OB-BB
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 02.05.2012
- Innlegg
- 5.707
- Antall liker
- 7.999
Innledning
Siden det er rimelig labert med byggetråder her i Skedsmo Audio (- og Kakeklubb) for tida, og at jeg plutselig sitter med masse ubrukt kvalitetstid i fanget en god stund framover, tenkte jeg at det kanskje var på tide å legge ut noe av det som foregår på loftet hos meg på Korset.
I utgangspunktet skal dette være et gledesrom for meg, kona og ungene og vennene deres (rettigheter i denne rekkefølge) der jeg skal prøve å kombinere både lyd og bilde. Både ut fra at mange skal bruke rommet, og at jeg prøver å begrense kostnadene fornuftig, legges lista sånn passelig på midten. Jeg kommer i store trekk til å benytte meg av komponenter som allerede er anskaffet. Noe er godt brukt og noe er godt støvet ned og noen av disse igjen, skal modifiseres litt.
Undertegnede har i en mannsalder lekt med de samme lekene som dere, men likevel er det skralt med dokumenterbar elektrisk erfaring. Serie- og paralellkobling av ledninger går greit, men delfilter med suging og all slags rar kompensasjon, har jeg gitt opp. Begynner dessuten å få litt dårlig tid – fylte 55 i nylig. Takker Sentralen for oppmerksomheten i den anledning.
Av grunner som nevnt før, er bredbåndselementer utgangspunktet mine venner og alle andre det motsatte. DSP og aktiv deling blir derfor løsningen i et prosjekt, men tror likevel det blir mest OB.
Skal utbrodere saker og ting etterhvert, men må først og fremst advare de som tror dette blir en eksotisk kjøpetipstråd om at de nok kommer til å bli skuffet. Jeg liker å konstruere og lage ting selv og prøver med mer eller mindre hell å bygge en eller annen funksjonalitet inn i skapelsene.
The sky is the limit – i tillegg til pengeboka.
Nok prat – her er dei magiske boksane (bildene er forløpig lånt fra nettet pga immobilitet):
Forforsterker/Surroundprosessor/DSP/Elektronisk delefilter: EAD Ovation
Dette er en gammel luring fra EAD, et firma som for mange år siden gikk konkurs – en skikkelig nedtur. Han EAD-gutten var visst kompis av Jeff Rowland, noe som sees på fronten av preampen. Før kostet den en anstendig rull kroner men i dag har den av flere forståelige årsaker ingen interesse blant hjemmekinofolket. Lydmessig har den fremdeles nok muskler i massevis for meg – både analogt og digitalt. Mangel av OSD (on-screendisplay) og en bibel av en manual gjør den til et sant helvete å sette opp. Plages i tillegg av at den originale fjernkontrollen har sagt takk for seg og at jeg nå må bruke minst to andre til for å komme rundt til de viktigste funksjonene.
Den har innebygget DSP og målemikrofontilkobling og elektronisk sub-deling, noe som ”dengang” var ganske skrytbart, men i dag – desverre ingenting å nevne.
Har likevel en følelse av at dette er en jeg kommer til å leve lykkelig med ei god stund til – ser ingen grunn til å skifte ut noe man har et godt forhold til og som fremdeles lyder topp – for meg er dette et ordentlig Kinderegg.
You’ll never walk alone.
Sluttrinn: 1 stk Adyton Cordis 1.6 Signature/2 stk Adyton Cordis 1.6 Standard
Disse er resultatet av et powerbuy på 90-tallet – en kjøpt privat og to hos Hr. Tømmervik sammen med EAD-en. Jeg er nok stuck til disse tre også.
Forferdelig varme saker som hadde fortjent større eller i alle fall bedre ventilert kabinett. Klangmessig går jeg ut fra at de låter som en grei transistoramp forventes å gjøre – spesielt legger jeg vekt på kontrollen og reserven disse ampene tilbyr i de lavere frekvensene. To av disse skal derfor brokobles og brukes til å drive hver sin sub. Må ha litt hjelp til dette da jeg ikke aner hvordan Adyton-gutta har planlagt det. Og så trenger jeg en penere sort frontplate og en av/på-knapp som ble borte under en forholdsvis lang og kostbar reise. Likevel er den død i en kanal nå. De to andre får nå skiftet kondensatorer og alle tre skal få viftene byttet – og så fjerner jeg topplatene for bedre lufting.
Sluttrinn: Red Wine Audio 30.2
En liten luring fra Vinnie Rosso. Klasse D, batteriforsynt (ikke den nyeste, men den med SLA-batterier som snart skal skiftes). Galvanisk (tipper jeg) avkoblet fra det stygge strømnettet under avspilling. Skal få ta seg av mellomtone og topp med passiv deling der det er nødvendig.
Mediaspiller: Logitech Transporter – Modwright-modifisert (sort)
En oppspritet Transporter. Synes den låter bra. Bruker den sammen med Logitech Duet fjernkontroll – noe som gir en brillebruker som meg litt bedre kontroll. Skal ikke utbrodere greia noe særlig – en god del tester på nettet. Kommer til å bruke denne ei stund til.
EQ/Elektronisk delefilter: Peavey VSX26
Masse muligheter – skjønner så langt ikke en dritt av den – må lese. Egentlig er ikke denne vanskelig å sette opp med mikrofon, men den står framfor meg og bare venter på å glefse. Plutselig en dag tar jeg mot til meg.....
- og her er høyttalerelementene (bildene fremdeles lånt fra nettet):
Basselementer: 2 stk 15”
Husker ikke hva elementene heter og greier ikke finne ut av det på ei stund. Disse er kjøpt brukt av en råing fra Vestfold som kjøpte et par Supravox 215-2000 EXC OB av meg. Ornt’lige pappmembraner med vettugt magnetsystem og moderat slaglengde. Disse er allerede montert inn i noe som nærmest kan kalles IB (infinite baffle) i isolerte knevegger på loftet (ca 2000 liter hver). Denne løsningen fungerer greit, men trenger mer power enn en kanal Adyton for å spille helt overbevisende. Her kommer de to brokoblede inn etterhvert. Selv med under ¼ power koker det skikkelig i de ytre hjørnene av rommet så jeg tør ikke tenke på hvordan det blir når hele korpset er på banen. Jeg bruker ikke så mye av tida mi i disse hjørnene, så remedier for å avhjelpe dette problemet får vente. Morro er det lell – og skillelig leivføling a’la Drammenshallen.
Basselementer: 4 stk Eminence Alpha-15A 15"
En usminket blikkhøyttaler som sies å gjøre en grei jobb – billigste 15”Eminence. Har blitt litt nysgjerrig på denne, men kommer til å gjøre noen forsterkninger på ”basketen” – litt for å eventuelt dempe resonanser jeg ikke vet om er der og litt for å pimpe den. To skal inn i hver sin H-ramme og da parvis koblet i motfase. Fordelen med slike rammer skal være at de ikke genererer sånn mengde stående bølger som vanlige kabinetter på grunn av dipolens spredningskarakteristikk. Uansett, her må det nok flere bøtter EQ til for at det skal låte gromt – 18-24dB er mitt stalltips. Her kommer muligens Peavey VSX26 inn som en nyttig dings. Tviler likevel.
Coax: Eminence Beta-12CX 12"/Selenium D220TI
Emerald Physics bruker dette oppsettet i modellen de kaller Spatial. Tolvtommeren har samme basket som ovenfor og muligens samme treat selv om den skal jobbe i øvre bass/mellomtoneregistret - men så er det jo her resonansene også sannsynligvis oppstår. Titan-driveren fra brasilske Selenium har jeg heller ikke hørt. Er spent på om dette blir for mye glasskjærer, men har trua. Fordelen med en coax-løsning er at lyden, som kommer fra to elementer, likevel har et akustisk sentrum. Ikke OB for diskantens del.
Fullrange: EMS LB7
En fransk, liten luring med ordinært magnetsystem og stiv og forholdsvis lett membran. Den har en fin, blank uniformsknapp i midten som nok bidrar med et lite løft mot toppen. Denne spiller i mine ører ganske så fint uten stor dramatikk - nøytral og velklingende - egentlig imponerer den meg.
EMS er en liten, nystartet fabrikk eid av Fertin (ja, han Fertin) og datter. Navnet er nok kjent for mange. For noenår siden solgte Fertin fabrikken og varemerket Fertin til en eller flere ansatte menere jeg å huske. Nå har han og hans datter startet småskalaproduksjon av høyttalerelementer – både dynamiske og elektrodynamiske. Flott håndtverk og god byggekvalitet.
Fullrange: 6 stk Philips 9710 Alnico (Kjøpt her på Børsen)
Dette elementet er nok også kjent for mange, men ikke for meg. Har lest en god del om dette og er virkelig spent på om de lever opp til forventningene.
Seas handlet en eller flere slike på Ebay da de skulle utvikle sin Exotic. Jeg eide et par Exotic og fikk så vidt prøvespilt de før en sleiping raidet meg for dem og brukte de som erstatning for Lowther DX3 i sine TQWT-kasser. Exoticene imponerte meg stort den korte tiden jeg eide dem og likeså i ettertid.
Hvis Philipsene har en karakter i nærheten, er jeg derfor relativt spent på hvordan de kommer til å spille i mitt eget, kasseløse oppsett. Der er det meningen tre stykker 9710 skal spille sammen med en Lowther DX55 i hver kanal. Det blir spennende. De elementene jeg har, tipperjeg, uten å ha gjort noe som helst bakgrunnsresearch, er fra 70-tallet. Konstruksjonen er nærmest minimalistisk med en altfor tett basket av blikk – sånn som det skulle være i gamle dager. De små hullene tenker jeg ikke gjøre noe med, men blikket vil bli avstivet med trepinner som på Eminencene, litt fordi jeg synes det er tøft og litt fordi jeg tror det kan avhjelpe noen utidige resonanser – har ikke veid hva som er viktigst. Kanskje kommer det litt lakk på det korroderte blikket og kanskje prøver jeg å farge membranene slik at de ikke ser så værbitte ut. Jeg er ikke sikker på hva jeg kommer til å bruke – ønsker jo ikkke forandre elementenes klang, men det er jo artig å presentere et pent uttrykk. Noen som har erfaringer angående dette?
Høyfrekvens: 2 stk Lowther DX65
Lowther og jeg har et evigvarende kjerlighetsforhold. De første lowtherbyggene gjorde jeg på begynnelsen av åttitallet – åtte par horn. Brukte også på den tiden Coral fra Audioscan i noen ditto.
Mye er sagt, og mye kommer til å sies om Lowther, og som en som liker store deler av det som kommer ut av disse elementene, har jeg en følelse av at mange av de som har uttalt seg om disse, liker å hyle med ulvene. Lowther har peaker og mangler membranutslag. Det er riktig. Det fins også fulltoner som faktisk spiller bedre, men Feastex og Voxativ koster jo skjortaogboksa. Tang Band har noen luringer som jeg tror kan komme godt ut i forhold til Lowther, men disse har jeg ikke hatt gleden av å ødelegge ennå.
Jeg har alltid før brukt de store Lowtherne. Martin King fra Uneiten Steiten derimot, brukte de små som topper i en av sine OB-konstruksjoner. Det fristet så pass at jeg ble inspirert og bestilte noen fra Kent, UK.
DX65 har samme magnetsystem og faseplugg som storebror DX4 og spiller deiligere og deiligere etterhvert som de myknes. Kantopphenget er av skum som gir tilnærmet null fjæringseffekt. Desverre har det den ulempen at det rett og slett forvitrer.... og når de er modne for utskifting, er det et en umenneskelig jobb å sentrere systemet. Vi snakker her om sigarettpapirtoleranser.
Høyfrekvens: 4 stk Lowther DX55
DX55 har samme magnetsystem og faseplugg som DX3. Ellers har jeg intet å fortelle om disse bortsett fra at de skal inn i systemet med de tre Philipsene utpå høsten.
Øvre bass/mellomtone: 2 stk Supravox 215-2000 EXC OB
Supravox er et merke som gir få gjenkjennende blikk her i Norge. Den vi snakker om her, er en tung jævel – over sju kilo. Mesteparten av vekta ligger heldigvis i elektromagneten. Til denne er koblet en ekstern, variabel, stabilisert strømforsyning. Greia med elektromagneter, er blant annet at man, ved å variere spenningen, også endrer noen T/S-parametre - og derav også lydkarakter. De elementene jeg har, er bygget for OB, og har derfor et høyere Q enn standard. Klangen fra dem er rett og slett villig, deilig og varm. Punktum. Papirmembran og stoff opphemg.
Jeg har også et par standard 135 LB og 165 LB. Det er utrolig hva disse også gir av morro.
Har sett at Dansketruls (Nordens største lowtherhater) har brukt en variant av 215. Ser ut som at han likte dem.
Warning (sikter ikke til Skedsmo Audio-folk)!
Dette er min første tråd på forumet og er ment å skulle være en positiv byggetråd for utvekslinger av erfaringer eller rett og slett bare meninger og tips. Ettersom jeg har fulgt med på forumet en del år, har det ikke vært til å unngå å se at mange tråder bli forsøplet av pøbler som tror alle sannheter er absolutte – og som tror at det fins bare en. Jeg håper vi slipper det her - selv om vi naturligvis ikke klarer å omgå temaet relbak (har skrevet det baklengs for ikke å sette igang krangelen med en gang). Jeg forbeholder meg også retten til å endre mening hvis jeg etterhvert blir klokere - uten å bli driti ut. Alle uklarheter og skrivefeil er tilsiktet.
Siden det er rimelig labert med byggetråder her i Skedsmo Audio (- og Kakeklubb) for tida, og at jeg plutselig sitter med masse ubrukt kvalitetstid i fanget en god stund framover, tenkte jeg at det kanskje var på tide å legge ut noe av det som foregår på loftet hos meg på Korset.
I utgangspunktet skal dette være et gledesrom for meg, kona og ungene og vennene deres (rettigheter i denne rekkefølge) der jeg skal prøve å kombinere både lyd og bilde. Både ut fra at mange skal bruke rommet, og at jeg prøver å begrense kostnadene fornuftig, legges lista sånn passelig på midten. Jeg kommer i store trekk til å benytte meg av komponenter som allerede er anskaffet. Noe er godt brukt og noe er godt støvet ned og noen av disse igjen, skal modifiseres litt.
Undertegnede har i en mannsalder lekt med de samme lekene som dere, men likevel er det skralt med dokumenterbar elektrisk erfaring. Serie- og paralellkobling av ledninger går greit, men delfilter med suging og all slags rar kompensasjon, har jeg gitt opp. Begynner dessuten å få litt dårlig tid – fylte 55 i nylig. Takker Sentralen for oppmerksomheten i den anledning.
Av grunner som nevnt før, er bredbåndselementer utgangspunktet mine venner og alle andre det motsatte. DSP og aktiv deling blir derfor løsningen i et prosjekt, men tror likevel det blir mest OB.
Skal utbrodere saker og ting etterhvert, men må først og fremst advare de som tror dette blir en eksotisk kjøpetipstråd om at de nok kommer til å bli skuffet. Jeg liker å konstruere og lage ting selv og prøver med mer eller mindre hell å bygge en eller annen funksjonalitet inn i skapelsene.
The sky is the limit – i tillegg til pengeboka.
Nok prat – her er dei magiske boksane (bildene er forløpig lånt fra nettet pga immobilitet):
Forforsterker/Surroundprosessor/DSP/Elektronisk delefilter: EAD Ovation
Dette er en gammel luring fra EAD, et firma som for mange år siden gikk konkurs – en skikkelig nedtur. Han EAD-gutten var visst kompis av Jeff Rowland, noe som sees på fronten av preampen. Før kostet den en anstendig rull kroner men i dag har den av flere forståelige årsaker ingen interesse blant hjemmekinofolket. Lydmessig har den fremdeles nok muskler i massevis for meg – både analogt og digitalt. Mangel av OSD (on-screendisplay) og en bibel av en manual gjør den til et sant helvete å sette opp. Plages i tillegg av at den originale fjernkontrollen har sagt takk for seg og at jeg nå må bruke minst to andre til for å komme rundt til de viktigste funksjonene.
Den har innebygget DSP og målemikrofontilkobling og elektronisk sub-deling, noe som ”dengang” var ganske skrytbart, men i dag – desverre ingenting å nevne.
Har likevel en følelse av at dette er en jeg kommer til å leve lykkelig med ei god stund til – ser ingen grunn til å skifte ut noe man har et godt forhold til og som fremdeles lyder topp – for meg er dette et ordentlig Kinderegg.
You’ll never walk alone.
Sluttrinn: 1 stk Adyton Cordis 1.6 Signature/2 stk Adyton Cordis 1.6 Standard
Disse er resultatet av et powerbuy på 90-tallet – en kjøpt privat og to hos Hr. Tømmervik sammen med EAD-en. Jeg er nok stuck til disse tre også.
Forferdelig varme saker som hadde fortjent større eller i alle fall bedre ventilert kabinett. Klangmessig går jeg ut fra at de låter som en grei transistoramp forventes å gjøre – spesielt legger jeg vekt på kontrollen og reserven disse ampene tilbyr i de lavere frekvensene. To av disse skal derfor brokobles og brukes til å drive hver sin sub. Må ha litt hjelp til dette da jeg ikke aner hvordan Adyton-gutta har planlagt det. Og så trenger jeg en penere sort frontplate og en av/på-knapp som ble borte under en forholdsvis lang og kostbar reise. Likevel er den død i en kanal nå. De to andre får nå skiftet kondensatorer og alle tre skal få viftene byttet – og så fjerner jeg topplatene for bedre lufting.
Sluttrinn: Red Wine Audio 30.2
En liten luring fra Vinnie Rosso. Klasse D, batteriforsynt (ikke den nyeste, men den med SLA-batterier som snart skal skiftes). Galvanisk (tipper jeg) avkoblet fra det stygge strømnettet under avspilling. Skal få ta seg av mellomtone og topp med passiv deling der det er nødvendig.
Mediaspiller: Logitech Transporter – Modwright-modifisert (sort)
En oppspritet Transporter. Synes den låter bra. Bruker den sammen med Logitech Duet fjernkontroll – noe som gir en brillebruker som meg litt bedre kontroll. Skal ikke utbrodere greia noe særlig – en god del tester på nettet. Kommer til å bruke denne ei stund til.
EQ/Elektronisk delefilter: Peavey VSX26
Masse muligheter – skjønner så langt ikke en dritt av den – må lese. Egentlig er ikke denne vanskelig å sette opp med mikrofon, men den står framfor meg og bare venter på å glefse. Plutselig en dag tar jeg mot til meg.....
- og her er høyttalerelementene (bildene fremdeles lånt fra nettet):
Basselementer: 2 stk 15”
Husker ikke hva elementene heter og greier ikke finne ut av det på ei stund. Disse er kjøpt brukt av en råing fra Vestfold som kjøpte et par Supravox 215-2000 EXC OB av meg. Ornt’lige pappmembraner med vettugt magnetsystem og moderat slaglengde. Disse er allerede montert inn i noe som nærmest kan kalles IB (infinite baffle) i isolerte knevegger på loftet (ca 2000 liter hver). Denne løsningen fungerer greit, men trenger mer power enn en kanal Adyton for å spille helt overbevisende. Her kommer de to brokoblede inn etterhvert. Selv med under ¼ power koker det skikkelig i de ytre hjørnene av rommet så jeg tør ikke tenke på hvordan det blir når hele korpset er på banen. Jeg bruker ikke så mye av tida mi i disse hjørnene, så remedier for å avhjelpe dette problemet får vente. Morro er det lell – og skillelig leivføling a’la Drammenshallen.
Basselementer: 4 stk Eminence Alpha-15A 15"
En usminket blikkhøyttaler som sies å gjøre en grei jobb – billigste 15”Eminence. Har blitt litt nysgjerrig på denne, men kommer til å gjøre noen forsterkninger på ”basketen” – litt for å eventuelt dempe resonanser jeg ikke vet om er der og litt for å pimpe den. To skal inn i hver sin H-ramme og da parvis koblet i motfase. Fordelen med slike rammer skal være at de ikke genererer sånn mengde stående bølger som vanlige kabinetter på grunn av dipolens spredningskarakteristikk. Uansett, her må det nok flere bøtter EQ til for at det skal låte gromt – 18-24dB er mitt stalltips. Her kommer muligens Peavey VSX26 inn som en nyttig dings. Tviler likevel.
Coax: Eminence Beta-12CX 12"/Selenium D220TI
Emerald Physics bruker dette oppsettet i modellen de kaller Spatial. Tolvtommeren har samme basket som ovenfor og muligens samme treat selv om den skal jobbe i øvre bass/mellomtoneregistret - men så er det jo her resonansene også sannsynligvis oppstår. Titan-driveren fra brasilske Selenium har jeg heller ikke hørt. Er spent på om dette blir for mye glasskjærer, men har trua. Fordelen med en coax-løsning er at lyden, som kommer fra to elementer, likevel har et akustisk sentrum. Ikke OB for diskantens del.
Fullrange: EMS LB7
En fransk, liten luring med ordinært magnetsystem og stiv og forholdsvis lett membran. Den har en fin, blank uniformsknapp i midten som nok bidrar med et lite løft mot toppen. Denne spiller i mine ører ganske så fint uten stor dramatikk - nøytral og velklingende - egentlig imponerer den meg.
EMS er en liten, nystartet fabrikk eid av Fertin (ja, han Fertin) og datter. Navnet er nok kjent for mange. For noenår siden solgte Fertin fabrikken og varemerket Fertin til en eller flere ansatte menere jeg å huske. Nå har han og hans datter startet småskalaproduksjon av høyttalerelementer – både dynamiske og elektrodynamiske. Flott håndtverk og god byggekvalitet.
Fullrange: 6 stk Philips 9710 Alnico (Kjøpt her på Børsen)
Dette elementet er nok også kjent for mange, men ikke for meg. Har lest en god del om dette og er virkelig spent på om de lever opp til forventningene.
Seas handlet en eller flere slike på Ebay da de skulle utvikle sin Exotic. Jeg eide et par Exotic og fikk så vidt prøvespilt de før en sleiping raidet meg for dem og brukte de som erstatning for Lowther DX3 i sine TQWT-kasser. Exoticene imponerte meg stort den korte tiden jeg eide dem og likeså i ettertid.
Hvis Philipsene har en karakter i nærheten, er jeg derfor relativt spent på hvordan de kommer til å spille i mitt eget, kasseløse oppsett. Der er det meningen tre stykker 9710 skal spille sammen med en Lowther DX55 i hver kanal. Det blir spennende. De elementene jeg har, tipperjeg, uten å ha gjort noe som helst bakgrunnsresearch, er fra 70-tallet. Konstruksjonen er nærmest minimalistisk med en altfor tett basket av blikk – sånn som det skulle være i gamle dager. De små hullene tenker jeg ikke gjøre noe med, men blikket vil bli avstivet med trepinner som på Eminencene, litt fordi jeg synes det er tøft og litt fordi jeg tror det kan avhjelpe noen utidige resonanser – har ikke veid hva som er viktigst. Kanskje kommer det litt lakk på det korroderte blikket og kanskje prøver jeg å farge membranene slik at de ikke ser så værbitte ut. Jeg er ikke sikker på hva jeg kommer til å bruke – ønsker jo ikkke forandre elementenes klang, men det er jo artig å presentere et pent uttrykk. Noen som har erfaringer angående dette?
Høyfrekvens: 2 stk Lowther DX65
Lowther og jeg har et evigvarende kjerlighetsforhold. De første lowtherbyggene gjorde jeg på begynnelsen av åttitallet – åtte par horn. Brukte også på den tiden Coral fra Audioscan i noen ditto.
Mye er sagt, og mye kommer til å sies om Lowther, og som en som liker store deler av det som kommer ut av disse elementene, har jeg en følelse av at mange av de som har uttalt seg om disse, liker å hyle med ulvene. Lowther har peaker og mangler membranutslag. Det er riktig. Det fins også fulltoner som faktisk spiller bedre, men Feastex og Voxativ koster jo skjortaogboksa. Tang Band har noen luringer som jeg tror kan komme godt ut i forhold til Lowther, men disse har jeg ikke hatt gleden av å ødelegge ennå.
Jeg har alltid før brukt de store Lowtherne. Martin King fra Uneiten Steiten derimot, brukte de små som topper i en av sine OB-konstruksjoner. Det fristet så pass at jeg ble inspirert og bestilte noen fra Kent, UK.
DX65 har samme magnetsystem og faseplugg som storebror DX4 og spiller deiligere og deiligere etterhvert som de myknes. Kantopphenget er av skum som gir tilnærmet null fjæringseffekt. Desverre har det den ulempen at det rett og slett forvitrer.... og når de er modne for utskifting, er det et en umenneskelig jobb å sentrere systemet. Vi snakker her om sigarettpapirtoleranser.
Høyfrekvens: 4 stk Lowther DX55
DX55 har samme magnetsystem og faseplugg som DX3. Ellers har jeg intet å fortelle om disse bortsett fra at de skal inn i systemet med de tre Philipsene utpå høsten.
Øvre bass/mellomtone: 2 stk Supravox 215-2000 EXC OB
Supravox er et merke som gir få gjenkjennende blikk her i Norge. Den vi snakker om her, er en tung jævel – over sju kilo. Mesteparten av vekta ligger heldigvis i elektromagneten. Til denne er koblet en ekstern, variabel, stabilisert strømforsyning. Greia med elektromagneter, er blant annet at man, ved å variere spenningen, også endrer noen T/S-parametre - og derav også lydkarakter. De elementene jeg har, er bygget for OB, og har derfor et høyere Q enn standard. Klangen fra dem er rett og slett villig, deilig og varm. Punktum. Papirmembran og stoff opphemg.
Jeg har også et par standard 135 LB og 165 LB. Det er utrolig hva disse også gir av morro.
Har sett at Dansketruls (Nordens største lowtherhater) har brukt en variant av 215. Ser ut som at han likte dem.
Warning (sikter ikke til Skedsmo Audio-folk)!
Dette er min første tråd på forumet og er ment å skulle være en positiv byggetråd for utvekslinger av erfaringer eller rett og slett bare meninger og tips. Ettersom jeg har fulgt med på forumet en del år, har det ikke vært til å unngå å se at mange tråder bli forsøplet av pøbler som tror alle sannheter er absolutte – og som tror at det fins bare en. Jeg håper vi slipper det her - selv om vi naturligvis ikke klarer å omgå temaet relbak (har skrevet det baklengs for ikke å sette igang krangelen med en gang). Jeg forbeholder meg også retten til å endre mening hvis jeg etterhvert blir klokere - uten å bli driti ut. Alle uklarheter og skrivefeil er tilsiktet.