LP-platehylle. Ikea.Expedit

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.953
Torget vurderinger
4
Så lenge dimensjonene er riktige, og du liker utseende, burde den vel være helt ok.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...Id=11499&langId=-14&chosenPartNumber=40047675
Har noen testet denne som platehylle?
Evt noen som har noen andre gode alternativer på lager?
Skal romme litt over 1000lp-plater
ShaunV
Ser litt for spinkelt ut, 13 kg per hylle er ikke så mye.  Har du sjekket at dimensjonen går ?

Selv har jeg brukt Billy bokhylle (ikke bredere enn 60 cm) og de tåler bruken.  Flyttet midthyllen slik at jeg kunne ha 5 hele hyller til platene.  Skulle klare ca 1000 Lper i en slik.

K

kbwh

Gjest
Billyen er 28cm dyp, slik at LPplatene stikker litt fram. Man må definitivt ikke bruke bredere moduler enn 60cm nei.
Bonden som jeg refererer til har innvendig modulbredde på 37cm og effektiv dybde 38cm.
(Bonde er litt sånn fattigmannsMontana, med stilig kvadratisk design og ganske mange muligheter.)

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Styr unna! det er for pinglete og dårlig om du har noen stykker lpér, jeg kjøpte den først til dette formålet og fikk slenge den ut etter kort tid, den dugde ikke.

Denne derimot har både utseende og riktig kvalitet med seg, den tjener som lagringsplass for mine lpèr nå.
Vel verdt mellomlegget i pris.

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...14&categoryId=15882&chosenPartNumber=57300310

mvh
Det er fint at det er flere erfaringer her :)
Du skriver her at Expedite hylla er for pinglete. Men i følge Ikea tåler både denne expedite hylla og Bonde hylla 13kg per hylle? ???

O

om.s

Gjest
Det er fint at det er flere erfaringer her :)
Du skriver her at Expedite hylla er for pinglete. Men i følge Ikea tåler både denne expedite hylla og Bonde hylla 13kg per hylle? ???
Hei igjen...

Expedite fikk en lett svai på midten pga flere seksjoner og sammen med dårligere stivhet mellom rommene funket ikke dette noe særlig.
Bonde har kun to rom ved siden av hverandre og ett annet oppheng av den enkelte hylle, det er helt enkelt litt bedre kvalitet......

mvh

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.953
Torget vurderinger
4
Jeg har også hatt expedit reolen. Den var fylt til randen med bøker og lp'er (mest bøker desverre). Opplevde ikke at den var for skral. Fungerte helt fint :
Kanskje den ville gitt etter hvis den hadde fått litt mer tid på seg (hadde den i to år)::)

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Det er så lett å gjøre seg opp en god mening omkring hva som er bra for meg, når to personer har akkurat motsatt erfaring med samme produkt:p
Jeg regner med at LP'er som står vertikalt og tett sammen veier mer enn noen bøker?
Og at om.s erfaring derfor er mer riktig for meg, da jeg planer om å fylle hele hylla med lp'er?

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Er det plass til ca. mange LP'er i IKEA Bonde reolen?

O

om.s

Gjest
Er det plass til ca. mange LP'er i IKEA Bonde reolen?
Etter en rask og uhøytidelig opptelling kom jeg til ca 65-70 stk i ett fakk,  dvs det var en lett blanding av enkel og dobbel lpér.

Totalt skulle man da i en reol kunne få ca 750-850 stk (blanding enkel/dobbel+bokser), og det hele er stabilt og estetisk....

mvh

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Etter en rask og uhøytidelig opptelling kom jeg til ca 65-70 stk,  dvs det var en lett blanding av enkel og dobbel lpér.

Totalt skulle man da i en reol kunne få ca 700-750 stk (blanding enkel/dobbel+bokser), og det hele er stabilt og estetisk....

mvh
Tror du at du kunne tatt frem målebåndet og målt lengden på en "firkant"?

O

om.s

Gjest
Tror du at du kunne tatt frem målebåndet og målt lengden på en "firkant"?
33,6 cm x 33,6 cm x 12 stk firkanter..

Selv bruker jeg tykke pvc covere og liker å ha litt rom mellom platene, derav de litt sprikende tallene på antall lpér pr fakk....

mvh

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.953
Torget vurderinger
4
Hvis det hjelper kan jeg jo si at hvis jeg skulle velge i dag ville jeg ha valgt bonde...
Expedit-reolen er forbruksvare. Den ser ikke så fin ut etter et par år. Får lett hakk osv. Tror nok bonde-reolen holder seg litt bedre.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg vet ikke om jeg er enig i kritikken mot Expedit; jeg bruker to av de selv til LP'er; og så lenge de er skrudd fast mot bakvegg fungerer de utmerket for meg iallefall.

Mvh Vidar P

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Jeg vet ikke om jeg er enig i kritikken mot Expedit; jeg bruker to av de selv til LP'er; og så lenge de er skrudd fast mot bakvegg fungerer de utmerket for meg iallefall.

Mvh Vidar P
Så du har altså ingen svai på hyllene?
Sleng opp bilde av hyllene dine;)
Jeg synes Expedite hyllen ser mer estetisk ut...Men er ikke godt å si..dessuten koster den MINDRE enn bonde hylla...

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.953
Torget vurderinger
4
Den var visst ikke så proppfull som jeg ville ha det til... :-X

Ingen kritikk fra meg...prøver bare å hjelpe :)

Mvh Nils

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Den var visst ikke så proppfull som jeg ville ha det til... :-X

Ingen kritikk fra meg...prøver bare å hjelpe :)

Mvh Nils
Ser fin ut den der=) Plass til mange plater også:D
Fine bilder;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg synes Expedite hyllen ser mer estetisk ut...Men er ikke godt å si..dessuten koster den MINDRE enn bonde hylla...
Absolutt ingen svai i mine hyller iallefall. Jeg har to av den bjørkefargede, de står i et eget mediatek (platerom) sammen med flere andre tilsvarende reoler med plater i; kan ikke si at Expedit er noe mindre egnet så langt jeg kan se...

Bilde blir det dessverre ikke, da jeg ikke har teknisk mulighet.

Mvh Vidar P

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
326
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ikea er i ferd med å lansere et nytt hyllekonsept som heter Bestå. Dette systemet ligger ennå ikke ute på nettsidene, men er å finne i butikkene. Finnes i utallige kombinasjoner og er utbyggbart til den store gullmedaljen. Dette hyllesystemet skal erstatte Bonde som i følge ekspeditøren fases ut i løpet av et par år. Kjøpte selv flere meter av dette i hvitt. 60 cm hyller bærer med letthet alle LP'ene du får plass til i hyllen.

Undersøk med din nærmeste Ikea om dette systemet.

K

kbwh

Gjest
Skal Bonde fases ut? det var da som bare!
Bonde har en ting jeg liker ganske godt for seg. Den er 218cm høy, og da rekker den nesten til taket. Glimrende til innbygging. Jeg skal flytte. Det var dasom bare, som nevnt. Må sjekke Bestå.

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
326
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ja, enig, vi har halve stua møblert med Bonde. Bøk er allerede gått ut og hvitt selges bare ut, ikke noe nytt kommer inn (dvs bøk og hvitt).

Bestå finnes i bøk, hvitt og noe mørkebrunt. Hyllene finnes i tre høyder om jeg husker rett, 64, 128 og 192 cm. Kan bygges på i høyde +++. To dybder, 20 og 40 cm. Det ene passer til CDer og den andre til LPer

O

om.s

Gjest
Noen små, men praktiske detaljer expedite kontra bonde, er at bonde har veggplate i sammefarge som selvehyllene, og med tanke på at man kanskje har listverk etc i stua som gjør at man kanskje ikke får den helt inn til veggen uten å fjerne (flere meter...) gulvlist, passet også bonde best, platene holder seg i reolen de sklir ikke ut bakveien, samt den allerede påpekte kvalitets forskjellen i selve hylle opphenget.
Kanskje kommer prisen og til å senkes iom at den visstnok skal fases ut?
Ellers låter jo det siste systemet (Bestå?) interessant ut.

mvh

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Jeg bruker Expedit hylle, den er full av plater, og det funker helt greit. Bortsett fra at fikk med meg bjørk ramme og sort innmat fra IKEA :p
Multicolor Expedit ;D
Det går inn 65-70 plater pr hylle.

Men når det er sagt, hvis du har godt med penger, ville jeg nok heller sett etter en hylle med ordentlig finèr.

Puma

K

kbwh

Gjest
Har sett på Ikea Bestå. Svært fleksibel og funksjonell løsning, med rektangulært grunnmønster i stedet for kvadratisk. Modulene kan også henges på veggen, og det er fint for meg som gjerne vil gjemme bort Regaen. Det er synd at de bruker folie. Den hvite er heldigvis lakkert, slik Bonde var.

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Antall liker
3
Bestå må sjekkes ut fort. Har planer om expedite selv. Skal stå på soverommet med plater, tegneserier og div skrot.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.953
Torget vurderinger
4
Bestå må sjekkes ut fort. Har planer om expedite selv. Skal stå på soverommet med plater, tegneserier og div skrot.
Setter du platene dine på soverummet sammen med tegneserier og diverse skrot :eek: Er du ikke glad i dem? :'(

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Antall liker
3
Jo, er like glad i tegneseriene mine... men har for tiden ikke plass til å sette det noe annet sted. Kan jeg ligge å kikke på platene før jeg sovner ;)

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.953
Torget vurderinger
4
Jeg satser på montana til plater og komponenter. Et flott og tidløst design, og god kvalitet :)

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Det ble en Expedit på meg til slutt:D
Hva kan jeg si? Enkelt design som gjør akkurat det den skal! Merker ikke noe til svai eller lignende. Står støtt.

M

Mulelid

Gjest
For å si det sånn; LP-plater er tyngre enn det folk tror.. :)

Topp Bunn