Lufttrykk og lydtrykk

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Nå må jeg bare dele en opplevelse jeg hadde for noen minutter siden: jeg hørte på musikk i bilen og kjørte over Karmsund bro, og da økte lydnivået betraktelig på vei opp. For så å synke igjen på vei ned. Samme prosedyre på hjemveien. Og med betraktelig mener jeg at det opplevdes som en dobling i nivå, og også at lyden ble mer dynamisk/levende. På vei nedover ble lyden tam og døllere. Jeg har opplevd dette også i undersjøiske tuneller, men i kveld var det veldig tydelig. Kan jo også ha noe å gjøre med at jeg er dett i desa.

Men litt refleksjon oppi det hele: vi har jo varierende lufttrykk og jeg har lest litt tøysete beskrivelser at anlegget har «dagsform», kanskje det er noe i det?

Er jo noen som har dedikerte lytterom her på sentralen: utfordrer noen av de til å installere en heftig uttrekksvifte for å lage litt undertrykk for å teste ut om det har positiv effekt på lyden😄
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.599
Antall liker
14.514
Sted
Langesund
Det er ikke rare høydeforskjellen på Karmsund bro - kanskje 40 meter

Dobbelt så høyt ved 40 meter? Du bør passe på hvis du skal over en fjellovergang.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
8.375
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Den rareste opplevelsen jeg har hørt om.
DAB med dårlig forbindelse? Har opplevd dette, rett før signalet blir borte. Kan det være årsaken?
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.833
Antall liker
16.042
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Nå må jeg bare dele en opplevelse jeg hadde for noen minutter siden: jeg hørte på musikk i bilen og kjørte over Karmsund bro, og da økte lydnivået betraktelig på vei opp. For så å synke igjen på vei ned. Samme prosedyre på hjemveien. Og med betraktelig mener jeg at det opplevdes som en dobling i nivå, og også at lyden ble mer dynamisk/levende. På vei nedover ble lyden tam og døllere. Jeg har opplevd dette også i undersjøiske tuneller, men i kveld var det veldig tydelig. Kan jo også ha noe å gjøre med at jeg er dett i desa.

Men litt refleksjon oppi det hele: vi har jo varierende lufttrykk og jeg har lest litt tøysete beskrivelser at anlegget har «dagsform», kanskje det er noe i det?

Er jo noen som har dedikerte lytterom her på sentralen: utfordrer noen av de til å installere en heftig uttrekksvifte for å lage litt undertrykk for å teste ut om det har positiv effekt på lyden😄
Hørte du på FM sendingen til Radio 102 ?
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Den rareste opplevelsen jeg har hørt om.
DAB med dårlig forbindelse? Har opplevd dette, rett før signalet blir borte. Kan det være årsaken?
Nei, det var Spotify via Apple CarPlay.

Det er ikke rare høydeforskjellen og det er lite trykkforskjell, er klar over det. Men rar opplevelse, mulig bambadoo sin forklaring er årsaken 😆

Det med å få bedre lyd med å lage undertrykk va selvsagt en spøk, om noen var i tvil🤣
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Skal ikke alltid undervurdere "undertrykk" i hifi-sammenheng.

En AVAA reduserer stående bølger gjennom å lage et lavimpedanse-felt:
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.599
Antall liker
14.514
Sted
Langesund
Til og med min maxi-caddy gjør det. Ikke glidende men et stepp opp, over en viss hastighet
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Mistenker det kan tilskrives tett nese. Forkjølelse eller betennelse kan hindre helt eller delvis utligning av trykket i mellomøret. Dette kan resultere i redusert hørsel og smerte i øret under nedstigning og landing med fly når man er potte tett. De fleste har opplevd propper i øret med dertil redusert hørsel når man kjører bil i bratt terreng. Når trykket i mellomøret øker, degraderes hørselen. Karmsundsbrua er ikke så høy, men den er bratt. Så det er ikke så urimelig å anta at denne beskjedne høydeforskjellen er nok til at trykkforskjellen (og mangel på trykkutligning) påvirker hørselen. Det rimer med at hørselen blir bedre i høyden.
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Mistenker det kan tilskrives tett nese. Forkjølelse eller betennelse kan hindre helt eller delvis utligning av trykket i mellomøret. Dette kan resultere i redusert hørsel og smerte i øret under nedstigning og landing med fly når man er potte tett. De fleste har opplevd propper i øret med dertil redusert hørsel når man kjører bil i bratt terreng. Når trykket i mellomøret øker, degraderes hørselen. Karmsundsbrua er ikke så høy, men den er bratt. Så det er ikke så urimelig å anta at denne beskjedne høydeforskjellen er nok til at trykkforskjellen (og mangel på trykkutligning) påvirker hørselen. Det rimer med at hørselen blir bedre i høyden.
Forklaringen din passer godt med mine kronisk betente bihuler - forsøkte meg på dykking for et par år siden, men var kliss umulig å få trykkutjevnet venstre øre uansett hvor hardt jeg blåste (var nok nummeret før øynene poppet ut, så hardt prøvde jeg🤣)
 
Topp Bunn