Thomas;
Jo, nå skal du høre...
Første gangen jeg har disse bassene i hus - førti liter lukket kasse. Jeg lar meg lett imponere og i kjent stil er jeg i alle fall det denne gangen. Selv ved lave volum leverer disse brukbar bassutputt - og ved bittelitt pådrag, føles nivået komplett. Lukket kasse får ikke like mye hjelp nedover som dobbelt volum og bassrør bidrar med og responsen ligger derfor, synes jeg å huske, på rundt 30Hz. Når jeg fyrer for skjæra, henger bassene med helt hjem - dette skyldes ganske sikkert en fin match mellom Anaene og Seasene - ikke antydning til at lyden blir snurpete eller overstyrt – ingen av delene, selv på full pupp. Smultringene får kjørt seg skikkelig, men det ser ikke ut som at Royene bryr seg. Relativt impregnerende, må jeg si.
Dette er garantert drivere jeg kommer til å bruke mange ganger framover – førti liter og bøttevis med fet og tørr bass, om det er en sammensetning man kan forstå.
Coaxene spiller også flott. Litt annerledes i toppen ift hønna på Loftet, men stagingen er helt utmerket. Bedre spredning. Kanskje en anelse hårde i mellomtonen, men jeg tipper noe av dette forsvinner når de får spilt en time eller tjue til. Særdeles impulsvillig. Fin klang. Jeg får faktisk en liten fornemmelse av, men dette er sikkert en illusjon som er styrt av at diskanten sitter innerst inne i en tut.
I det hele og det store er dette det beste kompaktsystemet jeg har hatt i huset her på haugen men jeg kan nesten ikke få prøvd ut hva Diracen kan gjøre av mædjik. Høyttalerne har relativt lite optimal plassering slik de står nå – en optimal utfordring for den sorte, magiske boksen.
Flott balanse mellom det som kommer ut av toppen og bunnen – tror jeg er Grevlingen en stor og evig takk. Deg også, forresten – tror du hadde tre komplette modelleringer i hodet ditt på en og samme tid mens vi drev og vurderte fram og tilbake. Husker ikke, men tror det var deg som kom opp med Seas-coax-forslaget. Takk skyldig utbedes.
Effektsugne er de – ingen tvil om det – 2000 klasse-D-Watt inn er ikke en Watt for mye – jeg klarer å tømme boksen for alle som en. Har man først det fokuset jeg har, og har man først gjort det én gang, vil man bare ha mer – tror aldri det kommer noe annet inn i dette huset enn Anaview eller tilsvarende.
Tøffeste kassene øverst på Skedsmokorset, det er jeg relativt sikker på.
BB