LP kontra CD..?

generator

Medlem
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
37
Antall liker
0
Jeg har et selsomt spørsmål til dere.
Jeg har en innspilling med Uncle Tupelo(dobbel samle LP, på vinyl) og en original CD med noen av de samme låtene.
Det som slår meg er at stereoperspektivet på de låtene(som her er to stk. av)har byttet side?? Ja, det høres slik ut! Ikke at det betyr noen men...likevel. Kan slikt forekomme eller er det jeg og ørene mine som er ute av balanse eller hva..?
Arm og pu. har vært til profesjonell justering så den biten bør være grei.

Underlig spørsmål jeg stiller, mulig at en slik tråd har vært oppe før, men ikke som jeg kan huske i farta.
En undrende Helge
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
516
Ville ikke forundre meg om den profesjonelle vinyloppsetteren har byttet om høyre og venstre på PUen... ;)

Kan vanskelig tro at platestudioet har begått en slik tabbe.

Forøvrig er høyre rødt i audio i motsetning til i politikken  ;D
 

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Innlegg
150
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Ikke noen umulighet at noen har "driti på draget" under mastring av samle-LP, og klart å bytte om et par kabler i prosessen. Alt som KAN skje skjer som regel fra tid til annen ;).
 

PA

Medlem
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
29
Antall liker
0
Kjøp deg en testplate, f.eks. HI-FI NEWS. Da får du sjekket at dette og mere til er riktig i oppsettet ditt.


mvh PA
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Du er selvfølgelig helt sikker på at du har plugget både platespilleren og CD-spilleren riktig?

Det er neppe ørene dine som er "ute av balanse" - hvorfor skulle de være det?

Hvis alt er riktig koblet hos deg, så er det nok ikke utenkelig at pickupen er plugget feil. Tviler på at det har blitt gjort feil i remasteringstudioet.
 

generator

Medlem
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
37
Antall liker
0
Ja ja jasann...jeg kunne selvfølgelig ha latt denne tråden dø ut av seg selv, latt den seile stille og fredelig inn i internettets evinnelige mørke avkroker. Men jeg har såpass selvironi at jeg gjør ikke dét.
For å gjøre en lang historie kort; -phonopluggene var byttet om bak på linjetrinnet!!!He he he...at det går an. Tanken slo meg rett og slett ikke, har aldri gjort det før, så derfor. Men nå måtte jeg bare ta en titt bak :eek: :eek:. Det kunne ikke være noe annet, herregud sier jeg bare :-[. Tenk å blamere seg for hele audiofil-norge da!!
Hilsen Helge-flau, flirfull og lettet!!
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Det er alltid godt å få lettet på samvittigheten. ;D
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.606
Antall liker
152
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Hehe, alle gjør vi noen feil av og til :)
Men ikke alle er like glad i å innrømme dem! ;)
Kos deg videre med musikk i begge kanaler du!!
Mvh
 

generator

Medlem
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
37
Antall liker
0
Takk for moralsk støtte olaps og oddgeir, he he ;)
Men å vekke opp audiofil-norge for en slik bagatell da...at det går an!!!!
Helge
 
T

theStig

Gjest
hehe... løsningen kan ofte være så enkel at man ikke ser den.

F.eks blir mange jeg snakker med dritsure når de ber om hjelp med data'n, og jeg spør om de har sjekket at alle kablene sitter i. Så ringe de opp igjen 5 min senere og er flaue... :D
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Fryktelig fort gjort å overse sånne (avgjørende) småting:)
 

torsken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2003
Innlegg
158
Antall liker
1
Du er selvfølgelig helt sikker på at du har plugget både platespilleren og CD-spilleren riktig?

Det er neppe ørene dine som er "ute av balanse" - hvorfor skulle de være det?

Hvis alt er riktig koblet hos deg, så er det nok ikke utenkelig at pickupen er plugget feil. Tviler på at det har blitt gjort feil i remasteringstudioet.

At kanalene blir byttet om av de som foretar mastringen skjer mye oftere enn man skulle tro. Både under mastring av LP og CD.

F.eks:

Castle/Sanctuary utgaven av Black Sabbath Vol 4.

30th anniversary edition av The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hehe, alle gjør vi noen feil av og til  :)
Men ikke alle er like glad i å innrømme dem!  ;)
Kos deg videre med musikk i begge kanaler du!!
Mvh
Har vært borti at slike feil har forekommet på mastere tidligere, men det er kanskje mer sannsynlig at feilen ligger mellom pu og preamp hos deg generator...?

Olaps; jeg reagerer på omvendt høyre/venstre selv om jeg ikke har hørt skiva før; for meg blir det litt som å kappe en ball i to, for så og sette de butte sidene mot hverandre... man har fortsatt to halve baller, men det blir ikke tilsynelatende en hel fin ball om man setter de mot hverandre; det er liksom noe som ikke stemmer med romoppløsningen.

Mvh Vidar P
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Har vært borti at slike feil har forekommet på mastere tidligere, men det er kanskje mer sannsynlig at feilen ligger mellom pu og preamp hos deg generator...?

Olaps; jeg reagerer på omvendt høyre/venstre selv om jeg ikke har hørt skiva før; for meg blir det litt som å kappe en ball i to, for så og sette de butte sidene mot hverandre... man har fortsatt to halve baller, men det blir ikke tilsynelatende en hel fin ball om man setter de mot hverandre; det er liksom noe som ikke stemmer med romoppløsningen.

Mvh Vidar P
Alt stemmer, det er faktisk bare uvant.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Jeg har en gammel LP med Getz/Gilberto. Nydelig. En kamerat kjøpte den på CD og tok den med en gang på tidlig 90-tall. Jeg hørte på den og måtte si min ærlige mening at den låt riktig ille, dessuten låt den helt "feil". Vi spilte LP og han ble overrasket over hvor mye bedre den låt på LP og vi hørte at høyre/venstre var byttet om. Han ble senere en audiofil med platespiller.

Senere når det kom en CD utgave med bedre kvalitet/20/24 bits mastering osv tok vi en ny sammenligning. Nå låt utgavene svært likt på en god CD spiller og stereoen var rett vei.

Har forresten vært på konsert med omvendt plassering av basstrykerne/paukene. Det låter virkelig litt uvant, man merker lett at her er det noe annerledes.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Altså,

Det finnes ingen standarder for disse tingene.

Et orkester er i nær 100% av tilfellene panorert fra publikumsperspektiv...

Når det gjelder piano er det vanlig med (fra venstre til høyre) diskant-bass i klassisk musikk(dirigent perspektiv ved pianosolist, og tilnærmet punlikumsperspektiv) mens i jazz/pop/rock som regel går bass-diskant.

Når det gjelder trommer varierer det mellom trommisens perspektiv(hihat til venstre) og publikumsperspektiv(hi-hat til høyre) dett er kun et spørsmål om valg av panorering, og ikke noe som blir "feil" hvis man skulle blande venstre og høyre rca-patch. Det er ikke noe anderledes en det som skjer i en mikser, for å si det med teskje.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.729
Antall liker
11.243
Torget vurderinger
2
....på den annen side er det en utbredt tendens til å panorere trommebatteriet over hele lydbildet.... Og det høres ikke bra ut!

Håkon
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Alt stemmer, det er faktisk bare uvant.
Jeg klarer ikke helt å se det; ville trodd at man kan sammenlikne det med å ta et foto av orkesteret, klippe det i to på midten og sette de to ytterkantene mot hverandre.. fordi jeg synes da visserlig at noe virker å "gå fryktelig galt" med romakustikken når man feilkopler kanaler...?

Mvh Vidar P
 
L

Lydtekniker

Gjest
....på den annen side er det en utbredt tendens til å panorere trommebatteriet over hele lydbildet.... Og det høres ikke bra ut!

Håkon
Vel, alt til sitt bruk ;D Er ikke kult med monotrommer på metall, vøttø 8)
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Jeg klarer ikke helt å se det; ville trodd at man kan sammenlikne det med å ta et foto av orkesteret, klippe det i to på midten og sette de to ytterkantene mot hverandre.. fordi jeg synes da visserlig at noe virker å "gå fryktelig galt" med romakustikken når man feilkopler kanaler...?

Mvh Vidar P
Det blir mer som om du skulle lagt negativet opp ned i fremkallingsapparatet, altså bildet blir speilvendt men like riktig. Lyset går igjenom det samme negativet.

OK, dårlig analogi fra min side, men synes analogien din var så søt at jeg vil ta den videre. :D

Det er, tro det eller ei ingen forskjell.

Jeg har faktisk som triks å av og til speilvende råmikser jeg tar med meg hjem(bytte om L og R) Det gir et friskt perpektiv.

Det er så uvant at jeg i en stakket stund klarer å høre litt helhet igjen....

(You only hear it the first time once)
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
....på den annen side er det en utbredt tendens til å panorere trommebatteriet over hele lydbildet.... Og det høres ikke bra ut!

Håkon
Joda, det gjør det.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Jeg klarer ikke helt å se det; ville trodd at man kan sammenlikne det med å ta et foto av orkesteret, klippe det i to på midten og sette de to ytterkantene mot hverandre.. fordi jeg synes da visserlig at noe virker å "gå fryktelig galt" med romakustikken når man feilkopler kanaler...?

Mvh Vidar P
Å bytte om venstre og høyre gjør ikke annet (som Tresko påpeker) enn å speilvende stereoperspektivet. Det blir akkurat det samme som å stå på hodet foran høyttalerne ;D
Det med de halve ballene som monteres med butt ende mot hverandre, høres ut som en analogi på hvordan lyden kan oppfattes når fasen er koblet feil på den ene høyttaleren.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Det blir akkurat det samme som å stå på hodet foran høyttalerne ;D
Vel å merke oppå bordet slik at man kommer i riktig høyde.

Kom igjen, Gjør det!Gjør det!Gjør det!Gjør det!Gjør det!
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
....på den annen side er det en utbredt tendens til å panorere trommebatteriet over hele lydbildet.... Og det høres ikke bra ut!

Håkon
Dette er noe jeg også reagerer på. Blir liksom HELT feil når trommisen har 3 meter lange armer... ;)
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Stereo har ingen breddemål.

Trommesettet omslutter trommeslageren. Dette representeres best ved å panorere det ut.

Da er problemet ditt, med ditt anlegg, at dette blir "3 meter"
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jeg konstaterer bare at vi er uenige her, Tresko. Med et anlegg som ikke bare gir følelse av bredde, men også av dybde (og høyde for den del) i lydbildet, så er slike ting reelt i anlegget. Når de ulike instrumentene er plassert, og trommisen er bak disse igjen, så er det ikke noe problem å oppleve en trommeslager med 3 meter lange armer hvis trommesettet er strukket ut sideveis.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Ja, ja, så er vi uenige.

Det er som regel rom mikkene på trommesettet jeg panorerer helt ut.

Og i og med at du har 1176 innlegg, kan jeg nevne at disse som regel komprimeres gjennom to 1176 kompressorer.



 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Hehe, nå stemmer ikke antall innlegg lenger.

Tviler ikke på at dette er noe som gjøres hyppig når man spiller inn plater. Det er vel en smakssak hva man foretrekker å lytte til, men jeg foretrekker altså et trommesett som ikke fyller hele bredden av et bredt lydbilde
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Hehe, nå stemmer ikke antall innlegg lenger.
Jeg var da ikke så korttenkt.

Snart stemmer det igjen, den kommer nemlig i stereoutgaven 1178, også 8)



Og jeg konstatere at jeg selv korresponderer til tidenes tromme preamp

API 512:


Morro med trommediskusjon.
 
Topp Bunn