LP-plater

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Platekompaniet(sikkert bla.a.) selger jo plater, flere fra 70tallet. Er det plater som bare er trykket opp igjen eller ligget på lager siden dengang da hos plateselskapene? Er det bare de det står remastret på som det er gjort noe med? Eller er de fleste trykket opp på nytt med feks annen vinylblanding, teknikk el.?

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Er det nytrykk fra en vinyl-master eller er det "CD'en" som er kopiert over til rilleformatet?

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det mest vanlige er nok at de tar utgangsunkt i originaltapene og produserer mastere pågrunnlag av disse. I en del tilfeller vil de også gjøre en remastering, men det ligger info ute på nettet om disse utgivelsene. Se her: http://www.elusivedisc.com/

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
OivindS skrev:
Det mest vanlige er nok at de tar utgangsunkt i originaltapene og produserer mastere pågrunnlag av disse. I en del tilfeller vil de også gjøre en remastering, men det ligger info ute på nettet om disse utgivelsene. Se her: http://www.elusivedisc.com/
Rotete netttside, kan du linke direkte?

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.621
Torget vurderinger
4
Min erfaring er at at ca. 40% av NYE plater jeg kjøper har skavanker.
Virker som de har glemt hvordan dette gjøres.
Skurr og forvregning på deler av plata. Gjerne der det er mye dynamikk.
Noen som har samme erfaringa?
( Dette opplevde jeg skjeldent i 80 åra)

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Antall liker
911
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Skurr og forvrengning er ikke ukjent på nypressinger nei, heller ikke fra selskap med godt rykte.
Men ikke bare skurr, enkelte pressinger lar pickupen kjøre berg og dalbane. Raising Sand på dobbelt LP var en gedingen skuffelse, lar seg nesten ikke spille hos meg der den forsøker å kaste stiften ut av rillene i den verste dolpa....mens basselementene buler ut...
Det burde skrives mye mer om dette. Kvalitetsløftet som nye og gamle kjøpere tror de får ved å kjøpe vinyl kan veldig fort få en tynnslitt rykte.
Noen har et ansvar å ta....

OsamaFetLaden

Medlem
Ble medlem
29.02.2008
Antall liker
1
Jeg kjøpte en 180 grams reissue av Disraeli Gears på Platekompaniet. På de første sporene på hvert side høres det magisk ut, men jo nærmere den kommer slutten jo mer støyer den. Andre som har denne utgivelsen og har opplevd det samme?

Pittar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.03.2006
Antall liker
35
Torget vurderinger
6
velger selv et pent brukt eksemplar enn nypressing av tvilsom kvalitet. Hvis det er plater fra 70 tallet du ønsker finnes dette i godt utvalg i brukt butikker.

Pent brukt + rens gir deg i de fleste tilfeller bedre utbytte enn kjøp av digitalisert vinyl.

Pittar

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Jeg har "Disraeli Gears" på vinyl (min er riktignok kjøpt via Soundstage.com) og den er det over hodet ingen problemer med. For meg høres det kanskje ut som om stiften din skulle vært justert en liten tanke sideveis..? Har også "Rising sands" og heller ikke den, er det noe i veien med. Synes faktisk den er svært bra, både lydmessig og rent sporingsmessig...?

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Antall liker
911
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Novgarod, jeg har også perfekte eksemplar av nypresset vinyl som spiller fortreffelig på alle parametre, men når det som med mitt eksemplar av Raising Sand er en så bulket pressing at stiften med 1,8g trykk nesten kneler i bunn for så å gå ut i et skihopplignende svev etter dolpa, ja da er et ikke snakk om justering av pickup, dessverre.
Hadde jeg tatt vare på kvittering hadde denne umiddelbart havnet på disken hos Platekompaniet igjen - i retur. Skremmende dårlig. Har ikke tenkt å begynne med stekeoven og glassplater for å jevne ut vinylen, denne får stå i hylla som skrekkens eksempel. Heretter bevares alle kvitteringer til etter prøvespilling.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Det har blitt en del retur av bulkete plater. Godt de er kjøpt hos den lokale sjappa, så det er ikke noe problem med det. Men det er irriterende med så dårlig kvalitet på ny vinyl.

Men akkurat Raising Sand er faktisk bra den.

OsamaFetLaden

Medlem
Ble medlem
29.02.2008
Antall liker
1
novgarod skrev:
Jeg har "Disraeli Gears" på vinyl (min er riktignok kjøpt via Soundstage.com) og den er det over hodet ingen problemer med. For meg høres det kanskje ut som om stiften din skulle vært justert en liten tanke sideveis..?
Jeg har plagdes litt med skurr på noen andre plater, så jeg vurderte også stiften, men har sjekka den ut av saken nå---de andre platene spiller nydelig etter jeg kjøpte Clearaudio stiftbørste og -rens, så det er definitivt Disraeli Gears. For å være helt 100% skal jeg prøve den på anlegget til en kompis før jeg reklamerer.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Første pressingen av Raising Sand hadde mange feil så det ble bestemte at man skulle presse platen på nytt:

[…] despite complaints of pressing defects and noisy vinyl following its release. With the second pressing, veteran mastering and cutting engineer Kevin Gray replaced Ron McMaster and the pressing was done at Gray's own RTI facility in Camarillo, California.

If you were disappointed with a noisy first pressing or were hesitant to buy one, the second pressing appears to have no such issues. The two-disc, 180 gram set arrived clean, and flat as a pancake and is among the quietest sounding vinyl I have recently acquired. The gatefold cover includes the full lyrics and production credits. Produced by T Bone Burnett, this vinyl edition includes a sticker indicating that it was optimized for vinyl release by T Bone Burnett.

JanOve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Antall liker
58
Torget vurderinger
1
Enig med RJEL

Ser av og til som om dei har gått over plata med sandpapir.

Har opplevd dette med Kari Bremnes, Mari Gauthier og Rickie Lee Jones plater.

Utruleg irriterande å betale mange hundrelappar for slikt. Greit å handle lokalt når slikt skjer.

Med litenytt er dette ikkje noko problem........

mvh
Jan Ove

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Vil bare minne om trådstarters spørsmål, nemlig om nyutgivelser er remastret eller om det bare er opptrykk i fra gamle mastere. Til mitt svar over og til spørsmålet om mer konkret henvisning til informasjon om dette så vil det som jeg sa, fremgår det av Elusive sine sider hva som er hva med hensyn til mastering/remastring.
http://www.elusivedisc.com/products.asp?dept=979 Klikk på en utgivelse så vil det fremgå om det er er gjort en ny mastering.
Når det er sagt så kan jeg godt henge meg på hylekoret om dårlig kvalitet på nyutgivelser og re-utgivelser. Ny mastering er heller ingen garanti for god kvalitet. Men noen selskap gjør en bedre jobb en andre, f.eks Sundazed Records reutgivelser av Byrds, Wes Montgomery, Leonard Cohen m fl.
For moro skyld kan dere gjøre et søk på Youtube, Vinyl Record Pressing. Der finnes det er rekke filmopptak om hvordan vinylskiver blir produsert. Noe er meget bra og andre skremmende dårlig. Gammelt produsjonsutstyr som er satt i stand, men som virke meget nedslitt, og skitne og støvete produksjonslokaler. Ikke rart kvaliteten blir så som så.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
OivindS skrev:
Vil bare minne om trådstarters spørsmål, nemlig om nyutgivelser er remastret eller om det bare er opptrykk i fra gamle mastere. Til mitt svar over og til spørsmålet om mer konkret henvisning til informasjon om dette så vil det som jeg sa, fremgår det av Elusive sine sider hva som er hva med hensyn til mastering/remastring.
http://www.elusivedisc.com/products.asp?dept=979 Klikk på en utgivelse så vil det fremgå om det er er gjort en ny mastering.
Når det er sagt så kan jeg godt henge meg på hylekoret om dårlig kvalitet på nyutgivelser og re-utgivelser. Ny mastering er heller ingen garanti for god kvalitet. Men noen selskap gjør en bedre jobb en andre, f.eks Sundazed Records reutgivelser av Byrds, Wes Montgomery, Leonard Cohen m fl.
For moro skyld kan dere gjøre et søk på Youtube, Vinyl Record Pressing. Der finnes det er rekke filmopptak om hvordan vinylskiver blir produsert. Noe er meget bra og andre skremmende dårlig. Gammelt produsjonsutstyr som er satt i stand, men som virke meget nedslitt, og skitne og støvete produksjonslokaler. Ikke rart kvaliteten blir så som så.
Takk OivindS,

Veldig bra. Skal studere den nærmere når jeg får tid.

Topp Bunn