Lp12 vs Rega

E

espenj2005

Gjest
Hei og god jul.
Har en Rega P5 med AT-OC9 og er kjempefornøyd men har lenge hatt sansen for Linn´s Lp12. Rega er tredje type spiller jeg har siden jeg startet med Thorens td318mk via Technics 1210, Rega P3 og nå tilslutt P5.
*Spørsmålet er om hvor kostbart og hvilket Lp12 setup jeg burde gå for. Evt om jeg kan benytte P5 som ren innbytte og få en spiller som ikke står tilbake for P5?

Ikke meningen å starte brann med tråden(skjønner det er sterke personligheter i begge "trosamfunnene") så om noen gidder svare er det fint med saklige råd og info om Lp12.
PS! prøvde et søk men det er jo til liten hjelp når funksjonen er så dårlig.

Mvh Espen

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvorfor vil du bytte ut Rega'en da?
Og hvilke egenskaper ved LP12 er det du liker...? Bør vel være lurt å svare deg selv på dette sentrale spørsmål før du bestemmer deg for nivå, da det er endel variabler innen LP12..

Forresten; skal du ha noe meningsfylt bedre enn P5, så vil et veljustert og godt satt opp post-Cirkus drivverk med Lingo (samme arm og pu) være en god oppgradering imo.

Noen Basik drivverk, og især før Cirkus, er vel en blindvei; dyr å oppgradere på også. Kan kanskje være lurt å sitte litt på gjerdet nå, ift Keel, Trampolin 2 og Ekos SE... kan komme noen fine brukte på markedet?

Mvh Vidar P

E

espenj2005

Gjest
Takk Vidar
Har vel egentlig ikke bestemt meg men er nysgjerrig på lp12 og skal se om jeg får hørt en i den nærmeste fremtid. Oppgraderingsmulighetene og konseptet virker bra
Er strålende fornøyd med P5 og vet det skal mye til for at det skal lønne seg med ny spiller
Mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Konseptet er veldig bra, og Linn har i grunnen holdt seg priskompetativ og i forkant hele veien; og nå med de nye oppgraderingene så synes det som om de ikke står stille enda heller.
Linn lanserer aldri noen "oppgradering" med mindre det er en genuin musikalsk gevinst i den; og selv om enkelte mener Linn er "dyre", så må vel det oftest sees i kontekst av personen bak uttalelsen, og vedkommendes syn på highend hifi i det hele tatt. Linn har vel aldri vært spesielt dyre ift deres ytelse sammenliknet med konkurrentene.

Rega P5 er en glimrende platespiller dersom du får plassert den fornuftig (den er jo litt følsom på underlag), men hos meg så drar en LP12 (Lingo/Aro) nokså godt ifra på engasjement, driv, crisp musikalitet og friskhet.. ja, kort og godt på musikalsk liv og energi. Med samme pu'er. I tillegg kan LP12 bære bedre pu'er, de største Dynavector, Linn Akiva etc.. noe P5 ikke kan (tror jeg, har kun prøvd Arkiv).

Er du seriøs på vinyl, så byr iallefall en god Linn på kompetitiv ytelse i klassen, fremtidssikkerhet, valgmuligheter, service, kompatibilitet og versatilitet; og en helt spesiell følelse av tilfredsstillelse, både eiemessig og musikalsk. Men personlig hadde jeg også vurdert å beholde P5 og heller oppgradert en liten platesamling til en stor først (vet ikke hvor stor din er).

Mvh Vidar P

E

espenj2005

Gjest
P5 står på tilhørende veggmontert hylle og trives best med det hos meg. Spiller mye vinyl men det går i bølgedaler allt etter hvor mye jeg har tid til å trives.. Plater har jeg godt med også. Det høres fornuftig ut det du skriver og et alternativ kan være å rydde plass til 2 spillere og starte "rolig" med rimelig brukt Lp12 for så å opgradere når finansene tillater..Med så mye Lp12 kunnskaper det synes å være på forumet er man jo i trygge hender om man skulle stå fast i problemer.
Takker
Espen

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Hadde JEG vært strålende fornøyd med min Rega Planar 3 hadde jeg aldri tenkt på LP12. Er man fornøyd så er man jo fornøyd, ikke? Rega er jo stivt og trygt, LP12 bouncer rundt - kan gi grå hår, men også større glis når du lykkes med justeringen. LP12 krever endel arbeid for å virkelig fungere. En Rega setter man bare fra seg, og den spiller.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg beholdt min Rega og vært lykkelig. Men JEG hadde gått for en Linn Sondek LP12. Den ER så bra når den ER bra. Det kommer an på deg.

E

espenj2005

Gjest
Hehe...
Tenkte på å bevege meg videre i vinylverdenen. P5 er suveren og har vel ikke lyst til å kvitte meg med den. Tanken var en spiller som LP12 kunne oppgraderes til et nivå hvor det ikke trenger å være så mye bedre. Liker også å slite litt for nytelsens skyld. Nei, jeg beholder uansett P5 et godt stykke til, oppgraderer med psu og skal prøve å "vri" ut potensialet så godt som jeg klarer.
MEN: om noen har en "kjip" LP12 stående og støver er det bare å sende et tilbud pm. Jeg kan godt leve med et slikt trekantforhold.
Mvh Espen

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Tja... Jeg tror nå at så snart en LP12 har kommet inn i huset, så ryker Regaen ut. Det er liksom ikke bare lyden med LP12, det er følelsen også. Har hatt flere Regaer og de har vært gode kompiser. Med Linn i huset er det LOVE.

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Det finnes ingen kjip LP 12!

B

break_out

Gjest
Hvorfor ikke starte med en meget god Linn Ittok II i oppbyggning av Linn LP12 spiller? Tror jeg så en lovende på bruktbørsen ;D

Hehe...
Tenkte på å bevege meg videre i vinylverdenen. P5 er suveren og har vel ikke lyst til å kvitte meg med den. Tanken var en spiller som LP12 kunne oppgraderes til et nivå hvor det ikke trenger å være så mye bedre.  Liker også å slite litt for nytelsens skyld. Nei, jeg beholder uansett P5 et godt stykke til, oppgraderer med psu og skal prøve å "vri" ut potensialet så godt som jeg klarer.
MEN: om noen har en "kjip" LP12 stående og støver er det bare å sende et tilbud pm. Jeg kan godt leve med et slikt trekantforhold.
Mvh Espen

Topp Bunn