LP lyd uten LP spiller!

O

OldBoy

Gjest
;D ;D ;D

Nå har jeg heldigvis nok av dette allerede. Mine vinylplater har alt det som den kan levere allerede. Fullt av peiskoslyd etter litt for mange fester og enarmede vinylploger i ungdomstiden.

Så når jeg spiller CD'er, er det bare så altfor befriende å slippe å høre nettopp peiskoslyd.

:) :) :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.742
Torget vurderinger
27
Forbinder vinyl like lite med varm lyd som med peiskos.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Fosse skrev:
Forbinder vinyl like lite med varm lyd som med peiskos.
Har du fått tilbake "vinyllyden" Fosse, eller må du klare deg med peiskos så lenge?

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
har prøvd en liknende og den gjorde egentlig bare lyden på pcen enda mer grumsete. ::)

K

knutinh

Gjest
I studio brukes en lang rekke verktøy for å simulere degradasjon innført av gamle analoge systemer:
-Forvrengning av rør-forsterkere/høyttalere
-Forvrengning av analog tape
-Forvrengning av LP-spillere

I tillegg benyttes i noe mindre grad det å redusere antall bits/samplerate til f.eks 12bit/12kHz.

Den enkle forklaringen på dette er at lydproduksjon, i likhet med musisering, er en kreativ disiplin hvor "alt" er lov dersom det gir det resultatet man ønsker seg.

Nå er vel slike ting mer vanlig innen populærmusikk, Rap/Rn'B og enkelte eksperimentelle genre enn innen klassisk og jazz som kanskje er mest populært i audiofile kretser?

Det hadde dog vært interessant med blindtester mellom en høyoppløst digital master behandlet med slik software, og samme master brukt som utganspunkt for en LP?

-k

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.620
Torget vurderinger
4
Peiskos sier mere om brukeren enn vinylen.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
RJEL skrev:
Peiskos sier mere om brukeren enn vinylen.
ja.. jeg må jammen skaffe meg platevasker jeg.. er et par plater jeg ikke får reine. ::) :p

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Ironisk nok sier vel åpningssekvensen av filmen High Fidelity alt om vinyl lyd. Fra nålen settes ned i platen.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Opplever IKKE vinyl som peiskos her i allefall,men med den gamle regaen med billig pu...var det peiskos så det holdt...hvis en bruker bedre puer,og gode spillere,og har/bruker en vasker....låter jaggumeg vinyl mye bedre enn andre medier av ymse slag,cd inkludert.

Ha en fantastisk vinylkveld folkens. ;D

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
ixos_76 skrev:
Opplever IKKE vinyl som peiskos her i allefall,men med den gamle regaen med billig pu...var det peiskos så det holdt...hvis en bruker bedre puer,og gode spillere,og har/bruker en vasker....låter jaggumeg vinyl mye bedre enn andre medier av ymse slag,cd inkludert.

Ha en fantastisk vinylkveld folkens. ;D
Helt enig!!

Mvh
Kjetil

Topp Bunn