Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Denne?

Super-eliptisk oblat speroide.png

Nei, det ble ikke det denne gangen....

Jeg har samsnakket med en luring, og kaster inn håndkledet for 200T-horna, og legger de ganske snart ut for salg sammen med GPA399.
    Horna blir for svære, kommer til å beame i dette lille rommet og søtpunktet blir for lite til å passe oss. Nærfelt et tøft og jeg digger det, men her blir kilden litt for stor og det blir i tillegg vanskelig å posisjonere diskanten uten at den stikker seg ut på så små avstander.

BB

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Yuichi eller lignende radialhorn? Skjønner hodebryet med 200t på loftet. De fortjener en lytteavstand på 3m pluss.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    JoHoo;
    Ja, det ble et horn fra han Japan-gubben - 290FL - Hyperbolsk, heter det visst på fint.
    Har et par JBL 2450 med Aquaplas som skal inn i denne og i toppen legger jeg inn JBL 2405.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Slik blir det og slik kunne det blitt

528.jpg

BB

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Lite og nusselig den hyperbolske. Senter på hornet må jo komme minst 30cm ned i forhold til 200t.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Jepp. Et ekte lommehorn. Er tad horna større?

Mons 1

Medlem
    Ble medlem
    08.04.2015
    Antall liker
    1
    Jepp svensken har hittat hit. Stemmer bra at jeg ikke skal mase på deg mens jeg spiser dine kjöttkaker 😅😅 jeg åker til frankrike i morgen og er hjemme den 19 april.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Karpefiske med not, oter og dong?

God tur til deg - pass nå å få helt i deg en masse god rødvin - jeg regner med at det ikke blir særlige mengder hvitt siden du ikke spiser det du fanger.
    Svenskerer er noen raringer - hiver uti fisken igjen etter å ha strevd for å få den på kroken.

God tur, en gang til.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Her er delene som inngår i hele bygget

530.jpg

Når jeg lager disse på denne måten, åpner jeg også en konto for betydelig muskelslit.
    Iom at dette er et "forsøksprosjekt", mest for å få en viss teknisk og praktisk oversikt og der jeg har lagt litt tidspress på meg selv for en gangs skyld, lages disse i MDF og kommer til å få en malt overfate - kanskje slår jeg hull i en Nextel-boks og bruker Suede-coatingen til dette bygget.

Etterhvert når CNC-en er operativ og operatøren også er operativ, kommer det nok mer "forfinede saker" i forskjellig treverk.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hadde plutselig litt tid til egenutvikling, og hva er da bedre enn å dra på jobben og utvikle seg.
    Prøver med dette prosjektet å lage en kortvei inn til et flott høyttalerbygge som kan ende opp i et brukandes system som kanskje kan lages i kompositt, betong eller aller helst en kombinasjon av dette etterhvert - vi får se....

Her er i affal noen bilder fra et progressivt miljø - vingene er ferdige til overflatebehandling og nå skal de runde luringene til pers. Meningen er å behandle horna med en eller annen farge eller kanskje en kombo av to - MDF er derfor det klare valget videre - billig og lett å skape god finish på.

Relativt mange deler - tjue i antallet - skal snakke samme språket, dvs at de skal limes sammen til fire deler. Derfor det er det viktig å legge ned litt tenkearbeide og detaljbearbeiding i manene som inngår. Rekkefølgen av tilvirkningen er også viktig - litt snaskens......

531.jpg

532.jpg

533.jpg

534.jpg

535.jpg

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Arild;
    Du får sende meg en PM med hva du vil ha hjelp til - om du vil ha det - så kan det hende jeg kan hjelpe deg med hvis det ikke er alt for mye.
    Damer er jeg dessverre dårlig med - tror Henne gikk på en smell da ho lurte meg inni sitt liv.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Litt bildepåfyll

537.jpg

538.jpg

Litt spising og så errre på´n igjen - dette går ganske kjapt.

BB

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    2.928
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Og skulle du ha lyst til å prøve en tad klone så kan du få låne et par, pluss drivere...

• Liker
    Reaksjoner: LMC

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Arild;
    Du får sende meg en PM med hva du vil ha hjelp til - om du vil ha det - så kan det hende jeg kan hjelpe deg med hvis det ikke er alt for mye.
    Damer er jeg dessverre dårlig med - tror Henne gikk på en smell da ho lurte meg inni sitt liv.
    BB
    Hei og takk for tilbudet.
    Uoffisielt så kunne jeg gjerne hatt tak i et plexi kabinett i 20x10x25. Men jeg er bestemt på at Tandberg ss11 skal kunne bli fin til slutt. Må bare finne ut av toppen.
    Kommer gjerne tilbake til deg senere.
    Takk for kontinuerlig drift av en av de bedre tråder her på hfs :)

Arild

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Vegard;
    det hadde vært overkult - vi snakkast seinare om det - hvilken driver?

ArildD;
    Takk og takk og bare kom til far med dine problemer.

HEL;
    Tankeleser - hva er det du er påkoblet?
    Det hadde vært dritstilig - vet hvordan det skal gjøres og tror jeg skal få det til.

Leif;
    Ja, vakler mellom mørk grå, sort og den rødeste rødfargen jeg har sett - har alle disse så og si under hodeputa.
    Ka trur du?

Nå er halvbollene limt og jeg venter et kvarter på tørk før oppsparklingen starter - blir et jævla gris og masse stank, så jeg tror det blir billigste rævvinen til middagskosen i kveld.

BB

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    2.928
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Tad 4001 eller tad 4002
    bare meld meg når lysten melder seg8)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Lurer på om jeg skal lage en innvendig avrunding på 25 mm - får da en smooth overgang mellom driver og horn.
    Vet ikke om dette er påkrevd i alle skolebøkene, men siden usympatiske overganger stort sett er et problem, og mest merkbart i starten og slutten av en tut, kan dette gjøre livet lettere for mellomtonen. Ok kanskje pønter jeg på med noen rounoverer ytterst også.
    Noen pros og kons?
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hadde det blitt tøft - og kanskje med innrammingen til 2405 i rødt også?
    Eller blir det for vulgært?
    BB

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.622
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    tøft
    hele hobbyen er vulgær...for noen fintfølende
    jeg ser ikke helt for meg deg i den kategorien....:rolleyes:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    LMC,
    Snakkforæsjæl - da går vi for rødt - famileoverhodet har talt.
    Status har du fø pga et års forsprang.
    Hva tror du om roundover - ikke sikkert jeg gidder uansett, men likevel.....
    BB

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Smart! Trodde du skulle frese og pusse.

Hvor tykt tror du det er mulig å legge dette? Hefter det på hva som helst?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.824
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg forstår ikke. Hvorfor lages ikke de horisontale som de vertikale? Fortell, er du snill.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.622
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    tenk deg en flyvinge med skarp avslutning på kanten
    ville du vært ombord der?:rolleyes:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Jeg skal ta litt oppsummering i ettermiddag

Først de siste bildene før jeg begynner å "trekke av"

546.jpg

547.jpg

Leif;
    Rollback blir det kanskje.

Denne hadde sylskarpe vinger - kappet faktisk av kroppen på en tulling som kom inn i leiren om natta via rullebanen.
    Verdens nydeligste fly etter min mening - eller mer en rakett, kanskje - Starfighter

Starfighter.jpg

BB

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.396
    Torget vurderinger
    10
    Hva om du lagde delene til under/overdelen med som en diger tallerken og la den på en provisorisk dreieplate.
    Med en mal med slipepapir på så kunne man tatt hele tallerkenen i en operasjon og deretter sage ut segmenter?

NB! Vi har sprøytesparkel på sprayboks :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.396
    Torget vurderinger
    10
    Eller hva med å lage alle delene i 6 mm MDF, da vil den sparklede overgangen bli enda mer nøyaktig?

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Du burde hatt egne diy hifi lærlinger. De burde hilset chi-fu til deg..
    Enormt fasinert av din kapasitet og vilje til å dele.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Takk Arild - jeg er ikke så oppofrende - bare kåt på oppmerksomhet. Ikke helt sant, men smigres innerst inne av vene ord.

Jeg har hatt noen jobber gjennom et relativt broket arbeidsliv, har stort sett alltid hatt det bra med det jeg har gjort og de jeg har hatt med å gjjøre.

Men denne jobben topper absolutt alle - og det er kors på halsen. Når man ikke lenger lar seg binde av kotymer og egne forestillinger og kjører på i fullt firsprang, er egentlig livet ganske så bra å leve. At skoleledelse i tillegg hele tiden overbyr ens egne forventninger hjelper også.

En "ting" drar imidlertid gleden kraftig ned - det at barna ofte har med seg så mager bagasje at man må bruke alle knep for å få både det ene og det andre igang igjen - spesielt den gleden og nysgjerrigheten de fleste hadde som unger.

Et-par bilder fra et av verkstedene rett før jeg dro i dag - tre tidligere elever og to rips samt bedekkingen påspandert av lærer Hans.

550.jpg

551.jpg

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Mange spørsmål i dag – jeg får ta det jeg rekker før serieåpningen på Skedsmo Stadion

Først Johan;
    Til å bygge høyder, bruker jeg glassfibersparkel, og som du kanskje ser, så legger jeg inn trebiter, både for å spare på gugga, men også for å armere/ta bort spenninger i støpen. Vær bare obs på at det å legge så tykke lag tokomponent, isolerer den varmen som oppstår under herdeprosessen. Gjør derfor ikke dette ute i stekende sol – da skjer herdeprosessen for hurtig og det oppstår svære spenninger som kan føre til delaminering.

I dag var kjernetemperaturen sikkert oppimot femti grader C – i sola hadde den uproblematisk blitt det dobbelte.

Dette hefter nestenpå hva som helst bortsett fra fete materialer som malerteip, PVC eller liknende. På treverk er det ingen problemer – pass bare på å prime materialet med et tynt lag slik at du ser at løseren i gugga fukter – etter det er det bare å dynge på.

Om materialene er ”gamle”, kan det lønne seg å rubbe overflaten med et eller annet grovt.

RoDa;
    Sidene er i grunnen enlke – der kuver flatene bare en vei.
    Om jeg skulle ha brukt den samme metoden, på puppene, som har dobbeltkuving, måtte jeg ha laget delene kileformet for å få til en vifteform. Dette er ganske smart og har en flott dekorativ virkning om man leker med heltre – dette er finesneckeri av ypperste klasse og absolutt verdt å gjøre en vakker dag. Minimalt med etterarbeide blir det også iom at det kun er toppene som skal jamnes ned til midt på kilene.

Grunnen til at jeg bygger puppene opp med skiver har to årsaker. For det første ønsket jeg å effektivisere produksjonen av emnene – det har jeg greid iom at alle disse delene er gjort med samme mal. Med et felles referansepunkt – der du kan se skruen er plassert – er det superenkelt å lime sammen delene som ikke sklir innbydes i alle himmelretninger.

Den andre fordelen er at dette punktet blir senter for avskraperen som jeg kanskje får vist i bruk i morgen. Du skjønner det da.

HEL;
    Ei sånn dreieplate hadde ikke blitt mye provisorisk om man skulle fått av det man trengte – kunne kanskje laget et Smith-horn på måten din men dette, ikke. Sliping hadde heller ikke vært en god løsning – heller en fres langs en rail og sakteroterende disk.

Med denne munningsåpningen får man bare inn tre emner per sirkel – én må likevel lages for seg.

552.jpg

Sparklet ditt har jeg greid å grine meg til tidligere og denne gangen skal det garantert til pers – gleder meg til å slipe i det.

Ikke mere nøyaktig med 6 mm, men over tre ganger så mange lag – synes det var nok med tjue deler til diskene og ikke over seksti. Problemet er bla å få press ytterst i sirkelen – lite støtte vil overføres fra den øverste plata ned til ytterst på de under. Seks mm flekser en god del.

3-0 til Skedsmo - på toppen av tabellen og klar for opprykk!!!!

BB

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn