Lowther/bassreflex

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Ser på Lowther sin side at de har bassreflexkasser for salg. Har liggende et par Lowther DX-2 og kunne tenkt meg å bygge et par SMÅ kasser til disse. Er det noen som har tegninger eller nettsider med tegninger til slike høyttalerkasser som kan brukes til Lowtherelementer?

S

slowmotion

Gjest
Lowther er helt feil for små kasser.
Lowther USA vil bare selge.....

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
660
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei
Martin King som jeg linket til har gjort et meget seriøst arbeid med sine Lowther-prosjekter. Dette er nok de minste kab. til Lowther som gir et tilfredstillende resultat. Enkle og bygge er de også.
Mvh
Morten

PS Har et sett DX3 liggende hvis noen føler seg fristet.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Hei
Martin King som jeg linket til har gjort et meget seriøst arbeid med sine Lowther-prosjekter. Dette er nok de minste kab. til Lowther som gir et tilfredstillende resultat. Enkle og bygge er de også.
Mvh
Morten

PS Har et sett DX3 liggende hvis noen føler seg fristet.
Takk for svar. Var disse til Martin King som jeg selv hadde vurdert som mest seriøse av de jeg har funnet. Kunne tenkt meg noen enda mindre stativhøyttalere bare for å se hvordan det funka.
Har selv hatt større hornsaker men synes det krever mye arbeid skal man få det til uten kassefarginger. Kunne tenkt meg et lite enkelt prosjekt i første omgang og heller se an et eventuellt større prosjekt til vinteren. Men finner lite kassetegninger.

S

stikken

Gjest
Lowther er helt feil for små kasser.
Lowther USA vil bare selge.....
Hei !!
Dette er jeg også enig i ,da jeg ALLDRIG har sett Lowter i små kasser.
Stiftet bekjentskap med Lowter i 1983.
Vh
S

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Hei Hagto!

Skal ikke komme med noen påstand om at Lowther fungerer i små kasser, men at de fungerer i bassreflex konstruksjoner er helt sikkert! Har aldri vært så fornøyd som jeg er med mine BryLar med DX3 elementer. Spillte inn elementene i 200 timer på mindre kasser mens de andre ble laget, og var positivt overrasket. Ikke allverdens bass selvfølgelig, men slik er det jo ofte med små kasser uansett, eller hur?
Hadde jeg vært deg, ville jeg tatt sjansen på å prøve. Du får i det minste spillt dem inn!
Suppler med en sub, så får du med deg bånn også.
Når det gjelder materialvalg, gå for X-finer som låter "mer musikalt" enn f.eks MDF. Sørg bare for å stive av kabinettet skikkelig.

Trå til!!

Lars

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Jo da, men nå vet jeg ikke hvordan stua til Hagto ser ut ;D
Og så var vel spørsmålet små kasser?

Lars

T

theStig

Gjest
Sorry... klarte ikke å dy meg.... ;D

Problemet med Lowther i små kasser er at de ikke klarer å levere noe som helst bass. Elementene har meget liten lineær slaglengde, og det er uforenelig med alt annet enn store horn. Det er prisen man betaler for følsomhet i 95 dB området på små elementer.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Nei, kjellerbass får man ikke ut av disse elementene uansett.
Men DX elementene er oppgitt til å gi ned til 40hz i en 80L kasse. De er jo bygget spesiellt for bassreflex konstruksjoner.
Kan vel ikke sammenlignes med de litt eldre PM elementene.
Må jo si at etter 300 timer innspillingstid på mine høyttalere overrasker disse elementene meg positivt i bass området.
Begynner å bli bra trykk nedover.
Selvfølgelig er det ikke uten grunn at jeg har bestillt en 15" av deg Thestig. ;)

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Lowther hører hjemme i horn, STORE horn!
Eller i et noe mindre fronthorn sammen med en passende bassdel. :)

Frode

Topp Bunn