 655571
    Vis vedlegget 655572
    Vis vedlegget 655573
    Vakkert! En digresjon; men hvordan liker du EAT Glo S?
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Vakkert! En digresjon; men hvordan liker du EAT Glo S?
    Takker!

    Som svar på digresjonen din; Vet ikke ennå! Byttet ut hele anlegget, så alt er nytt og nettopp koblet opp, bortsett fra platespilleren som jeg har hatt en stund. Så jeg må nesten gi det litt tid. Et annet problem er at når jeg bytter mer eller mindre alt på en gang, så blir det jo straks vanskeligere å si at akkurat den komponenten er så og så bra. Det blir nok helheten som får avgjøre denne gangen. Jeg kan likevel si at jeg ikke forstår helt hva som ble sagt om støy og sus fra EAT i en annen tråd, men folk har vel forskjellig oppfatning av hvordan det skal være.

    Det sagt, jeg synes det låter ganske fett ut av boksen. Mitt umiddelbare inntrykk er at dette er annerledes enn hva jeg hadde tidligere og mer lyd etter min smak. Får gi det noe tid og la det sette seg, men føler meg relativt trygg her!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Skjønner 👍🏻 Spennende med helt nytt oppsett! Er enig i at det kan være vanskelig å vite hva som gjør hva, lydmessig. Men det viktigste er jo at helheten er bra. Tror uansett at du har mye å se frem til her! :)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    vurderer å anskaffe en 805ia, skal brukes på triton one, er det noen her inne med 805 som vil bidra med litt bruker erfaringer ?
    hvor følsom er den på rør rulling ? er den stille ? noen spesielle hensyn å ta ?
    har noen testet cv569 mullard i denne `? 5691 RCA red base ``?
    andre forslag ? og hva med 300b rørene og 805
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hadde det ikke vært for at det er fargebilde, hadde jeg tippet ca 1940.😝
    Må vel sies at noen av det beste av rør og denslags utstyr ble produsert rundt der.. 300B kom vel rundt 1940.. Digger retro look på rør langt mer enn moderne wannabes i rør-verden med under 10 års produksjon og historie bak seg. Høyttalere, vel hver sin smak.. :)
     

    Haakonsunden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2018
    Innlegg
    120
    Antall liker
    147
    Sted
    Norge
    vurderer å anskaffe en 805ia, skal brukes på triton one, er det noen her inne med 805 som vil bidra med litt bruker erfaringer ?
    hvor følsom er den på rør rulling ? er den stille ? noen spesielle hensyn å ta ?
    har noen testet cv569 mullard i denne `? 5691 RCA red base ``?
    andre forslag ? og hva med 300b rørene og 805

    Hei, jeg har en 805ia, det er en meget bra forsterker. Jeg var så heldig å håndplukke nos rør til den, hadde mange på test, og kjøpte de beste. Jeg bruker Nos Rca 805 rør (umulig å få tak i), stock 300b, og nos Tungsol prerør. Har Rca red base liggende, men syntes tungsol låt bittelitt bedre. Men kjøpte red base røret for fremtidig bytte, da det også låt bra. Har ikke prøvd Mullard ecc35, da det er dritdyrt og leser at de har mindre gain i noen forsterkerkretser. Hørte at Tungsolene var dritbra med en gang jeg puttet de i, så da holdt det for meg.

    6SL7 røret er ganske følsomt for støy, det er det eneste røret begge kanalene går i (så vidt meg bekjent). Prøvde flere typer 6SL7. Brimar, rca m.m., men flere av de støyet voldsomt. (Alle rørene har gode pålitelige målinger, men det er ikke alt man kan måle når man måler et rør..)

    Forsterkeren er ikke "vintage rør amp varm" som man kanskje tror, den er nøytral/middels varm. Det den derimot er, er magisk detaljert, åpen og digg, uten noe spor av det krasse og spisse. Den høres også mye bedre ut når den blir kjørt for hardt, enn en "vanlig" transistorforsterker gjør når den blir kjørt for hardt.

    Jeg testet den opp mot Parasound Hint, og det kule var at parasounden ikke klarte å spille høyere enn 805ia, før det, i mine ører, låt som den ikke hadde mer kvalitet å gi. Begynte å låte virkelig krasst og fælt. LM låt aldri slik. Eier av Parasound påpekte at Hint låt "mørkere" enn 805ia på normalt volum, men det var fraværet av detaljene i lydbildet som var skylden (min mening), ikke klangfargen.

    Og ja, den er stille. Når man finner de riktige rørene. Mine nåværende høyttalere er 91db. Hører kun susing når øret er inntil elementet. Nada 1 meter fra høyttaleren.

    Negativ feedback justering er meget hendig, da du i praksis har 4 forskjellige lydsignaturer å velge mellom. Hum adjuster for støy er også veldig fint å ha. Bias er rock solid, alltid.

    Det som er bra er at nyprod Tungsol også var meget stille, så hvis man går tom for Nos rør er det ikke krise. De låter 'relativt' drit i forhold, men i det store og hele så låter ampen bra uansett.

    Det er et stort glovarmt beist. Ikke barnevennlig i det hele tatt. Buret blir også glovarmt. Trafoene er varme mange timer etter rørene har kjølnet. Den veien over 40 kg. Men jeg elskern 😁


    (Kommer noen Tandberg studio monitorer min vei snart, lurer på om ampen blir litt svak til de. Men det vet jeg ikke ennå. PM om du i så fall er interessert.)

    Håkon
     

    Vedlegg

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Må vel sies at noen av det beste av rør og denslags utstyr ble produsert rundt der.. 300B kom vel rundt 1940.. Digger retro look på rør langt mer enn moderne wannabes i rør-verden med under 10 års produksjon og historie bak seg. Høyttalere, vel hver sin smak.. :)
    Jeg mener ikke å si noe galt om LM.
    Tvert i mot. Gjennomført retrodesign.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Må vel sies at noen av det beste av rør og denslags utstyr ble produsert rundt der.. 300B kom vel rundt 1940.. Digger retro look på rør langt mer enn moderne wannabes i rør-verden med under 10 års produksjon og historie bak seg. Høyttalere, vel hver sin smak.. :)
    Tror 300b kom på 30 tallet , tele kommunikasjons rør hvis jeg ikke husker feil, første gang prøvd i forsterker på 80 tallet , eller husker jeg feil eller blander med annet rør 😱
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tror 300b kom på 30 tallet , tele kommunikasjons rør hvis jeg ikke husker feil, første gang prøvd i forsterker på 80 tallet , eller husker jeg feil eller blander med annet rør 😱
    1938... Rundt 1940 var ikke helt på jordet.. Men såklart, du har helt rett,audio var vel rundt 1980. Rart å tenke på at det var så sent. Forsterkning av telefonen signaler tror jeg det ble brukt til først :)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    1938... Rundt 1940 var ikke helt på jordet.. Men såklart, du har helt rett,audio var vel rundt 1980. Rart å tenke på at det var så sent. Forsterkning av telefonen signaler tror jeg det ble brukt til først :)
    det var veldig nærme det, ikke meningen å flisespikke :)
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn