Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    6.385
    Fått laget meg fire av disse for å utprøve - Holdhurtigere

20200521_194847.jpg

Dæven korr deilig at småbildan e' tebakers.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    6.385
    Kamklamperne er også på vei - 48 i antallet denne gangen. Men jeg har noen klosser til overs, så det kommer flere av de jeg finner at jeg trenger flere av

20200521_161429.jpg 20200521_161428.jpg 20200521_161528.jpg

Nå lurer jeg på hva man gjør for å få en sunnere sort metallfarge som i videoen. Ikke lakk, men skikkelig mannfolkfarge som ikke går av i bruk.

BB

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    3.744
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Såvidt jeg vet gjøres blånering eller "blackening" kommersielt med varme og rimelig stygge kjemikler, men det selges væske for kaldblånering hos de fleste våpenhandlere.... hvor slitesterk den er vet jeg ikke....

Uttern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Antall liker
    142
    Torget vurderinger
    1
    Til trearbeid sterkt nok. Vi brukte dette når vi laga våpendeler som forsyningssystemet ikke klarte å skaffe. Skulle det være slitesterkt brukte vi varme og våpenolje

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    6.385
    Nydelig - dette må jeg teste ut - helt utrolig, egentlig.
    Det jeg er spent på nå, er den lakken som flatjernet er påført - hvor vanskelig den blir å fjerne og om jeg kan gjøre det meste med tynner før sliping eller børsting. Blir det for balete, ender jeg kanskje opp med en eller annen matt spraylakk. Det hadde egentlig vært synd, for jeg har virkelig lyst på blåneringen.

Her en sveitser som gir bra info ifra seg:

Tusen takk.

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    6.385
    Her er noen bilder av jomfruturen til Hjørneavrunderen - Retroskapet til eldstegutten. Det kommer litt til etterhvert, men dette var så langt vi kom. En relativt strabasiøs jobb hadde vi foran oss, da vi begynte. Ikke en lek for puslinger å legge finér uten baksidepapir. Og i tillegg bende den i lengderetning rundt den skarpe svingen. Ennå er vi ikke helt i mål. Ikke før den siste pussinga er unnagjort.

Iallefullefall så er det utrolig givende å leke sammen med ungene når anledningen byr seg. Ikke minst så er det enormt lærerikt å henge med en som man bare må innrømme har passert den som en gang var nestoren i faget. Litt bitte pille å svalge, kjenner jeg, men når guttongen er supersympatisk å henge med, så tar jeg imot alle invitasjoner som måtte komme. Når han i tillegg drister seg frampå med filosoferinger rundt vårt far/sønn-forhold, er det ekstra varmende. Femte generasjon med møbelsnekkere i rett oppadstigende.

Her er noen bilder fra torsdagen....

1.JPG

2.JPG

3.JPG

Deilige vibber fra femtitallet - tror det kommer flere artigheter med arv fra den epoken etterhvert. Ser at neste års elever skal få litt å slite med - feks en liten rspilledåse. Datagutten på bruket er allerede engasjert til å utforske Raspberry Pi Zero https://www.raspberrypi.org/products/raspberry-pi-zero/ og JustBoom Amp Zero pHat https://shop.justboom.co/products/justboom-amp-zero-phat

BB

Uttern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Antall liker
    142
    Torget vurderinger
    1
    framhaldskolesløyden i kombinasjonen positiv og god ingeniørkunst, bærre lækkert ;-)

Uttern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Antall liker
    142
    Torget vurderinger
    1
    OB_BB du e i en annen divisjon enn alle oss andre når det gjelder håndtverk, og du har utstyr, og faglige kvalifikasjoner til disposisjon som normale folk bare kan drømme om, men æ storkose mæ me å se ka du får til :)

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    3.744
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette er nok en god bit forbi selv avansert skolesløyd, men interessant da slikt håndverk i småskala er i ferd med å forsvinne.. folk flest aner ikke lengre hvordan selv enkle ting lages, og "hjemmelaget" eller "håndlaget", - i alle de idiotiske sammenhenger dette begrepet brukes, er for mange et slags skjellsord...... "fabrikklaget" er tingen.... Blir litt som gutten som ikke ville ha kumelk, men meierimelk var helt OK...

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    6.385
    Takk Gutter, men denne gangen har jeg en annen å skylde på også.
    Her er Bjørkenggutta i full utfoldelse.

https://youtu.be/X5VeuhdbPGM

Tynnfinéret er preppet med to lag PVAc-lim som har fått tørke helt. Før påriving gis skrogflatene et påstrøk til - mest for å tilføre fuktighet som igjen blir til damp som skytes inn i limhinna på finéret. PVAc-lim er termoplastisk som betyr at det blir klebrig igjen ved oppvarming. Ungdommen varmer og gamlingen presser finéret fast med en trekloss i mangel av en skikkelig pårivingshammer.

Dette er en eldgammel teknikk, og i de dager ble det brukt horn- og beinlim (glutinlim) (mener jeg å huske!) som ble varmet opp i en potte (derav limeuttrykket pot-life). Tror ikke dette kunne gjøres med kaseinlimet, men jeg er slettes ikke sikker lenger. Minst tredve år på overtid!.

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    6.385
    Leif;
    Vi må gi Bakken en sjangs. Jeg er i grublemodus når det gjelder disse luringene. Har en idé om å greie å kjøre dette løpet fullstendig CNC-fritt. Kun med handoverfresen. Tror det skal gå fint, men trenger litt armslag tidsmessig. Disse forbannede vinklene føkker med hauet, men jeg har som sagt trua. Om alt går bra, blir Traua av det store slaget og i 24mm laminert bjørkekryssfinér. Det har Guruen forkynt.

Aurora;
    Ja, han hadde likt det, den luringen. Synd han tok en altfor tidlig sortí - vi hadde mye tilgode å snakke om. En som traff ham oftere enn meg, var en leder på Interiør i Salangen - kjente du en med etternavn Isaksen der?

BB

Hornlyd

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    4.057
    Torget vurderinger
    9
    B:

Hva med å lage en plugg og masseprodusere i glassfiber?
    F eks overlate jobben til Autotech slik grelv gjorde med Seos 24-4 hvis jeg har forstått det riktig :)

Disse trådene kjenner du kanskje til?

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    1.794
    Sted
    Oslo
    Retroskapet, kunne ikke det også ha vært gjort til en knallfet tv benk eller et "kaffebord" eller hva det heter, med passende bein?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    6.385
    HEL;
    Tror ikke vi sender dette ut av landet - det har blitt et lite hjertebarn som etterhvert virker som å ha innfridd beregningene til Espen. Etterhvert har Emo og Bakken kommet inn som helt nødvendige i denne prosessen med sine bidrag. Hverken Grelv eller jeg har noen som helst intensjoner om å kommersialisere til egen vinning - vi er komplett busiless. Hva ungdommene tenker, er vanskelig å spå, men jeg tror dette er en gylden mulighet for Bakken, som driver butikk midt i den heftige koronaen og i tillegg er ærlig dedikert, til eventuelt å ta dette videre. Tre er nok derfor eneste opsjon om ikke noen napper greia eller om folene tar en annen retning.

AndersR;
    Det er nok det det blir av dette skroget. Artig at en som jeg tidligere ikke har blitt gitt den kred han fortjener, kan kose seg med kreasjonen. Beina står allerede og venter. Det samme gjelder en stofftrukken front. Det blir bærre lækkert, imo.

BB

Hornlyd

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    4.057
    Torget vurderinger
    9
    Det er et poeng at Bakken kjører opplegget ja. Litt tungt å sende tre til kunder i USA da, men ikke sikkert markedet er så enormt der heller etter det jeg kan lese på diyaudio, det er mye småplukk der :)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    6.385
    HEL;
    Har hørt at de er gjerrige der borte, men Bakkens markedsføringsstrategi bør jo romme fjerne markeder også. Horna måler som forventet, veldig likt 112-horna. Ned til 650 er en komfortabel grense, så de som har kapabel støtte opp dit og vil ha sånt baleverk i stua, bør melde sin interesse til han som skal lage disse. Jo før, jo heller.

BB

Hornlyd

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    4.057
    Torget vurderinger
    9
    interessen er meldt for en god stund siden :)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    4.459
    Grevlingen var innom i går og grein til seg vaffelkaker. Hyggelig som alltid, og så fikk han jo med seg tre kasser som var i manko av filtre. Deile bare å kue strekke armene fram og så står det en luring der og bare tar imot.

Vi tok oss også en tur ned på verkstedet der jeg kunne friste han med innvielsen av vingemalen. Seks lag små bjørkefinérbiter for å finne ut om malen dugde. I dag kunne jeg konstatere at den gjør det. Bortsett fra et bittelite limslipp som blir borte når jeg får tunet herligheten.

Ikke tvil i mitt sinn om at dette er måten å gjøre det på. Litt dyrere, riktignok, enn heltre og enda mindre littere dyrere enn MDF. Men på den estetiske siden vinner 24mm kryssfinér med flere langsider, og innfører man det arbeidsmessige i regnestykket, vinner ply også. Nesten ikke arbeidstid i freseren og så blir det veldig fint og uforstyrret formspråk. Smekkert og fint. Resonansdødt og akkurat passe tungt.

Vis vedlegget 581317

Man dag starter YFF - yrkesfaglig fordypning. ikke enkelt å drive fullkontaktsundervisning i disse dager, så det går mot å lage lett prefabrikerte produkter i en pakke som elevene henter på skolen og sysler med i heimen. Ikke aner jeg hva som fins av verktøy rundtomkring, men jeg satser på at det fins en kniv og en hammer. Det er utgangspunktet. Elevene får med seg emner, ei lita flaske hvitlim, slipepapir og annet smårusk. Teams - jaggu får man kjørt seg. Her er en stabbels som er klar til pakking. Åttekantige småbeholdere med innlimt pønt.
    Fortsettelse følger.

Vis vedlegget 581318

BB
    Hvorfor ikke benytte en slik prosess for å lage hornene? Du kan jo også forme verktøyet slik at når emnet ligger i verktøyet kan du bare holde det fast og frese alle kantene riktig rett i verktøyet med kulelagerfres. Ferdige horn med hull for tapper kan shippes flatpakket verden rundt.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    6.385
    Jørn;
    Dette har vært en del av prosessen ei god stund - å gjøre det selv med Den Store Festoolen. I fjor sommer var tegningene klare og prosjektet konkludert som absolutt gjennomførbart. Men jeg endret fokus mot kryssfinérlaminerte vegger og da fjerna jeg denne støvete tilnærminga. Men gjæringsjiggen for kryssfinér står så absolutt på ågjørelista. Den er ikke så veldig langt unna, eggentlig - for Den Store Festoolen.

Hornfreseren.JPG

romerguden;
    Han som ikke gir seg overfor (Trefjølfasthengsforkobling) har vel det beste navnet så langt. Kanskje lasererererer jeg dette inn i den elendige.

BB

tofter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    111
    Torget vurderinger
    3
    HEL;
    Har hørt at de er gjerrige der borte, men Bakkens markedsføringsstrategi bør jo romme fjerne markeder også. Horna måler som forventet, veldig likt 112-horna. Ned til 650 er en komfortabel grense, så de som har kapabel støtte opp dit og vil ha sånt baleverk i stua, bør melde sin interesse til han som skal lage disse. Jo før, jo heller.

BB
    Kan hvemsomhelst bestille disse av Bakken? Tenker ift. "copyright" på konstruksjonen, skjønte at det var flere involverte i produksjonen/design av disse. Hva med boltsirkel, er man låst til 114mm eller finnes det løsning for Jbl 2450SL som har 82,5mm?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    6.385
    tofter;
    Det er først og fremst Espen som har eierrett til selve hornutformingen. Emo har konstruert halsen og Bakken og jeg har stått for den tremessige gjennomføringen. Med den halsen som Emo har laget, tipper jeg det går an å få festet 2450SL også - i alle fall om man vrir driveren 45 grader Celsius. Dette vet den hyperpotente unggutten om du PMer ham. Bakken legger ned et god porsjon albuegris i dette, så jeg håper at han får en masse ordrer i boka si.

Espen og jeg har ingen andre knytninger til dette prosjektet enn at vi har kost oss underveis og er følelsesmessig påkoblet - på tide å la ungdommene ta dette videre. Håper bare at de som sitter på strekene ikke sprer disse for alle vinder.

Hvemsomhelst kan bestille - det er jeg helt sikker på.

BB

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    4.459
    På tide å utvikle en overkommelig super-driver og tilhørende optimalisert throat til dette hornet da?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    6.385
    Jørn;
    Du som har hode til det, kjør igang og skyfl på køl.
    Jeg velsigner deg gjerne om det kan være til hjelp!
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    6.385
    I gårkveld ble det ennå en fin ettermiddag på verkstedtet. Skolen betaler tilbake litt av en haug med frivillighetstimer eldstegutten har brukt på oss, for å få produkter ut av bla CNC-maskinen ved å tilby han å bruke lokalene litt innimellom. Derfor disse familiesamlingene. Om noen skulle lure.

Han ble nesten ferdig med stereo-møblet i går kveld. Kun to hengsler og bittelitt finishing work gjenstår. Gammelstuten bøyer seg i sagmuggen - dette ble virkelig vakkert. Og så er det utrolig for en gangs skyld å jobbe sammen med en skikkelig dedikert fagmann - stappfull av vidd og viten. Selv om det er litt irriterende med "Se her, så skal jeg lære deg noe". I går fikk jeg imidlertid tatt skikkelig igjen i temaer som Urealim, Relativ luftfuktighet og Likevektsfuktighet. Takker Henne, på torss av dette, for den hyrdestunda i 1989.

20200527_224258.jpg 20200527_224356.jpg 20200527_224410.jpg

Men gammelstuten kunne ikke gå og trø mainnsjit, så han startet på litt soveromspønt som det skal brægges om etterhvert.

BB

Sist redigert:

tofter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    111
    Torget vurderinger
    3
    tofter;
    Det er først og fremst Espen som har eierrett til selve hornutformingen. Emo har konstruert halsen og Bakken og jeg har stått for den tremessige gjennomføringen. Med den halsen som Emo har laget, tipper jeg det går an å få festet 2450SL også - i alle fall om man vrir driveren 45 grader Celsius. Dette vet den hyperpotente unggutten om du PMer ham. Bakken legger ned et god porsjon albuegris i dette, så jeg håper at han får en masse ordrer i boka si.

Espen og jeg har ingen andre knytninger til dette prosjektet enn at vi har kost oss underveis og er følelsesmessig påkoblet - på tide å la ungdommene ta dette videre. Håper bare at de som sitter på strekene ikke sprer disse for alle vinder.

Hvemsomhelst kan bestille - det er jeg helt sikker på.

BB
    Mange takk, jeg sjekker ut dette sporet videre for hornet virker veldig interessant. Er på jakt etter noe som loader hakket lavere enn 2384.

Det finnes helt sikkert alternativer men
    Bakken er en meget god trekunstner, og det er hundreganger mer fristende å støtte norsk næringsliv og flinke folk enn å importere noen masseproduserte plast-tuter fra elsewhere.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn